Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مقام رسمی دولت خارطوم از تصمیم برای تحویل رئیس جمهور سابق این کشور به دیوان کیفری بین‌المللی برای رسیدگی به اتهامات حقوق بشری خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از آناتولی، «بوتاینا دینار» وزیر امور فدرال سودان می‌گوید که دولت خارطوم قصد دارد «عمرالبشیر» رئیس جمهور سابق و برخی دیگر از مقامات دولت او را به دیوان کیفری بین المللی (لاهه) تحویل دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تحویل عمر البشیر به دادگاه لاهه، به منزله پایان رسیدگی به اتهام فساد و دیگر جرایم نسبت داده شده به او در دادگاه‌های سودان خواهد بود.

بشیر و سه تن از مقامات دولت او از سوی دیوان کیفری بین المللی به انجام جنایات جنگی، نسل کُشی و دیگر اتهامات حقوق بشری متهم هستند.

این اتهامات طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ به عمر البشیر نسبت داده شد حال آنکه اواخر بهمن ۱۳۹۸، سخنگوی وقت دولت سودان از توافق برای محاکمه وی در دادگاه لاهه خبر داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عمر البشیر دادگاه لاهه حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۶۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، پیتر استانو روز شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر سابق) تاکید کرد: اتحادیه اروپا به حفاظت از استقلال دیوان بین المللی کیفری و یکپارچگی اساسنامه رم متعهد است.

وی ضمن بازنشر بیانیه دیوان بین‌المللی کیفری درباره «استقلال و بی‌طرفی» این مرجع قضایی افزود: تهدید دادگاه یا مقامات آن غیرقابل قبول است.

دیوان بین‌المللی کیفری دیروز (جمعه) با انتشار بیانیه‌ای، به کسانی که این نهاد قضایی بین‌المللی و کارکنان آن را تهدید می‌کنند هشدار داد که چنین اقداماتی ممکن است «حمله به اجرای عدالت» تلقی شود. در این بیانیه با اشاره به اینکه دادگاه در چارچوب وظایفی دارد، تلاش می‌کند تا با همه طرف‌های ذی‌نفع تعاملی سازنده برقرار کند تصریح کرد که استقلال دادگاه نباید تضعیف شود. دیوان بین‌المللی کیفری بر همین اساس خواستار پایان فوری اقداماتی شد که مانع فعالیت دادگاه و باعث ارعاب کارکنان آن می‌شود.

در این بیانیه اشاره‌ای به منبع تهدیدها و ارتباط آن با پرونده خاصی نشده است؛ اما چندی پیش پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع مطلع گزارش داد که اعضای کنگره ایالات متحده، دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرده‌اند که از صدور قرار بازداشت برای مقام‌های (رژیم) اسرائیل خودداری کند.

به گفته این منابع مطلع که نخواستند نام‌ آنها فاش شود، اعضای کنگره آمریکا به دیوان بین‌المللی کیفری هشدار داده‌اند که در صورت صدور حکم بازداشت علیه مقام‌های اسرائیلی با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد.

به نوشته آکسیوس، اعضای کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند که در حال کار روی قوانینی هستند که در صورت صدور حکم بازداشت از سوی دیوان بین‌المللی کیفری علیه مقام‌های رژیم صهیونیستی، آن قوانین را اجرا کنند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که احتمال دارد حکم بازداشت مقامات این رژیم از سوی دیوان بین المللی کیفری مخفیانه صادر شود.

از سویی روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارنوت به نقل از یک مقام صهیونیستی گزارش داد که احتمال دارد حکم بازداشت مقامات این رژیم توسط دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه مخفیانه صادر شود و آنها تنها پس از سفر به خارج از اراضی اشغالی از آن مطلع شوند.

بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، دولت آمریکا در تلاش است تا از صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی توسط دیوان لاهه جلوگیری کند.

با وجود اینکه رژیم اسرائیل اتهام نسل‌کشی در غزه را رد می‌کند، اما دیوان بین‌المللی دادگستری با بررسی شکایت دولت آفریقای جنوبی مبنی بر نسل‌کشی این رژیم در غزه موافقت کرده و در حال بررسی این پرونده است؛ مساله‌ای که باعث انزوای بی‌سابقه صهیونیست‌ها در مجامع بین‌المللی شده است.

دیگر خبرها

  • اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است
  • ملکه رانیا: نمی‌توان منتظر حکم دیوان لاهه بود زیرا مردم غزه در حال کشته شدن هستند
  • دیوان لاهه درباره «تهدید به انتقام‌جویی» علیه این مرجع بین‌المللی هشدار داد
  • دیوان لاهه خواهان توقف تلاش‌ها برای تضعیف این نهاد شد
  • درخواست دادگاه لاهه برای پایان تهدید و ارعاب در خصوص جنگ غزه
  • هشدار دادگاه لاهه به اسرائیل درباره ارعاب دادگاه و کارکنان
  • آیا در دادگاه لاهه عزمی برای محکومیت نتانیاهوی جنگ‌طلب وجود دارد؟
  • چرا مقام های اسرائیلی از دیوان کیفری بین المللی واهمه دارند؟ / غرب بر سر دوراهی؛ بازداشت نتانیاهو یا برباد رفتن اعتبار باقی مانده
  • تقلای جنایتکاران جنگی برای رهایی از کابوس بازداشت
  • تهدید رژیم صهیونیستی به انتقام از دادگاه کیفری بین‌المللی