Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز (یک‌شنبه، ۲۷ ژوئن)، بغداد میزبان رئیس‌جمهور مصر و پادشاه اردن برای برگزاری نشست سه‌جانبه سران عراق و مصر و اردن است. در همین راستا، صبح امروز «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و ظهر امروز «عبدالله دوم» شاه اردن وارد بغداد شدند.

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در فرودگاه بغداد به استقبال هر دو مقام اردنی و مصری رفت و بر ضروررت بازگشت عراق به جایگاه منطقه‌ای و عربی خود و تقویت همکاری‌های سه‌جانبه با مصر و اردن تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رایزنی السیسی و صالح در فرودگاه بغداد

رئیس‌جمهور عراق در این مراسم بر تقویت همکاری‌ سه‌جانبه میان عراق، مصر و اردن و اهمیت بالا بردن سطح هماهنگی‌های و استفاده از ارتباطات جغرافیایی در زمینه توسعه افق‌های همکاری گسترده‌تر در زمینه‌های اقتصاد، تجارت، توسعه و اجرای پروژه‌های زیرساختی، انتقال انرژی و احداث خطوط نفتی تاکید کرد.

وی تاکید کرد که بازگشت نقش و جایگاه عربی و منطقه‌ای عراق، عنصر مهمی در تثبیت امنیت و توسعه منطقه است.

بر اساس بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری عراق، در این دیدار بر نقش محوری جمهوری مصر در جهان عرب و منطقه و ضرورت هماهنگی سه‌جانبه مشترک برای کاهش تنش‌ها و تقویت ثبات منطقه‌ای و ایجاد راهکارهایی درباره بحران‌های سوریه، یمن و لیبی تاکید شد.

عبدالفتاح السیسی نیز در این دیدار گفت که مصر از توسعه همکاری دوجانبه با عراق در چارچوب همیشگی تکامل اقتصادی و همکاری راهبردی به ویژه در سایه چالش‌های بزرگ موجود در منطقه و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، استقبال می‌کند. 

رایزنی دوجانبه نخست‌وزیر عراق و السیسی

رئیس‌جمهور مصر، امروز پس از دیدار با همتای عراقی به دیدار نخست‌وزیر این کشور رفت و بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیری عراق در این دیدار درباره روابط دوجانبه بغداد و قاهره، شیوه‌های تقویت همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف و پرونده‌های مهم و مورد اهتمام مشترک گفت‌وگو شد.

بنا بر این گزارش، دو طرف در خصوص مراحل اجرای توافق‌های صورت گرفته پیشین در چارچوب نشست سه‌جانبه سران رایزنی کردند.

گفت‌وگوی برهم صالح و شاه اردن

خبرگزاری رسمی عراق گزارش داد که در جریان استقبال رئیس‌جمهور عراق از عبدالله دوم، در فرودگاه بغداد، دو طرف درباره اهمیت همکاری سه‌جانبه مشترک میان عراق، اردن و مصر از طریق ارتباطات جغرافیایی، تحقق تعامل‌های اقتصادی و تجاری با حمایت از سرمایه‌گذاری و شهرهای مشترک صنعتی، همکاری در زمینه انرژی و برق در راستای منافع مردم سه کشور رایزنی کردند.

شاه اردن نیز بر اهمیت تقویت این همکاری سه‌جانبه تاکید کرد.

رایزنی دوجانبه مصطفی الکاظمی و عبدالله دوم

پیش از آغاز اجلاس سران سه کشور عربی، مصطفی الکاظمی، در مقر نخست‌وزیری به استقبال شاه اردن رفت.

بر اساس بیانیه رسمی نخست‌وزیری عراق،  دو طرف در این دیدار درباره شیوه‌های تقویت روابط دوجانبه و همکاری مشترک گفت‌وگو کردند و درباره پرونده‌های همکاری مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم، مقابله با افراطی‌گری و کلیه امور مربوط به تقویت ثبات در منطقه رایزنی کردند.

دیدار السیسی با «محمد الحلبوسی»

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق با رئیس‌جمهور مصر دیدار و تاکید کرد که نشست سه‌جانبه سران سه کشور، اقدام مهم و بزرگی در حمایت از عراق است.

السیسی نیز در ادامه این دیدار، از رئیس پارلمان عراق برای سفر به قاهره دعوت کرد.

 از سوی دیگر منابع آگاه از استقرار گسترده نیروهای امنیتی در نزدیکی مقر برگزاری این نشست سه جانبه خبر می‌دهند.

محورهای اصلی اجلاس سران سه کشور عربی در بغداد

دفتر نخست‌وزیری عراق پیش از آغاز این اجلاس طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مهمترین محورهای این نشست، بررسی پرونده‌های موجود در خصوص همکاری سیاسی و اقتصادی، تقویت ابعاد سرمایه‌گذاری و تجاری و بررسی تلاش‌های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم است.

نشست امروز بغداد در راستای دو نشست قبلی سران این کشور و برای اجرای توافقات حاصله میان آنها در چارچوب پروژه موسوم به «شام جدید»، برگزار می‌شود. این نشست قرار بود زودتر در بغداد برگزار شود اما یک بار به دلیل حادثه تصادف قطار در مصر و بار دیگر به علت حوادث سیاسی در اردن به تعویق افتاد.

آغاز اجلاس سران سه کشور عربی در بغداد

خبرگزاری رسمی عراق (واع)، لحظاتی پیش از آغاز رسمی اجلاس سران این سه کشور عربی در بغداد خبر داد./فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: سران عراق مصر و اردن نشست سه جانبه سران رئیس جمهور مصر سه کشور عربی سران سه کشور اجلاس سران نخست وزیری مصر و اردن شاه اردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۲۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد

خبرگزاری رسمی عربستان از برگزاری یک نشست شش جانبه عربی در ریاض درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، نشست شش جانبه در ریاض درباره غزه با مشارکت وزرای خارجه عربستان، مصر، اردن، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف)، مشاور دیپلماتیک نخست‌وزیر امارات و وزیر مشاور در وزارت خارجه قطر برگزار شد.

این رسانه در ادامه خبر داد: آنها در این نشست بر لزوم توقف فوری و کامل درگیری‌ها در غزه، تضمین حمایت از غیرنظامیان بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی و لغو تمام محدودیت‌هایی که برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه ایجاد شده است، تاکید کردند. حاضران در این نشست بر مخالفت قاطع خود با هرگونه تلاشی برای کوچاندن ملت فلسطین و هرگونه عملیات نظامی در شهر رفح تاکید کردند.

آنها نسبت به ادامه اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس شرقی از جمله گسترش شهرک‌سازی، مصادره اراضی، عملیات نظامی علیه فلسطینی‌ها، تجاوزات شهرک‌نشینان و از بین بردن آزادی عبادت برای مسلمانان و مسیحیان در مسجد الاقصی که راه‌حل تشکیل دو دولت را از بین می‌برد، تاکید کردند.

کد خبر 748645

دیگر خبرها

  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • تاکید عراق برلزوم افزایش همکاری‌ها برای متوقف کردن جنایات تل‌آویو
  • بررسی ایجاد پردیس صنایع فرهنگی و خلاق ماکو در نشست با وزیر ارشاد
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • دیدار وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای در آستانه