Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار بلبشوی شن و ماسه در مازندران، همه را کلافه کرده است و قیمت‌ها هر روز بالاتر از دیروز، رکوردها را در می‌نوردد و این مردم‌ هستند که سر درگم میان خریدن و نخریدن، از سر ناچاری با دلی ناراضی، تن به خرید آن هم با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب، می‌دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، بر اساس برآوردهای انجام شده، حدود 68 تا 85 درصد حجم تمام منابع معدنی استخراج شده را شن و ماسه تشکیل می‌دهد که این رقم سال به سال در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



علاوه بر استفاده این محصول به‌عنوان مصالح ساختمانی، شن و ماسه یکی از اصلی‌ترین منابع سیلیس روی کره زمین است و چرخ صنایع دیگری چون شیشه‌سازی و الکترونیک را نیز به چرخش درمی‌آورد.

گرانی افسارگسیخته مصالح ساختمانی به‌ویژه شن و ماسه در حالی در ماه‌های اخیر رو به افزایش گذاشته که به گفته بسیاری از شهروندان، پیمانکاران و کامیون داران، کمبود شدید معادن برای برداشت شن و ماسه یکی از مهم‌ترین دلایل گرانی روزافزون شن و ماسه بوده که سبب بروز چالش جدی برای فعالان عرصه ساخت‌وساز شده است.

شاید باورش کمی سخت باشد اما استان‌های شمالی با دارا بودن معادن متعدد شن و ماسه و رودخانه‌های خروشان که سرشار از انباشت مصالح هستند، تهیه شن و ماسه به راحتی و با قیمت مناسب در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد و مردم از این بابت گله‌مند هستند.

نبود شهرک شن و ماسه و ناهمخوانی میان عرضه و تقاضا در غرب مازندران بر خلاف مناطق شرقی استان که مملو از معادن شن و ماسه است؛ سبب شده تا این روزها، قیمت مصالح نظیر شن و ماسه در شهرهای غربی مازندران سر به فلک بکشد.



حجم کم تولیدات به واسطه فعالیت تعداد اندک شمار معادن شن و ماسه در غرب مازندران، موجب شده است تا کفه سنگین تقاضا، موجب افزایش چشمگیر قیمت در فواصل گوناگون سال شود و این روزها، تب قیمتی شن و ماسه به حدی بالا رفته است که داد ساکنان غرب استان را در آورده است.

گلایه مردم از افزایش ناگهانی قیمت شن و ماسه

بر اساس آنچه طی این روزها در فضای مجازی در حال انتشار است، قیمت هر تن شن و ماسه در غرب استان به بیش از 100 هزار تومان طی روزهای اخیر رسیده است و این افزایش چشمگیر، موجب نارضایتی و گلایه مردم این منطقه از استان شده است.

تعدادی از فعالان صنعت ساختمان‌سازی در  مازندران نیز افزایش به یکباره نرخ شن و ماسه را تهدید جدی برای فعالان این صنعت برشمردند و از مسئولان استانی، تقاضای بررسی و پیگیری این موضوع را خواستار شدند.

نرخ هر تُن شن و ماسه به بیش از 100 هزار تومان رسید

در حالی نرخ هر تن شن و ماسه طی سال جاری در مناطق مرکزی و شرقی حدود 90 هزار تومان و در مناطق غربی استان به بیش از 100 هزار تومان رسیده است که طی سال گذشته و در چنین ایامی قیمت هر تن شن و ماسه از 40 هزار تومان فراتر نمی‌رفت.

افزایش سه باره شن و ماسه از اردیبشت ماه سال گذشته تاکنون موجب جهش قیمتی این کالای استراتژیک در صنایع ساختمانی شده است؛ جدا از تبعات سوء این گرانی در کاهش قدرت خرید مردم، گرانی اقلامی مثل بلوک و مصالح سیمانی را نیز در پی خواهد داشت.



هرج‌مرج و نابسامانی از یک‌سو و نارضایتی و گلایه مردمی از قیمت‌های نامتعارف شن و ماسه در مازندران، مدت‌ها است که ادامه دارد و گویی تمامی ندارد.

بازار بلبشوی شن و ماسه در مازندران

بازار بلبشوی شن و ماسه در مازندران، همه را کلافه کرده است و قیمت‌ها هر روز بالاتر از دیروز، رکوردها را در می‌نوردد و این مردم‌اند که سردرگم میان خریدن و نخریدن، از سر ناچاری با دلی ناراضی، تن به خرید آن هم با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب، می‌دهند.

عباس عبدی معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ درباره آخرین وضعیت تعیین تکلیف نرخ شن و ماسه در مازندران اظهار کرد: آخرین نرخ شن و ماسه تا قبل از گرانی اخیر در مازندران بین 60 تا نهایتا در غرب استان 80 هزار تومان (54 هزار تومان پایه + 9 درصد ارزش افزوده + 15 درصد کرایه حمل) بود.

وی افزود: در بحث شن و ماسه در غرب مازندران، معمولا به خاطر کمبود مصالح و معادنی که در این منطقه از استان داریم و نیز به دلیل بالا بودن هزینه‌های جاری غرب استان نسبت به شرق، معمولا 15 تا 20 درصد قیمت شن و ماسه در این منطقه، بالاتر از نرخ مصوب است.

مخالفت با افزایش مجدد قیمت شن و ماسه

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، خاطرنشان کرد: متاسفانه مجددا قیمت شن و ماسه برای چندمین بار طی یک سال اخیر افزایش پیدا کرد و بنده شخصا با این موضوع مخالفم.

این مسئول ادامه داد: متولی نرخ شن و ماسه انجمن صنفی شن و ماسه مازندران است که بسته به عوامل روز نظیر افزایش قیمت قطعات، ماشین آلات، بیمه، دستمزد و مسائلی از این دست، اقدام به پیشنهاد نرخ جدید به نظارت و بازرسی سازمان صمت می‌کنند و پس از بررسی، نرخ جدید ابلاغ می‌شود.



عبدی تصریح کرد: نرخ مصوب جدید هر تن شن و ماسه بدون در نظر گرفتن ارزش افزوده 75 هزار تومان است که به طور کلی در مرکز و شرق مازندران در حدود 90 هزار تومان و در غرب استان بین 100 تا 110 هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی اعلام کرد: البته این نکته را باید بگویم که نرخ اولیه پیشنهادی خیلی بالاتر از این بود و با صحبت‌ها و بررسی‌ها این نرخ به تصویب رسید.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، متذکر شد: نرخ شن و ماسه در سال گذشته دو بار و طی سال جاری با گذشت سه ماه، یک بار افزایش یافت و بنده به شخصه با این ماجرا و با این شرایط پروانه کارخانه‌های شن و ماسه، موافق نبودم.

عبدی گفت: ما چندان در تعیین نرخ دخیل نبودیم و تعیین نرخ بیشتر با انجمن صنفی شن و ماسه استان است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شن و ماسه در مازندران تن شن و ماسه قیمت شن و ماسه نرخ شن و ماسه هزار تومان غرب استان نرخ مصوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۶۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیب‌زمینی کیلویی چند؟

خسرو طالبی اظهار داشت: امروز قیمت هر کیلو سیب‌زمینی سر زمین ۸ تا ۱۰ هزار تومان است، اما همین سیب‌زمینی با قیمت بیش‌تری به دست مصرف‌کننده می‌رسد و این یعنی نظارت صحیحی از تولید تا توزیع وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته وزارت جهاد کشاورزی عوارض ۶۰ درصدی برای صادرات سیب زمینی با کد تعرفه ۰۷۱۰۱۰۰۰ از ۱۵ اردیبهشت ماه و به منظور تامین نیاز داخل تا اطلاع ثانوی اعمال کرد.

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی در پاسخ به چرایی تعیین عوارض ۶۰ درصدی برای صادرات سیب زمینی اظهار کرد: ناهماهنگی‌هایی که در تصمیم گیری‌های وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، باعث نگرانی است، زیرا اگر دلیل اصلی تعیین عوارض تامین بازار داخلی باشد، سازمان تعاون روستایی چندین هزار سیب زمینی را در اردبیل با قیمت کیلویی ۸۰۰۰ تومان خریداری کرده و در انبار‌ها موجود است. یعنی کمبودی در این بخش نداریم.

وی با تاکید بر اینکه کمبودی در تولید نداریم و مشکل اصلی ما عدم نظارت صحیح بر بازار است، گفت: از مبدا تا مقصد نظارت درستی بر توزیع محصولات وجود ندارد. قیمت سیب زمینی در مبدا یعنی جنوب کرمان سر زمین کیلویی ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان است، اما همان سیب زمینی در برخی از مناطق تهران به کیلویی ۵۵ هزار تومان می‌رسد.

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی اضافه کرد: نیاز به نظارت بیشتر در بخش توزیع داریم. این درست نیست که تصمیمات از پشت میز گرفته شود. یعنی، چون قیمت سیب زمینی در تهران به ۵۵ هزار تومان رسیده برای صادرات آن عوارض ۶۰ درصدی وضع شود. نیاز است بررسی‌های میدانی صورت گیرد و با تشکل‌های این بخش جلساتی گذاشته و با آن‌ها مشورت شود.

تولید سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی

وی با اشاره به اینکه سالانه ۵ تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود، گفت: سرانه مصرف سیب زمینی با احتساب بذر حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و میانگین صادرات در ۵ سال گذشته نیز ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن است. سال گذشته ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب زمینی تولید و ۳۰۰ هزار تن صادرات صورت گرفت. این یعنی با کسر نیاز بازار داخل، برای سال ۱۴۰۳ حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتن سیب زمینی‌های سال گذشته در سردخانه‌ها وجود دارد که قرار است با سیب زمینی‌های جدید وارد بازار شود.

این تولیدکننده سیب زمینی تصمیمات یکباره برای صادرات را عاملی برای کاهش انگیزه تولیدکنندگان دانست و گفت که با این تصمیمات استمرار تولید تهدید می‌شود و اثراث منفی آن بر بازار نمایان خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به استان‌های تولیدکننده سیب زمینی اشاره کرد و گفت: سیب زمینی در جنوب کرمان (جیرفت)، گلستان و خوزستان در حال تولید و عرضه به بازار است و از ماه‌های بعد علاوه بر این استان‌ها، فارس، اصفهان، همدان و سپس اردبیل نیز اضافه می‌شوند.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی در ادامه گفت: امروز قیمت هر کیلو سیب زمینی سر زمین ۸ تا ۱۰ هزار تومان است. این در حالیست که قیمت سیب زمینی برای تولیدکننده کیلویی ۱۲ هزار تومان تمام می‌شود. حال سوال اینجاست که چرا باید تولیدکننده در حال حاضر سیب زمینی را که پارسال تولید کرده و هزینه‌های سردخانه و انبار را متحمل شده کیلویی ۸ تا ۱۰ هزار تومان بفروشد، ولی مغازه‌داران کیلویی ۵۵ هزار تومان؟ علت این موضوع چیست؟

وی در پایان گفت: برای تحقق شعار سال از مسئولان خصوصا وزیر جهاد کشاورزی درخواست داریم که تشکل‌های بخش خصوصی و مردم را برای جهش تولید مشارکت دهند. انجمن هم برای تحقق شعار سال و جهش تولید و مشارکت‌های مردمی جهادی خدمت می‌کند.

دیگر خبرها

  • فروش لاستیک های تاریخ گذشته به جای لاستیک دولتی؟ | واکنش انجمن صنعت تایر را ببینید
  • سیب‌زمینی کیلویی چند؟
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
  • وضعیت عجیب در پایتخت؛ شکل‌گیری محل جدید برای کاسبی مردم! +تصویر
  • قیمت طلا به ۲۳۳۱ دلار رسید
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد