Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - شرایط شیوع ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان به بحرانی‌ترین شکل خود رسیده و در روزهای اخیر رکورد مبتلایان و فوت شدگان در استان مدام در حال شکسته شدن است به نحوی که ظاهراً شرایط از کنترل خارج شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان ، شرایط شیوع ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان به بحرانی‌ترین شکل خود رسیده و در روزهای اخیر رکورد مبتلایان و فوت شدگان در استان مدام در حال شکسته شدن است به نحوی که ظاهراً شرایط از کنترل خارج شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین به عقیده کارشناسان که پیشتر نیز در گزارش‌های متعدد در صفحه استانی تسنیم منعکس شده بود، ضعف زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان در سیستان و بلوچستان به نحوی است که در صورت شیوع گسترده، عملاً مهار ویروس در این خطه از کشور مقدور نخواهد بود.

بسیاری از مردم سیستان و بلوچستان همچنان موضوع را جدی نگرفته‌اند و در شرایط عادی زندگی روزمره به سر می‌برند و این در حالی است که اصطلاح "به صدا در آمدن زنگ خطر" دیگر وصف کننده شرایط موجود نیست و عملاً "ناقوس مرگ" در استان به صدا در آمده است.

عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی استان را سمت بحران برده است

سیدمحمد هاشمی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، جا به جایی جمعیت، پایبند نبودن به محدودیت‌ها و شیوع انواع جهش یافته ویروس موجب ایجاد موج شیوع کرونا ویروس در سیستان و  بلوچستان شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه سرعت بیماری‌زایی و کشندگی ویروس جهش یافته بسیار بالا است، افزود: بیشترین موارد مرگ و میر در استان افرادی سالمندی هستند که صرف نظر از نژاد و قومیت مبتلا به دیابت و بیماری زمینه‌ای بوده‌اند، اما از بین همه گروه‌های سنی و از جمله جوانان و کودکان هم موارد فـوتی داریم.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت کرونا یک مسئله بین بخشی و اجتماعی  است و سیستم بهداشت و درمان بیش از هر زمان دیگر برای عبور از این موج نیاز به همراهی، همدلی و مساعدت دارد. نیروهای بهداشت و درمان تمام قد با فداکاری و ایثار در مقابل این ویروس ایستاده‌اند

بکر بودن و ارتباطات کم جمعیتی استان هم فرصت و هم تهدید

هاشمی شهری تصریح کرد: بکر بودن و ارتباطات کم جمعیتی در سیستان و بلوچستان هم فرصت و هم تهدید است. فاصله استان با مراکز جمعیتی و تراکم پایین جمعیت تاکنون به کاهش گردش ویروس در سیستان و بلوچستان کمک کرده،  در حالی که بقیه نقاط، درگیر چرخش گسترده ویروس بودند، برخورد گروه‌های جمعیتی استان با ویروس کرونا کمتر از مناطق دیگر بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بر اساس نظر متخصصان اپیدمیولوژی، ویروس‌های جهش یافته که قدرت سرایت، قدرت بیماری‌زایی و قدرت کشندگی بالاتر دارند در جمعیت‌هایی که سابقه برخورد کمتر با ویروس را دارند فجایع بزرگی را رقم خواهند زد که این تجربه تلخ در کشور هند اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این شرایط در استان ما نیز مهیا است و اگر توصیه‌های بهداشتی به صورت سختگیرانه توسط همه افراد جامعه،  نهادها و سازمان‌های مرتبط اجرا نشود، وقوع حوادثی چون کشور هندوستان در استان ما نیز دور از تصور نیست.

75 درصد موارد فوتی در سیستان و بلوچستان بیماران دیابتی و پرخطر هستند

هاشمی شهری گفت: در شبانه‌روز گذشته با شناسایی 672 بیمار جدید مبتلا به کووید-19 تعداد کل موارد مبتلا به کرونا در استان سیستان و بلوچستان به 51 هزار و 575 نفر رسید و متاسفانه در 24 ساعت گذشته 19 نفر دیگر از هم استانی‌ها فوت کردند که بدین ترتیب تعداد کل موارد فوت در استان به یک هزار و 534 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه درصد موارد فوتی در سیستان و بلوچستان بیماران دیابتی و پرخطر هستند ، گفت: هم‌اکنون 481 بیمار با مشکلات حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 300 نفر مبتلا به کووید- 19 محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه کرونای جهش یافته قدرت بیماری‌زایی و کشندگی بسیار بالایی دارد، گفت: با وجود همه اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، متاسفانه کمترین میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

راه‌اندازی بخش جدید بستری بیماران کرونایی در زاهدان

فرحناز میر رئیس بیمارستان "علی بن ابیطالب(ع)" زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به راه‌اندازی بخش جدید بستری بیماران کرونایی در این بیمارستان، اظهار داشت: کرونا همچنان با قدرت مبتلا می‌کند و  قربانی می‌گیرد و ضرورت دارد هموطنان دستورات بهداشتی را بسیار جدی بگیرند.

وی افزود: آمار بیماران کرونایی ورودی به بیمارستان علی بن ابیطالب(ع)، بیش از ظرفیت تخت‌های بستری بیمارستان است. خوشبختانه در کمتر از یک ساعت، زیرساخت‌ها برای بستری بیماران جدید کووید-19 فراهم شد تا امکان بستری 20 نفر بیمار دیگر ایجاد شود. با اضافه شدن این بخش، تعداد مجموع بخش های بستری و ویژه بیماران حاد تنفسی به چهار بخش با 113 تخت رسیده که در حال حاضر  91 بیمار در این بخش‌ها بستری هستند.

پایانه مرزی میرجاوه نقطه عطف تشدید مراقبت‌های بهداشتی

محمدحسین حیدری مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت بهداشت و ناظر ویژه وزیر در امر واکسیناسیون کووید-١٩ در بازدید از پایانه مرزی میرجاوه سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: پایانه مرزی میرجاوه به عنوان یکی از مرزهای رسمی کشور که شاهد تردد خودروهای ترانزیت و اتباع خارجی از طریق آن هستیم، محسوب می‌شود که نیازمند کنترل دقیق است.

وی افزود: نظام مراقبت سندرومیک بیماری‌ها همواره به عنوان الگوی مناسبی به جهت مراقبت از کیان سلامتی کشور در این پایانه مرزی اجرا می‌شده است. با شیوع پاندمی کووید-19 و جهش‌های متعدد این ویروس همکاران مستقر در واحد مراقبت بهداشتی مرزی با استفاده از جدیدترین دستورالعمل‌ها و توصیه‌های علمی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و درمان،  سد استواری مقابل ورود بیماری و انواع جهش یافته آن به کشور بوده‌اند.

مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: از ابتدای بحران کووید-19 تا کنون از ورود بیش از 50 نفر از اتباع پاکستانی به دلیل مثبت شدن رپید تست کرونا در بدو ورود به کشور، ممانعت به عمل آمده است.

سیستان و بلوچستان در وضعیت خطرناک شیوع کرونا قرار دارد

محمدهادی مرعشی، معاون امنیتی و انتطامی استانداری سیستان و بلوچستان در نشست ستاد استانی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان با وضعیت نسبتاً خطرناک از جهت شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم و میزان شیوع این بیماری از میانگین کشوری بیشتر است.

وی با بیان اینکه در شهرستان ایرانشهر یک فوتی کرونا مثبت هندی داشته‌ایم، افزود: به تمامی فرمانداران در سراسر سیستان و بلوچستان تکلیف شده  پیگیری‌های جدی در حوزه کنترل شیوع ویروس کرونا و مبارزه با آن را داشته باشند. اقدامات سلبی برای مبارزه با ویروس کرونا در سراسر استان از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده و تا زمانی که استان به وضعیت عادی برسد ادامه خواهد داشت.

مرعشی خاطرنشان کرد: تا مردم رعایت نکنند هر امکاناتی هم که ما برای مقابله با شیوع کرونا بسیج کنیم قطعاً نتیجه مثبتی حاصل نخواهد شد و عاجزانه از مردم، ائمه جمعه و جماعات در خواست می‌شود این موضوع را جدی گیرند و رعایت کنند.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: نظارت بر رعایت پروتکل‌ها در حوزه اصناف و دستگاه‌های اداری باید جدی‌تر انجام شود و بدین منظور به سمت تذکر و پلمب اصناف متخلف و هشدار جدی به مدیرانی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را  در محدوده ادارات رعایت نمی‌کنند رفته‌ایم.

تخت‌های بیمارستانی پر شده است

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون وضعیت بیمارستان‌ها و تخت‌های که آماده کرده بودیم پر شده و متاسفانه مجبور شدیم بخش‌هایی که به سایر بیماری‌ها نیز در این بیمارستان‌ها تعلق داشته برای کرونا جدا کنند. تردد در مرزهای رسمی این استان برای مقابله با ویروس کرونا باید به حداقل کاهش پیدا کند و ترددهای غیرمجاز نیز به شدت کنترل می‌شود.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ویروس کرونا هندی اگر در استان توسعه پیدا کند سطح کشور را فرا خواهد گرفت همچنان که استان‌های همجوار ما هم درگیر شده اند و این مهم شوخی‌بردار نیست. مردم برگزاری مراسمات را به تاخیر بیاندازند؛ همچنان تردد خودروها  از 10 شب تا سه صبح ممنوع است و افراد متخلف مشمول جریمه می‌شوند.

انتهای پیام/392/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ۸ ۴۲ درصد ۳ ۴۶ درصد سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان شیوع ویروس کرونا رعایت پروتکل ها بهداشت و درمان ویروس کرونا پایانه مرزی جهش یافته کووید 19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۷۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) روایت غم‌انگیز رسول خادم از گفتگو با دختر پابرهنه

رسول خادم پیشکسوت کشتی ایران که این روزها در کنار مردم سیب‌زده سیستان و بلوچستان حضور دارد با انتشار تصاویری از یک دختر پابرهنه نوشت:

ازش پرسیدم؛ خواهرته؟!

سرش رو به طرف بالا تکون داد، یعنی نه …!

گفتم؛ اینا وسایلِ خونه شماست؟ رو فرشی و کاسه و … اینایی که روی زمین افتاده رو میگم؟

نگام کرد …!

یه هو دیدم چشاش پُر اشک شد …

به هم ریختم! آخه این چه سوالی بود من کردم!

اشک آرام از گونه اش روان شد …

اصرار من به اینکه درست میشه دختر عزیزم هم، هیچ فایده‌ای نکرد …

پای برهنه …

بچه به بغل …

روی گِل‌ها …

با چشم گریون …

قدم برداشت و رفت …

ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی

سیستان و بلوچستان

روستا‌های اطراف شهرستان کُنارک

 

 

دیگر خبرها

  • تامین زمین برای ۹۰ هزار واحد مسکن ملی در سیستان و بلوچستان
  • میانگین بارش سال زراعی سیستان و بلوچستان مثبت شد
  • فیلم| اعترافات عضو گروهک تروریستی انصارالفرقان در سیستان و بلوچستان
  • (عکس) روایت غم‌انگیز رسول خادم از گفتگو با دختر پابرهنه
  • (تصاویر) آبتنی کودکان در سیل سیستان و بلوچستان
  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای ارائه ظرفیت‌های سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • ظرفیت‌های صادراتی سیستان و بلوچستان کانون توجه سرمایه گذاران
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • جابه جایی بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا در سیستان و بلوچستان
  • امدادرسانی سپاه و‌ ارتش در سیل سیستان و بلوچستان