Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که هنوز درباره پاک شدن اطلاعات دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیمی اتخاذ نشده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت حضوری و با رعایت فاصله‌های اجتماعی برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ابتدا گفت: در هفته حقوق بشر آمریکایی هستیم که یادآور نقض مکرر و شرم آور حقوق بشر توسط دول مختلف آمریکا به طور متوالی بر علیه مردم منطقه و مردم ایران است.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: حقوق بشر ابزاری نیست که به صورت سیاسی در اختیار یک یا دو کشور قرار بگیرد.
وی همچنین گفت: این هفته‌ای است که شاهد جنایت‌های گروهک ظاله منافقین بودیم. هم شهادت آیت‌الله بهشتی و هم شهدای محراب و هم ترور نافرجام مقام معظم رهبری در این هفته صورت گرفت و همه‌اینها نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی از چه پیچ‌‌های خطرناک عبور کرده و چه گروهک‌هایی با کمک‌های شرق و غرب عالم جنایت‌های تروریستی را در سکوت خبری یا در حمایت آنها علیه ملت ایران انجام دادند.
خطیب‌زاده با اشاره به مناسبت‌های این روزها بیان کرد: هفتم تیر و هشتم تیر یادآور روز دردناکی در تاریخ معاصر ایران است، حمله شیمیایی سردشت و پر پر شدن مظلومانه بسیاری از عزیزانی که در آن منطقه بیگناه قربانی سلاح های شیمیایی شدند که صدام حسین با معاونت و حمایت کشورهای عمدتا اروپایی از این سلاح‌ها استفاده کرد. این روز همیشه در تاریخ به عنوان روز شرم آور برای منادیان دروغین حقوق بشر باقی خواهد ماند.
این دیپلمات ارشد ایرانی به سفر طاهریان فرد نماینده ویژه وزیر امور خارجه در امور افغانستان به کابل و اسلام آباد اشاره کرد و افزود: در روزهای اخیر جلسات درباره بررسی گفت‌وگوهای وین و برجام ادامه داشته است.

 درباره پاک شدن اطلاعات تصمیمی اتخاذ نشده
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و بحث تفاهم فنی با آژانس و این‌که بعد از چند روز از پایان دور ششم آیا همچنان امیدوار هستید که دور بعدی دور پایانی باشد؟ گفت:‌ قانون مجلس درباره تعهدات و وظایف دولت کاملا روشن است و در همین چارچوب حرکت شده است.
خطیب‌زاده افزود: موضوع توافق فنی با آژانس و چگونگی ادامه و یا چگونگی عدم ادامه آن موضوع بحثی است که همچنان تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است، چه درباره ادامه یا عدم ادامه آن و همچنین درباره پاک شدن اطلاعات هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است و به محضی که اتخاذ شود، اطلاع رسانی خواهد شد.
وی درباره مذاکرات در وین هم بیان کرد: اجازه دهید نتایج جلسات روشن‌تر شود اعلام می‌کنم. نکته مهم این است که گفت‌وگوها به جایی رسیده که همه طرف‌ها باید تصمیمات خودشان را بگیرند. تصمیماتی که باید اتخاذ می‌کردیم، به نظر خودمان اتخاذ کرده و اعلام کردیم منتظریم طرف‌های مقابل به شمول آمریکا تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کنند و ما براساس آن در خصوص دور آینده روشن‌تر صحبت کنیم.

 زمانی اعزام سفیر به انگلیس نهایی شود اطلاع رسانی می‌کنم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره معرفی سفیر ایران در انگلیس نیز بیان کرد: درباره تبادلات سفرا همه آن‌چه انجام شده مربوط به سال گذشته است و چندین ماه است صدور ویزا و آگرمان‌ در دستورکار بوده است و زمانی اعزام نهایی شود اطلاع رسانی می‌کنم.
خطیب‌زاده درباره اوضاع افغانستان گفت:‌ با طرف‌های مختلف افغانستانی در حال گفت‌وگو هستیم و معتقدیم حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی و رعایت حقوق اقلیت‌ها و دستاوردهایی که ملت افغانستان در دو دهه گذشته به سختی به دست آورده و گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی تنها راه‌حلی است که برای افغانستان وجود دارد.
این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: همواره گفتیم آماده تسهیل گفت‌وگوها هستیم.

 آماده تسهیل گفت و گو بین گروه‌های افغانستانی هستیم 
خطیب زاده درباره  یادداشت منتشر شده در روزنامه کیهان درباره طالبان تصریح کرد:‌در سطوح عالی امنیتی و سیاسی موضوع افغانستان را با جدیت و از نزدیک در حال بررسی هستیم و با همه گروه‌های افغانستانی در حال گفت‌وگو هستیم. حفظ تمامیت ارضی، دستاوردهای دو دهه گذشته و ... مهم بوده و همچنین گفت‌وگوها اصیل بین‌الافغانی تنها راه حل پایدار است. ما آماده تسهیل گفت‌وگوها هستیم. 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره موضع ایران نسبت به طالبان خاطرنشان کرد: طالبان همه افغانستان نیست اما بخشی از این کشور و بخشی از راه حل خروج از بحران است. به نظر ما باید یک دولت فراگیر با شمول همه گروه‌های افغانستانی و از طریق راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز و پایدار باید شکل بگیرد. 
وی اضافه کرد: امنیت جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به هم پیوستگی دارد و طبیعی است که با جدیت مسئله این کشور را بررسی می‌کنیم.
وی درباره رایزنی ایران با کشورهای منطقه درباره افغانستان بیان کرد: آینده افغانستان باید در افغانستان تصمیم‌گیری شود. هیچ کشوری نمی‌تواند درباره آینده افغانستان تصمیم‌گیری کند. همه باید کمک کنند. 
به گفته رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، موضوع افغانستان باید به راه‌حلی مرضی‌الطرفین برسد. در تمامی گفت‌وگوها، چه از سوی ظریف در مذاکرات آنتالیا و چه گفت‌وگوهایی که نماینده ایران در امور افغانستان انجام می‌دهد، تلاش شده با رعایت ملاحظات منطقه‌ای و مردم افغانستان، این مسئله پیگیری شود. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص توئیت سفارت ایران در لبنان مبنی بر پهلو گرفتن نفتکش ایرانی در بندر این کشور عنوان کرد: البته نفتکشی اعزام نشده و توئیت سفارت پاسخی به اظهارات مطرح شده برخی افراد بوده است. جمهوری اسلامی در کنار دولت و ملت لبنان است و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد. 
این دیپلمات ارشد ادامه داد: همه ظرفیت‌های ایران در خصوص صادرات فرآورده‌های نفتی را می‌دانند و هر زمان از ما درخواست کمک شود، این درخواست را پاسخ خواهیم داد. 

آمریکا همچنان مسیر اشتباهی را در منطقه طی می کند
وی درباره حملات جنگنده‌های آمریکایی به منطقه مرزی بوکمال اظهار داشت: آمریکا همچنان مسیر اشتباهی در منطقه را طی می‌کند. متاسفانه آنچه مشاهده می‌کنیم این است که دولت آمریکا نه تنها در مسئله تحریم‌ها بلکه در سیاست‌های منطقه‌ای هم بر سیاست‌های شکست خورده آمریکا در منطقه ادامه دارد. 
سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به دولت آمریکا تصریح کرد: توصیه ما به آمریکا این است که به جای رفتارهای احساسی، بحران‌آفرینی، زندگی در تنش و باقی گذاشتن معضلات برای مردم منطقه مسیر خود را اصلاح کند و اجازه دهد مردم منطقه بدون دخالت آنها درباره سرنوشت‌شان تصمیم‌گیری کنند. آنچه آمریکا انجام می‌دهد برهم زدن امنیت در منطقه است که خود یکی از قربانیان این ناامنی خواهد بود. 
خطیب‌زاده درباره موضع ایران درباره سقوط احتمالی کابل خاطرنشان کرد: ما درباره سقوط کابل و تحولات افغانستان تعجیل یا پیش‌بینی نمی‌کنیم که چه اتفاقی رخ می‌دهد. آنچه برای ما مهم است دولت فراگیر، امنیت، تمامیت ارضی و... افغانستان است. ما تحرکات داعش در افغانستان را پیگیری می‌کنیم. طالبان بخشی از افغانستان است اما همه امروز و آینده افغانستان در دولت نخواهد بود. 
وی افزود: ما گفته ایم که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با حضور همه گروه‌ها به شمول طالبان را تسهیل می‌کنیم. خشونت‌ها در افغانستان بالا گرفته است. برخی قومیت‌ها تحت فشار قرار گرفتند و خواستیم حقوق آنها رعایت شود. آینده افغانستان را راه حل سیاسی تضمین می‌کند. 

آنچه در برجام توافق شده باید به طور کامل اجرا شود
رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره اظهارات جیک سالیوان مبنی بر اینکه احیای برجام پایه‌ای برای توافق بلندمدت‌تر با ایران خواهد شد، ابراز داشت: مقامات آمریکایی بیش از همه می‌دانند طرح این موضوعات تا چه اندازه ضد برجامی است. این اظهارات نه تنها منطبق با برجام نیست بلکه ضد آن هم است. تمامی موضوعات اختلافی بین ایران و آمریکا با بی‌اعتمادی دو طرفه مذاکره شده و برجام توافق، امضا و مهر و موم شد. 
خطیب‌زاده با بیان اینکه در هیچ دولتی اجازه داده نمی‌شود ایران به عنوان استثنا در حقوق بین‌المللی مطرح شود، عنوان کرد: اگر قرار بود این اظهارات (سالیوان) پاسخ مثبتی گرفته شود، در زمانی که از سوی ترامپ طرح شد، پذیرفته می‌شود. الان هم همان منطق برقرار است. آنچه در برجام توافق شده باید نعل به نعل اجرا شود و ما به چیزی کمتر یا بیشتر از برجام تن نخواهیم داد. 
وی با تاکید بر اینکه آمریکا دولت جهانی نیست و باید تعهد و وظایف خود را انجام دهد، یادآور شد: آمریکا به عنوان ناقض برجام، قطعنامه 2231 و طرفی که تروریسم اقتصادی را اعمال کرده است، از موضع واقع گرایانه باید صحبت کند.آمریکا حداکثری چیزی که می‌تواند فکر کند، بازگشت کامل به برجام است. آن وقت آنها می‌توانند در میز برجام حاضر شوند.

 یک ساعت کار را به عقب نخواهیم انداخت
سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات وین و این‌که اگر گفت‌وگوها ادامه یابد نماینده رسمی دولت منتخب در ایران در این مذاکرات حضور می‌یابد و یا مذاکرات در دولت بعد ادامه می‌یابد؟ گفت: اهمیتی ندارد در کدام بازه زمانی و دولت توافق صورت بگیرد. اگر همین الان توافق جمع بندی شود و تصمیمات را همه طرف ها بگیرند ما حتی یک ساعت کار را به عقب نخواهیم انداخت. مهم تامین منافع ایران و مردم ایران از بستر گفت‌وگوهاست و هر زمان رخ دهد اعلام می‌کنیم. تصمیم در این موضوع به این دولت و آن دولت برنمی‌گردد. دولت‌ها بخشی از پروسه تصمیم گیری و تصمیم سازی هستند.

 اگر امروز برجام زنده است به خاطر ایران است
خطیب‌زاده بیان کرد: اگر امروز برجام زنده است به خاطر ایران است و اگر امروز برجامی است که درباره اجرای آن گفت‌وگوها شود به خاطر تصمیمی است که ایران بعد از خروج آمریکا و بی عملی‌های طرف‌های مقابل اتخاذ کرد. ایران و مردم ایران سهم خود را در حفظ برجام داده‌‌اند. طرف مقابل بداند در موضع مجرم در گفت‌وگوها حضور دارد و آمریکا همه تلاش خود را کرده که برجام را از بین ببرد. شاهد رفتار ریاکارانه و قلدرمابانه آمریکا بودیم.
وی گفت:‌ همه طرف‌ها هم منطق را می‌دانند و هم راه‌حل را.

 راه‌حل سیاسی تنها راه‌حل پایدار برای موضوعات منطقه است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر درخواست اردوغان از ارتش کشورش برای حضور در ادلب گفت: راه‌حل سیاسی تنها راه‌حل پایدار برای موضوعات منطقه است. منطقه بیش از حد ممکن خسته جنگ و خشونت و تروریسم افسارگسیخته است و همه باید کمک کنیم به راه‌حل‌های مسالمت آمیز به حل و فصل بحران‌ها. منطقه خاورمیانه از زمان پدید آمدن رژیم غاصب در سرزمین‌های اشغالی دچار معضلاتی است که هیچ کدام حل نشده باقی نمانند. همه باید کمک کنند در چارچوب منطقه‌ای به حل و فصل بحران‌های انباشته شده در منطقه کمک کنیم.

 مصوبه مجلس الزام آور است
وی درباره تفاهم فنی ایران و آژانس گفت:‌ مصوبه مجلس الزام آور است و توافق با آژانس یک توافق در راستای حل برخی نگرانی‌های آژانس در چارچوب مصوبه مجلس بود. توافق‌ ما این بود که دوربین‌ها جمع نشوند ولی اطلاعات آنها در اختیار آژانس قرار نگیرد. سه ماه تمام شد و تصمیم داخلی در داخل ایران گرفته شد که همچنان اطلاعات پاک نشود ولی از روز الزام آور شدن قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نشده است.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: همچنان هیچ تصمیمی سلبی یا ایجابی درباره دوربین‌ها و توافق قبلی با آژانس گرفته نشده نه نگهداشتن و نه پاک کردن و فعلا در وضعیت قبلی به سر می‌بریم.
خطیب‌زاده درباره حمله شبانه آمریکا به مواضع الحشد الشعبی در مرز با سوریه خاطرنشان کرد: آمریکا همچنان مسیر اشتباهی را در منطقه طی می‌کند. در حوزه رفتارهای منطقه‌ای ادامه سیاست و میراث شکست خورده آمریکا در منطقه است. توصیه به دولت جدید در آمریکا این است به جای بحران آفرینی و ایجاد مشکلات برای مردم منطقه مسیر خود را اصلاح کند و مردم منطقه بدون دخالت آنها درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند. آن‌چه آمریکا انجام می‌دهد به هم زدن امنیت منطقه است و یکی از قربانیان این به هم خوردن امنیت منطقه، آمریکاست.
وی در پاسخ به سؤالی درباره افغانستان بیان کرد: پیش بینی نمی‌کنیم که چه اتفاقی می‌افتد. آن‌چه برای ما مهم است امنیت، یکپارچگی، دولت فراگیر و با اصالت در افغانستان است. تحرکات داعش در افغانستان را پیگیری کردیم و تمام تحولات را از نزدیک پیگیری می‌کنیم.

 طالبان همه امروز و آینده افغانستان نخواهد بود
سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: طالبان بخشی از افغانستان است چه امروز افغانستان و چه آینده افغانستان، ولی طالبان همه امروز و آینده افغانستان نخواهد بود. پنهان هم نیست که خشونت‌ها در افغانستان بالا گرفته و به وضعیت نگران کننده‌ای رسیده است و برخی اقلیت‌ها در فشار قرار گرفته‌اند از همه می‌خواهیم حقوق آنها را رعایت کنند. تنها یک راه‌حل سیاسی می‌تواند آینده افغانستان را تضمین کند.
وی درباره اظهارات سالیوان بیان کرد: مقامات آمریکایی می‌دانند طرح این موضوعات ضد برجامی است و با ضدیت کامل با برجام این اظهارات بیان می‌شود. تمامی موضوعاتی که بین ایران و آمریکا اختلافی بوده با آگاهی و دانستن همه آنها و با بی اعتمادی برجام مذاکره و مهر و موم شد. مسئله هسته‌ای و موشکی در برجام و قطعنامه 2231 با زمانبندی خود تعیین تکلیف شده است. اجازه نخواهیم داد ایران به عنوان استثناء در روابط بین‌الملل قلمداد شوند
 خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: آن‌چه در برجام توافق شده باید طابق النعل بالنعل اجرا شود و بیش از برجام و کمتر از برجام مورد قبول نیست. آمریکا بداند که فصل تحمیل خواسته‌هایش گذشته است و به عنوان ناقض قطعنامه 2231 و برجام و تروریسم اقتصادی را علیه ملت ایران با تمامی حدت و شدت اعمال کرده از موضعی سخن بگوید که واقع نگر باشد. همه آن‌چیزی که آمریکا می‌تواند فکر کند بازگشت به میز برجام است

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سخنگوی وزارت خارجه نشست خبری خطیب زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی سخنگوی وزارت امور خارجه گروه های افغانستانی سخنگوی وزارت خارجه آماده تسهیل گفت خطیب زاده درباره آینده افغانستان راه حل سیاسی برجام توافق تنها راه حل اتخاذ نشده تصمیم گیری مردم منطقه گفت وگوها منطقه ای حقوق بشر گروه ها طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۰۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: توافق آتش‌بس باید برای حماس یک «تصمیم آسان» باشد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، ادعا کرده است که «تن‌ها چیزی که بین مردم غزه و آتش‌بس وجود دارد، حماس است» و توافق با اسرائیل باید برای این گروه یک «تصمیم آسان» باشد.

بلینکن اواخر روز جمعه در سخنرانی در انجمن سدونا مؤسسه مک‌کین در آریزونا گفت: «ما منتظریم تا ببینیم آیا در عمل، آنها می‌توانند پاسخی مثبت در مورد آتش‌بس و آزادی اسرا بدهند یا خیر».

او بدون اشاره به اینکه درخواست حماس در توافق چیست، گفت: «اما شاید چیز دیگری [در خصوص حماس]در جریان باشد و در روز‌های آینده تصویر بهتری از آن خواهیم داشت.

بلینکن افزود که مذاکرات با حماس به دلیل این واقعیت پیچیده است که «تصمیم گیرندگان نهایی» اعضای این گروه در غزه هستند که میانجی‌ها هیچ تماس مستقیمی با آنها ندارند.

وی همچنین تاکید کرد که آمریکا نمی‌تواند از عملیات زمینی اسرائیل در رفح در جنوب نوار غزه حمایت کند، زیرا اسرائیل طرحی برای حفاظت از غیرنظامیان ارائه نکرده است.

هیئت قطری برای مذاکرات آتش بس غزه به قاهره می‌رود

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره عربی، یک هیئت قطری امروز شنبه برای شرکت در مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه به قاهره سفر می‌کند.

در حالی که تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از حمله اسرائیل به رفح - آخرین پناهگاه ۱.۵ میلیون فلسطینی آواره‌شده در جنگ هفت ماهه - ادامه دارد، یک هیئت حماس نیز به پایتخت مصر می‌رود.

بیش از ۳۴۵۰۰ فلسطینی از زمان آغاز حمله نظامی اسرائیل در ۷ اکتبر تاکنون شهید شده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ۴۷ میلیون افغانستانی را خوشحال کردیم | اینفانتینو هم از صعود افغانستان به جام جهانی هیجان‌زده بود
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم بین دوکشور
  • ورود انبوه اتباع غیرمجاز افغانستانی به ایران تبعاتی برای سایر اتباع مجاز دارد
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی جمعی از هنرمندان افغانستانی و ایرانی در قم
  • ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع افغانستانی جدید را ندارد
  • حاکمیت کنونی افغانستان زمینه بازگشت مهاجران از ایران را فراهم کند
  • عزاداری مهاجرین افغانستانی همزمان با شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • دیگر نیازی به پلاک گذر موقت نیست!
  • بلینکن: توافق آتش‌بس باید برای حماس یک «تصمیم آسان» باشد