Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،" اشرف غنی" و هیأت همراهش  در سفر هفته گذشته خود با "جوبایدن"، رئیس جمهور آمریکا، اعضای کنگره و سنا، مقامات عالیرتبه دولتی و شخصیت‌های تاثیرگذار آمریکا دیدارهای جداگانه ای کردند.

این سفر در شرایطی انجام شد که افغانستان شاهد خشونت بی سابقه است و در هفته گذشته چند ولسوالی(شهرستان) افغانستان به دست طالبان افتاد و نیروهای امنیتی در سراسر کشور با شورشیان درگیر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکنش ها نسبت به این سفر متفاوت بود در حالی که  هیات همراه طالبان از  جمله امرالله صالح این سفر را موفقیت آمیز و پردستاورد عنوان کردند اما شماری از کارشناسان از استقبال سرد واشنگتن انتقاد کردند .

معاون رئیس جمهوری افغانستتان استفاده موثر از کمک های دفاعی و امنیتی ،تشریح موضع دولت افغانستان در باره صلح ،دفاع از حاکمیت ملی ، توضیح نقش منطقه در افغانستان پسا خروج آمریکا، بویژه رویکرد اقتصادی محور منطقه از جمله مسائلی بود که در آمریکا در باره آن بحث وتبادل نظر صورت گرفت.

وی از وعده بایدن برای ارائه کمک های امنیتی ،دفاعی ،بشردوستانه و دیپلماتیک به افغانستان خبر داد.

دستاوردهای سفر

«دواخان مینه پال» رئیس مرکز رسانه های حکومت افغانستان سفر اشرف غنی راموفقیت آمیز و پردستاورد عنوان کرد

وی به فصل تازه روابط آمریکا و افغانستان پس از خروج اشاره کرد و از ادامه  همکاری ها در بخش های نظامی، اقتصادی، توسعه‌ای و اجتماعی با افغانستان خبر داد.

رئیس مرکز رسانه ای دولت افغانستان به کمک ۳.۳ میلیارد دلاری واشنگتن به نیروهای افغان اشاره کرد و گفت که نهایی سازی این کمک جریان دارد و به زودی انجام خواهد شد.

اما آگاهان سیاسی و مردم افغانستان نسبت به این سفر رئیس جمهور غنی به آمریکا نگاه متفاوتی دارند.

سفری بی دستاورد

دکتر ملک ستیز» حقوقدان و آگاه مسائل بین المللی سفر اشرف غنی به امریکا را بدون دستاورد دانست وگفت آنها کشور را قربانی منافع سیاسی و قومی خود کرده اند و به  مشروعیت آن آسیب زدند.

وی اظهار داشت اکنون کشتی افغانستان به صخره های سخت برخورد کرده است.

احمد سعیدی» دیپلمات سابق افغانستان در پاکستان و استاد دانشگاه نیز در فیسبوک نوشت استقبال مناسبی از هیأت نشد و هیچ مقامی از دولت آمریکا به استقبال هیأت در فرودگاه نرفت و سفارت افغانستان برای انتقال اعضای هیات ازخودروهای یک شرکت خصوصی کمک گرفت .

به باور سعیدی تعهد آمریکا به ادامه کمک به دولت که به  عنوان دستاورد سفر اعلام می شود مطلب تازه ای نیست و پیش  از این وعده این کمک داده شده بود.

این کارشناس گفت که  معمولا مقامات بلندپایه در پایان سفر و به  عرف دیپلماتیک در کنفرانس خبری شرکت می کنند که این کار نیز انجام نشد.

وی با بیان اینکه در این دیدارها از توافقنامه کابل- واشنگتن نیز سخنی به میان نیامد افزود به این ترتیب این سفر بدون هیچ دستاوردی به پایان رسید.

بازتاب منفی مردم به سفر غنی 

براساس نظر سنجی که تارنمای بخش دری صدای آمریکا از مخاطبان انجام داده ، ۷۳ درصد از مردم افغانستان سفر اشرف غنی و هیات همراه به واشنگتن  را منفی و  بدون هیچگونه دستاوردی دانستند.

"محمدعلم ایزدیار" معاون مجلس سنای افغانستان هم در نشست دیروز گفت که آنچه در سفر هیأت دولتی به ریاست رئیس جمهور در آمریکا گفته شد، تکرار وعده های گذشته آمریکا بود و هیچ چیزی جدیدی در این سفر بدست نیامده است

دکتر عبدالقیوم سجادی عضو کمیته امور بین المللی مجلس نمایندگان و رئیس دانشگاه «خاتم النبین» هم در باره این سفر گفت که تحرک دیپلماتیک و لابی برای حمایت از نظام سیاسی ضروری اما کافی نیست .

وی افزوده است که تعهد ادامه کمک اقتصادی و سیاسی آمریکا از افغانستان و ایستادن اروپا در کنار مردم افغانستان مانند حضور چندین ساله آنها در افغانستان دایمی نیست.

به بگفته سجادی، حکومت باید با ایجاد وفاق سیاسی و تحکیم رابطه دولت و ملت این فرصت را به سرمایه بزرگ ملی برای  نظام‌سازی، تأمین امنیت‌ و ثبات سیاسی مبدل کند.

برچسب‌ها افغانستان کابل ایالات متحده آمریکا محمد اشرف غنی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان کابل ایالات متحده آمریکا افغانستان کابل ایالات متحده آمریکا محمد اشرف غنی اشرف غنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۷۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین شرکت بوئینگ تایید کرده که قصد دارد با فروش جنگنده‌های «اف-۱۵ ای. ایکس ۲» به عربستان سعودی، درآمدهای خود از این نسل جنگنده را افزایش دهد.

کد خبر 849518 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه جنگنده عربستان ایالات متحده آمریکا

دیگر خبرها

  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
  • پروژه آمریکا برای مهار مقاومت یمن چیست؟
  • رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: امروز در غرب شاهد تقابل جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم
  • طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت
  • بهره برداری از راه آهن افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • بهره برداری افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت
  • مقام افغان: یوناما واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند