Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهرناز اسکندری روز دوشنبه به مناسبت پنجم تیرماه مصادف با ۲۶ ژوئن روز جهانی مبارزه با سوءمصرف و قاچاق موادمخدر در گفت وگو با ایرنا افزود: در این ارتباط نیاز است شبکه سرمایه‌های اجتماعی (تیم‌های اجتماع محور) هر جامعه به منظور ایجاد همدلی، تقویت و به روزرسانی برای اینکه اعتیاد به عنوان "مشکل امنیت" جامعه شناخته و آمادگی برای برطرف کردن آن فراهم شود، اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اعتیاد یک بیماری چندوجهی است وپیشگیری به تنهایی نمی‌تواند از وقوع این پدیده بکاهد اضافه کرد: امروز به دلیل مشکلات اجتماعی و احساسات منفی شامل بی‌لیاقتی، افسردگی، تبعیض، طرد شدگی، خلاء عاطفی و بی مهارتی، کاهش سرمایه اجتماعی به دلیل رشد روز افزون تکنولوژی، استفاده بی‌رویه از فضای مجازی  و دور شدن مردم از یکدیگر زمینه رشد اعتیاد در جامعه فراهم شده‌است.

اسکندری اظهار کرد: تعدادتیم‌های اجتماع محور، مراکز درمانی و بازتوانی، وجود خط ملی اعتیاد، صدای مشاور و تلاش‌ نیروهای مقابله با قاچاق مواد مخدر بیانگر تلاش‌های شبانه روزی در زمینه کاهش اعتیاد در جامعه است، اما در واقع آنچه در سازمان تخصصی بهزیستی پیشگیری و درمان اعتیاد و سطح  ارایه خدمات در این سازمان را بهبود می‌بخشد، افزایش بودجه این سازمان در این بخش است.

وی تاکید کرد: معتاد بهبود یافته برای ادامه زندگی علاوه بر بازتوانی نیازمند پشتیبانی و حمایت است براین اساس ایجاد مراکز اشتغالی که فرد بهبود یافته پس از بهبودی در آن حضور و بازپروری داشته باشد، الزامی است. 

اسکندری با بیان اینکه اقدام‌های پیشگیرانه از اعتیاد بهزیستی برای ایجاد جامعه سالم، بهبود همدلی و امنیت در سه سطح انجام می‌شود، گفت: برای ایجاد جامعه سالم و مقابله با اعتیاد باید از کودکی به فکر پرورش نیروی انسانی مقاوم و تاب آور در مقابل این بلای خانمانسوز باشیم.

وی یادآور شد: هرچند رفتار ضد اعتیاد باید قبل از تولد آغاز شود اما در زمان حاضر هیچ الزامی برای آموزش پیش و حین ازدواج  و فرزند پروری وجود ندارد، این درحالی است که برای بسیاری مسائل دیگر از ابتدا برنامه آموزش تعریف شده است.

اسکندری اضافه کرد: والدینی که "خود" و "یکدیگر" را درک نمی‌کنند متعهد می‌شوند فرزندی که هر دو آنها را درک نمی‌کند تربیت کنند؛ تربیتی که موجب از بین رفتن اعتماد به نفس و سلامت روانی اجتماعی کودک می‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان بوشهر گفت: تربیت فرزندانی که از بستر خانواده‌های نابسامان رشد یافتند بیشتر به ورطه اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی کشیده می‌شوند.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد "وزارتخانه زنان و خانواده" به عنوان متولی امور خانواده اضافه کرد: امروز سیستمی مبنی برحمایت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در خانواده و ارتقای کیان خانواده وجود ندارد و برنامه‌های ارتقایی به عنوان موضوع‌های جنبی در کنار برنامه‌های دیگر اجرا می‌شود.

اسکندری یادآور شد: بدون تردید، خدمت رسانی به افراد جامعه با کیفیت مطلوب به منظور جلوگیری از بروز اعتیاد هنگامی امکان پذیر خواهد بود که یک نهاد ویژه برخوردار از توان تخصصی، اقتصادی، اجرایی و سیاسی قوی به شکل منسجم جنبه‌های گوناگون مبارزه با این آسیب اجتماعی را عهده دار شود.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی دارای بهترین بدنه کارشناسی مقابله با اعتیاد، منابع و مخازن علمی است اما با توجه به حضور و لزوم داشتن شرکای اجتماعی، نهادها و سازمان‌ها سطح بودجه بهزیستی کافی نیست.

اسکندری برضرورت تقویت برنامه‌های پیشگیرانه از طریق افزایش نیروهای تخصصی و بودجه لازم، تطبیق برنامه‌ها براساس بومی سازی منطبق بر آسیب اجتماعی رایج در هر استان (به طور مثال الکل در استان بوشهر بیش از مواد دیگر رایج است)، آموزش‌ها مداوم و به روز رسانی برنامه‌ها، انجام پایش و ارزیابی از اجرای برنامه‌ها و تقویت برنامه‌های ارتقایی مانند آموزش مهارت‌های زندگی تاکید کرد.

برچسب‌ها بوشهر مواد مخدر مشروبات الکلی سازمان بهزیستی کشور پیشگیری از اعتیاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر مواد مخدر مشروبات الکلی بوشهر مواد مخدر مشروبات الکلی سازمان بهزیستی کشور پیشگیری از اعتیاد برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۸۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد شهبازی ظهر سه شنبه در مراسم افتتاحیه طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال که در مجتمع خدمات پیشگیری سلامت زندگی ماهان تحت نظارت این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: این طرح به‌منظور افزایش آگاهی عمومی در خصوص بیماری‌های چشمی دوران کودکی اجرا می‌شود.

وی پیشگیری از اختلالات و معلولیت بینایی را از دیگر اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: در این طرح کودکان ۳ تا ۶ ساله، پس از معاینه اگر مشکوک تشخیص داده شوند، به‌صورت رایگان به اپتومتریست ارجاع داده می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه اضافه کرد: در ادامه اگر نیاز به عینک و یا جراحی داشته باشند، توسط سازمان بهزیستی ۷۰ درصد از هزینه درمان آنها پرداخت خواهد شد.

شهبازی خاطر نشان کرد: والدین می‌توانند برای مراجعه به مرکز خدمات پیشگیری سلامت زندگی ماهان و استفاده از این طرح، به آدرس کرمانشاه- چهار راه سنگر در ساعات اداری مراجعه کنند.

کد خبر 6092791

دیگر خبرها

  • بیش از ۸۴ هزار تماس با مشاوره تلفنی بهزیستی مرکزی برقرار شد
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • آشنایی جامه هدف بهزیستی با معیارهای انقلاب با جهاد تبیین
  • تفاهم نامه ارائه خدمات رونشناختی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگران امضا شد
  • کارگاه آموزشی مهارت های زندگی با موضوع پیشگیری از اعتیاد برگزار شد
  • ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
  • آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • بهره‌مندی ۳۶۰۰ دانش‌آموز مازندرانی از طرح سراد
  • کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند