Web Analytics Made Easy - Statcounter

قحطی بزرگ ۱۹۱۹ - ۱۹۱۷، بی‌تردید بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ ایران و بسیار فراتر از همه فجایع پیش از خود بوده است. کتاب «قحطی بزرگ» نشان می‌دهد ۸ تا ۱۰ میلیون ایرانی، ۴۰ تا ۵۰ درصد کل جمعیت ایران، در اثر گرسنگی و مرض‌های ناشی از آن و سوءتغذیه از میان رفته‌اند.

خبرگزاری میزان - با وجود بی‌طرفی ایران در جنگ جهانی اول، در طول این جنگ به ضربات و خسارت جبران ناپذیری بر پیکره میهن و ملت ما وارد آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورود بی‌محابای قوای بیگانه و نیروهای متخاصم به خاک ایران در فقدان یک دولت قوی و متمرکز و دارایی سامانه اداری کارآمد، هرج و مرج و ناامنی و پراکندگی و بی‌ثباتی را دامن زده و به تشدید ضعف دولت مرکزی و ضخامت حال و وضع اقتصادی و اجتماعی مردم ایران انجامید. در نتیجه ایران بی‌طرف که با هیچ کشوری در جنگ نبود، تقریباً به اندازه یک کشور در حال جنگ خسارات و خرابی تحمل کرد.

در میان آن همه نابسامانی و بدبختی، بروز قحطی بزرگ و فراگیر در ایران مزید بر علت شد. قحطی‌ای که علاوه بر خشکسالی چند ساله، حضور نیرو‌های بیگانه - به ویژه قوای انگلیس - در تشدید آن مؤثر و بلکه از علل اصلی آن بود؛ در نتیجه آن شمار زیادی از مردم ایران، در ابعادی باورنکردنی به ورطه مرگی هولناک افتادند.   کتاب «قحطی بزرگ» بازبینی و تکمیل شده کتاب نخست «محمدقلی مجد» درباره قحطی بزرگ ۱۹۱۹_۱۹۱۷ است که در ۲۰۰۳ منتشر شد. خبرگزاری میزان در سلسله برش‌هایی، به بازخوانی این کتاب می‌پردازد.   *** مشاهدات ژنرال دنسترویل سرلشگر ال. سی. دنسترویل، فرمانده نیرو‌های انگلیسی، موسوم به «دنسترفورس» که در بهار ۱۹۱۸ به ایران حمله کردند نیز درباره قحطی اطلاعاتی به دست می‌دهد. دنسترویل ضمن توصیف سفر خود به انزلی در ژانویه ۱۹۱۸ می‌نویسد «تا این جا آثار قحطی بی شمار بوده است و ما پیاپی از کنار اجساد فقرای جان به لب آمده‌ای رد شدیم که از گرسنگی در کنار جاده تاب و توان از دست داده اند.»
او در جای دیگری می‌نویسد: «با آثار قحطی درست در همان آغاز سفرمان در ماه ژانویه روبرو شدیم؛ در جاده به مرده‌ها و آن‌ها که داشتند می‌مردند برخورد کردیم و از روستا‌های نیمه ویرانه‌ای عبور کردیم که ساکنانشان گرسنه بودند، اما با گذشته زمان اوضاع از بد هم بدتر شد و روشن بود که این فلاکت تا زمان برداشت بعدی، در حدود شش ماه بعد، می‌باید بدتر شود». دنسترویل قحطی در همدان را توصیف می‌کند: «شواهد قحطی هولناک بود و اگر کسی در شهر قدم می‌زد با دردناک‌ترین صحنه‌ها روبرو می‌شد. اگر کسی از بی‌تفاوتی شگفت آور شرقی‌ها که می‌گویند: «مشیت الهی است» بهره‌مند نمی‌بود، نمی‌توانست چنین صحنه‌هایی را تاب بیاورد. مردم می‌میرند بی آن که کسی برای کمک کاری کند و کسی به جسدی که در راه افتاده توجهی نمی‌کند، مگر آن که جز دفنش راه گریزی نباشد. هنگام عبور از خیابان اصلی شهر از کنار جسد پسری حدوداً نه ساله رشد شدم که معلوم بود همان روز مرده؛ صورتش در گل و لای فرو رفته بود و مردم طوری از کنارش رد می‌شدند که گویی فقط یک دست انداز عادی در راه است «او از بی غیرتی شگفت آور» مردم همدان می‌گوید و افشا می‌کند از جمعیت ۵۰ هزار نفری آن دست کم ۳۰ درصد در آستانه گرسنگی هستند» و مرگ درصد بسیار بزرگی از آن‌ها را چاره‌ای نیست.   دنسترویل می‌گوید اغنیای همدان سود کلانی از فروش غله (به انگلیسی ها) به جیب زده‌اند، اما نمی‌خواهند به حفظ جان برادران نگون‌بخت خود کمکی کنند. همان طور که در فصل پنجم توضیح داده می‌شود، در این زمان انگلیسی‌ها مشغول خرید کلان غله و دیگر ارزاق در سراسر ایران هستند. در این جا به ذهن دنسترویل خطور نمی‌کند که خرید ارزاق از سوی انگلیسی‌ها است که دارد به قیمت گرسنگی ایرانیان تمام می‌شود. او با «بی‌غیرت» خواندن مردم همدان، با بی تفاوتی از کیفیت غذایی که به سربازان انگلیسی می‌دهند و ساخت نانوایی تازه برای تامین نان تصفیه شده به جای سنگک زمخت می‌گوید. از خوش اقبالی انگلیسی‌ها، روس‌ها تجهیزات لازم برای تولید نان اروپایی را از خود به جا گذاشته‌اند. دنسترویل ماجرایی از یک نان سنگک تعریف می‌کند که برای یک پسر گرسنه در بازار همدان می‌خرد. نتیجه آن می‌شود که تماشاگران گرسنه چنان بر پسرک حمله ور می‌شوند که نزدیک بوده زیر دست و پا بمیرد. دسنترویل در این باره چنین نظر می‌دهد: «وحشیانه! می‌شود این طور گفت. اما صد رحمت به وحشی‌ها».   بیشتر بخوانید: قحطی و وبا، بهار ۱۹۱۸/ روایت فوت روزانه ۵۰ نفر بخاطر گرسنگی   انتهای پیام/ برچسب ها: قحطی قحطی بزرگ ایران انگلیس

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: قحطی قحطی بزرگ ایران انگلیس انگلیسی ها قحطی بزرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۵۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از دانشجویان آزادیخواه اروپا و آمریکا +تصاویر

دانشجویان و اساتید ایرانی هم‌صدا با دانشجویان آزادیخواه آمریکا و اروپا که نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی دست به اعتراض زده بودند، با برپایی تجمعاتی در دانشگاه‌های سراسر کشور، ضمن اعلام حمایت از این دانشجویان، برخورد خشن پلیس آمریکا را محکوم کردند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشجویان و اساتید ایرانی هم‌صدا با دانشجویان آزادیخواه آمریکا و اروپا که نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی دست به اعتراض زده بودند، با برپایی تجمعاتی در دانشگاه‌های سراسر کشور، ضمن اعلام حمایت از این دانشجویان، برخورد خشن پلیس و نیروهای امنیتی آمریکایی و اروپایی را محکوم کردند.

 

اعتراضات دانشجویی علیه جنگ تمام عیار اسرائیل و جنایات صهیونیست‌ها در حق مردم غزه در سراسر آمریکا ادامه دارد و گستره آن به اروپا نیز کشیده شده است.

در دانشگاه تهران جامعه دانشگاهی با حضور مقابل سردر اصلی این دانشگاه در حمایت از مردم مظلوم فلسطین شعار سر داده و همبستگی قاطع خود را با دانشجویان آمریکا و اروپا اعلام کردند.

دانشجویان و اساتید دانشگاه فردوسی مشهد نیز برای هم‌صدایی با دانشجویان اروپا و آمریکا به میدان آمدند. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   دانشجویان دانشگاه فنی حرفه‌ای شهید بابایی قزوین نیز با برگزاری تجمعی ضمن همبستگی با مردم غزه، از دانشجویان معترض دانشگاه‌های آمریکا حمایت کردند. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • هری کین به آمار 400 گل در دوران حرفه‌ای خود رسید
  • احتمال اعزام نیروهای انگلیسی به غزه
  • سرقت از مردم در پوشش کمک برای خرید بلیت مترو
  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از دانشجویان آزادیخواه اروپا و آمریکا +تصاویر
  • تشدید دوباره حملات انصارالله یمن: پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی هدف قرار گرفتند
  • تدبیر مدیران شهری در تحول زیرساخت‌های بوستان کوهستانی دراک
  • بیانیه ارتش یمن درباره حمله به پهپاد آمریکایی و یک کشتی انگلیسی
  • حمله به ۱۰۲ کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در ۲۰۲ روز
  • ژنرال انگلیسی: برای کی‌یف سخت است جلوی حمله مسکو را بگیرد
  • ژنرال انگلیسی: اوکراین با جنگ دشواری مواجه است