Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@05:19:31 GMT

شگفتی طالبان از سرعتِ پیشروی هایش در خاک افغانستان

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۶۴۷۲۸

شگفتی طالبان از سرعتِ پیشروی هایش در خاک افغانستان

به گزارش الف، خبرگزاری "ان بی سی نیوز آمریکا" افزوده است، آن ها حتی تعمدا تا حدی از سرعتِ این پیشروی ها کاسته اند تا مبادا موجب حساسیت جامعه بین المللی و به طور خاص آمریکا، جهت ارائه پاسخی خشن به آن ها شوند!

این خبرگزاری می نویسد:

«همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، گروه طالبان با سرعت قابل توجهی در حال تسخیر شهرها و مناطق مختلف در خاک افغانستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن ها اکنون یک‌سوم از خاک افغانستان را در کنترل خود دارند و سعی دارند تا 42درصدِ دیگر از خاک افغانستان را به کنترل خود در آورند. این گروه حتی تعمدا در حالِ کاستن از سرعت پیشروی های نظامی خود در خاک افغانستان است. 

یک فرمانده گروه طالبان در "ولایت غزنی" افغانستان به ان بی سی نیوز می گوید: وی و شبه نظامیانِ همراه با او، از سرعتِ قابل توجه پیشروی هایشان در مناطق مختلف افغانستان حیرت کرده اند و در برخی موراد به صورت تعمدی دستور دارند تا با کُندی به پیش روند تا مبادا موجب حساسیت آمریکا و جامعه بین المللی شوند. 

بر اساس آنچه رسانه های خبری افغان، شاهدان عینی، و مقام های محلی افغانستان در قالب بیانیه های مختلف اعلام کرده اند: "طالبان در حال پیشروی در مناطق روستایی افغانستان و همچنین مناطق نزدیک به کابل پایتخت افغانستان هستند. طالبان اکنون در مقایسه با دو ماه قبل، تقریبا به میزان دو برابر بیشتر، سرزمین در اختیار دارند. این مساله موجب شده تا در مورد اینکه آیا اساسا دولت افغانستان قادر است پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور(تا تاریخ 11 سپتامبر سال جاری میلادی)، امنیت و ثبات افغانستان را حفظ کند یا خیر، تردیدهایی جدی به وجود آید.  

از یکمِ ماه میِ سال جاری میلادی که همان روزهای پس از موضع گیری "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا و اعلام رسمی وی مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را شامل می شود، از 407 منطقه(ولسوالی) افغانستان، 69 منطقه به تصرف طالبان درآمده اند. طالبان اکنون 142منطقه مهم در افغانستان را در کنترل خود دارد و در حال تلاش جهت تصرفِ حداقل 170 منطقه دیگر در افغانستان است.  

در شرایط کنونی، به طور خاص، طالبان با عملیات ها و اقدامات نظامی خود در شمال افغانستان، شدیدا دولت این کشور را تحت فشار قرار داده است. این مناطق در واقع مناطق اصلی هستند که دولت افغانستان به آن ها تکیه دارد و در واقع باید آن ها را دژ مستحکم دولت افغانستان در مقابله با طالبان دانست.  

*طالبان با سرعت بالا در افغانستان در حال پیشروی هستند

از آغازِ ماه می سال جاری میلادی، طالبان در شمال افغانستان و مناطق اطراف کابل پیشروی داشته اند.

طالبان در مدت اخیر یشرفت های قابل توجهی در مناطق شمالی افغانستان داشته اند و در این میان، به یک گذرگاه مرزی در مرز مشترک با تاجیکستان نیز مسلط شده اند. در شرایط فعلی که دولت مرکزی افغانستان عمیقا نگران تحرکات طالبان در نزدیکی کابل است، افغانستان عملا در بخش هایی که دورتر از پایتخت این کشور قرار دارند، بی دفاع است. مساله ای که عملا روند پیشروی های طالبان را تسریع می کند. 

برخی مقام های امنیتی می گویند: "طالبان تقریبا شمار مناطقی را که کنترل می کند، دو برابر کرده و توانسته مناطق کلیدی و همچنین پایگاه های نظامی را به تصرف خود درآورد و با استفاده از کارزار تبلیغاتی خود، عملا از دولت افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور، مشروعیت زدایی می کند. از اوایل ماه می سال جاری میلادی، طالبان کنترل 40 منطقه در شمال افغانستان را به دست گرفته است که از جمله این مناطق کلیدی می توان به بخش هایی از ولایت قندوز اشاره کرد که به آن ها اجازه می دهد تا مرکز این ولایت را تحت محاصره قرار دهند". در این چهارچوب، گزارش هایی نیز دال بر اینکه برخی نیروهای امنیتی افغانستان، ادوات نظامی خود را رها کرده‌اند و بدون هرگونه درگیری، پست هایشان را رها کرده اند نیز منتشر شده است. در این میان حتی خبرهایی دال بر اینکه مقام های محلی افغانستان با طالبان به توافقاتی نیز جهت رفع محاصره از مناطقِ حضورشان دست یافته اند هم منتشر شده است. 

تمامی این تحولات در شرایطی رخ می دهند که "اشرف غنی" رئیس جمهور افغانستان و "عبدالله عبدالله" رئیس‌شورای عالی آشتی ملی افغانستان در واشنگتن هستند و خود را آماده دیدار با "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا می کنند. مساله ای که در شرایط کنونی می تواند اهداف خاصِ رهبران افغانستان از دیدار با بایدن را مورد اشاره قرار دهد. 

"ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان در موضع گیری تاکید کرده که طالبان به عَمد، در برخی مناطق افغانستان با سرعت بالا دست به پیشروی نمی زند زیرا می خواهد به مفاد توافق امضا شده با آمریکا در دوحه قطر در سال 2020 احترام بگذارد. توافق دوحه، طالبان را از تصرف شهرها و روستاها منع نمی کند. با این حال در جریان این توافق، این مساله تصریح شده که طالبان نباید نیروهای آمریکایی و خارجی را در افغانستان هدف قرار دهند. دور‌ماندن طالبان از شهرهای مهم و بزرگ، تا حد زیادی به زعم بسیاری از تحلیلگران، با هدف دور کردن این گروه از درگیری های احتمالی با ناتو و نیروهای آمریکایی صورت می گیرد. 

در این راستا شاهد بودیم که اخیرا شبه نظامیانِ طالبان خود را به دروازه های شهر مزار شریف رساندند. با این حال، رهبری طالبان فرمان عقب نشینی آن ها را صادر کرد و آن ها بار دیگر به مواضع خود در بیرون از این شهرِ راهبردی بازگشتند. 

*مشاهدات عینی از مناطق تصرف شده توسط طالبان در افغانستان

برخی شاهدانِ عینی اعلام کرده اند که بسیاری از مردم از مناطقی که طالبان به آن ها حمله می کند، با ترس و وحشتِ فراوان فرار می کنند. در این رابطه به طور خاص جعیت قابل توجهی از روستاییانِ افغان در مناطقی نظیر "ولایت فاریاب"، به اجبار از خانه و کاشانه خود کوچ کرده اند. شاهدان عینی به "ان بی سی نیوز" گفته اند که در هر نقطه صدای گلوله شنیده می شود و صدای رگبار اسلحه های کلاشنیکف قطع نمی شود. همه در حال فرار هستند و هر کس به گوشه ای می رود. شاهدان گفته اند که صدای ناله و زاری از هر نقطه به گوش می رسد. بسیاری از مردم محلی در حال فروش وسایلشان هستند تا بتوانند جهت فرار خود، به اندازه کافی پول در اختیار داشته باشند. 

در این راستا، برخی از افرادِ افغان که با نیروهای خارجی، به عنوان مثال به عنوان مترجم همکاری داشته اند، عمیقا نگران وضعیت خود و خانواده هایشان هستند. بدون تردید پیشروی های طالبان حامل تهدیداتی جدی برای آن ها است. طالبان به شدت نسبت به آن دسته از افرادی که با نیروهای خارجی در این کشور حتی در زمینه‌های خیلی ساده همکاری داشته و دارند، حساس هستند. در این راستا، برخی ناظران و تحلیلگرانِ مخصوصا آمریکایی، نسبت به نوعِ رویکرد دولت بایدن در خروج از افغانستان، انتقادهای شدیدی را مطرح می کنند. آن ها  حتی بر این باورند که این حرکت بایدن، عاری از توجه به ملاحظات، و کاملا شبیه به رفتارهایِ بی‌فکرِ دونالد‌ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بوده است. امری که می تواند تبعات منطقه ای و بین المللیِ به مراتب گسترده تری را نیز به دنبال داشته باشد».

*لینک: 

https://www.nbcnews.com/politics/national-security/even-taliban-are-surprised-how-fast-they-re-advancing-afghanistan-n1272236

 

 

 

 

 

 

 

منبع: الف

کلیدواژه: نیروهای آمریکایی سال جاری میلادی دولت افغانستان خاک افغانستان رئیس جمهور پیشروی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۴۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان به دنبال دانش خودروسازی

نشست دوجانبه میان هیئت‌های طالبان در کابل و آستانه به رهبری وزیر صنعت و تجارت این گروه و معاون نخست وزیر قزاقستان برگزار شد.

در این نشست بر روی سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌ کارخانه‌های خودروسازی در افغانستان بحث و گفتگو شد.

همچنین، دو طرف روی استخراج معادن، صنعت ماشین‌آلات، تعرفه ترجیحی برای کالاهای افغان، فراهم‌آوری تسهیلات ترانزیتی، روابط بانکی، برگزاری نشست سه‌جانبه ترانزیتی میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان، انتقال سیستم اسمارت بریج[حکومت‌داری الکترونیک] قزاقستان به افغانستان، تبادل‌نظر کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • افغانستان به‌طور رسمی شگفتی‌سازی کرد و به جام‌جهانی رسید
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • افغانستان راهی جام‌جهانی شد/ شاگردان مرتضایی شگفتی‌ساز شدند
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • ۶ مرزبان ایرانی بازداشتی ازسوی طالبان آزاد شدند