Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-05@04:22:46 GMT

احتمال وقوع جنگ داخلی در عراق

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۷۰۱۵۲

احتمال وقوع جنگ داخلی در عراق

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی هفته گذشته در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

حمله پهپادی انصارالله یمن به پایگاه ملک خالد در عربستان

انصارالله یمن از حمله جدید پهپادی به پایگاه ملک خالد در جنوب غرب عربستان خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتش یمن وابسته به انصارالله از حمله جدید پهپادی به پایگاه ملک خالد در جنوب غرب عربستان خبر داد.

سرهنگ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در پیامی اعلام کرد، ارتش یمن بامداد امروز جمعه با پهپاد ۲k پایگاه ملک خالد در خمیس مشیط عربستان را آماج گرفت.

وی با بیان اینکه پهپاد مذکور به دقت به هدف اصابت کرد، گفت: این حملات در چارچوب واکنش مشروع و طبیعی به تشدید حملات و تداوم محاصره یمن صورت می‌گیرد.

سخنگوی نظامی انصارالله پیش‌تر از حمله گسترده به پهپادی به یک پایگاه آموزشی وابسته به عربستان خبر داده بود.

او با انتشار توئیتی نوشت که ۱۰ پهپاد انتحاری مدل قاصف ۲k به مقر ستاد و مراکز آموزش نیروها در یک پایگاه نظامی در منطقه الودیعه در مرز یمن و عربستان سعودی حمله کرده‌اند.

تاکید آمریکا به حضور نظامی در سوریه

«جووی هود» سرپرست معاونت وزارت امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه گفت که آمریکا قصد دارد تا حضور نظامی خود در شمال شرق سوریه را حفظ کند.

این مقام دولت آمریکا مدعی شد که حضور آمریکا در شمال شرق سوریه با هدف مبارزه با گروه تروریستی داعش است.

وی که در کنفرانس خبری تلفنی صحبت می‌کرد، افزود: «قصد داریم که حضور نظامی محدد در شمال شرق سوریه را با هدف مبارزه با گروه داعش حفظ کنیم که این اقدام با همکاری نیروهای دموکراتیک سوریه برای توسعه ثبات در مناطق آزاد شده سوریه صورت می‌گیرد.»

بخش عمده سرزمین‌های استان‌های الحسکه و دیرالزور و الرقه که دارای منابع نفت و انرژی بوده در شمال و شمال شرق سوریه قرار دارد. این مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه است که مورد حمایت آمریکا قرار دارند.

مقام‌های سوریه معتقدند که حضور آمریکا در این مناطق این کشور با هدف سرقت نفت سوریه و فروش آن در خارج است.

بازگشت ۳۶ زندانی ایرانی از زندان‌های امارات

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی از آزادی و بازگشت ۳۶ زندانی ایرانی به کشور از زندان‌های دبی و امارت‌های شمالی خبر داد.

به گزارش سرکنسولگری ایران در دبی، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در نتیجه پیگیری‌های انجام شده، ۳۶ ایرانی طی سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ از زندان‌های دبی و امارت‌های شمالی (شارجه، عجمان، فجیره، رأس الخیمه و ام القوین)، آزاد شدند و با صدور مدارک مسافرتی لازم توسط سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی به کشور بازگشتند.

بر اساس اعلام سرکنسولگری ایران، تعدادی از این افراد با گذراندن نیمی از دوران محکومیت خود، مشمول عفو حکام امارت‌های مذکور قرار گرفتند.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی افزود: این سرکنسولگری در راستای وظیفه قانونی محوله، مبنی بر حمایت کنسولی و قضائی از ایرانیان مقیم و خصوصاً رسیدگی به وضعیت زندانیان ایرانی، همواره پیگیر مشکلات آنان بوده است. از همین روی، در کنار اقدامات سرکنسولگری با مساعدت‌های بی‌دریغ معتمدین ایرانی مقیم دبی در سال‌های اخیر، تلاش شده تا حد زیادی از محنت این زندانیان کاسته شود.

هشدار الکاظمی درباره وقوع جنگ داخلی در عراق

نخست وزیر عراق اعلام کرد که این کشور در آستانه جنگی داخلی بود و دولت وی برای حفظ جان عراقی‌ها با چالش‌های بزرگی رو به رو شد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در مصاحبه با شبکه خبری العراقیه گفت که تنها یک سال از عمر دولت وی می‌گذرد اما طی این زمان دولتش با چالش‌های زیاد و تلاش‌هایی برای کارشکنی در روند اصلاحات روبرو بوده است.

وی افزود: سال سختی بود اما عراق و عراقی‌ها شایسته فداکاری هستند. آرمان‌های ما بزرگ‌تر از اقداماتی هستند که در زمینه اصلاحات امنیتی و اقتصادی انجام دادیم. دولت ما دولتی جدی بود و تصمیمات جسورانه‌ای گرفت. عراق به بازسازی دولت و بازگشت به وضعیت عادی نیاز دارد. دولت در شرایط سختی روی کار آمد، تنش امنیتی، تنش منطقه‌ای و بین‌المللی، فروپاشی قیمت نفت، عدم بودجه برای سال ۲۰۲۰. با این حال در تحقق امنیت و جنگ با داعش و اجرای بیش از ۳۰ هزار حکم جلب گروه‌های جنایتکار و تجار مواد مخدر موفق بودیم.

تهدید طالبان علیه آمریکا

طالبان اعلام کرد، آمریکا در چندین ولایت افغانستان مواضع این گروه را بمباران کرده است.

طالبان این اقدامات را تحریک‌آمیز خواند و گفت، تمرکز نیروهای آمریکا باید روی خروج این کشور از افغانستان باشد و در صورت تکرار این اقدام، عواقب آنها بر عهده این کشور است.

این در حالی است که شبکه خبری فاکس‌نیوز، شامگاه جمعه به نقل از یک مقام پنتاگون مدعی شده، آمریکا مواضع طالبان در شمال افغانستان را هدف حملات پهپادی قرار داده است.

این حمله ادعایی ساعاتی قبل از سفر «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان به واشنگتن برای دیدار با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید انجام شده است.

مقام آمریکایی گفته شمار نامشخصی از اعضای طالبان در ولایت‌های «بغلان» و «قندوز» که این دو حمله در آنها اتفاق افتاد کشته شدند.

کد خبر 503476

منبع: ایمنا

کلیدواژه: عراق جنگ تحولات منطقه ای خاورمیانه منطقه خاورمیانه و خلیج فارس تنش خاورمیانه اوضاع خاورمیانه تحولات خاورمیانه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی پایگاه ملک خالد شمال شرق سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۰۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نوشت که امارات از حمله آمریکا به اهدافی در یمن و عراق از طریق پایگاه هوایی الظفره در ابوظبی جلوگیری کرد.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری «خلیج آنلاین» با اعلام این خبر اضافه کرد: روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام اماراتی نوشت که کشورش محدودیت هایی را برای عملیات جنگنده های آمریکا علیه اهدافی در عراق و یمن اعمال کرد.

این مقام اماراتی که به نام وی اشاره ای نشده است، خاطرنشان کرد که این تصمیم ناشی از ایده دفاع از خود اتخاذ شده است.

این مقام اماراتی اظهار داشت که از حملات جنگنده های آمریکایی مستقر در پایگاه الظفره به عراق و یمن جلوگیری شد زیرا پس از حمله شبه‌نظامیان در این کشورها در آغاز سال ۲۰۲۲، آمریکا برای اتخاذ اقدامات برای دفاع از امارات به کُندی عمل کرد.

در همین حال، مقامات آمریکایی گفتند که این موضع امارات، فرماندهان آمریکایی را بر آن داشت تا هواپیماهای بیشتری را به پایگاه هوایی «العدید» در قطر ارسال کنند.

وال استریت ژورنال نوشت که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، انتقال جنگنده‌های جت، پهپادهای مسلح و سایر هواپیماها را به قطر آغاز کرد و در مورد تمرکز نیروها برای دور زدن محدودیت‌های اعمال شده برای حملات هوایی از پایگاه هوایی در امارات که واشنگتن از مدت‌ها پیش از آن استفاده می‌کرد، تجدید نظر کرده است.

این روزنامه آمریکایی تصریح کرد که این اقدام، نشاندهنده تنش بین واشنگتن و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که نیروهای آمریکایی در آنها پایگاه نظامی دارند.

به نوشته وال استریت ژورنال، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیم آن دارند که جنگی که ۸ ماه است در غزه ادامه دارد، گسترده و به یک درگیری منطقه ای کشیده شوند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات ابوظبی اضافه کرد که امارات متحده عربی به طور فزاینده ای نسبت به احتمال اینکه این کشور از سوی نیروهای مقاومت در منطقه به عنوان کمک کننده آمریکا در انجام عملیات نظامی محسوب شود و هدف نیروهای مقاومت در منطقه قرار گیرد، نگران است.

وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه اشاره کرد که آمریکا در روزهای اخیر با قطری ها برای آوردن جنگنده ها، هواپیماهای شناسایی و پهپادهای مسلح اضافی به پایگاه العدید هماهنگ شده است.

مقامات آمریکایی اظهار داشتند که واشنگتن افزون بر انتقال عملیات به قطر، در حال بررسی حملاتی از سوی جیبوتی در شرق آفریقا است.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، پایگاه هوایی العدید در قطر افزون بر اینکه مرکز فرماندهی منطقه‌ای نیروی هوایی ایالات متحده است یکی از بزرگترین مراکز جنگنده های نیروی هوایی آمریکایی نیز به حساب می‌آید.

پایگاه العدید به عنوان بزرگترین پایگاه های آمریکایی در منطقه به حساب می آید و حدود ۱۰ هزار نظامی آمریکایی را در خود جای داده است.

قطر یکی از متحدان اصلی آمریکا در خارج از ناتو محسوب می شود و به حل و فصل بسیاری از پرونده های پیچیده واشنگتن از جمله پرونده افغانستان کمک کرده است.

دوحه در حال حاضر نیز نقش برجسته ای در تلاش های میانجی گری بین حماس و رژیم اسرائیل ایفا می‌کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • آمریکا قربانی اسرائیل می‌شود؟ 
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص
  • حمله بی سابقه از خاک عراق به تل آویو/ نگرانی شدید آمریکایی‌ها درباره وقوع جنگ داخلی/ اعلام تعلیق روابط اقتصادی ترکیه با اسرائیل/ حمله پهپادی گروه مقاومت بحرینی به فلسطین اشغالی
  • حملات داعش در عراق شروع شد
  • ۴۱ درصد آمریکایی‌ها نگران وقوع جنگ داخلی هستند
  • حمله رژیم اسرائیل به مناطقی در جنوب سوریه