Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@19:18:43 GMT

نفسی که به سختی بالا می‌آید

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۸۱۴۴۷

نفسی که به سختی بالا می‌آید

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، یکشنبه ایی غم انگیز و دردناک با خس خس سینه ایی پر از رنج، ۳۴ سال است، سردشت را عذاب می‌دهد. فاجعه ایی وحشتناک و باورنکردنی که در یک روز گرم تابستانی اتفاق افتاد و ۷ تیر نحسی را در سردشت زیبا را رقم زد. با این همه، درد این شهر، هنوز هم التیام نیافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‌ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات بسیاری به وجود آورد و این شهر اولین شهر قربانی جنگ افزار‌های شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نامیده شد.

پس از این بمباران شیمیایی بسیاری از مردم این شهر که هیچ اطلاعی از این نوع بمب‌های نامتعارف نداشتند، برای یاری رساندن به مصدومان و نجات کسانی که در زیر آوار‌ها مانده بودند به محل اصابت بمب‌ها رفتند و همین امر باعث شده شمار آسیب دیدگان بیشتر و بیشتر شود و بسیاری از مصدومان با تأخیر به مراکز درمانی در شهر‌های تبریز، ارومیه و تهران منتقل شدند.

سلیمان بالو حادثه دیده بمباران شیمیایی سردشت در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: ۳۳ سال قبل در چنین روزی اوایل تابستان سال ۶۶ بود. ایران در گرماگرم جنگ با رژیم بعث عراق و عملیات گسترده‌ای بر نوار مرزی غرب کشور در حال انجام بود و رژیم بعث هم برای انتقام در پی هر عملیاتی که انجام می‌گرفت اقدام به بمباران شیمیایی می‌کرد.

او افزود: اما کسی باور نداشت که این بمباران شیمیایی در مناطق مسکونی انجام بگیرد و مردم بی گناه و غیرنظامی هدف بمباران شیمیایی رژیم بعث شوند».

بالو اضافه می‌کند: «نیرو‌های نظامی معمولاً این آمادگی را داشتند که با هرگونه عملیاتی از جمله بمباران شیمیایی مقابله کنند و حتی قرارگاه شیمیایی در سردشت احداث کرده بودند، اما کسی باور نمی‌کرد که این غیر نظامیان هدف واقع شوند و برای اولین بار در تاریخ جهان یک منطقه غیرنظامی و مسکونی هدف بمباران شیمیایی قرار گرفت».

این حادثه دیده عنوان کرد: یادمه در آن روز پسرم که ۸ روز بود به دنیا آمد و من هم همانند سایر افزاد مورد حمله بمباران شیمیایی رژیم صدام جانیتکار قرار گرفتم و با وجود حق حق زدن نفسم غم و اندوه خانواده ام مرا بیشتر عذاب می‌داد.

این جانباز شیمیایی ادامه داد: «یکی از بمب‌ها به محل قرارگاه شیمیایی رزمندگان برخورد کرده بود و مردم نیز جهت کمک و درخواست کمک به آن محل مراجعه می‌کردند. منظره بسیار عجیبی بود خیابان‌های شهر با تخت‌های بیمارستانی پر شده بود. بیماران در خیابان مداوا می‌شدند کادر درمانی مستاصل شده بود. هشت هزار نفر بیمار شیمیایی در یک روز فاجعه‌ای که زبان از گفتن آن قاصر است».

او اضافه کرد: سرگردان و مستاصل بودم و تنها تصویری که جلوی چشمانم بود مرگ همه عزیزان، دوستان، فامیل، آشنا و همشهریانم بود فکر کردم دیگر کسی باقی نمانده شتابان با عجله خود را به شهر رساندم. شب بود، اما از هر روزی روشن‌تر بود، چون جاده پر از ماشین بود و ترافیک عجیبی در جاده شکل گرفته بود. همه قصد داشتند که به شهر بازگردند و ببینند که چه بلایی بر سر عزیزانشان آمده است و عده ایی هم برای کمک در حال حرکت به سمت شهر بودند. فردای آن روز عمق فاجعه مشخص شد».

بالو خاطر نشان کرد: پس از بمباران از شهر خارج شدم و به یکی از روستا‌های اطراف شهر رفتم چند ساعت پس از بمباران که قصد بازگشت به شهر را داشتم با یکی از همشهریانم روبرو شدم از او پرسیدم که چه اتفاقی افتاده است جوابی که به من داد کمرشکن بود و زانوهایم را خالی کرد، او گفت: "شهر نابود شد"».

زخم‌های سردشت، ۳۴ سال بعد از قیامت روز ٧ تیر ماه، هنوز مرهم نیافته و دردش را تنها باد در گوش بلوط‌های خسته نای زاگروس می‌گوید…

انتهای پیام / س خ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بمباران شیمیایی هفتم تیر رژیم بعثی عراق بمباران شیمیایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۱۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند

پیاده‌روی خانوادگی بجنورد در حالی برگزار شد که به دلیل بی‌تدبیری مسئولان، مردم به سختی به پایان راه رسیدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، پیاده‌روی خانوادگی بجنورد در حالی برگزار شد که به دلیل بی‌تدبیری مسئولان، مردم به سختی به پایان راه رسیدند.

کد خبر 748064

دیگر خبرها

  • فیلم/ کودکان همچنان در بانک اهداف بمباران‌های غزه
  • فیلم/ بمباران خونین شب گذشته در رفح
  • ستاره میلان: از شدت سختی بازی‌های سری A شگفت‌زده شدم
  • فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند
  • ۱۲۰ روستای سردشت دارای تنش آبی هستند
  • بلژیک سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد
  • مقاومت ترموود در برابر آتش
  • مقاومت ترموود در برابر آتش یک ویژگی مهم این چوب صنعتی است
  • آبرسانی به واحدهای تولیدی سردشت دزفول+فیلم
  • نویدکیا: بازی سختی در پیش داریم