Web Analytics Made Easy - Statcounter

رشد ۵۰۰ درصدی کشفیات مواد مخدر در گمرکات کشور در فصل بهار، افزایش ۴۲ درصدی سپرده‌ها و ۴۴ درصدی تسهیلات بانکی در پایان سال ۹۹، تغییرات نرخ تورم ۵۰ ماهه کشور، جزییات وام‌های جدید مسکن برای سپرده‌گذاران برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۶ تیر شبستان به شرح زیر است:

افزایش ۴۲ درصدی سپرده‌ها و ۴۴ درصدی تسهیلات بانکی در پایان سال ۹۹

براساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان اسفند ماه سال گذشته، مانده کل سپرده‌ها به رقم ۳۸۷۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به پایان سال قبل معادل ۴۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین، بالاترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۲۰۸۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است.

همچنین مانده کل تسهیلات در این زمان ۲۷۹۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به پایان سال گذشته معادل ۴۴.۳ درصد افزایش داشته است. بیش‌ترین مبلغ تسهیلات نیز مربوط به استان تهران با مانده ۱۷۶۹ هزار  و ۸۰۰ میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۹۵۰۰ میلیارد تومان است.

شایان ذکر است که نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۰.۲ درصد است که نسبت به پایان سال قبل، ۰.۸ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۳.۵ درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۵.۹  درصد است.

بانک مرکزی تاکید کرده است که یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بیان شده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

 

تغییرات نرخ تورم ۵۰ ماهه کشور/ ۱۵ ماه زیر ۱۰ درصد

براساس آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران، این در حالی است که از اردیبهشت ۱۳۹۶ تا اردیبهشت ۱۴۰۰، کمترین نرخ تورم سالانه دوازده ماهه مربوط به اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ با ثبت نرخ ۷.۱ و بیشترین نرخ تورم سالانه دوازده ماهه متعلق به شهریورماه ۱۳۹۸ با ثبت نرخ ۴۲.۷ درصد بوده است. بنابراین نرخ تورم کل کشور در دوازده ماه منتهی به خردادماه سال جاری، بیشترین نرخ سالانه تورم در سال های اخیر است.

در این میان، با کاهش انتظارات تورمی از مهرماه ۱۳۹۸ تا پایان تابستان سال گذشته، روند تورمی با افت همراه بود؛  به گونه ای که کمترین نرخ تورم سالانه کل کشور در این بازه زمانی متعلق به مردادماه ۱۳۹۹ با نرخ ۲۵.۸ درصد بوده است.

از سوی دیگر، نرخ تورم نقطه ای کل کشور در بازه زمانی اردیبهشت ۱۳۹۶ تا پایان خردادماه سال جاری، بیانگر روند صعودی از نرخ تک رقمی به محدوده ۵۰ درصد است. به گونه ای که کمترین نرخ تورم نقطه ای کل کشور (که بیانگر درصد تغییر نسبت به ماه مشابه سال قبل است) در نخستین ماه سال ۱۳۹۷ با ثبت نرخ ۷ درصد و بیشترین نرخ نیز مربوط به اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با ثبت رقم ۵۲.۱ درصد بوده است.

اما در ادامه شاهد روند صعودی نرخ تورم نقطه ای بودیم و به مرور نرخ تک رقمی به دو رقمی در خردادماه ۱۳۹۷ تبدیل شد. روندی صعودی که تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ ادامه داشت و سپس از خردادماه ۱۳۹۸ شاهد افت نرخ تورم نقطه ای تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۹ روند کاهشی را شاهد بودیم.

 

رشد ۵۰۰ درصدی کشفیات مواد مخدر در گمرکات کشور در فصل بهار

سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی اظهار کرد: کشفیات انواع مواد مخدر سنتی، صنعتی، روان گردان‌ها و به ویژه کشف ۱۲۰ تن پیش ساز‌های مواد مخدر توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران در سه ماهه فصل بهار، نسبت به مدت مشابه، ۵۲۳ درصد رشد داشته است.

او اظهار کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران، یکی از سازمان‌های مهم در مبارزه با سوداگران مرگ است که با مجاهدت و تلاش شبانه روزی کارکنان گمرک، تجهیز مبادی رسمی به دستگاه‌های کنترلی، ایکس ری و سگ‌های مواد یاب، کشفیات انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی، قرص‌های روان گردان و یا پیش ساز‌ها رشد چند برابری داشته است.

او افزود: مبارزه با مواد مخدر از مهم‌ترین اولویت‌های این سازمان بوده و از این حیث گمرک جمهوری اسلامی ایران همواره جزو فعال‌ترین گمرکات عضوسازمان جهانی گمرک به حساب می‌آید، این امر مرهون تلاش همکاران گمرک در سراسر کشور به ویژه در مرزهاست که با وجود سختی‌های فراوان و امکانات محدود، مانع از عبور مواد مخدر و کالا‌های قاچاق می‌شوند که جا دارد که این روز را به همکاران مرتبط با مبارزه با مواد مخدر و قاچاق کالا تبریک بگویم و از خانواده‌های صبورشان تقدیر کنم.

لطیفی در خصوص انواع مواد کشف شده در مرز‌ها در فصل بهار، توسط گمرک توضیح داد: با توجه به اینکه تولید ماده مخدر مت آمفتامین در افغانستان در سال‌های اخیر صد‌ها برابر شده است، کشف ۱۰ هزار و ۷۵۰ کیلوگرم فسفر قرمز در گمرک دوغارون و جلوگیری از ورود آن به افغانستان تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از تولید مواد مخدر صنعتی در این کشور خواهد داشت، این محموله در لابلای کیسه‌های شکر جاسازی شده بود.

لطیفی در ادامه گفت: از مهم‌ترین موادی که علاوه بر اینکه پیش ساز مواد مخدر است و در سایر جرائم خطرناک نیز کاربرد دارد؛ ماده کتامین است که کارکنان گمرک فرودگاه امام (ره) موفق شدند، ۱۳ هزار و ۸۰۰ گرم از این ماده را در سه ماه ابتدایی سال کشف کنند که از حیث کشف سرنخ‌های شبکه زیر زمینی قاچاق کتامین بسیار واجد اهمیت است.

 

تعویض شبکه فرسوده برق روستایی سیستان و بلوچستان سرعت می‌گیرد

«غلامعلی رخشانی‌مهر» در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت توانیر، شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان و  بنیاد مستضعفان به‌منظور اصلاح شبکه توزیع برق روستایی شهرستان چابهار، افزود: کار اصلاح شبکه توزیع برق شهرستان چابهار در ۲ مرحله طی ماه‌های تیر و شهریور انجام می‌شود.

وی ادامه‌داد: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای خواهد بود که کار اصلاح شبکه فرسوده روستایی سایر شهرهای استان نیز در آینده نزدیک انجام شود.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با اشاره به وجود پنج‌هزار و ۵۰۰ روستای برقدار در سیستان و بلوچستان گفت: این رقم بیش از ۱۰ درصد همه روستاهای برقدار کشور است.

وی با بیان اینکه فقط تعداد کمی از روستاهای استان به دلایلی از جمله تصرف اراضی ملی از نعمت برق برخوردار نیستند، خاطرنشان‌کرد: به‌محض برطرف شدن موانع، شرکت توزیع کار برق‌رسانی به این روستاها را نیز انجام خواهد داد.

هزینه ۱۵ میلیارد تومانی اصلاح شبکه برق جنوب سیستان

مسوول نهاد پیشرفت بنیاد مستضعفان در چابهار نیز گفت: برای اصلاح و بهینه‌سازی شبکه برق در جنوب سیستان و بلوچستان ۱۵میلیارد تومان هزینه شده است.

«صیاد» ادامه‌داد: همکاری بنیاد مستضعفان با صنعت برق از سال ۹۹ و با تهیه ۳۰۰ ترانس و مشتقات آن برای محله «مراد آباد» در حاشیه شهر چابهار آغاز شده است و این همکاری تا برطرف کردن مشکلات برق سایر شهرهای استان ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: با امضای این تفاهم‌نامه سه‌جانبه، علاوه بر ارتقای شاخص‌های برق شهرستان، ۱۵۰ روستای چابهار و بخش پلان از برق مطمئن و پایدار بهره‌مند خواهند شد و مشکل افت ولتاژ آنها برطرف می‌شود.

 

جزییات وام‌های جدید مسکن برای سپرده‌گذاران

بانک مسکن به منظور افزایش رفاه حال مشتریان این بانک اقدام به طراحی سبد متنوعی از طرح های ویژه سپرده‌گذاری شامل هشت طرح ویژه کرده است که مشتریان و متقاضیان می‌توانند متناسب با شرایط و هدفی که از سپرده‌گذاری دارند اقدام به انتخاب یک یا چند مورد از این طرح‌ها برای سپرده‌گذاری کنند.

این سبد متنوع سپرده‌گذاری شامل هفت طرح با نام‌های طرح مانا، طرح هم تا، طرح هم‌راه، آتیه طلایی ۳، طرح کارگشا، طرح ۸۲، طرح ۲ و ۱ و طرح سما است. بر اساس قوانین و مقررات در نظر گرفته شده در این زمینه، در طرح مانا، حداقل موجودی برای افتتاح حساب مبلغ ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. همچنین مدت زمان انتظار برای دریافت این تسهیلات با موجودی ۳۰ میلیون تومانی حداقل ۵ ماه تعیین شده است. در قالب این طرح متقاضیان و سپرده‌گذاران می‌توانند بعد از طی دوره انتظار مذکور تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

در طرح دیگر با عنوان طرح هم‌تا، متقاضیان می‌توانند پس از افتتاح حساب با حداقل واریزی ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان با حداقل مدت انتظار ۳ سال تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. این طرح به خصوص برای متقاضیانی که در ماه امکان پس‌انداز با مبالغ بالا را ندارند، مناسب است. طرح همتا ویژه بدهکاران انواع قراردادهای تسهیلاتی بانک مسکن بوده که با پرداخت به موقع اقساط ،خوش حسابی خود را به بانک اثبات کرده اند.نرخ سود این تسهیلات ۱۵ درصد می باشد.

در طرح هم‌راه بانک مسکن نیز همین شرایط برای مشتریان و متقاضیان در نظر گرفته شده است و افراد می‌توانند در قالب این طرح تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. مشتریان ومتقاضیان پس از مراجعه به شعب بانک مسکن وبررسی شرایط آن‌ها در خصوص اینکه افتتاح کدامیک از حساب‌ها متناسب با شرایط آن‌ها است از سوی کارکنان بانک مسکن راهنمایی خواهند شد.نرخ سود این تسهیلات نیز ۱۷ درصد در نظر گرفته شده است.

در قالب طرح آتیه طلایی ۳ متقاضیان می‌توانند با حداقل موجودی ۲۰۰ هزار تومان در حساب خود از نرخ سود علی الحساب ۱۰ درصدی برخوردار شوند.در پایان هر ماه، مانده حساب کوتاه مدت به علاوه واریزی های طی ماه توسط مشتری و سودهای واریزی به حساب، به صورت اتوماتیک به حساب بلندمدت واریز می شود. نرخ سود بلندمدت در این طرح برابر با سپرده دو ساله و به میزان ۱۸ درصد خواهد بود.

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار گمرک جمهوری اسلامی سیستان و بلوچستان نرخ تورم نقطه ای نظر گرفته شده مربوط به استان میلیارد تومان سپرده گذاران میلیون تومان سپرده گذاری استان تهران برای سپرده اصلاح شبکه مواد مخدر پایان سال بانک مسکن ترین مبلغ ماه ۱۳۹۸ فصل بهار سپرده ها تا پایان کل کشور نرخ سود ماه سال طرح هم ۷ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۸۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است

دنیای اقتصاد نوشت: بهای اجاره خانه در کشور در فروردین، 1.7‌درصد به صورت ماهانه (در مقایسه با اسفند سال گذشته)، افزایش پیدا کرد.   این نرخ تورم ماهانه اجاره، در مقایسه با روند یکی دو سال گذشته همین نرخ، در «سطح بسیار پایین» قرار گرفته به این معنا که میانگین تورم ماهانه اجاره مسکن طی دو سال 1401 و 1402، نرخ 3‌درصد بوده است.   پس در این صورت آیا «بازار اجاره به سمت بهبود، حرکت کرده است؟»   بررسی‌ها برای پاسخ این پرسش، «جواب منفی» ارائه می‌کند، چون که «در همه فروردین‌ها در سال‌های اخیر، همواره تورم ماهانه اجاره مسکن، یک سقوط نرخ را تجربه کرده است.»   در فروردین دو سال اخیر نیز رشد ماهانه شاخص اجاره مسکن در کشور، 2‌درصد بوده است که تقریبا نصف همین نرخ در ماه‌های دیگر سال بود. این افت نرخ تورم ماهانه اجاره در ماه اول هر سال در مقایسه با میانگین تورم ماهانه اجاره 11ماه بعد از آن، «ناشی از تعطیلی بازار معاملات مسکن به خصوص معاملات اجاره» است. در ماه اول سال، تقریبا هیچ مستاجری جابه‌جا نمی‌شود مگر تحت‌تاثیر موارد خاص که حجم آن پایین است.   به این ترتیب، «تابلوی تورم ماهانه اجاره مسکن در فروردین 1403»، معیار مشخصی برای تحلیل وضعیت بازار اجاره‌نشینی و حال و روز مستاجرها نیست. از این رو، در این بررسی، لازم است «تورم نقطه‌ای اجاره مسکن» یا همان «میزان رشد اجاره‌بها در ماه اول سال‌جاری نسبت به ماه اول 1402»، دیده و تحلیل شود.   تورم نقطه‌ای اجاره مسکن در ماه گذشته نرخ 41.8‌درصد را ثبت کرد. اینکه سرعت رشد نقطه‌ای و سالانه اجاره‌بهای مسکن به شکل تاریخی در دو سه سال گذشته و حتی در شروع امسال، افزایش یافته است، ناشی از «سطح جهش‌یافته تورم عمومی» و «تورم مسکن» است که در همین صفحه، قبلا درباره آن گزارش‌های تحلیلی منتشر شده بود. در این مقطع اما علاوه بر اینکه، ضرورت دارد سیاستگذار نسبت به «ریشه‌های تب بالای تورم اجاره مسکن» توجه کند تا بتواند «مهم‌ترین هزینه زندگی ماهانه خانوارها را از حالت سنگین و نامتعارف» به سطح نرمال برگرداند، «دو پیام هشداری» نرخ جدید تورم اجاره هم باید دیده شود.   سطح 41.8 درصدی رشد اجاره‌بها در قراردادهای فروردین 1403 از دو منظر مورد بررسی است.   این نرخ نشان می‌دهد، «فرمول مدنظر نمایندگان مجلس برای تعیین رشد مجاز اجاره‌بها در سال» که تصویب کرده‌اند و برای تایید نهادی روانه شورای نگهبان است، با «وضع موجود این بازار» همخوانی ندارد. فرمول نمایندگان می‌گوید، موجرها هر سال مکلف شوند «اجاره‌بهای سال جدید را براساس 50 تا 100‌درصد تورم عمومی افزایش دهند و بیش از آن، ممنوع باشد». اما در حال حاضر، تورم اجاره از تورم عمومی جلو زده است به این صورت که در فروردین امسال، تورم نقطه‌ای اجاره مسکن 41.8‌درصد شد در حالی که نرخ تورم عمومی نقطه‌ای در سطح 30.9‌درصد قرار گرفت. به این ترتیب، در وضع موجود که «نرخ رشد اجاره‌بها، 1.35 برابر نرخ تورم عمومی است»، ملاک قراردادن تورم عمومی برای تعیین تورم اجاره، امکان ‌پذیرش آن را از سوی بازار با تردید روبه رو می‌کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • رشد ۴۲ درصدی اجاره خانه در فروردین ۱۴۰۳
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • مزایده اموال شناسایی شده متهم پرونده کثیرالشالکی بهمئی
  • توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس
  • رئیس فراکسیون کارگری: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد