Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ درحالی که زمستان سال گذشته پیک چهارم کرونا با ویروس جهش یافته انگلیسی از استان خوزستان آغاز شد؛ در تابستان ۱۴۰۰ زمزمه پیک پنجم با سویه دلتا از جنوب شرقی به گوش می‌رسد و کارشناسان معتقدند نباید فریب کاهش آمارها را بخوریم. - اخبار استانها -

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه ملی مقابله با کرونا درحالی صحبت از کاهشی بودن روند کرونا در سراسر کشور کرد که بررسی دقیق شاخص‌ها بخصوص در 6 استان هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و فارس نشان می‌دهد افزایش معنادار تعداد مبتلایان با ویروس هندی سایه سنگین بحرانی تازه در سراسر کشور ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه می‌گویند: شاید در نگاه سطحی روند آماری کرونا در سراسر ایران براساس اعداد و البته روی کاغذ کاهشی شده باشد؛ اما نباید فراموش کنیم درست همین شرایط در زمستان سال گذشته ایجاد شده بود و با یک اشتباه محاسباتی بحران پیک چهارم با ویروس جهش یافته انگلیسی مشکلات عمده‌ای به کشور تحمیل کرد.

این گروه معتقدند اکنون ودر تابستان 1400 نیز باید کاملا هوشیار درباره مقابله با ویروس منحوس عمل کنیم چون به تایید مقامات رسمی کشور ویروس جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی در 5 استان جنوب و جنوب شرقی ایران فعال شده و کانون‌های بحرانی ایجاد کرده است که اگر این واقعیت را براساس داده‌های آماری روی کاغذ نادیده بگیریم یکباره با موج سهمگین پنجم روبرو خواهیم شد.

به گفته این کارشناسان البته درصورت بروز پیک پنجم با ویروس هندی و آفریقای جنوبی بدون تردید آمارها خیلی نگران کننده‌تر از پیک گذشته می‌شود و احتمال ایستادگی نظام بهداشت و درمان کشورمان در این شرایط با توجه به خستگی 17 ماه گذشته کمی بعید به‌نظر می‌رسد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری بااشاره به تغییر وضعیت رنگ‌بندی برخی از شهرستان‌های جنوبی ایران و البته شهرستان فیروزکوه در استان تهران گفت: شواهد و نشانه‌ها کاملاً بیانگر این نکته است که موج پنجم کرونا در کشور شروع شده و هفته آینده باید منتظر آمارهای تازه‌ای از همه‌گیری ویروس منحوس باشیم.

پیام طبرسی همچنین درباره وضعیت همه‌گیری کرونا در پایتخت نیز تاکید کرد: براساس آمارها اکنون شهرستان فیروزکوه در وضعیت قرمز قرار دارد و باید از خودمان بپرسیم مگر امکان این موضوع وجود دارد که بدون تغییر وضعیت رنگ‌بندی تهران شهرستان فیروز کوه تغییر وضعیت پیدا کرده باشد؟ بنابراین قطعا تهران هم اکنون در شرایط بحرانی آنهم با سویه دلتا قرار گرفته و هفته آینده می‌بینیم مشکلات آغاز می‌شود.

طبرسی در ادامه افزود: البته این تغییر روند تا 14 روز آینده تجربه می‌شود و نگرانی اینجاست که ویروس جهش یافته دلتا قدرت سرایت بسیار بالاتری نسبت به سویه‌های قبلی دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد هر فرد مبتلا می‌تواند 8 تا 12 نفر را به ویروس آلوده کرده و چرخه بیماری را گسترش دهد آنهم زمانی که علائم کاملا شبیه به سرما خوردگی ساده است و به همین دلیل رعایت پروتکل‌ها فراموش می‌شود.

وی معتقد است اکنون  ویروس هندی، ویروس غالب در کشورهایی مثل روسیه و بسیاری از کشورهای اروپایی بوده و اتفاقاً در جنوب ایران هم این ویروس ردیابی شده است و مطمئنا در تهران و شهرهای دیگر هم وجود دارد؛ بنابراین ویروسی که شهرهای جنوب و جنوب شرقی را قرمز کرده بدون تردید ویروس هندی است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد: برای مقابله با شکل‌گیری پیک پنجم بهترین راهکار سرعت بخشیدن به واکسیناسیون همگانی و البته رعایت پروتکل‌های بهداشتی است اما متاسفانه در شرایط فعلی سرعت انجام واکسیناسیون متناسب با خطر پیش‌رو نیست.سایه سنگین دلتا برسر کلانشهرهااز سوی دیگر نباید فراموش کنیم که باتوجه به فعالیت ویروس جهش یافته هندی و قدرت سرایت بالای آن تراکم جمعیت پاشنه آشیل مدیریت بحران است و متاسفانه در کلانشهرها و شهرهای صنعتی این موضوع نادیده گرفته شده و کارشناسان براین باورند حجم بالای تردد و جابه‌جایی جمعیت به‌زودی در این مناطق بخصوص تهران می‌تواند مشکل آفرین باشد.
در این زمینه کارشناسان با اشاره به افزایش قابل توجه نرخ ابتلا در جنوب و جنوب غرب استان کرمان به دلیل افزایش ترددهای بین استانی اظهار می‌کنند: بررسی روند افزایش بیماری در این منطقه نشان می‌دهد تنها در ده روز گذشته همه موارد تصاعدی بالا رفته که این مدل در کلانشهرها و پایتخت هم احتمالا تجربه می‌شود بخصوص اینکه تقاضا سفر برای انجام امور اداری در کلانشهر بالاست.
کارشناسان بهداشت و درمان اگرچه معتقدند برای جلوگیری از بروز بحرانی تازه باید فاصله‌گذاری اجتماعی کاملا رعایت و پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته شود اما با توجه به افزایش دمای هوا در تابستان 1400 به این موضوع کمتر دقت شده و بعضاً پروتکل‌ها با عادی انگاری زیرپا گذاشته می‌شود که این می‌تواند مشکلات بیشتری برای کشور ایجاد کند بخصوص اینکه در ادارات و سیستم حمل و نقل عمومی استفاده از سیستم تهویه مطبوع می‌تواند چرخه انتقال را گسترش دهد.
به‌گفته این گروه بهتر است سازمان‌های دولتی و البته بخش خصوصی با درنظر گرفتن شرایط موجود و احتمال ایجاد بحران در سراسر کشور به دلیل همه‌گیری کرونا درصورت امکان موضوع اجرای مجدد طرح دورکاری را جدی گرفته و با استفاده از این شیوه زمینه تردد و جابه‌جایی جمعیت در سطح شهر را به حداقل خود برسانند تا با این روند مانع از شکل‌گیری کانون‌های بحران خانوادگی شده باشند.جدیدترین اخبار کرونا در ایران| ویروس منحوس در تهران همچنان فعال است/ استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان در آستانه بحران+ نقشه و نمودارجدیدترین اخبار کرونا در ایران| زنگ هشدار پیک پنجم به صدا درآمد/ رشد 113.6درصدی نرخ ابتلا نسبت به دو هفته قبل/ استان گلستان روی لبه پرتگاه+ نقشه و نمودار


مراودات بین استانی کرمان را هم با مشکل مواجه کرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، از 23 شهرستان استان کرمان، 5 شهرستان بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، کرمان و منوجان در وضعیت قرمز، 7 شهرستان راور، کوهبنان، انار، فهرج، ریگان، نرماشیر و رابر در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 514 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 276 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 34 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 126 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 38 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 40 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 110 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 23 هزار و 168 مورد رسیده است.

وی به فوت 8 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 85 نفر رسیده است.

شفیعی تصریح کرد: دو استان همجوار ما یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی، قرمز و فوق قرمز قرار دارند و رفت و آمد و مراودات بین این دو استان با استان کرمان نگران کننده است.

زنجان در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفت

پرویز قزلباش در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در زنجان، با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 161 نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند اظهار داشت: تعداد بیماران سرپایی در روز‌های گذشته دارای نوسان بود و طبق تجربه‌هایی که در دوره‌های گذشته به دست آمده است افزایش بیماران سرپایی منجر به قرارگیری در پیک جدید خواهد شد. 

وی در ادامه افزود: در طول شب گذشته تعداد 77 مورد مثبت به شکل سرپایی و ‌هفت مورد به صورت بستری به تعداد بیماران‌ افزوده شد. متاسفانه یک نفر در اثر ابتلا به کرونا در استان زنجان، جان خود را از دست داد. 

رئیس دانشگاه علوم‌‌ پزشکی استان زنجان با بیان‌ اینکه 78 درصد سالمندان بالای 80 سال در استان زنجان واکسینه شده‌اند، خاطرنشان کرد: به دلیل تاخیری که در واردات واکسن به وجود آمد، سرعت واکسیناسیون کند شده بود اما خوشبختانه در حال حاضر با سرعت قابل قبولی پیش می‌رویم و تمام مراکز تجمعی که از قبل اعلام شده‌اند آماده ارائه خدمات به افراد واجد شرایط هستند. 

وی در ادامه با اشاره به واکسیناسیون دانشجویان عنوان کرد: طبق گفته معاون‌ فرهنگی - دانشجویی وزارت بهداشت، همه دانشجویان تا پایان آذر ماه سال جاری واکسن کرونا دریافت می‌کنند. همچنین معلمان مدارس نیز از مرداد ماه واکسینه خواهند شد تا از مهرماه به صورت حضوری در مدارس تدریس کنند.

قزلباش با بیان اینکه شهر زنجان از وضعیت نارنجی خارج شده است، تصریح کرد: خوشبختانه شهر زنجان بعد از مدت‌ها در رنگ‌بندی زرد قرار گرفت. شهرستان ابهر و خرمدره در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌ها در وضعیت زرد قرار دارند. 

وی در پایان با اشاره به اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار کاهش یافته است عنوان کرد: متاسفانه به دلیل گرمای هوا در بسیاری از مکان‌ها استفاده از ماسک پایین آمده و همین عامل سبب افزایش انتقال بیماری خواهد شد. از مردم عزیز خواستاریم که همانند گذشته در رعایت پروتکل‌های بهداشتی دقت لازم را داشته باشند.

 

درحال تکمیل... .

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: واکسن ایرانی کرونا ویروس کرونا ۸ ۴۲ درصد ۳ ۴۶ درصد واکسن ایرانی کرونا ویروس کرونا مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی پروتکل های بهداشتی ویروس جهش یافته رعایت پروتکل ها وضعیت نارنجی استان کرمان ویروس هندی قرار دارند پیک پنجم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۵۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت جاده‌ها / ترافیک سنگین در آزادراه‌های البرز

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سرهنگ "پیمان کرمی" اظهار کرد: این ترافیک در خط جنوبی آزادراه کرج - قزوین حدفاصل ترمینال شهید کلانتری تا پل فردیس در آزادراه کرج - تهران از پل فردیس تا کلاک و در ادامه در محدوده جهان نما کرج سنگین است.

بیشتر بخوانید: چطور عوارض آزادراهی را الکترونیکی پرداخت کنیم؟

وی اضافه کرد: اکنون وضعیت ترافیک در خط شمالی آزادراه تهران - کرج - قزوین روان گزارش شده است.

کرمی از رانندگان خواست زمان سفر خودرا مدیریت کرده و و از عجله و شتاب در رانندگی پرهیز کنند تا از هرگونه حوادث رانندگی پیشگیری شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229586 برچسب‌ها وضعیت راه ها

دیگر خبرها

  • اشک‌های بازیگر مطرح برای پرونده سنگین اتهامات اخلاقی + ویدئو | برای کاری که نکرده‌ام عذرخواهی نمی‌کنم!
  • افزایش تولید نفت به بیش از ۵.۵ میلیون بشکه در روز | جدیدترین آمار از وضعیت صدور کارت سوخت
  • جدیدترین تصویر از وضعیت اسفناک تئاتر شهر + عکس
  • کرمانی ها ۱۰ روز زیر سایه خورشید می روند
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • کرمان، زیرسایه خورشید/ اجرای ۵۰۰ برنامه فرهنگی ویژه دهه کرامت در پایتخت مقاومت اسلامی
  • بارش باران در تمام محورهای لرستان
  • آخرین وضعیت ترافیکی آزادراه کرج تهران در ۱۷ اردیبهشت
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • وضعیت جاده‌ها / ترافیک سنگین در آزادراه‌های البرز