Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن خیرمند در حاشیه نشست نقش آفرینی نهادهای مردمی، نخبگان و نیروهای ارزشی در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: این معاونت اجتماعی دادگستری، استفاده از ظرفیت نخبگان و سازمان‌های مردم نهاد را به عنوان یک اصل مهم قلمداد می‌کند.

وی گفت: با عنایت به ماده ۹ دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل حداکثری با نهادهای مردمی و با توجه به ظرفیت‌های بالقوه استان در حوزه‌های مختلف، امکان مشارکت نهادهای مردمی در شعب دادگاه‌ها و نهادهای قضائی فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی عنوان کرد: بحث مشارکت‌های مردمی و نحوه استفاده از این ظرفیت بالقوه در دستگاه قضا موضوع جدیدی نیست که معاونت اجتماعی و پیشگیری وقوع جرم اداره کل دادگستری استان مرکزی در آن سیاستگذاری و برنامه ریزی کرده باشد بلکه در قالب چند محور برنامه از بحث مشارکت‌های مردمی در این معاونت استفاده می‌شده و هنوز ادامه دارد حتی برخی از برنامه‌های این معاونت با محوریت سمن‌ها و پایگاه‌های مردمی بوده است به عنوان مثال در طرح «مصلحین» از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و پایگاه‌های مردمی برای اجرا استفاده شد.

وی ادامه داد: اما آنچه که باعث شد معاونت اجتماعی و پیشگیری وقوع جرم اداره کل دادگستری استان بیش از گذشته به بحث استفاده از مشارکت‌های مردمی ورود پیدا کند، ابلاغ «دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه» از سوی رئیس قوه قضائیه بود.

خیرمند عنوان کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل هر استانی در ساختار خود دارای ستادی با عنوان «ستاد مردمی و پیشگیری از وقوع جرم استان» است که این ستاد تحت نظارت معاونت اجتماعی فعالیت می‌کند و دارای ساختاری است و حتی برای هر اداره از حوزه معاونت اجتماعی استان به دنبال ایجاد این ساختار مردمی بوده‌ایم، اما با ابلاغ دستور العمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی فعالیت‌های این ستاد با مدیریت و راهبرد جدید دنبال می‌شود به طوری که هم اکنون ستاد مردمی و پیشگیری از وقوع جرم استان کاملاً بازپروری شده و از ظرفیت مردمی در اداره آن استفاده می‌شود. تمام تاکید این معاونت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی در این ستاد نیست. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان به دنبال بحث و فعالیت سیاسی در نحوه استفاده از ظرفیت‌های سازمان مردم نهاد نیست.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با اشاره به رونمایی از سامانه مشارکت‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: بکارگیری سامانه مشارکت‌های مردمی به‌جای ایجاد ساختارهای فیزیکی باعث می‌شود تا امکان بروزرسانی مداوم آن وجود داشته باشد. همچنین یکی از مهمترین کارکردهای سامانه جلوگیری از موازی کاری، فعالیت‌های جزیره‌ای و هم‌افزایی فعالیت‌ها است.

وی ادامه داد: در تاریخ عدلیه، راه‌اندازی این سامانه اولین اقدام نظام مند در بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و مشارکت‌های مردمی در فرآیندهای قضائی است که در پایان سال ۱۳۹۸ توسط رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد.

خیرمند ضمن اشاره به این موضوع که در گذشته محدودیت‌های کارهای قضائی و رویه‌های ایجاد شده در طول فعالیت عدلیه از ظرفیت‌های نهادهای مردمی استفاده نمی‌شد، بیان کرد: سامانه «مشارکت‌های مردمی» براساس سیاستگذاری‌های قضائی ایجاد شده و موضوعاتی همچون اعلام جرم، نظارت بر اجرای قانون و بازاجتماعی شدن را مورد توجه قرار داده است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ادامه داد: خوشبختانه استقبال از سوی سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی از این سامانه صورت گرفته است و سازمان‌های مردم نهاد متعددی در حوزه‌های مختلف در این سامانه پیش ثبت نام کرده‌اند.

خیرمند در پایان بیان کرد: علاوه بر بکارگیری ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در برنامه‌ها و اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم این معاونت از ظرفیت نخبگان و صاحب نظران استان در حوزه‌های مختلف در قالب نشست و میزگردهای تخصصی استفاده کرده است که تا کنون چهار میزگرد تخصصی در حوزه‌های خشونت، سواد رسانه‌ای، خودکشی و حقوق کودک برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار مهر در این نشست صاحب نظران در حوزه جامعه شناسی، روانشاسی، علوم ارتباطات و غیره در سه محور نقش فضای مجازی در مشارکت شهروندی و کنترل آسیب‌های اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی و نقش آن در ایجاد، تعمیق و پایداری سرمایه اجتماعی، نقش سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای محلی در افزایش همبستگی و مشارکت اجتماعی و نحوه جلب مشارکت نهادهای مردمی در این خصوص متناسب با اقتضائات سند تحول قضائی بحث و تبادل نظر شد که مشروح آن به زودی از خبرگزاری مهر منتشر خواهد شد.

کد خبر 5245439

منبع: مهر

کلیدواژه: اراک دادگستری استان مرکزی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه سند تحول قضایی مشارکت مردمی ویروس کرونا کرمانشاه انتخابات 1400 بوشهر آمار کرونا گرگان خطبه های نماز جمعه اردبیل واکسن کرونا قوه قضاییه ایلام شیوع کرونا عکس استانها سیدابراهیم رئیسی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم سازمان های مردم نهاد مشارکت های مردمی نهادهای مردمی استان مرکزی قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۱۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات امروز قزوین به دلیل بی توجهی به پیشگیری از جرم است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام علی مصطفوی نیا نیز در مراسم معارفه مدیرکل دادگستر قزوین اظهار کرد: یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری که در سال‌های اخیر در دیدار با مسؤولان دستگاه قضائی مطرح می‌شود، اجرای سند تحول قضائی است که باید به نحو احسن محقق شود.

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌هایی که در سند تحول به دستگاه قضائی واگذار شده، پیشگیری از وقوع جرم است، گفت: اگر امروز در استان قزوین گرفتار مشکلات ریز و درشت هستیم که ذهن همه را به خود مشغول کرده و بیانگر این است که در پیشگیری از جرم، توجه لازم نشده است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: در پیشگیری از جرم نباید فقط از دستگاه قضائی و نیروی انتظامی و سازمان‌ها انتظار داشت بلکه باید از ظرفیت همه دستگاه‌ها برای پیشگیری از وقوع جرم استفاده کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بین همه مسؤولان همدلی و همراهی باشد قطعاً در آینده نه چندان دور مشکلات حل می‌شود.

کد خبر 6091146

دیگر خبرها

  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس
  • تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • مشکلات امروز قزوین به دلیل بی توجهی به پیشگیری از جرم است
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • ظرفیت های مردمی در اجرای طرح نماد بکارگیری شود
  • ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود
  • سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند
  • کاهش ۶.۱ درصدی پرونده‌های مستوجب تعزیر در تهران
  • رتبه برتر معاونت مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس خوزستان در کشور