Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@13:01:23 GMT

ضرورت مشارکت شهروندان در تهیه طرح‌های شهری

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۷۹۵۳۹

ضرورت مشارکت شهروندان در تهیه طرح‌های شهری

یک دکترای مطالعات شهری گفت: نوع طراحی کالبد شهر، نحوه برنامه ریزی برای حضور شهروندان در فضاهای شهری و مشارکت دادن آنها در روند تهیه و اجرای طرح‌ها تعیین کننده میزان موفقیت برنامه‌های شهری است.

فریناز مقتدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برنامه ریزی با مردم و برای مردم از مهمترین نکاتی است که برنامه ریزان و مدیران باید در روند تهیه طرح‌های شهری مورد توجه قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نیازها و خواسته‌های مردم به دلایل فرهنگی و اجتماعی، در هرکدام از بافت‌های شهری متفاوت بوده و نیاز است تهیه برنامه‌ها و طرح‌ها در سطح محلی و با توجه به خواست و نیاز ساکنان محلات انجام شود.

این دکترای مطالعات شهری خاطرنشان کرد: دخیل کردن شهروندان در تمامی فرآیندهای تهیه طرح‌های شهری موجب شده آنان ذهنیت مثبتی نسبت به مدیریت شهری و طرح‌های تهیه شده داشته باشند و در زمان اجرا حداکثر همکاری را انجام دهند.

وی تصریح کرد: به طور مثال مشارکت شهروندان و نظرخواهی از آنان در مراحل تهیه طرح ترافیک و طراحی ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی موجب شده تا شهروندان رغبت بیشتری برای استفاده از وسایل حمل و نقل همگانی داشته باشند.

مقتدری اضافه کرد: چنانچه قصد داریم شهری پیاده محور داشته باشیم باید نوع مبلمان شهری، کف‌سازی‎‌ها و وسایل و تجهیزات به کار برده شده در مسیرهای پیاده شهری، همینطور جانمایی این مسیرها باید به نحوی باشد که شهروندان به جای استفاده از خودرو، حرکت پیاده را ترجیح دهند.

این دکترای مطالعات شهری تاکید کرد: علاوه بر طراحی متناسب کالبد و محیط شهری، در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی و تنبیهی نیز بر نحوه رفتار شهروندان اثرگذار است و چنانچه به درستی اتخاذ شود می‌تواند به رفع بسیاری از معضلات شهری کمک کند.

کد خبر 503679

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران مشارکت شهروندان مشارکت مردمی طراحی شهری طرح شهری برنامه ریزی شهری شهر مدیریت شهری معضلات شهري مبلمان شهری محلات شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تهیه طرح طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۹۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه زیرساخت‎‌های شهری و توانمندی‌سازی شهروندان راهکار رویایی با بحران‌ها است

رییس شورای اسلامی شهر مهاباد گفت: حاکمیت، مردم و بخش خصوصی در کنار هم چرخه‌های مهم و هم‌افزا برای تقویت مدیریت بحران جامعه‌محور در رویارویی با سوانح طبیعی و صنعتی هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، آرش شهابی امروز _پنج‌شنبه سیزدهم اردیبهشت_ در کارگروه هماهنگی همکاری‌های مردمی قرارگاه عملیاتی سلام اظهار کرد: حاکمیت، مردم و بخش خصوصی در کنار هم چرخه‌های مهم و هم‌افزا برای تقویت مدیریت بحران جامعه‌محور در رویارویی با سوانحی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و سوانح صنعتی هستند و می‌توان با برجسته‌سازی مسئولیت اجتماعی نقشی اساسی در این راستا ایفا کرد.

وی افزود: شناسایی ظرفیت‌های موجود برای واکنش سریع از جمله شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی، سازماندهی نیرو، تجهیزات و ماشین‌آلات، تجهیز و ارتقاء امکانات و تجهیزات، آموزش متناسب با نیازمندی‌های سطح شهرستان، تمرین برگزاری مانورهای واکنش‌های سریع در تعامل با بخش دولتی می‌تواند در کاهش ریسک‌ها موثر، واقع شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مهاباد گفت: برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی توسط هلال احمر، آتش‌نشانی، اورژانس و فوریت‌های پزشکی، حتی از طریق شبکه شاد برای دانش آموزان و رسانه ملی، همچنین ظرفیت‌سازی و به کارگیری بخش خصوصی در میزام افزایش تاب‌آوری جامعه در مواجه با بحران‌ها موثر واقع شود.

شهابی تصریح کرد: تمامی این اقدامات برای پیشگیری، آمادگی، مقابله با بحران است اما مهم‌تر از آن بازسازی و بازتوانی و آسیب‌شناسی بعد از بحران است که لازم بود بعد از بحران‌هایی که در مهاباد تجربه شد از جمله سیل، کرونا و آتش سوزی مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار گیرد و نیازمندی‌ها برطرف شوند و این امر نیاز به تامین اعتبار و منابع مالی به شهرداری، دهیاری‌ها و بخش‌ها و ادارات ذی‌ربط دارد.

وی ادامه داد: از دیگر موارد مورد لزوم می توان به توسعه زیرساخت‌های شهری، ارتقاء ایمنی مدارس و بیمارستان‌ها، تشدید رعایت ضوابط و مقررات ملی ساختمان و شهرسازی، تقویت آمادگی موثر و سیستم هشدار و واکنش سریع اشاره کرد.

شهابی عنوان کرد: همچنین ایجاد پایگاه‌های پشتیبانی در مناطق پرجمعیت و خطرپذیر و توانمندسازی شهروندان، وضعیت اسکان اضطراری در شرایط حین و پس از بحران، ایمن‌سازی مراکز درمانی و ظرفیت درمانی و دارویی، تهیه طرح جامع ایمنی، تجهیز امکانات آتش‌نشانی و فوریت‌های پزشکی و بهداشت و درمان و لایروبی رودخانه از جمله مواردی‌است که در این راستا می‌توان مطرح کرد.

در ادامه این جلسه کوروش کریمی به عنوان دبیر قرارگاه سلام معرفی و مقرر شد که تیم واکنش سریع در تمامی شرکت و سازمان‌ها تشکیل شود.

کد خبر 750110

دیگر خبرها

  • شهر و حیات مدنی
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • تلاش شبانه‌روزی تیم‌های خدمات شهری برای رفع آبگرفتگی از معابر
  • ضرورت گفتمان سازی و تبیین راهبرد جامع برای تحقق شعار سال
  • ضرورت توجه به روان‌سازی ترافیک معابر در مراغه
  • تهیه نقشه مناطق مستعد و دارای سابقه آتش‌سوزی در مراتع ضرورت است
  • توسعه زیرساخت‎‌های شهری و توانمندی‌سازی شهروندان راهکار رویایی با بحران‌ها است
  • مشارکت «شناسایی خطر» در حوزه شهری ارتقا پیدا کند
  • استقبال مشهدی‌ها از واگذاری موتور سیلکت‌های برقی
  • نهادینه‌شدن باشگاه شهراندیشان در شهرداری و شهر اصفهان پیگیری می‌شود