Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظر می‌گذرد.

آمریکا اراده بازگشت به برجام را ندارد

-  آمریکا نمی‌خواهد به برجام بازگردد و این موضع را بارها تکرار کرده است.

- زمانی که بایدن به قدرت رسید همان روز اول گفت ما به توافق پاریس برمی‌گردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستور اجرایی صادر کرد و همین کار را با برجام می‌توانست انجام دهد و بگوید ما به برجام برمی‌گردیم.

- این کار را نکردند، چون نمی‌خواهند به برجام برگردند. طرف مقابل نمی‌خواهد تعهدات قبلی خود را اجرا کند و امتیاز جدید از ما می‌خواهد. 

آمریکایی‌ها توافق طولانی‌تر و قوی‌تر می‌خواهند

- در مسیر مذاکرات دو مشکل اصلی وجود دارد که ریشه آن به رفتار آمریکایی‌ها برمی‌گردد.

- آمریکایی‌ها از وزیر خارجه، مشاور امنیت ملی، رئیس‌جمهور، اعضای تیم مذاکره‌کننده، نماینده ویژه آمریکا و... دائما تکرار می‌کنند که «توافق طولانی‌تر و قوی‌تر می‌خواهیم».

- معنای طولانی‌تر این است که بخش‌های زمان‌دار برجام که پس از مدتی محدودیت‌های آن به اتمام می‌رسد، باید افزایش یابند. مثلا مدت‌زمان ۸ سال را ۱۵ سال کنند و ۱۵ سال را ۳۰ سال کنند.

- کلمه «قوی‌تر» هم یعنی خارج از مسائل هسته‌ای مانند حوزه سیاست‌خارجه و حوزه سیاست‌دفاعی و... هم امتیاز می‌خواهند. 

اظهارات روحانی پیرامون رسیدن به توافق قابل درک نیست

- اظهارات روحانی پیرامون رسیدن به توافق برای بنده که چند سال است این بحث را پیگیری می‌کنم، قابل درک نیست. آن هم در زمانی که طرف مقابل می‌گوید نمی‌خواهیم به برجام برگردیم و امتیازات جدید نیز از ما می‌خواهد!

- هر بار از آنها درمورد توافق پرسیدند به‌صراحت اعلام کردند به توافق نرسیدیم و نزدیک توافق نیستیم.

- حتی مواردی در ماه‌های گذشته داشتیم که از وزیر خارجه آمریکا پرسیده‌اند که رئیس‌جمهور ایران بسیار خوش‌بینانه درباره توافق صحبت می‌کند و او پاسخ می‌دهد: «من از این حرف‌ها خبر ندارم.»

مشکل ما انعطاف بیش از حد دربرابر غربی‌ها است

- مشکل ما انعطاف بیش از حد دربرابر غربی‌ها، مذاکرات طولانی‌مدت و عدم‌درک درست از اهداف طرف مقابل دربرابر ایران است. اینکه رئیس‌جمهور می‌گوید آمریکایی‌ها آمدند توبه کنند، موید همین مطلب است.

- اظهارنظرهایی اینچنینی از فردی که ۴۰ سال در محیط‌های امنیتی و سیاست‌خارجه حضور دارد، تعجب‌برانگیز است.

بیش از ۸ سال است که در تله آمریکایی‌ها هستیم

- الان بیش از ۸ سال است که در تله آمریکایی‌ها هستیم. در این ۸ سال گذشته ما معطل برجام شدیم و بعد معطل میوه برجام شدیم و بعد معطل برجام اروپایی شدیم و بعد معطل آمدن بایدن شدیم.

- الان هم معطل وین هستیم. احتمالا در آینده نیز منتظر میوه وین هستیم.

شرطی‌شدن اقتصاد کشور دربرابر مذاکرات به ما ضربه زده است

- همین‌طور معطل‌شدن کشور و شرطی‌شدن اقتصاد کشور دربرابر مذاکرات به ما ضربه زده است.

- کار درست این است که کشور به‌دنبال خنثی‌کردن تحریم برود. به‌جای اینکه معطل کشورهای غربی شود تا تحریم‌ها را رفع کنند، باید با کشورهایی که می‌خواهند با ایران کار کنند مانند کشورهای همسایه به‌سمت مبادلات اقتصادی برویم.

راهبرد ما باید حرف رهبری باشد؛ لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی

- حرف آمریکایی‌ها در مذاکرات وین این است که «لغو» تحریم نداریم ما «تعلیق» تحریم داریم، آن هم تحریم‌هایی که خود تشخیص می‌دهیم.

- هدف‌ آن‌ها این است که کشور را در مدیریت برجامی نگه دارند.

- ممکن است به برجام بازگردند و گشایشی ایجاد نکرده و با آن بازی کنند و بگویند اگر فلان کار را نکنید دوباره به وضعیت قبلی برمی‌گردیم.

- دربرابر این سیاست آمریکایی‌ها راهبرد ما باید همان مطلبی که رهبری عنوان کردند باشد، یعنی تحریم‌ها لغو و راستی‌آزمایی شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا اقتصاد فؤاد ایزدی مذاکرات وین راستی آزمایی لغو تحریم ها آمریکایی ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۷۹۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تل‌آویو به شکست سامانه‌های آمریکا دربرابر موشک ایرانی اعتراف کرد

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رادیو ارتش رژیم اسرائیل یک هفته بعد از عملیات تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران علیه این رژیم از عملکرد ضعیف سامانه های دفاعی آمریکا انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد

این رسانه متعلق به ارتش رژیم اسرائیل گزارش داد: سامانه‌های دفاعی آمریکا که علیه موشک‌های بالستیک ایران در حین حمله به اسرائیل فعال و به کار گرفته شدند، تا حد زیادی شکست خوردند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ۲۵ فروردین ماه طی عملیاتی موسوم به عملیات «وعده صادق» با صدها پهپاد و موشک، اهداف نظامی و پایگاه‌های رژیم اسرائیل را در فلسطین اشغالی هدف قرار داد. علی رغم اینکه آمریکا، انگلیس، اردن و برخی کشورهای عربی و اروپایی به این رژیم در دفع این حمله آن کمک کردند، به اذعان خود صهیونیست‌ها، موشک‌های ایران به چند هدف مهم نظامی اصابت کردند.

این حمله به تلافی اقدام تروریستی رژیم اسرائیل در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق به تاریخ ۱۳ فروردین بود که در اثر این حمله ساختمان این بخش از سفارت به کل تخریب شد و شماری از مستشاران نظامی و دیپلمات‌های ایران به شهادت رسیدند. ایران بعد از این حمله تأکید کرد که پاسخ به این اقدام تروریستی را برای خود محفوظ می‌داند و اسرائیل را تنبیه خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229165 برچسب‌ها آمریکا

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • تل‌آویو به شکست سامانه‌های آمریکا دربرابر موشک ایرانی اعتراف کرد
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • پول این کشور رکورددار بیشترین رشد در برابر دلار شد | خط جدید برای دلار آمریکا
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند