Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به منظور توسعه زیست‌بوم نوآورانه صنعت گیاهان دارویی، ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی را تاسیس کرد. این ستاد موفق شده است با ارائه خدمات و حمایت‌های هدفمند، سطح فناوری در صنعت گیاهان دارویی را به شکل محسوسی توسعه بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از راهبردی‌ترین اهداف ستاد توسعه زنجیره ارزش در صنعت گیاهان دارویی است. زنجیره‌ای که از تحقیق و توسعه در زمینه کشت گیاهان دارویی آغاز و به صادرات فرآورده‌های فناورانه استحصال شده از گیاهان دارویی منجر شود.

زنجیره ارزش (به انگلیسی: Value Chain) مجموعه عملیاتی است که در یک صنعت به‌صورت زنجیرگونه انجام می‌گیرد تا به خلق ارزش منجر شود. بر پایه دیدگاه‌های پیشین، هر شرکتی یک جایگاه در زنجیره ارزش را به خود اختصاص می‌داد. در این جریان تأمین‌کنندگان ورودی‌ها را مهیا می‌کنند، شرکت ارزش را به این ورودی‌ها اضافه می‌کند و سپس آن را به عامل دیگری در زنجیره، انتقال می‌دهد تا در پایان به مشتری برسد. اما اکنون در ابرشرکت‌ها این زنجیره به‌طور کامل در یک مجموعه واحد کنارهم قرار می‌گیرند.

مفهوم زنجیره ارزش صنعت یک ابزار قوی، مؤثر و ساده است که درباره‌ی جایگاه، قدرت و توزیع در صنعت صحبت می‌کند. به بیان ساده، این زنجیره طرحی از یک صنعت و تمام بازیگرانی که در آن دخیل هستند، از تولیدکننده‌ی مواد اولیه گرفته تا فروشگاه‌های خرده‌فروشی را به تصویر می‌کشد.

در صورت توسعه بیشتر زنجیره ارزش در صنعت گیاهان دارویی، شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان، پژوهشگران، کشاورزان گیاهان دارویی، تامین کنندگان، صادرکنندگان و وارد کنندگان، همه جایگاه خاص خود را خواهند داشت و مانند اجزای یک شبکه کار می‌کنند.

در حال حاضر بیش از یک هزار شرکت فناور در زنجیره ارزش صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی کشور فعالیت می‌کنند که ۱۸۶ مورد آن‌ها پس از ارزیابی و تایید محصولات و خدماتشان به عنوان شرکت‌های دانش بنیان مطرح هستند.

همچنین صدور مجوز تولید دارو‌ها و فرآورده‌های گیاهی از سوی سازمان غذا و دارو به بیش از ۲۰ درصد کل مجوز تولید دارو‌ها و فرآورده‌های کشور رسیده است.

بیش از ۵ هزار دارو و فرآورده گیاهی و سنتی از سازمان غذا و دارو مجوز تولید گرفته اند. این در حالی است که در سال ۱۳۸۷ تنها حدود ۴۰۰ محصول در این حوزه دارای مجوز از سازمان غذا و دارو بود.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور براساس سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی تا سال ۱۴۰۴ باید به ۵۰۰ هزار هکتار برسد.

با تلاش ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، پایه‌ها و بستر ایجاد زنجیره ارزش صنعت گیاهان دارویی در کشور، تا جد زیادی ایجاد شده است. این امیدواری در میان فعالان این صنعت وجود دارد که با ادامه فعالیت‌های قابل توجه این ستاد، زنجیره ارزش در این صنعت مسیر خود را به سمت تکامل طی کند.

بیشتر بخوانید 

نقش گیاهان دارویی در توسعه و پیشرفت اقتصاد ملی

انتهای پیام / 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گیاهان دارویی علمی کاربردی گیاهان دارویی و طب سنتی صنعت گیاهان دارویی زنجیره ارزش مجوز تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۱۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای فرآورده‌های گیاهی سیلی بین Silibin، فرآورده گیاهی SATONiNE، فرآورده‌های perfecto و Vitomix و فرآورده تیزن مخلصه سعال حکیم مومن تبریز را به دلیل نداشتن مجوز‌های بهداشتی غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

در این اطلاعیه همچنین محصولاتی، چون چای گیاهی لاغری (گیاهان شفا بخش)، فرآورده معجون فاقد مجوز Lukaci Epimediumlu، شربت گیاهی تری تراپیست (مدبرغدیر) و فرآورده پودر گیاهی بهنوشان ۲ از سوی اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می‌شوند.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلان اینکه این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیر مجاز در سطح عرضه صورت می‌گیرد؛ از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام لازم را به عمل آورند.
در پایان، شماره تلفن ۶۶۴۶۲۰۲۶ روابط عمومی سازمان جهت دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام شده است.

دیگر خبرها

  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • ارائه ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • اعلام اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • اعلام اسامی چند فرآورده سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو
  • اسامی فرآورده‌های گیاهی درمانی غیرمجاز اعلام شد
  • اعلام فرآورده‌های گیاهی درمانی غیر مجاز