Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مهمترین موارد کاربرد آلومینا استفاده از آن برای لعاب کاشی و سرامیک انواع ظروف چینی و سرویس‌های بهداشتی است. لعاب کاری غوطه وری یک قطعه در محلولی با ترکیب شیمیایی و خواص متفاوت از ماده بستر است. در این فرآیند محلول لعاب بر روی قطعات رسوب می کند و پس از قرارگیری در کوره با دمای بالا روی سطح مورد نظر تثبیت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی که در طول فرایند لعاب کاری درجه حرارت فوق العاده بالا اعمال می‌شود مقاومت حرارتی بالای لعاب اهمیت فراوانی دارد. اکسید آلومینیوم با نقطه ذوبی معادل 2050 درجه سانتیگراد به عنوان یک ماده مناسب برای استفاده در لعاب مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا بنابراعلام وب سایت رساتک، آلومینا به همراه سیلیکا یا اکسید سیلیسیم نیز در صنایع کاشی – سرامیک و ظروف چینی استفاده می­شود. با این ترکیب ویسکوزیته مخصوص لعاب افزایش یافته سبب چسبندگی مناسب لعاب به سطح قطعه می­‌شود.

لعاب­های آلومینایی می‌توانند دمایی بیش از ℃ 1000 را تحمل کنند. از دیگر مزایای این لعاب سختی بالای آن در قطعه نهایی است. محصولات کاشی و سرامیک، تمام ظروف چینی و حتی سرویس های بهداشتی در برابر خراشیدگی، آتش ‌سوزی یا مواد اسیدی بسیار مقاوم هستند؛ این ویژگی در این محصولات ناشی از کاربرد این پودر سرامیکی به عنوان ماده مناسب در لعاب کاری آنها است.

ترکیب لعاب از سه گروه ماده اولیه تشکیل شده است که این مواد شامل اکسیدهای دگرگون ساز، واسطه و شبکه ساز است.

اکسیدهای واسطه باعث بهبود خواص لعاب و ایجاد توازن بین ویژگی‌های دگرگون سازها و شبکه سازها می‌شوند. اکسید آلومینیوم و اکسید زیرکونیوم در بخش اکسیدهای واسطه قرار می‌گیرند. این اکسید از نظر شیمیایی خنثی است و سیالیت مذاب لعاب را کنترل می‌کند و آن را قادر می‌سازد تا دمای لازم را تحمل کند. مقدار زیاد کروندوم سختی لعاب را افزایش می‌دهد و آن را در مقابل سایش و عوامل شیمیایی مقاوم می‌کند. اکسید آلومینیوم در لعاب این ویژگی‌ها را ایجاد می‌کند:

افزایش اتصال لعاب به بدنه

افزایش سختی لعاب

افزایش گرانروی لعاب

افزایش پایداری شیمیایی

افزایش دمای پخت لعاب

ایجاد رنگ سفید در لعاب

لعاب‌ها در چند دسته مختلف لعاب فریت، لعاب خام، لعاب اپک، لعاب شفاف، لعاب نیمه شفاف، لعاب براق و مات دسته بندی می‌شوند. در شکل زیر شماتیک دسته بندی لعاب‌ها نشان داده شده است.

دسته بندی لعاب ها

اکسید آلومینیوم در لعاب‌های مات، اپک، شفاف، لعاب فریتی و لعاب‌های پخت بالا استفاده می‌شود. مواد اپک مورد استفاده در لعاب در جدول زیر دسته بندی شده است.

فرمول شیمیایی مواد اپک کننده لعاب

این پودر سرامیکی اکسیدی علاوه بر افزایش خواص‌هایی نظیر استحکام مکانیکی، شمک پذیری حرارتی و سختی قادر به ایجاد سطحی مات، نیمه مات و شیشه‌ای در سطح لعاب است. علاوه بر این سرامیک‌های آلومینا به علت داشتن مقاومت حرارتی قابلیت ثبات ابعادی پس از پخت را دارا هستند.

از مهمترین ویژگی‌های آلومینا مخصوص لعاب می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

متوسط اندازه دانه D50

خلوص شیمیایی

میزان فازآلفا

سطح ویژه BET

دمای کلسیناسیون

آلومینا مخصوص زیرلعاب (Engobes) و لعاب (Glazes):

استفاده از این پودر در ترکیبات لعاب برای ایجاد مقاومت مکانیکی بالا، مقاومت در برابر سایش، شوک‌پذیری حرارتی و مقاومت خوردگی شیمیایی ضروری است. لعاب می‌تواند مات(matt) یا براق (glossy)، شفاف (transparent) یا نیمه مات(opaque) باشد. آلومینا با درجه کلسیناسیون بالا جلوه‌‍ای براق به لعاب می‌دهد در حالی که آلومینا فعال (reactive) اثری مات یا نیمه مات برای لعاب ایجاد می‌کند. این پودر با درجه کلسیناسیون بالا (کلساین) می‌تواند انبساط حرارتی لعاب را کنترل کند

آلومینای مخصوص نیمه شفاف سازی (opacification):

ویژگی‌های پراکندگی نور و ضریب شکست بالا در اکسیدهایی با درجه کلسیناسیون متوسط موجب می‌شود در ساخت قطعات فوق سفید یا لعاب و زیر لعاب کدر یا مات مناسب باشد. اکسید واکنش پذیر (reactive) می‌تواند جایگزین بخشی از زیرکونیا به کار رفته در فرمول لعاب شود و موجب سفید یا نیمه مات شدن آن شود. برای استفاده از این گرید اکسید برای بدنه‌های سرامیکی سفید بهتر است از نوع ریز شده آن توسط بال میل (Ground) استفاده شود.

آلومینا مخصوص کاشی و سرامیک‌های ضد لغزش(anti-slip):

این پودر اکسیدی را می‌توان به منظور افزایش اصطکاک و در نتیجه خاصیت ضد لغزندگی کاشی و سرامیک اضافه نمود. به طور خاص این نوع اکسید سرامیکی بیشتر در کاشی‌های بدون لعاب، موزاییک و کاشی‌های با سطح خشن مخصوص آشپزخانه، حمام ، استخرها و همچنین بسیاری از سطوح مناطق صنعتی می‌توان استفاده نمود. تیم تحقیق و توسعه شرکت رایکا صنعت افرند در این زمینه در حال پیشرفت و نوآوری برای محصولات جدید این گرید می‌باشد.

آلومینا مخصوص خمیر شیشه لعاب (Frit):

کروندوم مصنوعی یکی از اجزا تشکیل دهنده شبکه شیشه آمورف در لعاب یا بدنه‌های کاشی سرامیک است. این اکسید سرامیکی به عنوان تثبیت کننده در شبکه شیشه‌ای استفاده می‌شود تا از تبلور مجدد جلوگیری کند. بسته به اثر مورد نیاز می‌توان از آلومینا واکنش پذیر(reactive)، نیمه فعال (semi reactive) و کلسینه شده (hard calcined) برای این کاربرد استفاده کرد.

آلومینا مخصوص ظروف و سرویس‌های بهداشتی (tableware and sanitary ware)

از این پودر کلسینه شده برای ساخت بدنه‌های ظروف و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود. بدین ترتیب می‌توان شوک پذیری حرارتی این قطعات را بهبود بخشید همچنین می‌توان باعث افزایش خواص مقاومت بر سایش و مقاومت مکانیکی شد. برای ساخت ظروف بهداشتی و کسب خواص بهینه‌تر بهتر است از آلومینا کلسینه شده در دمای بالا و ریز شده توسط فرآیند بال میل استفاده نمود.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صنعت كاشی سراميک اکسید آلومینیوم استفاده می شود کاشی و سرامیک دسته بندی ویژگی ها نیمه مات لعاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۸۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲.۵ درصدی مشترکان برق

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، در سال گذشته صنعت برق کشور شاهد رشد قابل توجه شمار مشترکان در بخش‌های مختلف بود و بر اساس آمار و ارقام موجود تعداد شمار مشترکان به طور میانگین نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۲.۵ درصدی داشت.

بر همین اساس شمار مشترکان بخش خانگی از ۳۱ میلیون و ۶۳۱ هزار نفر با ۲.۳ درصد افزایش به ۳۲ میلیون و ۳۵۱ هزار مشترک تا پایان سال ۱۴۰۲ رسید.

همچنین شمار مشترکان بخش عمومی نیز با ۳.۵ درصد افزایش به ۱ میلیون و ۹۷۷ هزار مشترک رسید.

در بخش کشاورزی نیز تعداد مشترکان این بخش در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۳.۵ درصدی داشت و بر اساس گزارش‌ها ۱۸ هزار مشترک در این بخش به تعداد مشترکان برق دار افزوده شد.

در بخش صنعت بر اساس آمار و ارقام موجود ۹ هزار انشعاب برق جدید برای واحدهای صنعتی صادر شد تا شمار کل مشترکان بخش صنعت کشور به ۲۷۷ هزار واحد برسد.

برای مشترکان بخش تجاری نیز در سال گذشته ۱۵۹ هزار انشعاب برق صادر شد و شمار مشترکان این بخش با ۳ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ به ۵ میلیون ۴۴۶ هزار مشترک رسید.

بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۲ تعداد کل مشترکان صنعت برق نسبت به سال ۱۴۰۱ با ۲.۵ درصد افزایش از ۳۹ میلیون و ۶۲۰ هزار نفر به ۴۰ میلیون و ۵۹۳ هزار مشترک رسید.

این گزارش حاکی است در سال ۱۴۰۲ در مجموع برای کل مشترکان ۳۳۳ میلیارد و ۱۷ میلیون کیلووات ساعت برق تأمین شد که ۵۰.۵ درصد آن در بخش‌های مولد یعنی بخش کشاورزی و صنعت مصرف شد.

کد خبر 6089775 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • این خانه یک سرایدار است، همین قدر زیبا! (+تصاویر)
  • باز هم یک حکم قضایی خاص در عجب‌ شیر
  • فعالیت یک واحد آلاینده لعاب سازی در اردکان متوقف شد
  • تعلیم و تربیت زیر ساخت اصلی سعادت و پیشرفت کشور است
  • تکیه خاتون‌آبادی، نقش جهانی کوچک در دل تخت فولاد
  • انواع ورق صنعتی مهم کدام‌اند؟ چه کاربردی دارند؟
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • اجرای پویش کاشی حرم در لرستان
  • حضور اکسید در نمایشگاه خودروی پکن
  • افزایش ۲.۵ درصدی مشترکان برق