Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، این سومین نشست بعد از گرد هم آمدن سران سه کشور در بحرالمیت اردن و قاهره مصر بود.
 
دفتر نخست‌وزیری عراق پیش از آغاز این اجلاس طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مهمترین محورهای این نشست، بررسی پرونده‌های موجود در خصوص همکاری سیاسی و یکپارچگی اقتصادی، تقویت ابعاد سرمایه‌گذاری و تجاری و بررسی تلاش‌های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
در کنفرانس مطبوعاتی پایانی نشست که با حضور فواد حسین وزیر خارجه عراق، سامح شکری و ایمن الصفدی همتایان مصری و اردنی او برگزار شد سه طرف بر ادامه همکاری ها در مواجهه با چالش های مشترک و استفاده از فرصت ها و سرمایه گذاری ها در قالب همکاری مشترک با فعال سازی کمیته مشترک همکاری ها تاکید کردند.
 
فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در این کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد: از دور دوم نشست سه جانبه در اردن تاکنون هیات مشترک دیدارهایی با یکدیگر داشتند.
 
وزیر خارجه عراق همچنین درباره تاسیس شهر صنعتی با همکاری اردن و مصر و رایزنی ها یا سایر طرف ها در این باره گفت و تصریح کرد ایجاد این شهر صنعتی به اجرا نزدیک شده است.
 
موضوع سموم کشاورزی و داروسازی بخش دیگر رایزنی ها برای همکاری های سه جانبه یود.
 
اما ایمن الصفدی ویر خارجه اردن این نشست را اجلاس «تکامل و همکاری» در زمینه «قضایای عملی قابل اجرا» در حوزه های صنعتی، تجاری و «همکاری عربی مشترک» خواند و گفت: با هم در کنار عراق برای مواجهه با چالش های مشترک امنیتی که مساله امنیت عربی است می ایستیم.
 
وی این پیام شاه اردن را بازخوانی کرد که «پیروزی عراق بر تروریسم موفقیتی برای همه ما بود و ما در کنار عراق می ایستیم زیرا امنیت عراق امنیت همه ما است.»
 
الصفدی بر قضیه فلسطین و طرح آن در نشست سه جانبه تاکید کرد و گفت «صلح دائم و شامل بدون پایان اشغالگری و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف امکان ندارد.»  
 
او با اشاره به معضل سد النهضه بین مصر و همسایگان گفت که باید بر اساس قوانین و معیارهای بین المللی درباره آبگیری سدها اقدام کرد زیرا «امنیت آبی برای همه ما کشورهای عربی مهم است.»
 
وزیر خارجه اردن بر این موضوع تاکید کرد که «باید عراق را از همه چالش ها دور نگه داشت» تا این کشور بتواند به مسیر توسعه ادامه دهد.
 
سامح شکری وزیر خارجه مصر نیز هدف اساسی از برگزاری نشست سه جانبه را «تقویت توانمندی های اقتصادی در همکاری با عراق» خواند تا «عراق بتواند با چالش ها مقابله و امنیت عربی را تامین کند».
 
شکری این را نیز اقزود که نشست چهارم اجلاس سه جانبه عراق، مصر و اردن در قاهره برگزار خواهد شد.
 
هدف از این اجلاس، فعال کردن توافق نامه های اقتصادی و سرمایه گذاری های مشترک اعلام شده که در دو اجلاس گذشته امان و قاهره و با حضور مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق پیش نویس آن امضا شده است اگرچه برخی منابع از همکاری ها و هماهنگی های امنیتی بین سه کشور در این نشست نیز خبر داده اند.
 
عبد الزهرة الهنداوی سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق به رسانه های عراقی گفت: این نشست سه جانبه فقط برای عراق اهمیت ندارد بلکه برای اردن و مصر نیز حائز اهمیت است.
 
الهنداوی تصریح کرد: پرونده های گوناگونی روی میر خواهد بود از جمله مسائل اقتصادی، موضوع اتصال برق بین سه کشور عراق، اردن و مصر که اهمیت زیادی برای عراق در زمینه انرژی دارد یکی از این موضوعات مورد یحث خواهد بود.
 
وی ادامه داد: موضوع خط لوله نفت از بندر بصره به بندر عقبه اردن یکی از مسائل مهم مورد رایزنی و تبادل نظر است.
 
سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق از طرح ایجاد مسیر مواصلاتی زمینی بین عراق، اردن و مصر و اعلام نام شرکت های مجری طرح در آینده نیز گفت؛ طرحی که به گفته او «جابجایی شهروندان بین سه کشور را با هزینه های پایین میسر می کند».
 
 مقام عراقی از احتمال همکاری بین مصر و عراق در زمینه های کشاورزی و بازسازی کارخانه های عراقی و نیز استفاده از تجربه مصری ها در ساخت مسکن هم خبر داد.
 
به گفته الهنداوی، «کشورهای دیگری منتظر نتایج نشست سه جانیه عراق، اردن و مصر هستند و حتی برخی کشورها خواستار پیوستن به این محور شده اند.»
 
گفته شده است که مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق قرار است در سفر به واشنگتن، «وارد طرحی راهبردی به نام شام جدید شود»؛ طرحی اقتصادی با حمایت آمریکا، همکاری اروپایی و پشتیبانی برخی کشورهای عربی.
 
انتهای پیام/
 
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: نشست سه جانبه وزیر خارجه اردن و مصر همکاری ها سه کشور چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۳۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، محمد مخبر عصر شنبه در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در دیدار «کنستانتینیو چیونگا» معاون رییس جمهور زیمباوه با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد دو کشور برای تأمین و گسترش همکاری های فی مابین افزود: تعاملات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است.

معاون اول رئیس جمهور تبادلات علمی و دانشجویی، توسعه حمل و نقل و حل مسائل مالی و بانکی برای تسهیل روابط بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه های همکاری های ایران و زیمباوه برشمرد و تأکید کرد: دو کشور باید با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت هم است، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ۱۰ ساله همکاری دو کشور تهیه و پیگیری و همچنین تفاهم نامه‌ها و قراردادهای امضا شده هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

کنستانتینو چیونگا معاون رییس جمهور زیمباوه نیز با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران و زیمباوه در یک مسیر حرکت می کنند و با وجود جدایی و مسیر طولانی جغرافیایی، اهداف مشترک بسیار زیادی در برابر نظام سلطه دارند.

وی همچنین با محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت سرداران سپاه در این حمله تأکید کرد: تحریم‌های گسترده کشورهای غربی برای از بین بردن استقلال ایران و زیمباوه بوده است اما دو کشور می توانند با تعمیق روابط خود تحریم‌های دشمنان دو ملت را خنثی کنند.

وی همچنین با تأکید بر اجرای ۱۲ تفاهم نامه امضاء شده بین ایران و زیمباوه در دولت سیزدهم تصریح کرد: پیشرفت‌های شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و به دنبال تقویت زیرساخت های همکاری دو جانبه براساس راهبرد برد-برد و بهره گیری از ظرفیت‌های ایران در زمینه های معدنی، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، آبیاری مدرن و امنیت غذایی هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • تاکید عراق برلزوم افزایش همکاری‌ها برای متوقف کردن جنایات تل‌آویو
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان