Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در این مراسم که پیش از ظهر امروز (ششم تیرماه ۱۴۰۰) با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و جمعی از مدیران دو وزارتخانه به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس برگزار شد، با گرامیداشت سالروز شهدای هفتم تیر، بیان کرد: در گذشته نهاد خانواده، تعلیم و تربیت، دین و رسانه در یک شبکه به هم متصل بود اما امروز شاهد ازهم‌گسیختگی و عدم‌ اتصال این چهار نهاد هستیم و باید توجه داشته باشیم که عوامل این عدم‌ اتصال برای خروجی و کارنامه فعالیت‌های آموزش و پرورش چه تاثیری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صالحی همچنین گفت: اگر می‌خواهیم به طرف هم‌گرایی این چهار نهاد حرکت کنیم، به این نکته باید توجه داشت که بستر و زمینه‌های آن کجاست. کانون شروع این هم‌گرایی کجاست که تمرین شود و بعد از آن استمرار و عمر پیدا کند. بنابراین اوقات فراغت یکی از کانون‌های این هم‌گرایی است که با داشتن ویژگی انعطاف‌پذیری می‌توان از طریق آن به وسعت این هم‌گرایی پرداخت.

او در ادامه افزود: در نظرسنجی‌ای که در سال ۱۳۹۸ صورت گرفته ۷۵ درصد از دانش‌ آموزان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال درباره مدت زمان اوقات فراغت خود در زمان تحصیل گفته‌اند که ۲ ساعت فرصت فراغت دارند و بیش از ۲۰ درصد هم گفته‌اند بالای ۴ تا ۵ ساعت اوقات فراغت دارند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال تصریح کرد: در حوزه اوقات فراغت اتصال این چهار نهاد (خانواده، تعلیم و تربیت، دین و رسانه) نکته مهمی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های مختلف نقطه‌های تلاقی و همکاری با وزارت آموزش و پرورش را دارد و نهاد دین به طور خاص یکی از نهادهایی است که این ارتباط را عمیق‌تر می‌کند و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور یکی از ظرفیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در حال حاضر یک میلیون دانش‌آموز در آن عضویت دارند و این امر یکی از حوزه‌های قابل توجه برای هم‌گرایی چهاد نهاد عنوان شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این‌که توجه به فرصت‌های ارتباطی بین مسجد و مدرسه مهم است، گفت: کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند حلقه‌های وصل بین دو وزارتخانه را فراهم می‌کند.

صالحی ادامه داد: حوزه کتاب و کتابخوانی هم یکی دیگر از حلقه‌های وصل بین دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌وپرورش است.

او با بیان این‌که مدرسه قفس کتاب درسی نیست، افزود: قفس کتاب درسی مانع خلاقیت می‌شود. در نظرسنجی سال ۱۳۹۸، ۳۰ درصد دانش‌آموزان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال گفته‌اند که کتاب غیردرسی می‌خوانند و این آمار خوشایند نیست بنابراین یکی از نکته‌های قابل توجه هم‌گرایی عنوان شده این است که چطور می‌توان از کتاب درسی نقطه پرش فراهم کرد که دریچه باشد نه پنجره بسته. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور فعالیت‌های مختلفی در حوزه کتاب و کتابخوانی دارد و توجه به این موضوع که چگونه بین مدرسه و مسجد از منظر کتاب می‌توان در اوقات فراغت ارتباط ایجاد کرد، دارای اهمیت است.

صالحی با تاکید بر ضرورت توجه به زیست مذهبی دانش‌آموزان ادامه داد: بخشی از زیست مذهبی دانش‌آموز در افق حضور در مناسک مذهبی است. در زیست‌های جمعی و مذهبی، تربیت مذهبی در کودکی شکل می‌گیرد. در همان نظرسنجی سال ۱۳۹۸ از دانش‌آموزان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال سوالات مختلفی در این زمینه شده که از آن جمله می‌توان به این‌که چقدر در مولودی شرکت می‌کنید، چقدر در روضه و جلسات قرآنی شرکت می‌کنید، چقدر در دعای ندبه و کمیل حضور می‌یابید و همچنین آیا این حضور هر روز، هفته‌ای یک‌بار، هر ماه یک‌بار و تا سالی یک‌بار است، اشاره کرد.

او افزود: بالاترین آمار این نظرسنجی ۶۴.۲ و پایین‌ترین آن حدود ۴۰ درصد است که درصدی سالی یک‌بار فقط به این مناسک می‌روند و عده‌ای حتی در سال هم به این مناسک مذهبی نمی‌روند و حتی به سخنان مذهبی گوش فرانمی‌دهند. جامعه ما یک جامعه دینی است و دین بخشی از هویت اجتماعی کشور ما است. اگر دین تضعیف شود، هویت ایرانی هم از بین می‌رود. بنابراین مناسبات مسجد و مدرسه و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌تواند زیست مذهبی را ارتقا دهد و این امر نیاز به برنامه‌ریزی دارد و در فضای همگرایی می‌تواند شکل بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به زیست اجتماعی را از دیگر موارد مورد توجه برشمرد و با تاکید بر این‌که بی‌تردید دانش‌آموز در محیط ایزوله تربیت نمی‌شود، گفت: نیاز زیادی به تربیت اجتماعی داریم. یکی از متغیرهای تربیت اجتماعی، عضویت در تشکل‌های اجتماعی است که جمعی شدن و اجتماعی شدن را آموزش می‌دهد و دانش‌آموز از این طریق مهارت‌هایی را می‌آموزد. مهارت‌های زندگی جمعی مهم است و در یک تشکل اجتماعی است که گفت‌وگو و زندگی اجتماعی تمرین می‌شود و شکل می‌گیرد.

او ادامه داد: بر اساس نظرسنجی سال ۱۳۹۸ از دانش‌آموزان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال ۶.۴۱ درصد از آن‌ها گفته‌اند که در تشکل‌های اجتماعی حضور و مشارکت فعال دارند و بخش قابل توجهی نه مشارکت دارند و نه در یک تشکل اجتماعی عضو هستند. بنابراین مسجد و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد فرصتی است برای تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان و این امر هم یکی از نکته‌های مهم در هم‌گرایی چهار نهاد خانواده، تعلیم و تربیت، دین و رسانه است. دانش‌آموز در این مشارکت‌های اجتماعی یاد می‌گیرد که چگونه تربیت اجتماعی خود را ارتقا دهد. یادگیری کمک و احسان به دیگران نیاز به یادگیری جمعی دارد. این‌که دانش‌آموز از طریق تربیت اجتماعی و با کمک به دیگران احساس رضایتمندی پیدا کند مهم است و مسجد می‌تواند یک خط ارتباطی با مدرسه در این زمینه داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تربیت هنری و خلاقیت در دانش‌آموزان را از دیگر موضوعات دارای اهمیت برشمرد و گفت: در نظر سنجی سال ۱۳۹۸، ۳۵ درصد دانش‌آموزان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال گفته‌اند که یک کار هنری انجام می‌دهند. بنابراین این خلاقیت‌ها باید ارتقا یابد زیرا خلاقیت هنری صرفا تولید یک اثر هنری نیست بلکه راهی برای ارتقای وجودی است.

صالحی با تاکید بر این‌که توجه به چهره‌های مورد علاقه در میان دانش‌آموزان یکی دیگر از موضوعات مهم است ادامه داد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که دانش‌آموزان در افق ذهنی خود به کدام چهره‌های معروف و مشهور توجه و علاقه دارند. این‌که دانش‌آموز چقدر به چهره‌های علمی و مذهبی توجه دارد باید مورد بررسی قرار بگیرد. امروز دانش‌آموزان در ۱۰ نفر اول چهره‌های مورد علاقه خود چهره علمی و مذهبی ندارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: این‌که تعلیم و تربیت فقط مختص وزارت آموزش‌وپرورش است نگاه اشتباهی است و باید به هم‌گرایی چهار نهاد خانواده، تعلیم و تربیت، دین و رسانه توجه داشته باشیم و وزارت آموزش و پرورش در این زمینه باید افق‌ها را سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کند و نهادهای موثر در این زمینه را پای کار بیاورد زیرا فضای هم‌گرایی بین این چهار نهاد وجود دارد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: اوقات فراغت هم گرایی دانش آموزان کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی تربیت اجتماعی تعلیم و تربیت چهار نهاد دانش آموز اوقات فراغت گفته اند دین و رسانه سال ۱۳۹۸ هم گرایی یک بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۳۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«استاد غلامیان» در تربیت گوهرتراشان نقش بسزایی داشته است

به گزارش قدس خراسان، یکی از دلایلی که موجب شد مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ از سوی سازمان بین‌المللی یونسکو انتخاب شود، رونق بازار خرید و فروش سنگ‌های تراش‌خورده عقیق و فیروزه در مشهد به ویژه بازار رضا(ع) بود که سال‌هاست به دست استادکاران گمنام این عرصه رقم می‌خورد؛ استادانی که تخصص، نام‌آوری و آموزششان در تراش گوهرسنگ‌ها خبر از میراثی غنی برای شهر مشهد می‌داد و بی‌آنکه خودشان بدانند، آغازگر مسیری بودند که نتیجه آن مطرح شدن نام مشهد در دنیا برای نخستین بار در زمینه گوهرسنگ‌ها بود. 

متأسفانه مشهدی‌های هنردوست و فعالان عرصه تراش گوهرسنگ، ۹اردیبهشت در گمنامی تمام یکی از استادان مطرح خود یعنی «استاد غلامرضا غلامیان» را برای همیشه از دست دادند.

مرحوم غلامیان که از هشت سالگی به واسطه پرکردن یک فراغت تابستانه همراه برادرش از یک کارگاه تراش سنگ در محله‌شان سردرآورد، با عشق و علاقه به مسیرش ادامه داد تا جایی که توانست تک‌تک اعضای خانواده‌اش را با تراش گوهرسنگ‌ها عجین کند و هنرش را به ۶ برادر دیگرش و بعدها به همسر، فرزندان و شاگردانش هم سرایت دهد. 

او از معدود استادان دغدغه‌مندی بود که در کنار آموزش سبک خود به شاگردانش، به روایت‌های مشتریان خارجی‌اش از تراش سنگ‌ها در کشورهای دیگر توجه کرد و همین امر سبب شد برای دریافت تخصص بیشتر در مهارت خود، راهی کشورهایی نظیر هندوستان شود و نامی ماندگار از خود به جای بگذارد.

فقدان استاد ارزشمند مشهدی را می‌توان به خوبی در گفته‌های مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی احساس کرد که خبر فوت را به رسانه‌ها این‌گونه داده است: «این هنرمند پیشکسوت تراش سنگ‌های قیمتی، نقش فراوانی در آموزش و تربیت هنرمندان این رشته در سطح خراسان رضوی داشت و در انتقال دانش حرفه‌ای تراش گوهرسنگ‌ها به خصوص در آموزش‌های مرتبط با مدارس و زندان‌ها بسیار تأثیرگذار بود. به طور یقین ضایعه فقدان استادی همچون غلامرضا غلامیان، تأثیر قابل توجهی بر روند آموزش حرفه‌ای این رشته خواهد گذاشت».

سیدجواد موسوی در گفت‌وگو با قدس خراسان درباره این استاد برجسته تراش عقیق استان عنوان می‌کند: استاد غلامیان یکی از پیشکسوتان گوهرتراشی بود که در تربیت گوهرتراشان نقش بسزایی داشته است. آموزش‌های استاد به گونه‌ای بود که طی چند ماه آموزش، این افراد مهارتی را کسب می‌کردند که اشتغال آن‌ها را تضمین می‌کرد.

وی ادامه می‌دهد: او به معنای واقعی یک معلم بود چرا که سعی و تلاشش فراتر از وظیفه بود. او با جان و دل، دانش‌آموزان و شاگردانش را با تواضع آموزش می‌داد و با وجود اینکه از ایثارگران دفاع مقدس بود؛ اما هیچ وقت از امتیاز ایثارگری استفاده نکرد و همیشه آموزش دادن به جای کسب درآمد، اولویت او بود.

مسئول دبیرخانه مشهد؛ شهر جهانی گوهرسنگ‌ها نیز می‌گوید: متأسفانه چند روزی است عزادار از دست دادن یکی از استادان برجسته تراش عقیق هستیم؛ استادی که شاگردان بسیاری را به ویژه به تراش عقیق علاقه‌مند کرد و سبب شد تراش این سنگ رونق خوبی بگیرد.

ملیحه سلطانی به نحوه آشنایی با استاد غلامیان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: زمانی که مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها شد، یکی از زیرساخت‌ها، زیرساخت فرهنگی و آموزش و ترویج تراش گوهرسنگ‌ها بود و همین امر مقدمه آشنایی ما با استاد غلامیان شد. به دنبال شناسایی اساتیدی بودیم که بتوانند در زمینه آموزش به ما کمک کنند و موجب تحول شوند. در یکی از بازدیدهای میدانی با استاد آشنا شدیم که با خانواده خود و چند شاگرد در یک کارگاه بدون امکانات خاص کار می‌کردند.

او استاد را فردی دغدغه‌مند می‌داند و می‌گوید: در همین بازدید و در سال ۹۶ استاد دغدغه‌هایش را درباره تراش گوهرسنگ‌ها به ویژه عقیق مطرح و تأکید کرد اگر به این عرصه توجه نشود، مخاطرات جدی این هنر را تهدید می‌کند. در ادامه به دلیل تخصص و تبحر  او را در هنرستان پیامبر اعظم(ص) برای آموزش به دانش‌آموزان جذب کردیم و استاد پذیرفتند استاد دانش‌آموزان ما باشند.

سلطانی به نقش استاد غلامیان در ماندگاری دانش‌آموزان هنرستان در رشته تراش سنگ‌های قیمتی اشاره و عنوان می‌کند: تا پیش از آمدن استاد به هنرستان، دانش‌آموزان به این رشته جذب نمی‌شدند و در نهایت اگر جذب می‌شدند، ماندگاری نداشتند و همیشه ما مورد نقد بودیم که این چه رشته‌ای است. اگر در یک کلاس ۳۰نفر ثبت‌نام می‌کردند، در نهایت تعداد معدودی می‌ماندند. با آمدن استاد غلامیان و عشقی که به آموزش داشتند و فضای صمیمی که شکل گرفت، این رشته متحول شد و براساس آمار تعداد دانش‌آموزان این رشته افزایش یافت و شاگردان این استاد به صورت ۱۰۰درصد جذب بازار کار شدند. 

مسئول دبیرخانه مشهد؛ شهر جهانی گوهرسنگ‌ها ادامه می‌دهد: دانش‌آموزان هنرستان شهید چراغچی هم پس از هنرستان پیامبراعظم(ص) از وجود استاد بهره بردند که بدون هیچ چشمداشتی اثرات آموزش خود را در این هنرستان هم داشتند. کار استاد و تأثیر تربیتی او در کانون اصلاح و تربیت، بخش تراش گوهرها کاملاً مشهود بود و باید گفت در حال حاضر ما به صورت واقعی عزادار هستیم و به این فکر می‌کنیم چه کسی جایگزین استاد شودکه هم آموزش بی‌نقصی داشته باشد و هم با عشق و علاقه خود بتواند در شخصیت آن‌ها تأثیر بگذارد.

رئیس اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش آموزش و پرورش خراسان رضوی از دیگر کسانی است که به نقش اساسی استاد غلامیان در آموزش دانش‌آموزان تأکید می‌کند و می‌گوید: یکی از دلایلی که مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها از سوی ارزیابان بین‌المللی تأیید شد، وجود رشته‌های مربوط به گوهرسنگ‌ها بود. در آموزش و پرورش نیروی رسمی برای رشته تراش سنگ نداشتیم و مجبور بودیم از طریق میراث فرهنگی و صنایع دستی برای تأمین معلم اقدام کنیم. فرایند آموزش، مطلوب ما نبود تا زمانی که استاد غلامیان وارد این عرصه شد و با وجود تخصص استاد، این رشته که مورد نیاز شهر مشهد است، جان گرفت.

حسین حسین‌پور اضافه می‌کند: از نظر اخلاقی، تربیتی، آموزشی، انضباطی، اخلاق حرفه‌ای و کار در بازار، استاد الگوی دانش‌آموزان بودند و شاگردان او بیکار نیستند و این رشته را مدیون استاد غلامیان هستیم. با رفتن او ضربه بزرگی به رشته آموزش تراش سنگ وارد شد. 

مریم محمدزاده از شاگردان استاد غلامیان درباره تخصص استاد در زمینه تراش گوهرسنگ‌ها می‌گوید: حدود ۱۰ سال هم شاگرد استاد و هم همکار او بودم. در زمینه تراش سنگ‌ها استادان بسیاری هستند که بسته به تخصص و امکانات کارگاه خود، یک نوع سنگ را تراش می‌دهند؛ اما تفاوت استاد غلامیان با بقیه استادان عرصه تراش گوهرسنگ‌ها این بود که هر سنگی را با تبحر و سبک متفاوت خود می‌تراشید و ارزش آن را چندین برابر می‌کرد. 

به گفته سایر شاگردان استاد، آموزش و یاد دادن از رویه‌های استاد غلامرضا غلامیان بود. در حالی که او می‌توانست به دلیل سبکی که در تراش گوهرسنگ‌ها داشت، درآمد چندبرابری داشته باشد؛ اما خود را وقف آموزش شاگردانی کرد که حالا هریک یا نان‌آور خانواده‌ای هستند یا می‌توانند از این راه برای خود کسب درآمد کنند. مرور زندگی این استاد اخلاق، این شعر نظیری نیشابوری را به ذهن می‌آورد: «درس معلم ار بود زمزمه محبتی... جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را»  

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

طاهره فجرداودلی

دیگر خبرها

  • ۲۰ توصیه رهبر معظم انقلاب در دیدار فرهنگیان چه بود؟
  • ۲۰ توصیه رهبر انقلاب در دیدار فرهنگیان چه بود؟
  • معلمان مدیران تراز انقلاب تربیت کنند
  • تلاش‌های زوج فرهنگی در عرصه تعلیم و تربیت دانش آموزان هندورابی
  • جایی که تعلیم و تربیت با عشق گره می‌خورد
  • نرمخویی و مدارا از خصوصیات پیامبر (ص) بود
  • «استاد غلامیان» در تربیت گوهرتراشان نقش بسزایی داشته است
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • سفری به دنیای توپولوژی
  • رسالت معلمان، هدایت و ارشاد دانش آموزان است