Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-03@00:15:25 GMT

خطر بالای فروچاله‌ها در همدان

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۷۸۳۳۹

خطر بالای فروچاله‌ها در همدان

همشهری آنلاین- فاطمه کاظمی:

از فروچاله‌ها، به‌عنوان مهیب‌ترین پدیده در حوزه تخریب محیط‌زیست یاد می‌شود. در واقع زمانی که فروچاله اتفاق می‌افتد به این مفهوم است که ما به مرحله‌ای از تخریب سرزمین رسیده‌ایم که به آن مرحله غیرقابل برگشت گفته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا می‌گوید: مکانیسم و علل تشکیل فروچاله‌­ها تحت تاثیر سنگ بستر انحلال‌پذیر دشت‌­هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این شکل که تمام دشت‌ها و آبرفت­‌هایی که وجود دارند، پایین و قسمت کفشان سنگی است، این سنگ انواع مختلفی می­‌تواند داشته باشد، از جمله سنگ­‌های آهک و سنگ‌­های گچی انحلال‌پذیر.

هوشنگ وفایی می‌افزاید: عمده‌­ای از دشت­‌های کبودرآهنگ و فامنین دارای سنگ­ بستر انحلال‌پذیر با سن دوره الیگومیوسن هستند. پژوهش­‌های صورت گرفته روی این سنگ­‌ها نشان می­‌دهد که انحلال‌پذیری این سنگ­‌ها بسیار بالا است. حتی انحلال‌پذیری این سنگ‌­ها از انحلال‌پذیری سنگ­‌های پایه سد لار -که جز سنگ­‌های با درجه انحلال بالاست- نیز بیشتر است.

وی ادامه می‌دهد: مطالعات دانشگاه بوعلی سینا که در قالب یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری صورت گرفته، نشان می­‌دهد این سنگ­‌ها، دارای میزان انحلال‌پذیری بسیار بالاست. ضمنا سطح ایستایی هم به دلیل برداشت بیش از حد آب زیرزمینی از این دشت‌­ها نیز افت کرده­‌اند، پس سفره­‌ها و قارچ­‌های انحلالی در زیرزمین خالی از آب شدند. این خالی از آب باعث می­‌شود، در فصل بارش و فصلی که آب نفوذ می­‌کند، در واقع شسته شدن دوباره انجام و ضعیف شود و فروچاله­‌ها به وجود بیایند.

این مدرس دانشگاه تأکید می‌کند: دشت‌­های کبودراهنگ، فامنین و قهاوند جز مناطق با خطر بالای فروچاله در سطح ایران طبقه‌بندی می­‌شوند. بعد از آن دشت­‌های رفسنجان را نام می­‌برند. فروچاله‌های همدان از نوع تیپیک هستند. تعداد و تراکم­ فروچاله‌های دشت­‌های مذکور زیاد و منحصر به فرد است. حتی در مقالات جهانی نیز از دشت­­‌های همدان یاد شده و به عنوان نمونه­‌های بارز فروچاله‌­های خیلی خطرناک و خطر بالای محیط زیستی نام برده می­‌شود.

وفایی معتقد است: گرچه برنامه‌ریزی بهینه مدیریت منابع آبی به منظور جلوگیری از ایجاد فروچاله‌­ها در دشت‌های بحرانی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، اما از سویی فروچاله­‌های موجود در دشت کبودرآهنگ، فامنین و قهاوند همدان به دلیل وسعت و جلوه­‌های بصری منحصر به فرد و ویژگی‌­های ژئومورفولوژیکی می‌تواند یکی از جاذبه­‌های گردشگری مهم در مناطق گردشگری استان همدان و کشور به عنوان دومین ژئوپارک کشور قرار بگیرند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا می‌گوید: به صورت کلی اگر بخواهیم مطلق جلوی این بحران را بگیریم، باید سطح ایستایی را تقویت کنیم و آن را به قبل از تراز سنگ بستر برگردانیم، یعنی ان‌قدر تغذیه آب زیرزمینی اتفاق بیفتد، ان‌قدر برداشت­‌ها کم شود، که سطح ایستایی از سنگ بستری که وجود دارد بالا بیاید، برسد به آبرفت­‌ها و به عبارتی حفره‌­های انحلالی سنگ بستر از آب پر شود، یا بخش قابل توجهی از آب پر شود، تا این‌که این فروچاله­‌ها شکل نگیرد.

وی تأکید می‌کند: این کار خیلی سخت و لازمه‌اش این است که بارگذاری خیلی زیادی که از مصرف آب زیرزمینی روی این دشت گذاشته شده، برداشته شود، این کار به آسانی انجام‌شدنی نیست. بارگذاری کشاورزی، مصرف آب کشاورزی، مصرف صنعت و مصارف دیگر که در دشت‌­های دارای سنگ بستر آهک انحلال‌پذیر هستند، برداشتن این مصارف بسیار سخت و در حد نشدنی است. اما راهکارهای دیگری وجود دارد.

وفایی معتقد است: یکی از راه­‌های جلوگیری از این بحران، این است که ما محدوده سنگ‌­های کارستی، سنگ‌های انحلال‌پذیر منطقه و مناطقی که ریسک بالایی دارند را بشناسیم و بارگذاری صنعتی، کشاورزی و برداشت آب زیرزمینی از این مناطق را تا حد امکان کاهش دهیم. خوشبختانه شناسایی این مناطق کار سخت و پر هزینه‌­ای نیست. با مطالعات صحرایی می­‌توان این کار را انجام داد. به‌­رغم این‌که بعضی می­‌گویند، گران‌قیمت است، اما چنین نیست، با پیمایش‌­های صحرایی، آنالیزها و یا در حدی کارهای ژئوفیزیکی می­‌توان مناطق با ریسک انحلال‌پذیری بالا را تشخیص داد.

کد خبر 610460

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آب زیرزمینی فروچاله ها سنگ بستر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۸۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توخل: رسیدن به فینال امکان‌پذیر است/ کیم بیش از حد طمع کرد

سرمربی بایرن مونیخ پس از تساوی خانگی تیمش مقابل رئال مادرید در دور رفت از مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، عملکرد شاگردانش را ارزیابی کرد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، توماس توخل که شاگردانش شب گذشته (سه‌شنبه) با وجود ارائه عملکردی خوب مقابل رئال مادرید در دور رفت از مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، در نهایت به تساوی 2-2 در ورزشگاه آلیانتس آره‌نا رضایت داد، پس از این بازی گفت: ما بازی را خیلی خوب شروع کردیم و می‌توانستیم در همان دقیقه اول به گل برسیم و در نتیجه پیش بیفتیم. سپس از برنامه تاکتیکی‌مان فاصله گرفتیم که دلیلش را نمی‌دانم. در ادامه دروازه‌مان باز و اوضاع برای‌مان دشوار شد. در نیمه دوم عملکرد بهتری از خود ارائه دادیم و مصمم‌تر بودیم. ما به 2 گل رسیدیم و 2 بر یک در نتیجه پیش افتادیم و با توجه به موقعیت‌هایی زیادی که داشتیم باید به گل سوم هم می‌رسیدیم. حس عجیبی بود. رئالی‌ها هم دو موقعیت نصیب‌شان شد و به 2 گل رسیدند.

وی تصریح کرد: وضعیت حالا کاملاً روشن است، ما با یک برد در مادرید می‌توانیم به فینال برسیم. از دید من شانس صعود هر دو تیم به فینال 50-50 است. باید ببینم چه اتفاقی در بازی برگشت خواهد افتاد. مهم این است که ما در بازی برگشت کار خودمان را انجام دهیم و به خود باور داشته باشیم. رسیدن به فینال امکان‌پذیر است و ما در برنابئو قادر خواهیم بود موقعیت‌هایی خلق کنیم. ورزشگاه سانتیاگو برنابئو یکی از جاهایی است که کسب پیروزی در آن خیلی دشوار است اما این یک چالش است و این زیبایی فوتبال است. ما می‌توانیم نتیجه این بازی را به فراموشی بسپاریم و از صفر شروع کنیم. ما باید در بازی برگشت جسور و متمرکز باشیم و دقت بیشتری به خرج دهیم.  

آنچلوتی: تعهد تیمی‌مان شگفت‌انگیز بود

سرمربی آلمانی بایرن مونیخ همچنین درباره مدافع کره‌ای‌اش که روی هر دو گل تیمش مقصر بود و مرتکب اشتباهاتی شد، خاطرنشان کرد: مین‌جائه کیم 2 بار بیش از حد طمع کرد. او در صحنه گل اول رئال خیلی زود حرکت کرد و همین باعث شد تا روی پاس توی عمق تونی کروس جا بماند و وینیسیوس دروازه ما را باز کرد. در صحنه گل دوم رئال هم متأسفانه یک اشتباه دیگر صورت گرفت (اشاره به خطای پنالتی که کیم روی رودریگو انجام داد). ما در آن صحنه در محوطه جریمه‌مان پنج بازیکن‌ در مقابل دو بازیکن رئال داشتیم و برتری عددی از آن ما بود و نیازی به دفاع تهاجمی در برابر رودریگو نبود. لحظه‌ای که اریک دایر می‌خواست برای مهار رودریگو کمک کند، کیم او را (رودریگو) نقش بر زمین کرد. متأسفانه با کیفیتی که رئال مادرید دارد، با انجام چنین اشتباهاتی مجازات می‌شوید. در هر صورت این اتفاق افتاد و ما باید از آن گذر کنیم.

انتهای پیام/  

دیگر خبرها

  • علائم سندروم روده تحریک پذیر (فیلم)
  • دستگاه ذخیره انرژی انعطاف‌پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ساخته شد
  • دستگاه ذخیره انرژی انعطاف پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ابداع شد
  • شهرداری اصفهان باید فصل وصل سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر با شرکت‌های دانش‌بنیان باشد
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • اتریوم و کاردانو چه تفاوتی دارند؟
  • حمایت از تحقیقات ریسک‌پذیر و خطرپذیر نخبگان
  • انحلال دو فدراسیون ورزشی/ بازگشت بادبانی به فدراسیون قایقرانی
  • توخل: رسیدن به فینال امکان‌پذیر است/ کیم بیش از حد طمع کرد
  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟