Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@11:33:18 GMT

ویرانی خطرناک در امامزاده درب امام

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۷۷۲۹۸

ویرانی خطرناک در امامزاده درب امام

یک اصفهان شناس گفت: کسانی که مسئول حفظ و حراست از امامزاده درب امام هستند در مراقبت از آن کوتاهی کرده اند و قطعاً باید پاسخگوی آسیب‌های وارد شده به این بنا باشند. لازم و شایسته است که فکری شود تا این گنبد و آثار مربوط به آن از این ویرانی مهیب و خطرناک نجات پیدا کند.

محمد حسین ریاحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین و موثق ترین امامزاده‌های ایران که در بیشتر دوره‌ها مورد توجه بوده و در اصفهان نیز جایگاه ویژه ای داشته، امامزادگان درب امام بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این امام زادگان ابراهیم بطحانی و دیگری زین‌العابدین علی عریضی است.

وی افزود: این دو مزار پیش از صفویه به ویژه در دوره جهانشاه و پس از آن در دوره صفویه به خصوص دوره شاه عباس اول بسیار مورد توجه بوده و جایگاهی برای سادات و اهل معنا به شمار می‌رفت.

این اصفهان شناس ادامه می‌دهد: امامزاده درب امام اصفهان از نظر معنوی، هنری و معماری بسیار ارزشمند است و آثار متعددی در آن به کار رفته است، اما در سال‌های اخیر کوتاهی‌های بسیاری نسبت به این بنا صورت گرفته است.

ریاحی تصریح کرد: بر اثر بی توجهی‌هایی که صورت گرفته، قسمت بسیاری از شاکله اصلی امامزاده درب امام اصفهان از میان رفته است. حتی در ترمیم و مرمت‌های صورت گرفته نیز اصول و ویژگی‌هایی که باید به کار می رفته رعایت نشده است. بنا از این نظر نیز آسیب دیده است.

وی با بیان اینکه "دو گنبد این امامزادگان آسیب فراوانی دیده است"، گفت: نوعی تورم روی گنبد پیدا شده است، کاشی‌های بسیاری از این گنبد ریخته و سایر کاشی‌های آن نیز در حال فرو ریختن است. چرا هیچ پیگیری که شایسته این بنا باشد صورت نمی‌گیرد؟

این اصفهان شناس خاطر نشان می‌کند: علی رغم اینکه میراث فرهنگی و اوقاف بر امور مربوط به این مکان تاریخی نظارت دارند، اما متأسفانه این آثار در حال آسیب دیدن است. بزرگان بسیاری از سلاطین، شعرا، هنرمندان، فقها و عالمان در این مکان مدفون هستند، اما بر اثر تعمیرات غیر اصولی بسیاری از مقابر، سنگ قبرها، کاشی‌ها و کتیبه‌ها از بین رفته است. امیدوارم این محل بیش از این مورد صدمه واقع نشود.

ریاحی اضافه می‌کند: از طرفی برخی از آثار این مکان تاریخی یا به جایی دیگر منتقل شده یا سرقت شده است. این بنا به دلیل اهمیت معنوی که دارد باید بیش از هر محلی در اصفهان مورد توجه باشد.

وی با اشاره به انتظاراتی که در این باره وجود دارد، گفت: انتظار می‌رود که اگر خسارات این بنا قابل جبران نیست حداقل جلوی آسیب بیشتر آن گرفته شود. این بنا و آثار آن باید به گونه‌ای حفظ شود که مایه پشیمانی بیشتر نشود.

این اصفهان شناس تصریح کرد: کسانی که مسئول حفظ و حراست از امامزاده درب امام هستند در مراقبت از آن کوتاهی کرده اند و قطعاً باید پاسخگوی آسیب‌های وارد شده به این بنا باشند. لازم و شایسته است که فکری شود تا این گنبد و آثار مربوط به آن از این ویرانی مهیب و خطرناک نجات پیدا کند.

کد خبر 503607

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ميراث فرهنگي اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان امام زاده درب امام اصفهان آثار تاریخی بافت تاریخی مکانهای تاریخی هنر و اصفهان شناسی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق امامزاده درب امام اصفهان شناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۷۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ کار در کشور دچار آسیب شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سعید مرادپور با اشاره به هفته کار و کارگر، عنوان کرد: داشتن تفکر کار کردن در هر سنی بسیار مهم است لذا این موضوع باید یه یک ارزش تبدیل شود. وی با بیان اینکه کارگران سربازان خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی هستند و در زمینه تولید نقش بسیار مؤثری ایفا می‌کنند، ادامه داد: مسئولان باید توجه ویژه به کارگران و رفع مشکلات آنان داشته باشند.

مرادپور با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران، اذعان کرد: رهبر معظم انقلاب کارگران را به کسانی که در خط مقدم جبهه اقتصادی هستند تشبیه می‌کنند زیرا قشر نیروی مدافع اقتصاد کشور هستند و در جهت تولید و پیشرفت کشور تلاش می‌کنند.

امام جمعه ابهر با بیان اینکه فرهنگ کار در کشور ما دچار آسیب شده است، تصریح کرد: این امر در حالی است که کار کردن در دین مبین اسلام یک ارزش و یک شرف است به طوری که نبی مکرم اسلام (ص) بر دستان کارگر بوسه زده است.

امام جمعه ابهر با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر کارمند بودن در جامعه به یک ارزش تبدیل شده است، گفت: این موضوع نیز در حالی است که ارزش کارگری بسیار بلندمرتبه است زیرا کارگر تولید می‌کند و زحمت می‌کشد و نان حلال به دست می‌آورد.

مرداپور با یادآوری اینکه گاهی شاهدیم برخی از کارفرماها تا ماه‌ها حقوق کارگران خود را نمی‌دهند و امام صادق (ع) در این باره می‌فرمایند هر کس در دادن مزد کارگر به او ستم روا دارد خداوند عمل او را باطل می‌سازد و بوی بهشت را بر وی حرام می‌کند، تصریح کرد: مسئولان و کارفرمایان باید به قشر کارگر و حقوق آنها توجه ویژه داشته باشند زیرا در قیامت باید پاسخ‌گوی رفتار خود در قبال کارگران باشند.

امام جمعه ابهر با بیان اینکه رسول خدا (ص) از به کار گرفتن کارگر، پیش از تعیین مزدش نهی فرموده و امام صادق (ع) نیز در حدیث مشهوری فرمودند: مزد کارگر را پیش از آنکه عرقش خشک شود بدهید، گفت: این میزان تأکید و سفارش از سوی اهل‌بیت (ع) نشان از اهمیت این مسئله نزد خداوند متعال است.

کد خبر 6090991

دیگر خبرها

  • وجه تسمیه شهر «نائین» چیست؟
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • آثار شهید مطهری باید به نسل جوان جامعه معرفی شود
  • برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه
  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • وجود ۷ هزار نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان
  • فرهنگ کار در کشور دچار آسیب شده است
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است