Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اویل پرایس، درست در زمانی که به نظر می‌رسید عراق در حال تبدیل شدن به یک کشور پیش رو در تولید نفت است، تصمیم گرفت علی رغم تمایل به تقویت روابط با چین، قرارداد 2 میلیارد دلاری عرضه نفت با شرکت نفت دولتی شینهوا چین را لغو کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، عراق قرارداد نفتی با شینهوا را متوقف کرده و به دنبال ادامه افزایش قیمت نفت قصد دارد نفت خام خود را به مشتریان دیگری بفروشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این قرارداد که در اوایل سال جاری میلادی بسته شده بود عراق می بایست 4 میلیارد بشکه در روز نفت به این شرکت چینی عرضه می‌کرد. مقصد این نفت فروخته شده به چین آزاد بود یعنی شرکت شینهوا می‌توانست آن را به سایر شرکت ها بفروشد.

معاون رییس شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) در این باره می‌گوید:«در شرایط فعلی این قرارداد عملی نیست چون قیمت نفت بالا رفته و ما در شرایط بهتری قرار داریم و می‌توانیم بیشتر از نیاز بودجه عراق سود داشته باشیم.»

خبر توقف قرارداد با شرکت شینهوا به دنبال اطلاعیه‌های اخیر مبنی بر بیرون رفتن شرکت های بزرگ از عراق اعلام شد. بریتیش پترولیوم در اوایل همین ماه اعلام کرد قصد دارد فعالیت‌های خود در در میدان نفتی رمیله عراق را به یک شرکت دیگر واگذار کند.

شرکت اکسون موبیل آمریکا هم اعلام کرد قصد خروج از میدان نفتی قرنه غرب1 را دارد. شرکت رویال داچ شل هم فعالیت های خود در میدان نفتی مجنون را در 2017 و قرنه غرب1 را در 2018 متوقف کرده بود.

دلایل مختلفی برای خروج شرکت‌های بزرگ نفتی از عراق وجود دارد از جمله حرکت به سمت پروژه های کم کربن، ادامه فساد در صنعت نفت عراق و تسلط چین بر نفت این کشور.

البته نباید از این نکته غافل شد که قیمت نفت عراق از ابتدای سال جاری میلادی رو به افزایش بوده و دولت این کشور هم قول افزایش سطح صادرات را داده است. نفت خام عراق در ماه مه 65.842 دلار در هر بشکه معامله می‌شد که 23.5 درصد نسبت به ژانویه افزایش داشت و حالا عراق انتظار دارد قیمت نفت آن به 80 دلار در هر بشکه برسد.

صادرات نفت عراق در 2021 به عنوان سومین عرضه کننده بزرگ نفت به چین بعد از عربستان و روسیه و بزرگترین عرضه کننده نفت به هند افزایش یافته است.

پربیننده ترین تلاش برای تولید ۲۰تا ۳۰هزار مگاوات برق هسته‌ ای / سازمان انرژی اتمی آمادگی لازم برای زیرساخت های تولید را فراهم کند اصلاح حقوق کارکنان صنعت نفت تا پایان تیر چرا بایدن نمی خواهد نفت گران شود؟ علت کُند شدن روند تکمیل نیروگاه‌ های ۲ و ۳ بوشهر / پیشنهادهایی به کمیسیون اقتصادی دولت برای حل مشکل سرنوشت بازار نفت در دستان اوپک پلاس؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نفت عراق نفت عراق قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۰۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها

به نقل از خبرگزاری افه، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مراسمی در کاراکاس به مناسبت روز جهانی کارگر گفت: ما در این دوره چهار ماهه (بازه زمانی بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴/ اوایل دی تا اوایل اردیبهشت)، بیش از دو میلیارد دلار ضرر داشتیم.

مادورو با رد «باج‌خواهی دائمی امپراتوری آمریکای شمالی»، مخالفان دولت از جناح «راست افراطی» از جمله ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون را متهم کرد که اعمال «تحریم‌های جدید» علیه شرکت نفت دولتی این کشور (Pdvsa) را از دولت آمریکا خواستار شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با این حال اطمینان داد که «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت این کشور را متوقف کند؛ رشدی که هر چند «با سرعت کمتر» از حد انتظار، در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ «حفظ شد».

در این راستا، مادورو پیش‌بینی کرد این کشور با اتکا به «تلاش‌های خود»، سال ۲۰۲۴ را با تولید نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بست که در مقایسه با ۸۷۴ هزار بشکه در روز، در مارس گذشته (اسفند- فروردین)، افزایش ۳۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین افزود که در این کشور «الگوی اقتصادی متنوع و جدیدی متولد شده است که رشد آن را تضمین می‌کند» و «به تحریم‌ها و مجوز‌های ایالات متحده وابسته نیست»، که «در نظر دارد یک مدل استعمارگری را تحمیل کند».

دولت آمریکا به تازگی (۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین) اعلام کرد که بخشی از تحریم‌های لغو شده بر نفت و گاز ونزوئلا را دوباره فعال می‌کند. این تصمیم واشنگتن پس از متهم کردن رئیس جمهوری ونزوئلا به عمل نکردن به تعهد‌های انتخاباتی خود با رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو نماینده مخالفان اتخاذ شد.

به این ترتیب، مجوز عمومی ۴۴ (Licencia General ۴۴) که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده بود و به مدت شش ماه به کاراکاس اجازه داده بود تا نفت و گاز خود را در بازار‌های بین‌المللی به فروش برساند، از روز پنج‌شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) منقضی شد. شرکت‌هایی که تحت تاثیر این لغو معافیت از تحریم‌ها قرار می‌گیرند، تا ۳۱ مه (۱۱ خرداد) فرصت خواهند داشت تا عملیات‌های خود را به پایان برسانند.

همچنین شرکت‌هایی که می‌خواهند همچنان با شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) معامله انجام دهند، نیاز به مجوز انفرادی از خزانه‌داری ایالات متحده دارند تا به صورت موردی ارزیابی شود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتقاد از تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید مجدد تحریم‌ها علیه کاراکاس، دولت آمریکا را متهم کرد که به تعهد‌های مربوط به لغو «همه تحریم‌های جنایتکارانه» اعمال شده علیه این کشور حوزه کارائیب عمل نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • قرارداد ۴۴ میلیون دلاری ازبکستان با تجار افغانستانی
  • انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در ۱۴۰۲/ طول خطوط لوله انتقال نفت ایران ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد
  • اعتبار بن دانشجویی نمایشگاه کتاب افزایش پیدا کرد/ امضای قرارداد با شرکت پُست
  • طلای جهانی سقوط کرد
  • کمک ۱.۱ میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به پاکستان
  • سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • قیمت طلا باز هم تکان خورد/ قیمت جدید طلا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳