Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد ؛ رئیس اتاق اصناف مرکز استان یزد در این خصوص اظهار کرد: ۱۵ سال پیش که فقط ۱۷ هزار اتباع بیگانه در استان یزد وجود داشت بارها هشدار دادیم که به معضل بزرگی تبدیل خواهند شد و روز به روز افزایش پیدا می کنند.

وی با اظهار تاسف از اینکه در حال حاضر تا ۱۵۰ هزار نفر از اتباع بیگانه در استان یزد حضور دارند گفت: پیش از این قرار بود تا اتباع خارجی در ۵۴ رسته شغلی و مشاغل سخت طبق قانون اداره کار، مشغول به کار شوند چراکه یزدی‌ها حاضر به انجام کار سخت مانند کوره های آجر پزی و فعالیتهای ساختمانی نبودند و به این نیروهای کار ساده نیاز داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا حسنی با بیان اینکه همچنان شاهد افزایش تعداد اتباع خارجی در مشاغل مختلف استان هستیم یادآورشد: به نظر می رسد که پشت این اتباع خارجی به جایی گرم است چرا که در حال حاضر با ازدواج با دختران یزدی فرزندانی با تبعیت ایرانی به دنیا می‌آورند که ممکن است در آینده تا مقطع دکترا تحصیل کنند و در دستگاه‌های دولتی مشغول به کار شوند.

احتمال مشکلات امنیتی اتباع خارجی غیرمجاز در یزد

وی با بیان اینکه با نیروی کار خارجی مجاز مشکلی نداریم گفت: ممکن است اتباع غیرمجاز مشکلات امنیتی به وجود بیاورند. یعنی از گروهک‌های تروریستی باشند و به عنوان نیروهای کار به استان مراجعه می‌کنند. 

رئیس اتاق اصناف در پاسخ به سوال معاون اقتصادی استاندار یزد مبنی بر اینکه «خواسته مشخص شما در خصوص معضل اتباع خارجی چیست» گفت: ۱۵ سال است که یک دستورالعمل می‌خواهیم تا دولت به یک طریقی جلوی افزایش تعداد اتباع در یزد را بگیرد. خواسته ما این است که دور شهر دیوار بکشیم و یک افغانی در یزد نیاید.

 گشت‌های مشترک دستگاه‌های مسئول برای برخورد با اتباع خارجی غیرمجاز

 مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان یزد با بیان اینکه نمی‌توانیم در مواردی که رابطه کارگری و کارفرمایی وجود ندارد ورود کنیم گفت: برای مثال مسئول بسیاری از ضایعات فروشی ها، واحد صنفی خود را به اتباع بیگانه اجاره داده اند و خیلی ها از آنها هم پروانه کسب ندارند. یعنی هنگام مراجعه بازرس، کارفرمایی برای برخورد و جریمه وجود ندارد.

فریبا آیت اللهی به بازرسی ها در قالب گشت‌های مشترک با همکاری دفتر اتباع، فرمانداری و دستگاه‌های مرتبط اشاره و عنوان کرد: لازم است تا اتاق اصناف هم در گشت های مشترک همراهی کرده و لیست واحدهای صنفی متخلف را ارائه کند تا بتوانیم برخورد کنیم.


نمی‌توانیم دور مملکت دیوار بکشیم تا نیروی کار خارجی وارد نشود

 مدیر کل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری یزد حضور اتباع بیگانه را فرصت و لازمه پیشرفت دانست و گفت: نمی‌توانیم دور مملکت دیوار بکشیم و بگوییم نیروی کار از کشورهای دیگر وارد نشود. در حال حاضر در استان مشکل نیروی کار داریم و یقینا این مشکل ۲۰ سال آینده بیشتر خواهد شد ضمن اینکه شهروندان افغان نیروهای کار زحمتکش و بسیار خوبی برای ما هستند.

وی ادامه داد: بعضی از اتباع افغان را می شناسم که بسیار معتقد و جزو شیعیان افغانستان هستند که در ایران متولد شده اند اما هنوز هیچ مدرک هویتی رسمی ندارند و حاکمیت آنها را به عنوان شهروند قبول نمی‌کند در حالی که می‌بینیم عربستان و وهابی ها چطور اینها را جذب می کند و کل گردش کاری آن‌ها توسط افغان ها انجام می شود. اما مشخص نیست چرا در کشور شیعه ایران از آنها استفاده نمی‌کنیم.

اگر اتباع نباشند بسیاری از کارها بر روی زمین می ماند

سعید پرویزی با اشاره به کمبود نیروی کار ساده در صنایع استان یزد خاطرنشان کرد: اگر اتباع نباشند بسیاری از کارها بر روی زمین می ماند و هیچکدام از کارخانه ها نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند. هر چند در استان یزد نیروی کار پاکستانی کمتر وارد می‌شود اما در استان های دیگر نظیر اصفهان این موضوع به شدت وجود دارد در حالی که امکانات رفاهی و مسکن برای آنها نیز فراهم شده است.

وی ادامه داد: از مسئولان استان می خواهیم حاکمیت را ملزم کنند تا قانونی به تصویب برسانند که نیروی کار اتباع خارجی را بپذیرند تا از این پتانسیل بهتر استفاده کنیم. البته از نظر امنیتی هم مشکلاتی دارند که در همه جای دنیا این موضوع وجود دارد و این مغایرت‌ها لازمه پیشرفت است.

پرویزی تصریح کرد: در بازرسی های شخصی و یا مشترک از تخلفات اتباع خارجی گزارش تهیه و به مراجع قضایی ارائه می‌شود اما بعد از تعیین جریمه های چند ده میلیون تومانی، نهایتاً در سیستم قضایی به ۵۰۰ هزار تومان می رسد که این جریمه قدرت بازدارندگی ندارد و کارفرما پرداخت این مبلغ را به اجرای قانون ترجیح می دهد.

وی با تاکید بر لزوم ورود جدی شهرداری ها در ساماندهی میادین میوه و تره بار یادآور شد: میادین میوه و تره بار دوربین، نگهبان و گیت ورودی و خروجی دارند اما مشخص نیست که چرا شهرداری نمی تواند این موضوع را حل و فصل کند. در بحث ساماندهی شهرک ضایعات که چندین سال است که در جلسات مطرح می‌شود نیز همین مشکل وجود دارد.

این طور نیست که قضات به همه کارفرمایان متخلف تخفیف دهند

معاون دادگستری استان یزد در توضیح ایراداتی که به دستگاه قضایی وارد می‌شود گفت: بحث تخفیف به کارفرمایان متخلف در بکارگیری اتباع غیرمجاز بر مبنای قانون عمل می‌شود. ضمن اینکه همه قضات هم این تخفیف را نمی‌دهند و اینطور نیست که هر کارفرمایی که نیروی کار غیر مجاز را به کار گرفت فقط ۵۰۰ هزار تومان جریمه شود.

وی اضافه کرد: لازم است تا پیشنهادات در قالب یک مصوبه به دادگستری و قضات محاکم منعکس شود که در این صورت قطعاً در آرا تأثیر خواهد داشت و حداکثر جریمه تعیین خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم راه‌اندازی ‌شعبه ویژه برای رسیدگی به پرونده به کارگیری اتباع غیرمجاز در استان یزد یادآور شد: قطعا ابلاغ این مصوبه در نحوه نگارش رای و میزان مجازات که اثر بازدارندگی داشته باشد موثر خواهد بود. همچنین هر شهرستان به فراخور وضعیت اجتماعی و فرهنگی، مشاغلی که اتباع بیگانه می توانند در آن فعالیت کنند را مشخص کند.

کشور اکنون به سمت پیری جمعیت حرکت می‌کند


امین خالقیه فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی استان یزد با اشاره به رشد منفی جمعیت کشور گفت: کشور اکنون به سمت پیری جمعیت حرکت می‌کند و لازم است تا با تعیین یک کارگروه روش هایی که کشورهای پیشرفته نظیر کانادا و آمریکا و ترکیه به کار برده اند را بررسی کنیم.

پیشنهاد کفیل برای اتباع خارجی به وزارت کشور ارائه شده است

استاندار یزد با بیان اینکه داشتن کفیل برای اتباع خارجی به صورت مکتوب به وزارت کشور اعلام شده و پیشنهاد بسیار خوبی است، گفت: باید باید همانند بسیاری از کشورهای همسایه مکانیزمی طراحی شود تا تبعات منفی حضور اتباع بیگانه را کاهش دهیم. 

وی اضافه کرد: وقتی کفیل اتباع خارجی در ایران مشخص باشد خیلی از آسیب ها و مواردی که ممکن است حضور اتباع بیگانه به همراه داشته باشند کمتر خواهد شد.

محمدعلی طالبی با اشاره به پیشنهاد معرفی کفیل برای اتباع خارجی متقاضی کار در استان یزد توضیح داد: مشخص نیست چرا وقتی چنین تجربه موفقی در سطح جهان پیش روی خود داریم هنوز به این سمت نرفته‌ایم. باید روی این مسئله کار کارشناسی انجام و مجدداً به وزارت کشور به صورت مکتوب اعلام شود.

46

کد خبر 1529560

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان یزد اتباع بیگانه استان یزد اتباع خارجی نیروی کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۵۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجاره خانه به این افراد ممنوع شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سیروس دهقان‌شیری افزود: عقد قرار داد رهن و اجاره با اتباع خارجی مجاز نیز منوط به استعلام از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز بوده و درصورت تاییدیه در این زمینه امکان‌پذیر است.

وی بیان کرد: تمام مشاوران املاک موظف به کسب مجوز قانونی برای اجاره املاک به اتباع خارجی غیر مجاز هستند و بر این اساس با سکان دهندگان بدون مجوز برخورد قانونی به عمل می‌آید.

پاسخ صریح وزارت کشور به فضاسازی ها درباره اتباع افغان | امکان پذیرش افغانستانی ها در کشور وجود ندارد

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز افزود: در صورت بی‌توجهی به این امر و انعقاد قرارداد بدون تاییدیه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان، بنگاه‌های مشاورین املاک مشمول اعمال مقررات ماده۹ آیین‌نامه اجرایی ماده ۸۱ قانون نظام صنفی خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر این اساس این بنگاه‌های مشاورین املاک که بدون رعایت ضوابط ابلاغی به خصوص معرفی‌نامه اجاره، رهن واحد مسکونی یا تجاری به اتباع خارجی اقدام به تنظیم قرارداد کرده‌اند، پلمب خواهند شد.

کد خبر 847893 برچسب‌ها استان البرز خبر مهم اتباع خارجی مسکن اجاره افغانستان

دیگر خبرها

  • اجاره خانه به این افراد ممنوع شد
  • تحصیل ۷۰ هزار اتباع خارجی در خراسان رضوی
  • بررسی مشکلات اتباع شهرستان برخوار 
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند
  • کارگران رکن تولید هستند
  • هرنوع قرارداد رهن و اجاره با اتباع خارجی غیرمجاز ممنوع است
  • ممنوعیت عقد قرارداد مسکن با اتباع غیر مجاز
  • سرمایه‌های خُرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی ساماندهی می‌شود
  • توزیع دفترچه های سپرده گذارای اتباع در یزد
  • توزیع دفترچه های اقامت طرح سپرده گذاری به اتباع