Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به قرار داشتن در فصل برداشت محصولات زراعی در استان مرکزی بسیاری از کشاورزان نسبت به نرخ کار بالای دستگاه های برداشت محصول و مشخص نبودن متولی نظارت بر این بخش گلایه مند هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  دیار آفتاب؛ برداشت محصولات زراعی گندم در سطح اراضی آبی و دیم استان مرکزی طبق روال هرساله معمولاً از اواسط خردادماه آغاز و تا پایان شهریور ادامه دارد، طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی مسئولین در سال زراعی جاری سطح زیر کشت گندم آبی حدود ۴۵ هزار هکتار، گندم دیم نزدیک به ۲۰۰ هزار هکتار، جو آبی حدود ۵۰ هزار هکتار، جو دیم ۱۵ هزار هکتار است و ۱۲۰۰ هکتار هم زیر کشت کلزا قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین قیمت تضمینی خرید گندم در سال زراعی جاری نیز بعد از کش و قوس های فروان و درنهایت با اصلاحات اعمال شده از سوی مجلس شورای اسلامی در قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی به ازای هر کیلوگرم، مبلغ ۵۰هزار ریال تعیین شده است.

نرخ برداشت محصولات زراعی با کمباین برای سال جاری بر پایه نرخ ثابت هر لیتر سوخت گازوئیل به قیمت ۵۰۰۰ریال و هزینه های مربوز به کمباین در حالی اعلام شد که افزایش تقریباً ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته را در پی داشته است، هر چند نرخ گازوئیل نیز در این تعرف گذاری نسبت به سال گذشته که هر لیتر۳۵۰۰ ریال بود ۵۰ درصد افزایش داشته است!

نرخنامه ای که هیچ کس به آن پایبند نیست!

طبق این مصوبه نرخ برداشت محصولات گندم و جو دیم در هر هکتار توسط کمباین‌های متوسط داخلی ۳۱۱ هزار تومان، کمباین نیمه سنگین ۳۵۵ هزار تومان و کمباین‌های سنگین وارداتی ۴۱۷ هزار تومان اعلام و نرخ برداشت محصول با کمباین‌های مجهز به کاه کوب و مخزن جمع‌آوری کاه بر مبنای تخلیه‌ی هر مخزن کاه ۲۷۰ هزار تومان در نظر گرفته‌شده است.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر اکثر کمباین‌ها به دستگاه کاه کوب مجهز شده‌اند و با توجه به سهولت کار اغلب کشاورزان مایل به برداشت محصول خود با این دستگاه‌ها هستند اما عدم ارائه‌ی نرخ برداشت هکتاری برای این کمباین‌ها جای تعجب است چراکه اعلام نرخ بر مبنای هر مخزن کاه نمی‌تواند به‌عنوان یک معیار مناسب در تعرفه گذاری قرار گیرد، با وجود اینکه در این مصوبه بر توافق بین طرفین نیز تأکید شده است اما لزوم نرخ‌گذاری بدون ابهام و تعریف مکانیسم‌های نظارتی دقیق جهت جلوگیری از تضییع حقوق کشاورزان ضروری است.

در سال جاری اما کمباین های متوسط داخلی مجهز به کاه کوب برای برداشت هر هکتار جو و گندم «دیم» به ازای هر ساعت کار مبلغی در حدود ۵۰۰ هزارتومان را طلب می کنند در حالی که با یک حساب سرانگشتی حتی بر اساس نرخ نامه ارائه شده می توان این چنین دریافت که نرخ کار کمباین متوسط داخلی معمولی جهت برداشت مزارع گندم و جو دیم به ازای هرهکتار «معادل یکساعت و ربع» برای هرهکتار مبلغ ۳۱۴ هزار تومان و به ازای هر ساعت ۲۵۰ هزار تومان است، حال اگر نرخ کار کمباین های کاه کوب را حداکثر ۲۰ درصد بالاتر از کمباین های معمولی در نظر بگیریم این نرخ برای دستگاه های مجهز به کاه کوب به ازای هر ساعت مبلغی در حدود ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود که با نرخ های موجود فعلی تا ۵۰ درصد اختلاف دارد.

یکی از کشاورزان اراکی عنوان کرد:

دولت قیمت های نهاده و خدمات در بخش کشاورزی را کنترل کند

یکی از کشاورزان منطقه ساروق در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ گفت: متأسفانه علیرغم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری اما با توجه به شرایط تورمی موجود قیمت نهاده‌های تولید و همچنین بخش خدمات در این حوزه با افزایش مواجه بوده است و همچنین خشکسالی فراگیر در کشور عملاً این افزایش نرخ بدون کنترل بازار نهاده ها و حمایت نمی‌تواند حاشیه سود مناسبی را برای کشاورز ایجاد کند.

وی ادامه داد: اگر دولت نظارت بیشتری بر نرخ‌های مربوط به نهاده‌های تولید و هزینه‌های خدمات در حوزه‌ی کشاورزی داشته باشد و تورم این بخش را با توجه بیشتر به زیرساخت‌ها، آموزش‌های ترویجی و توزیع عادلانه یارانه‌ها کنترل کند کشاورزان می توانند با آرامش خاطر بیشتری در عرصه ی تولید فعالیت کنند اما فشارهای تورم بر دوش این قشر که عمدتاً از این راه امرارمعاش می‌کنند باعث می‌شود از شرایط فعلی رضایت نداشته باشند.

این کشاورز ضمن انتقاد از تورم موجود در بخش کشاورزی تصریح کرد: قیمت کود های شیمیایی سوپر فسفات و پتاس در سال زراعی جاری آزاد سازی شد و از طرفی قیمت کود پر مصرف اوره در بازار آزاد به صورت نجومی نرخ‌گذاری می‌شود که یک اختلاف فاحش بیش از ۴ برابری باقیمت‌ مصوب دولتی را نشان می‌دهد و با توجه به عدم تأمین به‌موقع این کودها، کشاورزان به‌ناچار به سمت تهیه‌ی آن به قیمت آزاد سوق پیدا می‌کنند که باعث افزایش هزینه های تولید خواهد شد.

برخی کمباین داران تا ۵۰ درصد بیش از نرخ مصوب را اعلام می کنند

وی در ادامه گفت: خودکفایی در زمینه‌ی تولید گندم به‌عنوان یک کالای استراتژیک برای تأمین امنیت غذایی جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و درصورتی‌که در این بخش حمایت‌های لازم از کشاورزان صورت نگیرد خودکفایی سال‌های اخیر کشور در این زمینه با تهدید مواجه خواهد شد.

این کشاورز گندم‌کار همچنین به برخی آمارهای ارائه‌شده در سال زراعی گذشته اشاره و اظهار کرد: در سال ۹۹طبق آمار رسمی، دولت فقط توانست حدود ۸ میلیون تن از حدود ۱۴ میلیون تن گندم تولیدی کشاورزان را خریداری کند و این در حالی است که کشور در سال به بیش از ۱۲ میلیون تن گندم نیاز دارد و برای رسیدن به آن دولت مجبور است با قیمت های بسیار بالایی برای واردات اقدام کند.

وی همچنین با ابراز عدم رضایت از عملکرد جهاد کشاورزی در زمینه‌ی نظارت بر عملکرد کمباین‌ها و سلامت فنی این دستگاه‌ها و همچنین نرخ‌های برداشت تصریح کرد: سال گذشته نیز علیرغم اعلام نرخ‌ها توسط جهاد کشاورزی اما متأسفانه اعلام قیمت‌های نامتعارف و بعضاً تا ۵۰ درصد بالاتر از نرخ مصوب توسط برخی از کمباین داران و عدم نظارت موجب گلایه‌ی کشاورزان قرار گرفت که متاسفانه امسال نیز با توجه به شرایط خشکسالی و عدم حضور کمباین های مهاجر در منطقه برخی کمباین داران محلی نرخ هایی خارج از چارچوب ارائه می دهند.

هر چند این موضوع سال گذشته نیز از سوی «پایگاه خبری دیارآفتاب» پیگیری شد و مسئولین جهاد کشاورزی نظارت بر نرخ‌ها را وظیفه اصناف و تعزیرات دانستند اما با توجه به اهمیت مسئله طی روزهای آتی پیگیری های مجددی از جهاد کشاورزی و تعزیرات خواهیم داشت.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: برداشت محصولات زراعی جهاد کشاورزی سال زراعی نرخ برداشت هزار تومان هزار هکتار کمباین ها دستگاه ها سال گذشته ۵۰ درصد ی تولید ی نظارت نرخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۶۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امید جهان نژادیان به خبرنگار ما گفت: خوزستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی ازجمله گندم است و برداشت این دانه‌های طلایی در استان از بیستم فروردین امسال از مناطق جنوبی استان آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.

وی میزان خرید روزانه خرید گندم از کشاورزان خوزستان را بیش از ۶۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، بیش از ۵۶۰ هزار تن از این محصول راهبردی خریداری و به سیلو‌ها انتقال داده شده است.

جهان نژادیان درخصوص میزان خرید گندم نسبت به پارسال می‌گوید: تاکنون شاهد افزایش دوبرابری این محصول هستیم و استقبال کشاورزان برای تحویل به مراکز خرید خوب بوده است.

به گفته مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان؛ در سال زراعی جاری هر کیلوگرم گندم به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گندم دروم به قیمت ۱۸ هزار تومان از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

وی اضافه کرد: پارسال در خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

در سال زارعی جاری در ۷۵۴ هزار هکتار از اراضی خوزستان کشت گندم انجام شده است.

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در گلستان
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در استان گلستان
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور