Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد امروز حدود دو سالی از پیدایش و جولان ویروس منحوسی در جهان می‌گذرد، این ویروس ناشناخته در نبردی ناباورانه جان هزاران نفر از مردم دنیا را گرفته و همچنان در حال تاخت و تاز است.

این ویروس کوچک نه تنها جان افراد را می‌گیرد بلکه در زندگی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی افراد هم وارد شده و آداب و روسومات را تغییر داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعطیلی بسیاری از صنوف و بیکاری جمعی از مردم، استرس و اضطراب، برهم زدن نظم و روال آموزش و ... از جمله آثار منفی این ویروس بر جهان اطراف ماست.

حذف برخی از هزینه‌های اضافی و دوری از تجمل‌گرایی در دوران پساکرونا

البته باید گفت که اتفاقاتی نظیر برچیده شدن بساط تجمل و مصرف‌گرایی در مجالس عزاداری و صرف شدن هزینه‌های هنگفت این مراسمات حداقل به گفته صاحبان این مجالس در موسسات خیریه، روی‌آوردن به ساده‌زیستی و اصلاح تفکرات اقتصادی که سبب شروع زندگی مشترک زوج‌های جوان به ساده‌ترین شکل ممکن و به دور از تجملات شده نیز از آثار مثبت این ویروس کوچک است که مراسم عقد شاهزاده انگلیس پرنسس «بئاتریس» و نخست‌وزیر دانمارک« مته فردریکس» از جمله مراسماتی است که بدون تجملات برگزار شد.

اما سؤالاتی نظیر اینکه آیا واقعاً این تغییر رفتارها به عنوان تغییرات اجتماعی و فرهنگی در جامعه محسوب می‌شود؟ آیا تغییرات بعد از اتمام شیوع ویروس کرونا از زندگی‌ها رخ می‌بندند یا همچنان با مردم همراه خواهند بود؟ و ... از جمله سؤالاتی بود که وادارم کرد برای دریافت پاسخ آنان پای صحبت‌های جامعه شناسی بنشینم که جزئیات این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
    
مرتضی صالحی امروز در گفت‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد، گفت: از اسفند سال ۹۸ کل کشور درگیر شیوع ویروس کرونا شد و تغییرات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در جامعه پیدا رخ داد که مدیریت و کنترل آن نیاز به شناخت کافی از این اوضاع دارد.

این جامعه‌شناس ادامه داد: حوزه اجتماعی، سبک زندگی، کنش‌های عاطفی، زیست اجتماعی، نظام خانواده، ازدواج، فرزند‌آوری تغییر نگرش و ارزش‌ها، نظام آموزشی، زندگی فردی، برنامه‌های عمومی و ... از جمله مواردی است که تحت تأثیر کرونا قرار گرفت.

تغییرات مثبت و منفی کرونا بر زندگی بشریت

وی افزود: افزایش بیکاری، فقر، اضطراب، وسواس و اجتماع‌گریزی را می‌توان از جمله نقاط منفی این تغییرات دانست.

صالحی بیان کرد: دستیابی به بهداشت عالی، تغییر رفتارهای غلط، افزایش مؤلفه‌های آگاهی، اعتماد به رسانه‌ها، شبکه‌های مجازی و سامانه‌های اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت را نیز می‌توان از آثار مثبت این ویروس دانست.

این کارشناس علوم سیاسی و مذهبی استان با بیان اینکه برخی از این رفتارها در زندگی روزمره افراد بیشتر مشهود و ممکن است در درازمدت در رفتارهای فرهنگی و اجتماعی افراد باقی بماند، افزود: کاهش شب‌نشینی‌ها و تحت تأثیر قرار گرفتن ارتباط میانه افراد در خارج از خانواده سبب تقویت ارتباط‌ها در فضای مجازی شد و بسیاری از فعالیت‌ها مانند مشاهده فیلم‌های سینمایی، آموزش، مکالمه و ارتباط گیری با افراد ازطریق همین فضا دنبال می‌شود.

کمک کرونا به محیط زیست

وی با بیان اینکه کرونا و زندگی بعد از شیوع کرونا سبب تغییر رفتار فردی و اجتماعی و کمک به محیط زیست شد، ادامه داد:  آمار و اخبار منتشر شده در فصل بهار از دشت لاله‌های واژگون استان نشان داد که کمک به محیط زیست عقلانی شد و شاهد افزایش ۷ برابری لاله‌ها بودیم، کنسل شدن مسافرت و همایش‌ها نیز سبب کاهش آلودگی هوا، مصرف بنزین و کمک به اقتصاد و معیشت خانواده‌ها شد، همچنین رعایت بهداشت فردی، قرنطینه خانگی و استفاده از ماسک سبب کاهش ویروس آنفولاآنزا در بین خانواده‌ها شد.

ایجاد همزیستی مسالمت‌آمیز توسط کرونا

صالحی گفت: مشکلات اقتصادی در جامعه که برخی از آن‌ها بخاطر رفتارهای غلط بود با شیوع کرونا و تعطیل شدن بسیاری از تجمع‌ها و تجملات در مراسمات عزا و عروسی کمرنگ شد و در عوض  همدلی اقتصادی افزایش یافت و در بسیاری از موارد شاهد کمک مردم، حضور خیرین و حتی گذشت اجاره‌بهاء بودیم که یک همزیستی مسالمت‌آمیز را ایجاد کرده است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه برخی از این رفتارها در مصرف فرهنگی و اجتماعی الگو می‌شوند، گفت: حرکاتی مانند رعایت روابط بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و... که ممکن است بعد از پایان یافتن کرونا نیز در بین افراد باقی بماند اما برخی از رفتارها مانند: مصرف‌گرایی سلیقه است و ممکن است مجدد به زندگی‌ها بازگردند.

وی ادامه داد: زیرا طی دو سال اخیر مردم کمتر به مراکز تفریحی، رستوران‌ها و همچنین مسافرت رفتند و یا خیلی از مناسبت‌های مذهبی مانند نماز جمعه، احیا و برگزاری مراسمات عزاداری در تاسوعا و عاشورای حسینی که کسی انتظار نداشت که اینگونه مراسمات در کشورهای اسلامی کنسل شود با وجود کرونا با محدودیت روبرو شد اما با بهبود اوضاع کرونا و فرهنگ‌سازی‌ها مجدد در حال برگزاری می‌باشند و با از بین رفتن کامل این ویروس با همان شور و اشتیاق قبلی برگزار می‌شوند.

 صالحی افزود: برخی از فعالیت‌ها، سرگرمی‌ها و ورزش‌های جمعی که به خاطر کرونا کنار گذاشته بودند به شکل دیگر و در جمع خانواده‌ها شکل گرفت که برای تقویت این ورزش‌ها همچون سابق نیز باید فرهنگ‌سازی شود.

 این جامعه شناس اظهار کرد: البته در کنار این اتفاقات برخی ظرفیت‌ها مانند فضای مجازی نیز تقویت شد که باید روی آن‌ها به عنوان یک سرمایه کار کرد تا شکاف‌های به وجود آمده در بین خانواده‌ها را کم کند.

انتهای پیام/68036

منبع: فارس

کلیدواژه: مرتضی صالحی خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۴۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون

به گزارش خبرآنلاین، آسترازنکا شرکت بزرگ تولیدکننده دارو سرانجام پس از چندسال تایید کرد که واکسن کرونای این شرکت می‌تواند عوارض جانبی لخته خون و کاهش پلاکت‌ ایجاد کند.

تسنیم در خبری نوشت: آسترازنکا ـ شرکت بزرگ تولیدکننده دارو ـ سرانجام پس از چندسال تایید کرد که واکسن کرونای این شرکت با نام تجاری کوویشیلد (Covishield) که در سطح گسترده‌ای استفاده شده، ممکن است عوارض جانبی نادر از جمله لخته خون و کاهش پلاکت‌ خون ایجاد کند.

شرکت بریتانیایی ـ سوئدی آسترازنکا، کوویشیلد را با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخت و تولید آن در دوران همه‌گیری کرونا در مؤسسه سرم هند انجام شد. این واکسن در بیش از ۱۵۰ کشور از جمله انگلیس و هند تزریق شد.

یافته‌های برخی پژوهش‌های انجام‌شده در دوره همه‌گیری نشان می‌داد که این واکسن در محافظت مقابل ویروس کرونای جدید بین ۶۰ تا ۸۰ درصد مؤثر است.

با وجود این، یافته‌های پژوهش‌های بعدی نشان داده که این واکسن ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شود که می‌تواند مرگبار باشد.

تعدادی از افراد در بریتانیا یک شکایت جمعی را ثبت و اعلام کرده‌اند که این واکسن منجر به بروز مرگ و میر و صدمات شدید منجر شده و در پی دریافت غرامت تا ۱۰۰ میلیون پوند برای حدود ۵۰ قربانی هستند.

در حالی که آسترازنکا ادعای افراد را رد می‌کرد، برای اولین بار در یکی از مدارک دادگاه تایید کرده است که این واکسن در موارد بسیار نادر، باعث سندرم لخته خون می‌شود که علامت اصلی ایجاد لخته خون و تعداد پایین پلاکت خون در انسان است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901644

دیگر خبرها

  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • کتاب «معجزه شکرگزاری» کلید رضایت خاطر درونی را بیان می‌کند
  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • دسترسی کودکان فرانسه به گوشی و شبکه اجتماعی محدود شود
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • انسان چه زمانی برای اولین بار سرما خورد؟
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • بررسی ۱۰ هزار پرونده شکایت کارگران در کردستان