Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-03@04:59:40 GMT

بحران فرونشست در ۵ دشت خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۷۸۵۸۳

بحران فرونشست در ۵ دشت خراسان رضوی

محسن نجات در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین افزود: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی دلیل اصلی فرونشست زمین است. این پدیده ممکن است به دلیل حوادث طبیعی مانند زمین‌لرزه، فرسایش و تشکیل گودال نیز ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: تا به امروز هیچگونه تحقیق اصولی و مطالعات نظام‌مند در مناطق بحرانی در معرض فرونشست و همچنین برآرود نشست در خراسان رضوی انجام شنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نجات با اشاره به اینکه مناطق بحرانی در دشت‌های استان به وسیله گزارش مسئولان شهرستان‌ها و همچنین مشاهده عوارض سطحی ناشی از نشست شناسایی شده است، اظهار کرد: در سال ۹۹ چهار مورد فرونشست زمین در دشت نیشابور، یک مورد نشست در دشت جوین سبزوار، یک مورد نشست در دشت بجستان، یک مورد در روستای فریزی مشهد و یک مورد در خواف گزارش شده است.

این مقام مسئول درباره خسارات فرونشست زمین گفت: به دلیل پنهان بودن خسارت‌های ناشی از فرونشست زمین، نمی‌توان رقم دقیق از میزان خسارت وارده را اعلام کرد.

وی افزود: فرونشست زمین تا کنون خسارت‌هایی را به خطوط ریلی و جاده‌ای، گاز و برق، نفت و مخابرات در دشت‌های نیشابور و خواف و برای مناطق مسکونی در دشت‌های بردسکن، جوین و مشهد وارد کرده است.

نجات ادامه داد: یکی از خطرناک‌ترین موارد فرونشست در خراسان رضوی ایجاد شکاف عمودی در مسیر خط‌آهن مشهد – تهران در روستای بشرو شهرستان نیشابور و جاده خواف – سلامی وجود دارد.

مدیریت بحران خراسان رضوی درباره راهکاری جلوگیری از این پدیده افزود: یکی از راهکارهای فوری انجام مطالعات و بررسی وضعیت‌ نشست‌ها و پهنه‌بندی دشت‌ها با در نظر داشتن میزان فرونشست، سکونت‌گاه‌ها، سازه‌های حیاتی و زیرساخت‌هاست.

نجات با شاره به اینکه پهنه‌بندی و مدیریت برداشت آب در نقاط بحرانی، می‌تواند اقدامی مناسب در پیشگیری از فرونشست‌ها باشد، اظهار کرد: طرح پایش فرونشست دشت‌های خراسان رضوی توسط اداره‌کل زمین‌شناسی ارائه شده و در مرحله اختصاص بودجه قرار دارد.

وی در پایان گفت: در این طرح ابتدا پنج دشت بحرانی در مدت زمان ۶ ماه با روش پردازش داده‌های راداری از لحاظ میزان نشست سالیانه مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس پهنه‌بندی مناطق پرخطر برای اعمال تدابیر پیشگیرانه در اختیار شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی قرار داده می‌شود.

کد خبر 610438 برچسب‌ها فرونشست زمین استان خراسان رضوی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرونشست زمین استان خراسان رضوی فرونشست زمین یک مورد دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۸۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی گفت: با توجه به آمار تولید گوشت قرمز استان توسط جهاد کشاورزی میزان ۱۵ درصد تولید گوشت متعلق به عشایر است.

محمدحسین جعفری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تولید گوشت قرمز توسط عشایر خراسان رضوی طی سال گذشته اظهار کرد: تولید گوشت قرمز عشایر استان طی سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۲ هزار و ۷۱۸ تن بوده است.

وی افزود: میزان تولید گوشت قرمز توسط عشایر خراسان رضوی نسبت به سال قبل ۱۱۷۲ تن افزایش داشته است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی درخصوص اینکه چند درصد تولید گوشت استان با عشایر است، تصریح کرد: با توجه به آمار تولید گوشت قرمز استان توسط جهاد کشاورزی میزان ۱۵ درصد تولید گوشت متعلق به عشایر است.

جعفری همچنین با اشاره به استقبال عشایر استان از طرح تولید قراردادی گوشت قرمز که از سال گذشته آغاز شده است بیان کرد: استقبال عشایر از طرح فوق بسیار زیاد بود، به گونه‌ای که با پیگیری‌های صورت گرفته مقدار ۵۰۰۰ تن جو مدت دار (۶ ماهه) در اسفندماه از شرکت پشتیبانی امور دام اخذ و تعداد ۱۱۰ راس دام عشایر تحت پوشش قرار گرفت. همچنین مقرر شد با توجه به محدویت نهاده و متقاضی زیاد به ازای هر راس ۴۵ کیلو گرم جو اختصاص پیدا کند.

وی درباره میزان تحویل علوفه در قالب طرح تولید قراردادی دام سبک عشایر خراسان رضوی گفت: در قالب طرح تولید قراردادی دام سبک عشایر استان در آذر ماه ۱۴۰۲ مقدار ۹۰۰۰ تن جو ۴ ماهه به سررسید ۱۵ فروردین‌ماه سال جاری بین ۶۸۲ نفر از عشایر توزیع شد. رقم ریالی  این طرح ۹۲۷ میلیارد ریال بوده است. با این میزان نهاده تعداد ۵۰ هزار راس دام عشایر تحت پوشش قرار گرفت که ۲۰ درصد دام طرح، یعنی ۱۰ هزار راس دام را عشایر پروار و مقدار حدود ۲۰۰ تن گوشت روانه باز مصرف شده است. ضمنا در طی سال ۱۴۰۲ مقدار ۴۷ هزار تن انواع علوفه تامین و برای تغذیه و تعلیف دام بین عشایر استان توزیع شده است. 

جعفری ادامه داد: ۸۲۰۰ خانوار عشایر در خراسان رضوی شناسایی شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی
  • خطرناک‌ ترین استان در بحران فرونشست
  • این استان خطرناک‌ترین استان در بحران فرونشست شناخته شده است
  • زمین لرزه فاریاب خسارتی نداشت
  • بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی آغاز می‌شود
  • باران خراسان رضوی را فرا می‌گیرد
  • ۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود
  • تمامی فعالیتهای فرهنگی اتباع اهل سنت باید در چارچوب قوانین و باشد
  • نشست تخصصی اقتصاد اسلامی، مبارزه با نئولیبرالیسم در حرم مطهر رضوی؛ 12 اردیبهشت
  • بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود