Web Analytics Made Easy - Statcounter

اجرای طرح هر مسجد، یک حقوقدان که در فاصله‌ای بسیار کوتاه پس از سخنرانی آیت‌الله رئیسی در سطح مساجد کشور آغاز شد، با شیوع ویروس کرونا دچار وقفه‌ای کوتاه شد اما با کنترل این ویروس دوباره در مساجد فعال و باعث گره‌گشایی شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضائیه، 25 شهریورماه 1398 در جلسه شورای عالی قضایی گفت: می‌توان با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد، معاونت فرهنگی قوه قضائیه و جامعه حقوقدانان و وکلای کشور، طرحی با عنوان «هر مسجد، یک حقوقدان» را به مرحله اجرا درآورد تا با به‌ کارگیری ظرفیت نخبگانی حقوقدانان که در مساجد مختلف کشور وجود دارد، در جهت ارتقای سطح آگاهی حقوقی مردم گامی برداشت تا به این ترتیب شاهد افزایش نظم در روابط مردم با یکدیگر و در نتیجه، کاهش دعاوی و پرونده‌های قضایی باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اجرای موفق طرح، نیازمند بهره گیری از همه ظرفیت‌های فرهنگی کشور در تعامل با نهادهای فرهنگ ساز و اثرگذار؛ همچنین شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و ستاد هماهنگی کانون فرهنگی هنری مساجد و مصلاهای سراسر کشور که با مشارکت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، سازمان بسیج حقوق دادنان و اتحادیه کانون وکلاء دادگستری و سایر بخش‌های ذیربط است.

 

به مناسبت فرا رسیدن هفتم تیرماه، روز قوه قضائیه مروری داریم بر مفاد و برکات اجرای این طرح.

 

اهداف هفت گانه اجرای طرح هر مسجد، یک حقوقدان

اهداف هفت گانه برای اجرای این طرح مطرح کردند که عبارت است از:

۱-رشد و ارتقای فرهنگ حقوق مردم و آشنا کردن آنان با حقوق و وظایف شهروندی؛

۲-فرهنگ سازی در زمینه چگونگی مراجعه به دستگاه قضایی و استیفای حقوق فردی و اجتماعی ؛

۳-صلح و سازش و حل اختلافات و دعاوی؛

۴-ارتقای فرهنگ قانون گرایی؛

۵- زمینه سازی برای تحکم بنیان خانواده وکاهش طلاق؛

۶-کاهش حجم پرونده‌های وارد شده به دستگاه قضایی با اولویت ده موضوع اول اتهام و خواسته؛

۷- افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضایی و ارتقاضی جایگاه اثر بخش دستگاه قضایی و متصدیان امر قضا در میان مردم.

 

پیشگامی مساجد در اجرای طرح هر مسجد، یک حقوقدان قبل از سال 1398

 

در پی اظهار نظر آیت الله رئیسی، کارگروه هایی با حضور نمایندگان دستگاه های عضو تشکیل شد و سرانجام اجرای این طرح در سراسر کشور آغاز شده بود. همان زمان، حجت الاسلام والمسلمین «سید حسین مطهری یزدی» معاون اسبق سازمان بازرسی کل کشور به خبرنگار شبستان گفته بود که مساجد در کاهش پرونده های قضایی از ابتدای انقلاب و زمانی که شوراهای حل اختلاف در مساجد شکل گرفتند، بسیار فعال بودند و اکنون نیز ابتکار آیت الله رئیسی می تواند موجب فعال تر شدن مساجد در این زمینه شود.

 

فعال شدن مساجد تهران در اجرای پیشنهاد آیت الله رئیسی

مساجد شهر تهران نیز بسیار در اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان، بسیار فعال هستند. حجت الاسلام والمسلمین «علی رحمتی نیا» از مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان به خبرنگار ما گفت: پیشنهاد بسیار درست و به جای آیت الله سید ابراهیم رئیسی در اعلام اجرای طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» موجب تقویت جایگاه مساجد در کشور می شود که مرکز رسیدگی به امور مساجد از جمله ناحیه شهید محلاتی این مرکز با برگزاری جلسات توجیهی برای ائمه جماعات در زمینه اجرای این طرح پیشگام بوده است.

 

وی اضافه کرد: اکنون اکثریت مساجد تهران طرح هر مسجد، یک حقوقدان را اجرا می کنند که امیدواریم در کاهش پرونده های ورودی به دادگستری ها موثر باشد.

 

به گزارش شبستان، مسجد امام رضا (ع) (واقع در تهران، خیابان خاوران، خیابان نفیس) از جمله پیشگامان اجرای این طرح بوده است. آغاز فعالیت این طرح در این خانه خدا به مهرماه سال 1398 یعنی کمتر از دو ماه پس از اعلام اجرای این طرح از سوی آیت الله رئیسی، برمی گردد.

 

همکاری نهادهای مسجد امام رضا(ع) با چند نهاد فرهنگی و خدماتی در اجرای طرح

 

 

 

 

اجرای طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» با همکاری پایگاه بسیج مقداد مجموعه فرهنگی و اجتماعی ایثارگران راه رضوان و با مشارکت شهردای منطقه 15 کار خود را در مسجد امام رضا (ع) آغاز کرد و در ابتدا این مسجد در روزهای یکشنبه از ساعت 17 تا 20 و با حضور بهزاد امیدی، وکیل پایه یک دادگستری، اجرا می شد اما با همکاری ناحیه مقاومت بسیج مالک اشتر، این طرح چند ماهی است در روزهای یکشنبه و سه شنبه در این خانه خدا اجرا می شود. این اقدام گامی بلند در راستای کاهش دعاوی و میزان مراجعات به دادگستری ها است

 

استفاده هفتگی ۳۰​ نفر از مشاوران قضایی مسجد امام رضا(ع)

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید باقر میردامادی» در این باره به خبرنگار شبستان گفت: طبق اعلام هیئت امنا و فعالان در اجرای طرح «هر مسجد، یک حقوقدان»، هر هفته حداقل، سی نفر از خدمات مشاوره حقوقی و قضایی در این مسجد استفاده می کنند.

 

تولیت مسجد امام رضا (ع) افزود: اگر قرار است مساجد با اجرای طرح هر مسجد، یک حقوقدان، در کاهش اختلافات و دعاوی خانوادگی موثر باشند باید قدرت بیشتری به مساجد داده شود به طوری که وقتی فردی که دچار مشکل قضایی یا حقوقی است می خواهد به مسجد مراجعه کند، این حس در وی ایجاد شود که با حضور در دفتر مشاوره یک مسجد، مشکل وی، تا حدودی برطرف می شود.

 

غلبه بر کرونا در مسیر خدمت حقوقی به مردم

 

«شهرام شاکری» درباره تدابیر این مسجد برای استفاده حداکثری مردم از مشاوران حقوقی این مسجد، گفت: ما اجرای این طرح را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی طی مدتی که از شیوع ویروس کرونا می گذرد، ادامه داده ایم و به جز فروردین و ابتدای اردیبهشت ماه 1399، هر هفته اجرا شده است.

 

عضو سابق شورای محله نفیس و هیئت امنای مسجد امام رضا (ع) اضافه کرد: اگر بخواهم آماری درباره کسانی که از اجرای طرح هر مسجد، یک حقوقدان در این مسجد استفاده کردند ارائه کنم باید به میانگین بیست نفر در هر هفته اشاره کرد که به این صورت، بیش از هزار و سیصد نفر از این طرح استفاده کرده اند.

 

اجرای طرح هر مسجد، یک حقوقدان که در فاصله ای بسیار کوتاه پس از سخنرانی آیت الله رئیسی در سطح مساجد کشور آغاز شد، با شیوع ویروس کرونا دچار وقفه ای کوتاه شد ولی با کنترل این ویروس دوباره در مساجد فعال تر شده است.

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز قوه قضائیه هر مسجد یک حقوقدان فعالیت های مسجدی مرکز رسیدگی به امور مساجد اجرای طرح هر مسجد آیت الله رئیسی مسجد امام رضا اجرای این طرح دستگاه قضایی اجرای طرح یک حقوقدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۶۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، دبیر جشنواره گفت: پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با شرکت ۱۴ گروه از هنرمندان عرصه تئاتر در مساجد سراسر کشور قرار است از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار شود.    موتورچی با بیان اینکه شعار این دوره جشنواره پانزدهم «خانه هنرم مسجدم» است افزود: از بین کار‌های رسیده چهارده اثر نهایی شده و به اجرا در خواهد آمد.   وی ادامه داد: افتتاحیه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق خواهیم داشت و اجرا‌ها هم در امامزاده عبدالله خواهد بود.   موتورچی گفت: هر گروه بعد اجرای داوری سه اجرا در مساجد بافق و یزد خواهند داشت، مساجد یزد و امامزاده‌ها شاهد اجرا‌ها خواهند بود.    وی بیان کرد: در طول جشنواره برای بچه‌های انجمن نمایش بافق دو کارگاه طراحی کردیم و آنجا کارگاه نمایشنامه‌نویسی و دوره کارگردانی برگزار می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • انعقاد تفاهم‌نامه طرح «هر مسجد یک حقوقدان» در سیستان و بلوچستان
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • کاهش تعداد مراجعین ناشی از نزاع به پزشکی قانونی اردبیل
  • برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد
  • برگزاری جشنواره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • گشتی در اقتصاد ایران | جاماندگان سهام عدالت برای اعتراض به کجا مراجعه کنند؟
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی