Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@02:58:39 GMT

ورودی زندانهای خراسان رضوی ۱۱.۵ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۷۱۹۴۸

ورودی زندانهای خراسان رضوی ۱۱.۵ درصد کاهش یافت

سعید سرباز جانفدا روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه افزود: همچنین تعداد ثابت زندانی در زندانهای استان در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از  آن ۲.۱ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: با وجود بد شدن اوضاع اقتصادی در کشور در سال ۹۹ نسبت به قبل از آن، با کاهش ورود محکومان به زندانهای استان مواجه بودیم که علت آن انجام اقدامات اصلاحی در قوه قضائیه و محاکم قضایی و همچنین اثربخشی اقدامات تربیتی و اصلاحی در زندانها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: علاوه بر مسوولیت نگهداری زندانی ها و اقدامات امنیتی معتقدیم زندانیها جزء نیروهای جامعه هستند و باید برای اصلاح آنان تدبیر کرد تا این اقشار به جامعه بازگردند و به نیروهای مولد تبدیل شوند.

جانفدا افزود: وقتی معیشت مردم دچار مشکل شود اقدام به جرم و بزه نیز بیشتر می شود لذا می خواهیم همه دستگاههای متولی به ما در فرایند اصلاح و تربیت واقعی زندانیان کمک کنند.

وی به ارایه آموزشهای حرفه ای در زندانها اشاره کرد و ادامه داد: در راستای اقدامات اصلاحی در قوه قضاییه پارسال بیش از۲ هزار و ۵۰۰ بازدید توسط قضات از زندانهای خراسان رضوی انجام شده است.

۲۸۰۰ زندانی با تجدیدنظر قضات آزاد شدند

مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: طرح پایش زندانیان پارسال در این استان به صورت آزمایشی انجام شد و در این راستا پرونده بیش از هفت هزار نفر از مددجویان استان در قالب  ۹ هزار و ۱۵۰ کاربرگ دوباره مورد بررسی قرار گرفت تا اگر لازم باشد اقدامات قضایی برای آنان صادر شود.

جانفدا افزود: از مجموع کاربرگ های ارسال شده با ۲ هزار و ۸۰۰ کاربرگ موافقت شد که با بررسی صورت گرفته زمینه آزادی ۲ هزار و ۸۳۲ زندانی و تخفیف مجازات ۳۷۶ نفر دیگر موافقت شد.

وی راه اندازی دادرسی الکترونیک از نیمه دوم سال ۹۹ را اقدامی اثربخش و مفید دیگر در زندانهای خراسان رضوی اعلام کرد و ادامه داد: طی این مدت ۶ هزار و ۲۵۱ مورد دادرسی الکترونیک انجام شد.

مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی به رشد دادرسی الکترونیک در استان اشاره کرد و گفت: امسال در سه ماهه نخست بیش از پنج هزار دادرسی الکترونیک در استان صورت گرفت که طی این مدت ۴۱ درصد از اعزام و بدرقه محکومان را شامل شده است.

استفاده از پابندهای الکترونیک برای زندانیان توسعه می یابد

جانفدا به استفاده از پابندهای الکترونیک و گذراندن حبس محکومان خراسان رضوی در منزل نیز اشاره کرد و گفت: پارسال ۱۷۰ زندانی با بهره گیری از فناوری یاد شده از طریق یک مرکز کنترل و نظارت پیشرفته دوران محکومیت خود را در منزل سپری کردند و در حال حاضر نیز ۱۳۸ نفر با پابند الکترونیک تحت نظارت مرکز نظارت الکترونیک یاد شده قرار دارند و پیگیر افزایش شعاع فعالیت این محکومان برای حضور آنان در مراکز کسب و کارشان هستیم.

وی به برگزاری دوره های فرهنگی و جلسات حفظ و قرائت قرآن در زندانهای استان اشاره و بیان کرد: هم اکنون حدود هزار و ۵۰۰ نفر از زندانیان خراسان رضوی حافظ چند جزء قرآن شده اند و شمار حافظان کل قرآن کریم در زندانهای استان ۶۰ نفر است.

مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: ۲۷۰ نفر از زندانیان استان در کلاسهای نهضت سوادآموزی و ۱۷۷ نفر نیز درکلاسهای آموزش و پرورش حضور دارند.

جانفدا افزود: در ۱۳ زندان و مرکز نگهداری مددجویان خراسان رضوی  ۱۳ کتابخانه زیر پوشش نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیش از ۱۱ هزار عضو فعالیت دارند.

اشتغال نیمی از زندانیان خراسان رضوی

مدیر کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: پارسال ۲۲ درصد از مددجویان  در زندانها و یا مراکز اشتغال زندانیان در استان مشغول به کار بودند که در سال جاری این رقم به ۴۹ درصد افزایش یافته است.

جانفدا افزود: هم اکنون در ۲ کارگاه در شهرکهای صنعتی مشهد و چناران در مجموع ۴۰۰ مددجو با دریافت حقوق مشغول به کار هستند و نکته قابل توجه این که فعالیت مددجویان در این مراکز حرفه آموزی و اشتغال زمینه اشتغال پایدار آنان پس از آزادی را فراهم می کند.

وی به آزادی ۷۵۰ زندانی جرائم غیرعمد توسط ستاد دیه خراسان رضوی طی سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: مجموع بدهی این محکومان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود که پارسال از طریق کمکهای مردمی به ستاد دیه استان، پرداخت وام بانکی و تسهیلات، صندوق تامین خسارات بدنی، بخشش شاکیان و دیگر موارد، دیون آنان به طلبکاران پرداخت و تامین شده است.

منابع طبیعی برای جابجایی زندان مشهد همکاری کند

مدیر کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: بیشتر زندانهای استان تا ۴۰ سال قدمت داشته و فرسودگی بالایی دارند و در  این وضعیت امکان تامین فضای فرهنگی، حرفه آموزی و تربیتی کافی برای ما وجود ندارد.

جانفدا قانون انتقال زندانها به خارج از شهرها را یادآور شد و افزود: ۱۱ پروژه در سطح استان شامل احداث چهار بازداشتگاه و هفت زندان در دست اقدام است و امسال با جدیت به دنبال آغاز طرح و کلنگ زنی ساخت زندانهای نیشابور و مشهد هستیم.

وی اضافه کرد: برای پیدا کردن زمین مناسب و ساخت زندان جدید مشهد در اطراف شهر نیازمند همکاری دستگاه های متولی از جمله منابع طبیعی هستیم.

او بدون اشاره به تعداد زندانیان تبعه خارجی در استان گفت: برخی از این افراد  ۳۰ سال است که ساکن ایران هستند لذا امکان بازگرداندن همه زندانیان خارجی به کشورشان وجود ندارد.

فوت ۹ زندانی خراسان رضوی به دلیل کرونا

مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: سال گذشته ۹ زندانی در اثر ابتلا به کرونا فوت شدند که البته این تعداد قبل از ورود به زندان به هنگام اتمام مرخصی و بازگشت به زندان مبتلا شده بودند که در محل قرنطینه زندان، مراکز درمانی و یا منازل خود به عنوان مرخصی دوران کرونا فوت کردند.

جانفدا افزود: در سال ۹۹ ارایه خدمات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا در زندانها در دستور کار قرار گرفت و خوشحالیم اعلام کنیم در خصوص کرونا در زندانهای استان مشکل خاصی پیش نیامد.

وی ادامه داد: اقدامات سختگیرانه زندان در پایش ورود محکومان به زندان از نظر ابتلا به  کرونا بسیار مهم و اثربخش بوده است و متاسفانه باید اعلام کنیم در اجرای این روند موفق یک پزشک و پرستار در زندانهای استان به عنوان شهید سلامت جان خود را از دست دادند.

مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: واکسیناسیون همه زندانیان بالای ۶۰ سال استان خاتمه پیدا کرده و همکاران بهداشت و درمان استان نیز در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

۱۱ زندان، یک کانون اصلاح و تربیت و همچنین اردوگاه حرفه‌آموزی و کاردرمانی چناران در خراسان رضوی تحت مدیریت اداره ‌کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی این استان قرار دارند.

طبق اعلام مسوولان قضایی در سال گذشته، استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی ۱۷ هزار زندانی دارد.

برچسب‌ها آسیب های اجتماعی مشهد نیشابور اداره کل زندان های استان خراسان رضوی آزادی زندانیان سازمان زندان‌ها حافظ هفته قوه قضاییه قرآن کریم قوه قضاییه منابع طبیعی چناران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی مشهد نیشابور آسیب های اجتماعی مشهد نیشابور آزادی زندانیان سازمان زندان ها حافظ هفته قوه قضاییه قرآن کریم قوه قضاییه منابع طبیعی چناران زندانهای استان دادرسی الکترونیک کل زندان سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۱۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد

مصطفی مهدوی ارفع گفت: ۲۱۱ هزار و ۱۸۴ داوطلب پارسال به مراکز اهدای خون خراسان رضوی مراجعه کردند که از این تعداد ۱۶۰ هزار و ۹۴۱ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با بیان اینکه ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند، ادامه داد: اهدا کننده مستمر خون به کسی گفته می‌شود که حداقل ۲ بار در سال خون اهدا کند و این تعداد در سال گذشته بیش از ۸۵ هزار و ۸۱۸ نفر در استان گزارش شده است.

مسوول اداره روابط عمومی انتقال خون استان خراسان رضوی بیان کرد: بیش از ۲۹ درصد اهدا کنندگان خون استان در این بازه زمانی «با سابقه» و حدود ۱۸ درصد اهداکننده «بار اولی» هستند.

وی با بیان اینکه در کشور‌های توسعه یافته زنان نیمی از اهداکنندگان خون را شامل می‌شوند، افزود: بانوان سال گذشته ۵.۳۵ درصد معادل هشت هزار و ۶۱۵ نفر از اهداکنندگان خون استان را تشکیل داده اند.

مهدوی ارفع افزود: شاخص اهدای خون ۲۷.۲۸ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت کشور است.

هم‌اکنون ۱۴ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهر‌های خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا (ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهر‌های سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستان‌های تربت‌جام و کاشمر فعال است.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • عفو بیش از ۱۴۵۰۰۰ زندانی در سال گذشته
  • آزادی ۱۳۷ زندانی جرایم غیرعمد در استان بوشهر
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • ۳۵ نفر از محکومان مالی با کمک‌های انسان دوستانه آزاد شدند
  • جشن گلریزان در شهرستان دیلم برگزار شد
  • اجتناب از اقدامات جزیره‌ای در زیرمجموعه‌های وزارتخانه راه
  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • کمک میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد