Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدی و همفکران وی همان جماعتی هستند که در سال ۹۶ تاکید داشتند که با روحانی به عقب برنمی گردیم و اگر آقایان رئیسی و قالیباف به ریاست جمهوری برسند، دلار ۵ هزارتومان شده و شرایط کشور بحرانی می شود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

******

**منتجب نیا: روحانی «ویرانه» تحویل گرفت و تحول ایجاد کرد

«رسول منتجب نیا» فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل حزب جمهوریت در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «هر دولتی قدم‌های مثبتی برداشته و برمی‌دارد و نقاط ضعف و کاستی‌هایی نیز دارد. نمی‌شود گفت که یک دولت کاملا ناقص و منفی است و یک دولت کاملا مثبت است و هیچ نقطه ضعفی ندارد. آقای دکتر روحانی انصافا زمانی که دولت را تحویل گرفت مملکت خیلی بهم ریخته بود و هیچ چیز در جای خود نبود. من نمی‌خواهم تمام مشکلات را به دولت گذشته برگردانم ولی نمی‌شود انکار کرد که روحانی در دوره اول وارث ویرانی‌های مختلف در همه زمینه‌ها بود».

منتجب نیا در ادامه گفت: «دولت قبل از آقای روحانی انصافا هیچ چیز را سالم نگذاشته بودند و همه چیز را مانند اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مسائل بین‌الملل را از مسیر خود خارج کرده بودند. حتی به باورها و اعتقادات دینی مردم و رواج خرافات به جای مفاهیم متقن دینی دست درازی کرده بودند. این مسائل به عنوان میراث به آقای روحانی منتقل شد.در نتیجه به طور طبیعی بخشی از انرژی، وقت و نیروهای مختلف دولت صرف حل آن مسائل و ساماندهی کشور شد که تا حد زیادی هم توفیق یافتند و تحول زیادی ایجاد کردند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: «روحانی شخصیتی است کــه در قـالب اصلاح‌طلبی نمی‌گنجید و نمی‌گنجد. ایشان همیشه در حکومت بوده، خدماتی کرده است، در پست‌های حساس و ۸ سال هم رئیس قوه مجریه بوده و الان روزهای آخر را می‌گذراند. بالاخره باید از ایشان قدردانی بشود».

این فعال سیاسی اصلاح طلب مدعی شده که روحانی ویرانه تحویل گرفته و تحول ایجاد کرده است. شاهد از نگاه آقای منتجب نیا، اینکه دلار ۳ هزارتومانی تحویل بگیری و دلار ۲۴ هزارتومانی تحویل بدهی،  مصداق ایجاد تحول است!؟

یا شاید اقدام دولت روحانی در افزایش حجم نقدینگی از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به  ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰، نشان دهنده ایجاد تحول عظیم است!؟

این در حالی است که یکی از مهمترین عوامل ایجاد تورم در اقتصاد ایران که به کاهش قدرت خرید مردم و فقر معیشتی منجر شده است، افزایش بی‌ضابطه نقدینگی است که به‌دلیل عدم هدایت آن به‌سمت تولید، از بازارهای سفته‌بازی سر در می‌آورد و منجر به رشد سطح عمومی قیمتها می شود.

در حال حاضر دولت روحانی تورم ۴۳ درصدی را به عنوان میراث به دولت بعدی تحویل می دهد. این میزان تورم یک رکورد قابل تأمل در ۴۰ سال اخیر است. پیش از این تنها در دولت هاشمی رفسنجانی شاهد رکوردزنی در تورم بودیم.

علاوه بر این، دولت روحانی با ریخت‌وپاش در نهاد ریاست جمهوری سبب افزایش ۹ برابری هزینه‌های جاری آن نسبت به سال ۹۲ شد. در بودجه سال ۹۲ که دولت دهم تدوین کرده بود، هزینه‌های جاری نهاد ریاست جمهوری حدود ۵۰ میلیارد تومان تعیین شد اما در دولت روحانی با ریخت‌وپاش‌های گسترده، هزینه‌های جاری نهاد ریاست جمهوری سال به سال بیشتر شد به طوری که برای امسال ۴۶۹ میلیارد تومان هزینه جاری برای نهاد ریاست جمهوری تصویب شده است که بیش از ۹ برابر آخرین مصوبه دولت دهم برای هزینه‌های جاری نهاد ریاست جمهوری است.

از سوی دیگر در پایان دولت دهم میزان بدهی دولت به بانک‌ها ۶۲، ۹ هزار میلیارد تومان بود که در دوره روحانی با افزایش بیش از ۶ برابری به ۳۹۶، ۹ هزار میلیارد تومان در پایان سال گذشته رسیده است.

همچنین گزارش ها حاکی از آن است که دولت دهم در سال ۹۲ حدود ۲۴۴۶ میلیارد تومان بازپرداخت اصل اوراق مشارکت را برای دولت یازدهم به جای گذاشته بود. این در حالی است که دولت دوازدهم در بودجه سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه بابت بازپرداخت اصل اوراق مالی برای دولت آینده به جای گذاشته است. بنابراین از این لحاظ میراث بدهی دولت روحانی نسبت به دولت احمدی‌نژاد، ۳۳ برابر افزایش یافته است.

طبق آمارها، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اقتصاد کشور چهار بار با رشد منفی مواجه شده و درمجموع رشد اقتصادی را در هشت‌سال اخیر به حدود صفر رسانده است. این برای اولین‌بار است که در سه‌دهه اخیر چنین دوران طولانی رشد منفی اقتصادی در کشورمان به‌وقوع پیوسته است.

به نظر شما، موارد مذکور نشان دهنده تحول مثبت است و باید از دولت تدبیر و امید تقدیر شود!؟

** عبدی: در دولت رئیسی به عقب برمی گردیم

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب که پیش از این الگوی پیشرفت ایران را خیالی نامیده بود، در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «اولین و شاید مهم‌ترین موضوع در دستور کار دولت جدید، حتی از الان و پیش از ورود به پاستور، مساله برجام و گفت‌وگوی وین است...احتمالا دولت جدید هیچ تصور درستی از ماجرا ندارد که با این وضع مدیریت کشور غیرقابل تصور است. هیچ کدام از شعارهای داده شده را نه تنها نمی‌توانند محقق کنند، بلکه عقب‌گرد هم خواهند کرد».

عبدی در ادامه نوشت: «از ابتدا باید به این مساله توجه می‌شد. برجام ذیل یک مساله منطقه‌ای قابل توافق بود، اگر به نتیجه رسید، باید گام‌های بعدی آن نیز برداشته می‌شد که توافقات برای ترتیبات منطقه‌ای است. اگر این گام برداشته نشد، به‌طور طبیعی تداوم برجام با اختلال مواجه می‌شد که شد. اگر ترامپ هم نیامده بود و خانم کلینتون انتخاب می‌شد، باز هم برجام سرنوشتی بهتر از اینکه هست، نداشت. دولت ایران نیز فاقد ابزارهای کافی برای اجرایی شدن برجام بدون توافقات منطقه‌ای است».

عباس عبدی در این یادداشت به پیشگویی روی آورده و مدعی شده که با دولت رئیسی شاهد عقب گرد بوده و به عبارتی با دولت جدید به عقب برمی گردیم.

جالب اینجاست که عبدی و همفکران وی همان جماعتی هستند که در سال ۹۶ تاکید داشتند که با روحانی به عقب برنمی گردیم و اگر آقایان رئیسی و قالیباف به ریاست جمهوری برسند، دلار ۵ هزارتومان شده و شرایط کشور بحرانی می شود.

همین طیف وقتی دلار در دولت دوم روحانی تا آستانه ۳۲ هزارتومان افزایش یافت، از قیمت دلار دفاع کرده و مدعی شدند که اگر روحانی نبود، دلار ۴۰ هزارتومان می شد!

افراطیون اصلاح طلب در پی آن هستند تا سیاستگذاری غلط دولت روحانی در سیاست خارجی را به دولت بعد نیز تعمیم دهند. دولت روحانی همه ظرفیت های کشور را به پای برجام ذبح کرد و این رویکرد خسارت بار، علاوه بر کوچک کردن سفره مردم، ایران را در سیاست خارجی به بازیگری منفعل و ضعیف بدل کرد.

آقای رئیسی در روزهای گذشته در نشست خبری تاکید کرد: «با همه دنیا و همه کشورهای دنیا به‌عنوان یک اصل، تعاملی گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد، ان‌شاءالله و در مذاکرات، هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود، این مذاکره حتما مورد حمایت خواهد بود».

رئیس جمهور منتخب در این نشست تاکید کرد: «وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به این مذاکرات گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد به نحوی مذاکره برای مذاکره باشد، اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی شکل بگیرد. بلکه هر نشستی باید همراه با نتیجه باشد...دنیا باید بداند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود، به برجام هم محدود نخواهد شد».

طیف تندرو اصلاح طلب به دفعات مدعی شده است که مشکل اصلی برجام این بود که «ناقص» بود. البته ترامپ و پمپئو و نتانیاهو هم همین را می گفتند. افراطیون اصلاح طلب همصدا با دشمنان ملت ایران مدعی است که برجام باید با الحاق توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران به متن توافق، تکمیل شود.

سردار حاج قاسم سلیمانی، پیش از این پاسخ این جماعت را داده بود. وی گفته بود: «برای دشمن، این برجام، سه ضلعی است نه یک ضلعی. اوباما فکر می کرد به مرور زمان به دو ضلع دیگر می رسد، اما آدم عجولی که آمده(ترامپ)، اصرار دارد به سرعت برسد و تصورش این بود که می رسد. اینکه اصرار می کنند بر برجام ۲ در منطقه، برای این است که می خواهند این تحرکی را که از ایران اسلامی به جهان اسلام روح و جان داده، این خونی را که در عالم اسلامی جریان پیدا کرده، بخشکانند. اگر العیاذبالله ما رفتیم و در برجام ۲ شرکت کردیم، به همین تمام می شود؟ نه، برجام اصلی در داخل ایران است. تلاش آنها به اینجا منتهی نخواهد شد و برجام ۳ هم خواهند داشت، چون دشمنان معتقدند که چشمه باید خشکانده شود و این چشمه، ایران است».

لازم به ذکر است که آقای رئیسی در نشست خبری اخیر تاکید کرد: «ما تأکید می‌کنیم دولت آمریکا نسبت به تعهدش در این قرارداد عمل کند و به آن پایبند باشد. مسائل منطقه‌ای و مسائل موشکی قابل مذاکره نیست مسئله‌ای بر روی آن مذاکره و توافق شده و قرارداد آن منعقد شده و آنها به آن متعهد شده‌اند، اما بدان عمل نکرده‌اند چگونه می‌خواهند وارد مباحث جدید و نو شوند؟ ».

** افزایش ۷۰ درصدی قیمت مسکن در یکسال!

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: «براساس اعلام بانک مرکزی، در اردیبهشت سال جاری متوسط قیمت یک مترمربع مسکن در شهر تهران ۲۸‌میلیون‌و ۸۰۰ هزار تومان بوده است که نسبت‌به ماه قبل ۱.۸ درصد کاهش و معادل ۶۹.۷ درصد افزایش را نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد...در میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران، بیشترین قیمت هر متر خانه ۶۰‌ میلیون ‌و ۲۱۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۱۱‌میلیون‌و ۹۷۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است که هریک از آنها با افزایش ۷۷.۶‌درصدی در منطقه یک و ۵۲.۶‌ درصدی در منطقه ۱۸ مواجه شده‌اند».

براساس آمار منتشر شده، مسکن در دولت روحانی تورم ۶۹۰ درصدی (تقریبا هفت برابری) را تجربه کرد.

این افزایش حدود ۷۰۰ درصدی زمینه کاهش ۵۰ درصدی آمار ازدواج در طول سال‌های گذشته را به وجود آورد. از سوی دیگر سهم هزینه مسکن در سبد خانوارهای کم درآمد در حال حاضر به ۷۰ درصد رسیده و همین مسئله، این قشر را با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه کرده است.

در دولت روحانی، بی عملی در تصویب مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یک ابزار خارج کننده سوداگری از بازار و ممانعت از راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان به عنوان زیربنای تحقق مالیات بر خانه‌های خالی زمینه جولان سوداگران بر بازار مسکن را فراهم کرد.

پیشرفت بسیار کند پروژه های مسکن مهر و بی عملی دولت در اجرای طرح مسکن اجتماعی نیز به افزایش سرسام آور قیمت مسکن دامن زد.

لازم به ذکر است که بخش قابل توجهی از واحدهای مسکن مهر با پیشرفت ۷۰ درصدی به دولت روحانی تحویل داده شد، اما دولت تدبیر و امید در تکمیل این واحدها دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد.

دولت روحانی در تکمیل مسکن مهر، اجرای طرح مسکن اجتماعی، مسکن روستایی، مالیات بر واحدهای خالی، مالیات بر عایدی سرمایه، تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین، مدیریت بازار رهن و اجاره و...به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی ندارد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اتوبوس خبرنگاران ویژه های مشرق اوباما دولت ایران مسکن مهر سردار حاج قاسم سلیمانی دولت دوازدهم وین روحانی ویژه های مشرق دولت دوم روحانی پاستور ترامپ ویژه های مشرق دولت عبدی دولت دهم قوه مجریه پمپئو دولت آمریکا هاشمی رفسنجانی طرح مسکن اجتماعی حزب جمهوریت دولت یازدهم کلینتون دولت روحانی قالیباف رسول منتجب نیا دکتر روحانی منتجب نیا هاشمی رفسنجانی دولت احمدی نژاد دولت تدبیر و امید عباس عبدی سید ابراهیم رئیسی دولت رئیسی برجام روزنامه اعتماد فعال سیاسی اصلاح طلب هزار میلیارد تومان نهاد ریاست جمهوری هزینه های جاری سیاست خارجی دولت روحانی منتجب نیا منطقه ای دولت دهم سال ۹۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۰۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت خدمتگزاری به مردم بسیار محدود است

به گزارش خبرنگار مهر، کیا عاشوری عصر دوشنبه در شورای اداری بخش سنگر با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان و تبریک روز شوراها، هفته کار و کارگر و معلم اظهار کرد: شورا و مسوولان محلی در سطح روستاها منشا کارهای بسیار خوبی شده اند.

وی با اشاره به هفته معلم آثار شهید مرتضی مطهری را ذخیره ای برای نظام آموزشی عنوان کرد و افزود: جوانان امروز باید از شهید مطهری الگو گرفته و مطالب ارزشمند وی را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

عاشوری با تاکید بر اینکه معلمان باید ابعاد شخصیتی شهید مطهری را به نسل جوان منتقل کنند، ادامه داد: تعلیم و تربیت صحیح فرزندان می تواند نقش زیادی در رشد و بالندگی جامعه داشته باشد.

فرماندار رشت با بیان اینکه خدمتگزاری به مردم بالاترین افتخار برای مدیران نظام اسلامی است، اضافه کرد: قبول مسوولیت در این نظام که بر پایه خون شهیدان استوار شده، کار بسیار دشواری است.

وی با اشاره به اینکه بخش سنگر وسیع و دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بسیاری است، تصریح کرد: از این پتانسیل ها باید در راستای توسعه و آبادانی شهرستان استفاده کرد.

عاشوری با قدردانی از تلاش های بخشدار پیشین سنگر تغییر و تحول ها را امری طبیعی دانست و گفت: بخشدار به عنوان نماینده سیاسی دولت مسوولیت حاکمیتی از طرف نظام و دولت دارد که علاوه بر هماهنگی امور باید برای رفع مشکلات منطقه تلاش کند.

فرماندار رشت تصریح کرد: هدف از تغییرات مدیریتی استفاده از نیروهای جوان و تازه نفسی است که می‌تواند انرژی جدیدی را به مجموعه‌ها وارد کند و این ذات تغییر و تحول است.

عاشوری با اشاره به اینکه فرصت خدمتگزاری به مردم بسیار محدود است، گفت: مدیران در راستای گره گشایی و رفع مشکلات مردم گام بردارند.

گفتنی است، در پایان این مراسم از زحمات «حسین محبتی» تجلیل و «مصطفی داداش زاده» به عنوان سرپرست بخشداری سنگر معرفی شد.

کد خبر 6092449

دیگر خبرها

  • فرصت خدمتگزاری به مردم بسیار محدود است
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • توجه به معلم «سرمایه‌گذاری برای کشور» است/ آموزش و پرورش، مسئله اول کشور
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • (تصاویر) اقامه نماز جمعه در میان ویرانه‌های مسجد غزه
  • تحول در هوش مصنوعی در کشور با ایجاد اپراتور اختصاصی
  • تحول در بودجه تولید با شاخص‌های کیفی
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!