Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@14:05:05 GMT

رصدخانه ملی ایران در کاشان افتتاح شد

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۷۹۵۵۲

رصدخانه ملی ایران در کاشان افتتاح شد

به گزارش ایرنا، مقدمات ساخت این رصدخانه در قله «گرکش» اطراف شهر «کامو» کاشان در سال ۱۳۸۲ آغاز و در دولت نهم متوقف شد که با پیگیری‌های فراوان در اواخر دولت دهم، ساخت آن دوباره از سر گرفته شد.

راه‌اندازی این رصدخانه به دلیل مکان نجومی آن می‌تواند پل ارتباطی بین جزایر قناری، چین و هند را با کشور ایران به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از اندازه‌گیری افزون بر ۴۰ قله کوه در مناطق مختلف کشور ۱۲ سال طول کشید تا منطقه «کامو» کاشان، به عنوان مناسب‌ترین قله برای استقرار تلسکوپ‌های حرفه‌ای نجومی انتخاب شود.

رصدخانه ملی ایران به همت دانشمندان و مهندسان ایرانی طراس و به اجرا درآمده و تمامی اجزا و تجهیزات تلسکوپ و گنبد این رصدخانه ساخت ایران است.

با اجرای این طرح ایران جزو ۱۰ کشور سازنده تلسکوپ در جهان قرار گرفت.

مکان یابی برای ساخت رصدخانه ملی ایران پنج سال زمان برده و از میان ۴۰ قله مطالعه شده، قله گرگش در جنوب کاشان انتخاب شده است، قطر آینه اصلی تلسکوپ ۳.۴ متر است و سازه ۹۰ تنی آن با دقت بسیار بالا اجرام آسمانی را رهگیری می کند. گنبد تلسکوپ ۲۴ متر ارتفاع و ۱۶ متر قطر دارد و بخش چرخان آن ۲۵۰ تن است و این تلسکوپ مجهز به اپتیک فعال است.

تمام این مجموعه پیچیده در محفظه‌ای به ارتفاع نصف برج آزادی بر فراز قله سه هزار و ۶۰۰ متری گرگش قرار می‌گیرند، مجموعه تلسکوپ در داخل گنبد این رصدخنه در طول روز در دمایی سردتر از محیط قرار می گیرند.

ساخت تلسکوپ رصدخانه ملی ایران در پژوهشگاه دانش های بنیادی و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه انجام شده است و با راه‌اندازی آن یک روند علمی نجوم در کشور شکل گرفت.

رصدخانه کاشان در جهان بی‌نظیر است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری هفته گذشته (۳۱ خرداد) پس از بازدید از روند ساخت و تجهیز رصدخانه ملی ایران در کاشان گفت: این رصدخانه یکی از ۶ رصدخانه نیمکره شمالی و از نظر امکانات و تجهیزات در جهان بی‌نظیر است.

سورنا ستاری افزود: ساخت و راه اندازی این رصدخانه برای نخستین بار اقدام بسیار مهمی در حوزه پژوهش است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از کمبودهای جدی ما در حوزه پژوهش نبود رصدخانه بود افزود: با توجه به اینکه ایران همیشه در علم  فیزیک در تاریخ پیشتاز بوده‌است اکنون نیز موفق شدیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر فعالیت منجمان و محققان بسیار خوب در کشورمان اظهار داشت: البته آنان امکانات رصدخانه را در اختیار نداشتند.

وی تصریح کرد: رصدخانه ملی ایران با وجود این امکانات و تجهیزات حتی در خاورمیانه و از اروپا تا هندوستان بی‌نظیر است.

ستاری آبان ۱۳۹۹ در حاشیه بازدید از طرح راه‌اندازی رصدخانه ملی ایران گفته بود که این رصدخانه اواخر خرداد ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

شهر کامو از توابع بخش قمصر در حدود ۸۰ کیلومتری کاشان قرار دارد.

برچسب‌ها افتتاح طرح کاشان رصدخانه ملی ایران حسن روحانی پروندهٔ خبری گذر دولت از گردنه های تحریم و فشار اقتصادی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افتتاح طرح کاشان رصدخانه ملی ایران افتتاح طرح کاشان رصدخانه ملی ایران حسن روحانی رصدخانه ملی ایران راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۹۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله - آغبند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی امانی در بازدید از محل ساخت پایانه کلاله - آغبند در نقطه صفر مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: تقسیم کار بین دو کشور به این ترتیب است که جمهوری اسلامی ایران پایانه مرزی را احداث کرده و جمهوری آذربایجان نیز به موازات آن پل روی رودخانه ارس را می‌سازد.

وی با بیان اینکه فاز اول این پایانه و پل روی رودخانه در مدت یک سال ساخته خواهد شد افزود: این طرح از اول امسال آغاز شده و در دو طرف مرز دو‌ همسایه با اراده کافی مصمم هستند تا در مدت معین کار را به سرانجام برسانند.

امانی با بیان اینکه برای آزادسازی زمین و پیش بینی سایت موقت ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده است تصریح کرد: کل این پایانه در زمینی به مساحت ۱۹ هکتار ایجاد خواهد شد که در فاز اول هشت هکتار در حال آماده سازی است.

رئیس سازمان راهداری کشور گفت: این طرح در قالب شبکه بزرگراهی ایران راه با هدف افزایش ترانزیت اجرا می‌شود و در این زمینه قرار است جاده نوردوز به کلاله را نیز چهار بانده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارداد اولیه با پیمانکار برای چهاربانده کردن این مسیر ۱۰۷ کیلومتری حدود پنج هزار میلیارد تومان است افزود: پیش بینی می‌شود پس از ساخت گذرگاه ارس و پایانه مرزی کلاله - آغبند بخش زیادی از ترانزیت کشور همسایه جمهوری آذربایجان از این مسیر اتفاق بیفتد.

دیگر خبرها

  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله_آغبند
  • تقدیر امام جمعه کاشان از اجرای طرح نور فراجا
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله - آغبند
  • افتتاح ۸۴۰۴ واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال | گره کور بزرگراه بسیج باز می شود
  • افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال | ویژگی های این معبر جدید پایتخت
  • افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال | این بزرگراه شرق تهران را از دست کامیون های سنگین خلاص می کند
  • افتتاح بیش از هشت هزار واحد مسکونی در آذربایجان شرقی
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟