Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی معاون اجتماعی و رسیدگی به وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: رسانه می‌تواند در موضوع ترک فعل مدیران، مددکار قوه قضائیه باشد و منصفانه، بدون تعارف و با ارائه تصویر درستی از واقعیات به این موضوع بپردازد و مدیران را زیر ذره بین خود بگیرد.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا، امروز دوشنبه 7 تیر، در بازدید از خبرگزاری ایسنا به مناسبت هفته قوه قضائیه، با تسلیت جان باختن یکی از خبرنگاران ایسنا در حادثه واژگونی اتوبوس اظهار کرد: رسانه‌ها برای ترویج و پیشگیری از وقوع جرم و همچنین ترویج فرهنگ مطالبه‌گری از مسئولان در جامعه تلاش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه همچنین بیان تلاش‌ها و کوشش‌های نهادهای اجرایی از طریق رسانه انجام می‌گیرد، افزود:  رسانه‌های هوشیار جامعه از سویی دیگر مطالبات مردم را به گوش مسئولان رسانده و واقعیات خدمات را منعکس می‌کنند.

معاون اجتماعی و رسیدگی به وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امانتداری در نقل اخبار در رسانه‌های خراسان جنوبی به وضوح دیده می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه آنچه گاهی از آسیب‌ها جرم ساخته و برچسب جرم به آن می‌زند، متوجه کوتاهی مسئولان است که اگر نبود در حوزه آسیب‌های اجتماعی با مشکل مواجه نبودیم.

وحدانی‌نیا ادامه داد: آنچه پس از روی کار آمدن حجت‌الاسلام رئیسی به قوه قضائیه مورد توجه بسیار قرار گرفت، مسئله ترک فعل مدیران بود که باید بسیار به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: رسانه در این راستا نیز می‌تواند مددکار قوه قضائیه باشد و منصفانه، بدون تعارف و با ارائه تصویر درستی از واقعیات به این موضوع بپردازد و مدیران را زیر ذره بین خود بگیرد.

معاون اجتماعی و رسیدگی به وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی  با اشاره به قسمتی از فعالیت‌های این حوزه، گفت: فارغ از تکالیفی که سایر دستگاه‌ها در راستای حفظ کیان خانواده دارند، چون در نتیجه مشاوره‌هایی که در دعاوی خانوادگی داده می‌شد به این نتیجه رسیدیم که بخشی از تنش‌های فضای زندگی خانوادگی نشات گرفته از عدم مهارت‌های ارتباطی زوجین است و این مهم علاوه بر برگزاری آموزش‌های قبل و حین ازدواج، آموزرش‌های پس از ازدواج را نیز ضروری ساخته، برنامه‌هایی را برای زوجین در شرف طلاق به خصوص طلاق توافقی اجرا کردیم.

توجه مستمر به مشاوره و اگاهی بخشی 

وی بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های "مهر" که مخفف کلمات (من، همسرم و روابط فیمابین) باشد را در دستور کار قرار دادیم و اکنون چند سال است که زوجین متقاضی طلاق توافقی را با توجه به اسناد بالادستی از جمله سند ملی کاهش طلاق به این کارگاه‌ها که برای زوج‌ها و زوجات جداگانه برگزار می‌شود هدایت می‌کنیم و حضور در کارگاه‌ها علاوه بر روند مشاوره زوجین است.

وحدانی‌نیا ادامه داد: آموزش‌ها باید حین، قبل و بعد از ازدواج استمرار داشته باشد و باید این فرهنگ را ترویج دهیم که هر فرد در کنار تحصیلات دانشگاه باید آگاهی‌های عمومی و حقوقی و سبک زندگی را نیز فراگیرد.

وی با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت سازمان‌های مرم نهاد برای پیشکیری از وقوع جرم، افزود: یکی از کارکردهای معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه این است که به دنبال این امر است که چه اتفاقی رخ داد که موضوعات مختلف پیش آمد.

 معاون اجتماعی و رسیدگی به وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با تاکید بر تبیین ادبیات پیشگیری از وقوع جرم، تصریح کرد: نیاز داریم در حوزه پیشگیری از وقوع جرم محققان جامعه تجربه کشورهای دیگر را برسی کنند تا بتوانیم از آن بهره ببریم.

وحدانی‌نیا اظهار کرد: در حوزه پیشگیری از وقوع جرم یک اقدام مهم در قوه قضائیه فراهم کردن شرایط ارسال گزارش‌های مردمی بدون واسطه و به صورت کاملاً محرمانه در قالب سامانه جامع اطلاعات مردمی یا همان سجام است.

وی گفت: افراد می‌توانند با مراجعه به سایت sajam.scpd.ir و ثبت نام هرگونه مشاهدات خود در زمینه پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی و تخلفات را به مقامات قضائی به صورت کاملاً محرمانه گزارش دهند.

بانوان پیش از زندگی مشترک آگاهیبهای حقوقی خود را افزایش دهند 

زهرا ابراهیم آبادی، کارشناس مسئول واحد مددکاری و خدمات مشاوره دادگستری خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: دفتر حمایت از زنان و کودکان دادگستری حدود 15 سال است فعالیت دارد که به بررسی مطالبات زوجین می‌پردازد و اکنون با عنوان واحد مددکاری و خدمات مشاوره دادگستری فعال بوده و در تلاش است تا آگاهی‌های زوجین را افزایش داده و برای ادامه زندگی خد ارائه کند.

وی افزود: ارتقای سطح حمایت از حقوق زنان و کودکان در مراجع قضایی، افزایش سطح آگاهی های حقوقی، قضایی، اجتماعی و فرهنگی زنان، تغییر نگرش و افزایش اعتماد زنان به دستگاه قضایی از اهداف این اداره به شمار می‌آید؛ همچنین سامان دهی و بهینه سازی ارائه خدمات دستگاه قضایی به زنان و کودکان کشور و ایجاد بسترهای مناسب برای حفظ حقوق زنان و کودکان در جامعه از طریق دستگاه قضایی از دیگر اهداف اداره مددکاری و خدمات مشاوره‌ای معاونت فرهنگی قوه قضاییه است.

کارشناس مسئول واحد مددکاری و خدمات مشاوره دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه اولویت فعالیت‌ها، تحکیم خانواده با ارائه مشاوره‌هاست که نشان دهنده رافت اسلامی است.

ابراهیم آبادی با بیان اینکه اکنون بیش از هزینه در حوزه خانواده نیازمند آموزش هستیم، تصریح کرد: باید آگاهی‌های حقوقی زنان در این حوزه ارتقا یابد تا هر بانو با اطلاع از این موارد وارد زندگی مشترک شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کاهش خشونت‌های خانوادگی نیز نیازمند آموزش هستیم که در این راستا کارگاه‌هایی برگزار می‌شود، تصریح کرد: به دنبال بررسی چرایی اختلافات هستیم و برای زوجینی که تقاضای طلاق توافقی دارند نیز کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنیم که اکثرا با رضایت افراد پس از  کارگاه‌ها مواجه می‌شویم.

حمید مرادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز گفت: حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مراکزی همچون مرکز گردشگری دانشجویان ایران، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و خبرگزاری بین المللی قرآن، مرکز امام و انقلاب، مرکز افکارسنجی، سازمان دانشجویان، سازمان فعالیت های قرآنی، فرهنگسرای ابن حسام، دبیرخانه دائمی جشنواره شعر ابن حسام، نگارخانه ابن حسام و انتشارات جهاددانشگاهی فعالیت می‌کنند که نقش بسزایی در ارتقای فرهنگی جامع و بویژه قشر دانشجویی دارد.

وی اظهار کرد: در خراسان جنوبی هشت کانون فعال در سازمان دانشجویان در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری، آموزش، آسیب‌های اجتماعی، فرهنگ و هنر، ورزش و طبیعت، شعر و ادبیات فعالیت می‌کنند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: برگزاری جشنواره منطقه‌ای پوشش اسلامی ایرانی (چارقد) با همکاری میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان، اجرای کنگره دوسالانه فرهنگی- هنری و ادبی ابن حسام خوسفی و جشنواره موسیقی منطقه شرق کشور از برنامه‌های شاخص این معاونت است.

اجرای برنامه‌های مشترک برای رسیدن به اهداف جامع 

سپیده قلندری اسفدن، مدیر اداره هنر و رسانه جهاددانشگاهی خراسان جنوبی و سردبیر ایسنا نیز در این جلسه اظهار کرد: باتوجه به هم‌پوشانی رسالت‌های رسانه و قوه قضائیه در پیشگیری از وقوع جرم و اجرای عدالت، می‌توان برنامه‌های مشترکی را در این راستا دنبال کرد.

وی افزود: اجرای برنامه‌های آموزشی و کارگاهی برای جامعه هدف از جمله این اقدامات است که می‌توان با همراهی و تعامل خبرگزاری ایسنا و دادگستری خراسان جنوبی به انجام رساند.

مدیر اداره هنر و رسانه جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: خبرگزاری ایسنا در طول سال‌های فعالیتش همواره تلاش کرده بدون غرض ورزی و با دیدگاه منصفانه به چالش‌های جامعه که منجر به آسیب شده و یا می‌شوند، بپردازد که در این راستا اجرای برنامه‌هایی با دادگستری می‌تواند در رسیدن به اهداف هر دو مجموعه موثر واقع شود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خبرگزاری ایسنا قوه قضاييه جهاددانشگاهی خراسان جنوبی مددکاری و خدمات مشاوره پیشگیری از وقوع جرم زنان و کودکان وحدانی نیا قوه قضائیه کارگاه ها ابن حسام آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۰۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علمای دینی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش موثری دارند

ایسنا/گیلان رئیس کل دادگستری گیلان از افزایش برخی از آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق و غیره در استان خبر داد و گفت: علما و فضلا می‌توانند با کمک به کاهش این آسیب‌ها دین خدا را یاری کنند و این از مصادیق عمل صالح است.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی امروز ۱۳ اردیبهشت ماه در بازدید از شهرستان تالش و در جمع علما و معلمان حوزه علمیه اهل سنت با اشاره به اینکه ضرورت حرفه آموزی و علم توسط معلم صورت می‌گیرد، اظهار کرد: معلمی شغل انبیاست و معلم، وظیفه هدایت جامعه را بر عهده دارد.

وی با گرامیداشت روز جهانی کار و کارگر، افزود: نگاه دنیا به کارگر به عنوان ابزار کار است اما اسلام عمل کارگر را عمل صالح معرفی می‌کند و او را مانند مجاهد فی‌ سبیل الله می‌داند لذا در دین اسلام با نگاه متفاوتی از کارگر تکریم می‌شود.

رئیس شورای قضایی گیلان با بیان ضرورت حفظ وحدت در جامعه، گفت: هرچه وحدت پایدارتر شود به همان اندازه از تفرقه افکنی و تهدید دشمنان در امان خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: شیعه و اهل سنت در شهرستان تالش با مسالمت و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و از این جهت این شهرستان از مصادیق حفظ وحدت در کشور است.

این مقام ارشد قضایی با اشاره به اینکه دعوت به صلح و سازش عمل به سنت پیامبر اکرم(ص) است، گفت: گاهی حتی با صدور رای قضایی هم خصومت‌ها پایان نمی‌پذیرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری گیلان، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی رییس کل دادگستری استان گیلان به همراه معاونین قضایی از دادگستری شهرستان تالش بازدید کرد و در نشستی با حضور مسئولان قضایی آن شهرستان حضور یافت.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با تقدیر از زحمات قضات و کارکنان دادگستری تالش، اظهار کرد:قوه قضائیه در اعتماد سازی و امید آفرینی در جامعه نقش بسزایی دارد لذا کارکنان دستگاه قضایی باید با ارائه خدمات ارزنده در افزایش اعتماد و امید مردم تلاش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی با تاکید بر نظارت و پیگیری مسئولان قضایی افزود: آمار ورودی پرونده به دادگستری شهرستان تالش افزایش چشمگیری داشته و باید با راهکارهای سریع، قاطع، دقیق و مدبرانه و به دور از افراط و تفریط در راستای کاهش ورودی اقدام شود.

وی به همراه معاونین قضایی از دادگستری شهرستان تالش بازدید کرد و در نشستی با حضور مسئولان قضایی این شهرستان حضور یافت.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • جلوه های تعارض منافع در قوه قضائیه / ارجاع گزینشی، آسیب جدی در رسیدگی به پرونده های ملی
  • علمای دینی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش موثری دارند
  • تاکید سخنگوی قوه قضائیه بر تسریع پیگیری و حل پرونده‌های مردمی
  • تعیین تکلیف ۱۰ هزار و ۶۰۰ کانتینر کالای متروکه در هرمزگان
  • مشکلات و مسائل زندان و زندانیان قابل انفکاک از دستگاه قضائی نیست
  • کلنگ زنی شهرک مسکونی کارکنان دادگستری هرمزگان
  • جلوگیری از اطاله دادرسی از اولویت‌های دستگاه قضا در سال جاری
  • مکمل‌های بهبود کیفیت سوخت، به خودرو‌ها آسیب می‌زند
  • مکمل های بهبود کیفیت سوخت، به خودروها آسیب می زند
  • افتتاح دوره دوم کارآموزی قضایی در دادگستری استان آذربایجان غربی با ۳۹ نفر