Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر مهتا سنگستانی روز دوشنبه به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در گفت و گو با ایرنا به بیان باورهای درست و نادرست در مورد اعتیاد پرداخت و اظهار داشت: یکی از باورهای نادرست بی تاثیر بودن نشست و برخاست با افراد ناباب در گرایش به سمت اعتیاد است و برخی بر این باورند که می توانند حتی در صورت دوستی و همنشینی با افراد معتاد از گزند اعتیاد به دور بمانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: این در حالیست که مطالعات علمی نشان داده که همنشینی با مصرف کنندگان مواد مخدر به مرور سبب سوق دادن افراد به سمت اعتیاد شده و در این شرایط نمی توان از اعتیاد به مواد مخدر مصون ماند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: امروزه اعتیاد به مواد یکی از مشکلات بهداشتی و اجتماعی و از مهمترین دغدغه‌های فکری و آسیب‌های اجتماعی بیشتر جوامع است و اعتیاد علاوه بر آسیب‌های جسمی و روانی، آسیب‌های اجتماعی از قبیل طلاق، بزهکاری و بیکاری نیز به همراه دارد.

سنگستانی ادامه داد: بنابراین پرداختن به مقوله پیشگیری در حوزه اعتیاد یکی از مهمترین راهکارها در کاهش بروز «اختلال سوء مصرف مواد» به شمار می رود و در این راستا برخی باورهای نادرست در خصوص سوء مصرف مواد می‌تواند منجر به اعتیاد فرد شود.

وی به بیان شاخص ترین باورهای نادرست که سبب گرایش به سمت مواد مخدر می شود پرداخت و گفت: یکی از باورهای نادرست این است که افراد بر این باورند «مصرف تفننی یا یک بار مصرف مواد موجب اعتیاد آنان نمی شود» یا «مصرف برخی مواد (مواد محرک) باعث می شود عملکرد تحصیلی بهبود یافته، امتحانات با موفقیت سپری شود».

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاثیر سخت گیری و کنترل فرزندان توسط خانواده ها در پیشگیری از اعتیاد آنان را نیز باوری نادرست دانست و افزود: تاثیر مصرف مواد مخدر در بهبود علائم افسردگی و اضطراب، مفید بودن برای رفع درد، عوارض کم و اعتیاد اندک در صورت مصرف مواد مخدر دارای ناخالصی بیشتر، صحیح نیست.

دکتر سنگستانی ادامه داد: برخی مواقع در جمع ها شاهد بیان جملات نادرست همچون «مفید بودن مصرف تریاک برای افراد بالای ۵۰ سال و کمک آن به کنترل فشارخون و قند خون بالا» و «باید هر چیزی را در زندگی یکبار تجربه کرد و تجربه مصرف مواد مفید است» هستیم.

وی ادامه داد: همچنین برخی افراد معتقدند که مواد همیشه از سوی یک آدم خلاف کار تعارف می شود یا بیکاری عامل اصلی اعتیاد بوده و افراد با طبقه اجتماعی و اقتصادی بالاتر کمتر در دام اعتیاد گرفتار می شوند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: مصرف مواد مخدر بلافاصله در ترشح واسطه های شیمیایی در مغز اثر منفی می گذارد، بنابراین حتی یکبار مصرف می‌تواند زمینه ساز اعتیاد فرد شود.

دکتر سنگستانی ادامه داد: سوء مصرف هر نوع ماده موجب اختلال در عملکرد درازمدت یا کوتاه مدت مغزی می‌شود همچنین افراد معتاد برای اینکه برای یافتن شریک، فرد دیگر را نیز به مصرف مواد افیونی آلوده می کنند.

وی تاکید کرد: سخت گیری والدین نسبت فرزندان گاهی نتیجه عکس به دنبال دارد، بنابراین بهتر است خانواده ها روی فرزندانشان و دوستان آنها شناخت کافی داشته باشند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مصرف مواد مخدر یک روش زودگذر، سریع و خطرناک برای رهایی از علائم افسردگی یا اضطراب است که منجر به اعتیاد فرد و تشدید علائم بیماری می شود.

دکتر سنگستانی اضافه کرد: مخدرها گرچه به برطرف شدن درد کمک می‌کنند اما به دلیل خطر بالقوه اعتیاد و مسمومیت ناشی از آن باید فقط تحت نظر پزشک و به صورت محدود مصرف شود.

وی با بیان اینکه مواد ناخالص علاوه بر توانایی ایجاد اعتیاد، عوارض جدی مثل نارسایی کبد، کلیه و حتی سرطان را به دنبال دارد اظهار داشت: درصد کمی از  افراد بیکار، معتاد هستند و بقیه  اغلب کسانی هستند که به دلیل  اعتیاد، فرصت شغلی و جایگاه اجتماعی خود را را از دست داده اند بنابراین اعتیاد باعث و عامل بیکاری است.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: اعتیاد مخصوص طبقه اجتماعی و اقتصادی خاصی نیست و در طبقات بالای اجتماعی و اقتصادی نیز به دلیل سهولت دسترسی به مواد مخدر، افراد گرفتار اعتیاد و عوارض شدید آن می شوند.

دکتر سنگستانی گفت: عوارض مصرف مواد مخدر برای تمام سنین ایجاد می‌ شود و نه تنها فایده‌ای در بر ندارد بلکه باعث اختلال در روابط زناشویی در سنین بالا می شود.

وی افزود: شاید در مصارف اولیه مقداری قند خون افت پیدا کند اما این مواد درمان محسوب نمی شود و معتادان بسیاری به سکته مغزی و قلبی ناشی از فشارخون و قند خون بالا دچار می‌شوند.

وی با بیان اینکه یکبار مصرف موادمخدر هم می تواند سبب اعتیاد فرد شود اظهار داشت: در بسیاری موارد افراد اولین بار مصرف مواد را از طریق اقوام، نزدیکان و دوستان خود با این تصور که آنها بدخواه نیستند تجربه می کنند.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان همدان دانش اعتیاد پیشگیری از اعتیاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان همدان دانش اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان همدان دانش اعتیاد پیشگیری از اعتیاد مدیر سلامت روانی باورهای نادرست مصرف مواد مخدر اعتیاد فرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۷۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۶ کیلوگرم مواد مخدر در کلاله

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ سیدخلیل هاشمی اظهار کرد: پلیس مبارزه با مواد مخدر با رصد اطلاعاتی و تلاش های میدانی نامحسوس توانست با شناسایی دو نفر عامل توزیع مواد افیونی؛ ضمن دستگیری آنان به میزان ۶ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک که به صورت ماهرانه جاسازی شده بود را کشف و ضبط کند.

فرمانده انتظامی کلاله گفت: طی ۴۰ روز گذشته انتظامی کلاله در ماموریتهای خود ۱۸ نفر خرده فروش را دستگیر کند.

وی یادآور شد: در این مدت بیش از ۱۳۰ نفر معتاد متجاهر نیز دستگیر و به مراجع ذی صلاح تحویل داده شدند.

کد خبر 6093180

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌های مردمی در مبارزه با مواد مخدر استفاده شود
  • جمع آوری 276 معتاد متجاهردر استان
  • دستگاه‌های حاکمیتی سهم خود را برای مقابله با مواد مخدر مشخص کنند
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • واکاوی گرایش‌های ضداسرائیلی «نسل z» در آمریکا
  • کشف ۶ کیلوگرم مواد مخدر در کلاله
  • واکاوی گرایش‌های ضد اسرائیلی «نسل زِد» در آمریکا
  • ۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند