Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@16:23:24 GMT

با استاندارد جهانی فاصله زیادی داریم

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۸۱۴۸۸

با استاندارد جهانی فاصله زیادی داریم

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور :  اوقاتی که پرکردن آن به شکل صحیح و مفید، نیازمند امکانات کافی و برنامه‌ریزی مناسب است. در این فصل از سال معمولاً تقاضا برای استفاده از اماکن و مجموعه‌های ورزشی بیشتر می‌شود. تابستان ۱۴۰۰ در شرایطی از راه رسیده است که براساس آمار، سرانه ورزشی منطقه ۲۱ تقریباً یک چهارم استاندارد جهانی است! گذشته از این، پراکندگی و جانمایی همین مجموعه‌های ورزشی و زمین‌های فوتبال موجود هم ایرادهایی دارد و با اشکال‌هایی روبه‌رو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر، اغلب زمین‌های فوتبال چمن مصنوعی منطقه نیز شرایط چندان مناسب و استانداردی ندارند و کفپوش آنها نیازمند تعمیر یا تعویض است. در این گزارش با بررسی سرانه ورزشی منطقه، به مشکلات و کمبودهایی که در این زمینه وجود دارد، پرداخته‌ایم.  

رئیس اداره ورزش شهرداری منطقه ۲۱ درباره پایین بودن سرانه ورزشی و آمار و ارقامی که در این خصوص مطرح شده است، به همشهری محله می‌گوید: «در احتساب سرانه ورزشی منطقه تنها مجموعه‌های ورزشی متعلق به شهرداری را لحاظ کرده‌ایم که بر این اساس سرانه ورزشی ما حدود نیم‌متر است. البته اگر همه مجموعه‌ها و اماکن ورزشی منطقه از جمله آنهایی که متعلق به بخش خصوصی، اداره آموزش و پروش و هم‌چنین اداره کل ورزش و جوانان است هم ملاک قرار دهیم و آن‌وقت سرانه ورزشی منطقه حدود یک‌متر و ۳۰ سانت محاسبه می‌شود. همان‌گونه که دکتر «محسنی»، رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران، اعلام کرد سرانه ورزشی در هیچ‌کدام از مناطق شهر تهران به ۲‌متر هم نمی‌رسد و کاملاً استاندارد نیست. در نتیجه، کمبود سرانه ورزشی تنها شامل منطقه ۲۱ نمی‌شود. برای افزایش سرانه ورزشی در سال گذشته چند طرح و پروژه اجرا شده است که از جمله آنها می‌توان به افتتاح ۵ زمین روباز فوتبال و والیبال اشاره کرد.»

پراکندگی نا مناسب امکانات ورزشی

«محمد شمس‌آبادی» درباره امکانات ورزشی و پراکندگی آنها در منطقه نیز این‌گونه توضیح می‌دهد: «۷ مجموعه ورزشی و ۱۶ زمین چمن مصنوعی در منطقه داریم. از این ۷ مجموعه ورزشی تنها مجموعه‌های ورد آورد، استقلال و معلم دارای استخر و ورزش آبی هستند. پراکندگی آنها هم به این صورت است که ۲ استخر در ناحیه ۲ و یک استخر در ناحیه ۳ وجود دارد و در ناحیه یک، مجموعه آبی که متعلق به شهرداری باشد، وجود ندارد. دلیل این موضوع هم نداشتن زمین مناسب در محدوده ناحیه یک است.

درباره زمین‌های چمن مصنوعی هم فقط زمین بوستان‌های نرگس و بانوان، شهرک‌های دریا، نیلوفر و فرهنگیان از شرایط خوبی برخوردارند و بقیه زمین‌ها نیاز به تعویض یا تعمیرچمن مصنوعی دارند. زمین چمن وردآورد، ویلاشهر، استقلال، دانشگاه و چیتگرشمالی نیز باید تعویض شوند و بقیه زمین‌ها هم در صورت تعمیرات، تا یکی، ۲ سال دیگر قابل استفاده هستند. هزینه تعویض زمین‌های چمن کوچک حدود ۳۰۰ میلیون تومان است که شهرداری منطقه نمی‌تواند بودجه این کار را تأمین کند. برنامه سازمان ورزش شهرداری بر این مبنا است که مدیریت زمین‌های ورزشی را در اختیار بگیرد و یکپارچه کند، برای همین همه منتظر هستند تا تصمیم نهایی برای مدیریت این زمین‌ها گرفته و ابلاغ شود.»

پر جمعیت‌ترین محله، کمترین امکانات ورزشی را دارد!

«داود حاج اسفندیاری»، دبیر شورایاری محله باشگاه نفت تهرانسر هم پراکندگی امکانات ورزشی در منطقه را نامناسب می‌داند و برخلاف صحبت مطرح شده، بر این باور است که زمین کافی و مناسب برای انجام پروژه‌های ورزشی در تهرانسر وجود دارد: «در زمینه مجموعه‌های ورزشی متعلق به شهرداری، ناحیه یک غیر از چند زمین فوتبال و یک مجموعه ورزشی که آن هم برای ورزش‌های توپی و بدنسازی است، امکانات ورزشی دیگری ندارد. در شرایطی که حدود ۷۰‌درصد از جمعیت منطقه در محدوده «تهرانسر» سکونت دارند، قالب امکانات ورزشی در ۲ ناحیه دیگر متمرکز شده است. عجیب است که ما در تهرانسر حتی یک استخر که متعلق به شهرداری باشد هم نداریم و اگر بخواهیم در گرمای تابستان آبتنی کنیم، باید سوار ماشین بشویم و به محله‌های همجوار برویم.

نمی‌دانم در سال‌های گذشته این جانمایی‌ها بر اساس چه‌متر و معیاری صورت گرفته است که سرانه جمعیت در آن دیده نشده است تا تهرانسر با حدود ۱۸۰ هزار نفر جمعیت، امکانات ورزشی‌اش از ۲ ناحیه دیگر، کمتر باشد! در سال ۱۳۸۷ شهردار وقت منطقه وعده داده بود که یک مجموعه آبی شبیه به آنچه که در «مشهد» وجود دارد، در تهرانسر می‌سازد. اما در ادامه که زمین را گودبرداری کردند جریان عوض شد و در بخشی از آن زمین، مسکن کارکنان شهرداری ساختند و باقی مانده آن را به پیمانکار دادند. هم اکنون در «مسکن ویژه» تهرانسر، زمین‌هایی که برای آنها کاربری ورزشی تعریف شده است، وجود دارد و شهرداری می‌تواند این زمین‌ها را در اختیار بگیرد و در آنجا ورزشگاه و مجموعه آبی بسازد. غیر از این، زمین‌های دیگری نیز داریم که می‌توانیم برای آنها کاربری ورزشی تعریف کنیم. متأسفانه در سال‌های گذشته، شاهد این بوده‌ایم که برخی از زمین‌هایی که برای آنها کاربری ورزشی تعریف کرده بودند، در هنگام ساخت‌وساز به مسکونی و تجاری تغییر کاربری داده‌اند.»

افزایش سرانه ورزشی با اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس

«مصطفی بیگی»، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۲۱، با تأیید این موضوع که در بخش ورزش با کمبودها و کاستی‌هایی روبه‌رو هستیم، امیدوار است در ادامه با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های ورزشی تعریف شده، سرانه ورزشی در منطقه افزایش پیدا کند: «استاندارد دجهانی سرانه ورزشی به ازای هر نفر ۲‌مترمربع است، اما در منطقه ۲۱ سرانه ورزشی ما به ازای هر نفر به حدود نیم‌متر می‌رسد. با مساعدت رؤسای سازمان ورزش شهرداری می‌توانیم این میزان را افزایش و سرانه ورزش منطقه را ارتقا دهیم. با توجه به درهم تنیده شدن بافت مسکونی و صنعتی یا همان همجواری صنعت و سکونت، پراکندگی محله‌ها و استقرار شهرک‌های مسکونی محصور در بین کارخانه‌ها، منطقه ۲۱ در بخش ورزشی نیازمند یک نگاه ویژه است. پروژه‌های کوچک مقیاس و توسعه محله‌ای برای برطرف کردن نیازهای ورزشی و اجرای درخواست‌های شهروندان باید مورد توجه قرار گیرد.»

طرح ‌های ورزشی منطقه در سال ۱۴۰۰

برای سال ۱۴۰۰ معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه ۲۱ چند طرح فرهنگی و ورزشی را در قالب پروژه‌های کوچک مقیاس محلی تعریف کرده که قرار است امسال تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد. تجهیز و بهسازی زمین چند منظوره ورزشی روباز بوستان «سروناز» شهرک «دریا» که در کنار زمین فوتبال چمن مصنوعی این محله قرار دارد، یکی از پروژه‌های تعریف شده است. بهسازی و تجهیز زمین ورزشی چند منظوره روباز بوستان «شهدای گمنام» شهرک «پاسداران» واقع در بوستان «گلریز» تهرانسر در بلوار نیلوفر نیز از دیگر طرح‌هایی است که امسال قرار است اجرا شود. بهسازی و تجهیز زمین ورزشی چند منظوره روباز مسکن ویژه تهرانسر در بلوار «یاس» هم از دیگر پروژه‌های ورزشی ۱۴۰۰ به شمار می‌رود.

کد خبر 610411 برچسب‌ها منطقه ۲۱ همشهری محله شهرداری ورزش

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: منطقه ۲۱ همشهری محله شهرداری ورزش سرانه ورزشی منطقه متعلق به شهرداری مجموعه های ورزشی امکانات ورزشی ورزش شهرداری ورزشی تعریف چمن مصنوعی سرانه ورزش مجموعه ها منطقه ۲۱ زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۱۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان گفت: امروز ۱۶ پروژه در قالب ۱۰۳ میلیارد تومان برای تولید حال خوب افتتاح می‌شود که طرح کوه نور صفحه با ۴۰ موضوع و ۱۰۰ نشان و در چهارهزار متر یکی از این پروژه‌ها است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید ساکت امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت‌_ در آیین بهره‌برداری از مجموعه تفریحی «کوه نور» و ۱۵ پروژه خدماتی، گردشگری و ورزشی در مجمتع گردشگری صفه، اظهار کرد: تلاش ما این بود که قدمی در عرصه صنعت نشاط و تفریح در استان برداریم.

وی با اشاره به همکاری دستگاه‌های مختلف، ادامه داد: امنیت و آرامش امروز ما مرهون همکاری سبزپوشان فرماندهی انتظامی و آتش‌نشانان، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، همچنین وجود سرمایه‌گذارانی است که بخشی از سرمایه‌های خود را با وجود خطرپذیری به این بخش اختصاص دادند و شعار «با هم بهتریم» را در این عرصه تجلی دادند و نقطه تعامل ما و این مجموعه سرمایه‌گذاران در صنعت گردشگری و نشاط و تفریح است.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با اشاره به گذشت ۸۸۸ روز از دوران خدمت خود در این مجموعه افزود: همت همه همکارانم در این مجموعه، ایجاد آرامش بیشتر و تفریح سالم برای مردم است و در این مدت نزدیک به سه میلیون نفر و یک میلیون خودرو به این مجموعه وارد شدند، همچنین ۶۰۰ هزار از تله کابین صفه استفاده کردند.

وی با تشکر از مجموعه هیئت مدیره این مجموعه گفت: هیئت‌مدیره در این عرصه ریسک پذیر با ما همراه شدند و نگاه و ظرفیت و تعامل خود را در اختیار ما قرار دادند.

ساکت بیان داشت: هدف شهردار تحقق «شهر زندگی» بوده است و باید در این مسیر حرکت می‌کردیم، از این‌رو در گام نخست استاندارد سازی سازه‌ها انجام شد، در گام دوم بهینه‌سازی صورت گرفت و تلاش شد شایسته مردم دیار نصف جهان ظرفیت‌های تفریحی توسعه پیدا کند.

وی تصریح کرد: در هماهنگی با اداره کل استاندارد و میراث فرهنگی و با همکاری و هماهنگی فراجا طرح‌ها با هدف طبیعت دوستی انجام شد و امروز پهنه صفه هر روز به بهانه طبیعت گردی و کوه گردی آغوش خود را برای فرهیختگان باز می‌کند.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان اضافه کرد: امروز ۱۶ پروژه در قالب ۱۰۳ میلیارد تومان برای تولید حال خوب افتتاح می‌شود که طرح کوه نور صفحه با ۴۰ موضوع و ۱۰۰ نشان و در چهارهزار متر یکی از این پروژه‌ها است و در کنار آن اصلاح بولینگ و ظرفیت‌های غذایی، گازکشی، برج پرچم و سالن بولینگ در این مراسم افتتاح شد.

کد خبر 749194

دیگر خبرها

  • ناسا یک پیام از فاصله ۲۲۵ میلیون کیلومتری زمین دریافت کرد
  • امام جمعه فردیس خواستار ارتقای سرانه‌های ورزشی شد
  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • ورزشی‌های دهم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • رئیس سازمان ملی استاندارد: امضای ایرانی جهانی شد
  • کمبود ۳۰ درصدی فضای ورزشی در کهریزک/ خانه کشتی افتتاح می‌شود
  • شمسایی: این قهرمانی فقط برای مردم است
  • ورزشی‌های نهم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • داعش جام جهانی ورزشی را تهدید کرد + تصویر