Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@15:09:49 GMT

شورای حقوق بشر سازمان ملل؛ سیاسی‌کاری و ناکارآمدی

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۷۶۹۳۰

شورای حقوق بشر سازمان ملل؛ سیاسی‌کاری و ناکارآمدی

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: چهل و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از ۳۱ خرداد ماه در ژنو آغاز به کار کرد. این اجلاس که تا ۲۲ تیرماه ادامه خواهد داشت، در حالی برگزار می‌شود که با توجه به ادامه شیوع کرونا در جهان اکثر بیانیه‌ها در آن به صورت مجازی ارائه خواهند شد.

از قرن پیش موضوع حقوق بشر به عنوان یکی از اولویت‌های مهم و اساسی سازمان ملل متحد محسوب می‌شود و این موضوع نقش مهمی را در فرهنگ و ادبیات جوامع مختلف ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت‌ها به عنوان مخاطبان اصلی حقوق موظف به همکاری و تلاش در راستای ارتقاء آن هستند.

حقوق بشر اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به صِرف انسان بودن باید از آنها بهره‌مند شود. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد یکی از نهادهای سازمان ملل متحد و از ارکان فرعی مجمع عمومی سازمان ملل متحد است. وظیفه اصلی این شورا، هماهنگی فعالیت‌های حقوق بشری سازمان ملل متحد و تقویت همکاری‌های بین المللی در زمینه مسائل حقوق بشری است. این شورا هم‌زمان با انحلال نهاد سلفش یعنی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد ایجاد شد. در ۱۵ مارس ۲۰۰۶ (سال ۱۳۸۵ ه.ش) مجمع عمومی قطعنامه مهمی برای ایجاد شورای حقوق بشر به منظور جایگزینی با کمیسیون حقوق بشر به تصویب رساند.

این شورا امکاناتی نیز برای شنیدن شکایات افراد، گروه‌ها یا سازمان‌های غیر دولتی دارد تا بر مبنای آن نقض حقوق بشر را بررسی کند. این شورا همکاری نزدیکی نیز با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد دارد. این شورا دارای ۴۷ عضو است که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای دوره سه ساله انتخاب می‌شوند.

اعضای شورای حقوق بشر بر اساس منطقه انتخاب می‌شوند. به طور مثال کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیا / پاسفیک هر کدام سیزده کرسی و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب هشت کرسی دارند. اروپای غربی هفت کرسی و کشورهای اروپای شرقی ۶ کرسی دارند.

اعضای این مجمع سه بار در سال گردهم می‌آیند. تمامی ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد باید اجازه بدهند تا به طور منظم و دقیق از سوی شورا مذکور بررسی و ارزیابی شوند. معیارهای این بررسی، منشور سازمان ملل، اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر معاهدات سازمان ملل متحد است.

در هنگام ارزیابی، هر کشور تازه‌ترین گزارش خودش را در مورد اجرای تعهدات حقوق بشری را ارائه می‌کند. افزون بر آن سایر کشورهای عضو می‌توانند سوالاتی مطرح کنند. بعد از ارزیابی، توصیه‌هایی نیز ارائه می‌شود که البته از نظر حقوقی الزام‌آور نیستند.

انتقادها از شورای حقوق بشر

عضویت بعضی از کشورهای ناقض حقوق بشر در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد همواره یکی از انتقادهای اصلی به این شورا بوده است. این کشورها می‌توانند به عنوان اعضای شورا از اخطارها در مورد نقض حقوق بشر به نفع خود جلوگیری کنند، عنوان مثال در سال ۲۰۱۰ میلادی کشور لیبی نیز از سوی مجمع عمومی انتخاب و به عضویت شورای حقوق بشر درآمد، کشوری که در آن زمان هنوز دیکتاتور معمر القذافی را به عنوان حاکم جامعه با خود داشت. در سال ۲۰۱۱ میلادی بعد از اعتراضات گسترده از سوی گروه‌های حقوق بشری، این کشور با تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد از این شورا اخراج شد. در حال حاضر عضویت عربستان سعودی در این شورا مورد انتقاد بسیار زیاد قرار دارد.

متأسفانه سیاست دوگانه‌ای که به موجب غرض ورزی‌های سیاسی، توسط برخی کشورهای خاص صورت گرفته موجب فاصله گرفتن فعالیت‌های شورای حقوق بشر با آرمان‌های اصلی و اساسی آن شده است تا جایی که شورا نتوانسته به هدف اصلی و بسیار مهم خود که حمایت از حقوق بشر است، برسد. نکته آشکار این است که دولت جمهوری اسلامی ایران مخالفتی با فعالیت و توسعه شورای مذکور ندارد، اما مواضع دوگانه شورای حقوق بشر بخصوص در مواجه با قضایای فلسطین، میانمار، عربستان و همچنین نگارش گزارش‌های جهت‌دار حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران را خلاف روح حقوق بشر می‌داند. نباید فراموش کرد که اعضای شورای حقوق بشر باید از بالاترین استانداردهای موجود پیرامون موضوعات حقوق بشری برخوردار و سابقه مناسب در همکاری با شورا را داشته باشند. اما با نگاهی ساده به اعضای شورای حقوق بشر می‌توان خلاف این موضوع را به عینه مشاهده کرد.

* نوشته محمدمهدی سیدناصری. وی دکترای حقوق دارد و مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه‌های حقوق و روابط بین‌الملل است. از جمله کتاب‌های منتشر شده او می‌توان به این موارد اشاره کرد: «سازمان ملل متحد را بهتر بشناسیم: ۹۳ پرسش و پاسخ درباره سازمان ملل متحد به انضمام متن منشور سازمان ملل متحد»، «قتل ناشی از اشتباه در حقوق کیفری: ماهیت و ضمانت اجرای قتل ناشی از اشتباه در حقوق کیفری ایران»، «دیوان بین‌المللی دادگستری را بهتر بشناسیم: ۴۸ پرسش و پاسخ درباره دیوان بین‌المللی دادگستری به انضمام متن اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری» و…

کد خبر 5245767 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای حقوق بشر سازمان ملل نقض حقوق بشر تازه های نشر معرفی کتاب حقوق بشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کارگاه آموزشی واژگونی اتوبوس جایزه قلم زرین رمان ایرانی شعر معاصر فارسی برنامه زاویه تونس فلسفه ادبیات داستانی کتاب و کتابخوانی شورای حقوق بشر سازمان ملل حقوق بشر سازمان ملل متحد حقوق بشر اعضای شورا مجمع عمومی بین المللی حقوق بشری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۶۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته

معاون استاندار تهران با بیان اینکه سال گذشته ۱۲ جلسه شورای حل اختلاف برای شوراها در استانداری تشکیل شده است گفت: ۳۷ نفر از اعضای شوراها در استان تهران سال گذشته بازداشت و شش نفر از اعضای شورای شهرها و ۱۲ نفر از اعضای شورای روستاها سلب عضویت شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، میرمحمد غراوی در همایش روز شوراها که پیش از ظهر امروز در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد، اظهار کرد: در استان تهران ۸ شهر داریم که ترکیب اعضای شورای اسلامی شهر آن‌ها بیش از ۹ نفر است و هفت شهر شورای هفت نفره و ۲۶ شهر نیز شورای شهر پنج نفره دارند.

وی با بیان اینکه تعداد شهرهایی که شورا ندارند و توسط قائم مقامی اداره می‌شوند پنج شهر هستند، افزود: در سطح استان تهران تعداد زنان عضو شورا ۲۰ نفر و تعداد مردان اعضای شورا ۲۳۱ نفر هستند.

معاون استاندار تهران خاطرنشان کرد: از تعداد ۲۵۱ نفر عضو شورا ۴ نفر دارای مدرک دکتری، ۸۲ نفر داری مدرک کارشناسی ارشد، ۱۴۱ نفر دارای مدرک کارشناسی، ۱۵ دارای مدرک کاردانی و مدرک ۹ نفر نیز دیپلم است.

غراوی با بیان اینکه سال گذشته ۱۲ جلسه شورای حل اختلاف برای شوراها در استانداری تشکیل شده است، تصریح کرد: برخی موارد در هیأت تطبیق تأیید و برخی رد شدند که در کل ۱۴۲ مصوبه داشتیم و ۱۰۲ مورد از آنها تأیید نظر شوراها بوده است همچنین ۳۷ نفر از اعضای شوراها در استان تهران سال گذشته به دلیل برخی تخلفات با دستور قضائی بازداشت شدند و ۶ نفر از اعضای شورای شهرها و ۱۲ نفر از اعضای شورای روستاها سلب عضویت شدند.

واریز ۱۱ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها

وی با بیان اینکه انتخاب شهرداران و تعیین اولویت‌های توسعه‌ای از وظایف اصلی شوراها است، اضافه کرد: در سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌های استان تهران واریز شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران عنوان کرد: سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان بودجه در شهرداری‌های استان تهران محقق شده که رشد ۵۷ درصدی بودجه و اعتبارات را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد.

غراوی با اشاره به اینکه سهم هزینه‌های جاری شهرداری‌ها ۶۰ درصد و سهم اعتبارات عمرانی ۴۰ درصد تعیین شده است، گفت: طی سال گذشته در شهرداری‌های استان تهران ۳۹ درصد اعتبارات صرف هزینه‌های جاری و ۶۱ درصد صرف پروژه‌های عمرانی شده است.

منبع: فارس

کد خبر 748843

دیگر خبرها

  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از حقوق متقابل کارگر و کارفرما
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • خبر جدید سازمان تامین اجتماعی درباره افزایش مستمری بازنشستگان/ حقوق‌ها قرار است چه تغییری کند؟
  • برگزاری دوره‌های حقوقی و قضایی برای اعضای شورا‌ها در گلستان
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • بازداشت ۳۷ عضو شورا‌های تهران در سال ۱۴۰۲
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • «محمد حسن عاقل منش» عضو جدید شورای شهر رشت شد
  • کم‌کاری‌ شهرداری موجب خسارت ۲۰۰ میلیاردی در پروژه شهربازی شد