Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مرکز مطالعات الجزیره» در گزارشی به پیروزی «سیدابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان پرداخت. در بخش هایی از این گزارش که به قلم «فاطمه الصمدی» و با عنوان سوالات و مسائل مهم پیرامون حوزه های داخلی و خارجی پس از پیروزی رئیسی در انتخابات منتشر شده، آمده است: ابراهیم رئیسی روحانی اصولگرا و رئیس قوه قضاییه به عنوان هشتمین رئیس جمهوری جانشین حسن روحانی می شود که دستاورد مهم سیاسی وی توافق هسته ای ۱+۵ در سال ۲۰۱۵ بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در سال ۲۰۱۸ و در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، ایالات متحده از توافق خارج شد و تحریم های بسیاری را در چارچوب سیاست فشار حداکثری علیه ایران اعمال کرد. این وضع مانعی برابر تحقق وعده های اقتصادی روحانی شد و کاهش سطح زندگی مردم ایران و چالش‌های اقتصادی را به بار آورد.

این گزارش در حوزه داخلی یکی از مهمترین اقدامات رئیسی را بازیابی اعتماد عنوان کرد و افزود: وی در نخستین بیانیه خود عنوان داشت که در دولت جدید تمام تلاشش را برای حل مشکلات و بهبود شرایط زندگی مردم انجام می دهد. رئیسی تلاش برای جلب اعتماد مردم را وظیفه ای سنگین توصیف کرد.

طبق تحلیل این مرکز پژوهشی، رئیسی می خواهد عملکرد سیاسی خود را به گونه ای هدایت کند که نشان دهد او رئیس جمهوری همه ایرانیان است. از طرف دیگر اگرچه تاکنون هیچ نشانه ای از ترکیب کابینه وی وجود ندارد اما نام برخی چهره ها پرتکرار تر از بقیه اسامی است.

این اتاق فکر خاورمیانه ای در حوزه سیاست خارجی نیز توافق هسته ای را یکی از مهمترین مسائل دانست و به تاثیر انتخاب رئیسی بر آینده برجام پرداخت. الجزیره آورد: اگرچه موضع‌گیری رئیسی در قبال ایالات متحده روشن وآشکار است اما هنگام بحث در مورد توافق هسته ای، وی عملگرایی سیاسی را در پیش می گیرد. ابراهیم رئیسی می گوید توافق را ارج می نهد اما اجرای آن را نیازمند یک دولت قدرتمند می داند.

در ادامه گزارش می‌خوانیم: به نظر می رسد غرب و به ویژه ایالات متحده اکنون بیشتر از هر زمان دیگر مضطربند تا در زمان باقی مانده از دوره ریاست جمهوری حسن روحانی یعنی تا اوایل اگوست ۲۰۲۱ توافق را امضا کنند. اگر توافق امضا شود، ابراهیم رئیسی در زمان حضور به عنوان رئیس جمهوری از امتیازات توافق به ویژه مساله رفع تحریم ها بهره خواهد برد. با این حال برخی مقام ها در غرب همچون «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتقاد دارند تلاش برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ باید تا زمان حضور دولت بعدی در تهران به تعویق بیافتد. در هر صورت اما روند کار با رئیس جمهوری که واشنگتن وی را هدف تحریم قرار داده است، سخت خواهد بود.

در بخش پایانی این گزارش تحلیلی آمده است: خواسته های فراوانی در عرصه های گوناگون از رئیسی وجود دارد. در حوزه داخلی وی باید ثابت کند رئیس جمهوری همه ایرانیان است. همچنین در عرصه مقابله با فساد و کسب دستاوردهای مشخص در زمینه کاهش فشار اقتصادی ضروری است. این امر ممکن است به یک گشایش سیاسی نیازمند باشد. برخی کارشناسان اعتقاد دارند خروج ایران از رکود اقتصادی تا حدودی به نتیجه مذاکرات تهران و واشنگتن و همچنین سیاست های دولت آینده بستگی دارد.

طبق این تحلیل و به نقل از یک جامعه شناس ایرانی، در زمینه سیاست داخلی مساله سرمایه اجتماعی و مهمتر از آن اعتماد اجتماعی اهمیت فراوانی دارد؛ این مولفه ممکن است به مرور زمان تغییر کند و ارتقا یابد. الجزیره در گزارش خود تصریح کرد: برخلاف سرمایه های طبیعی و مادی که هر چه بیشتر مصرف شود، کاهش می یابد اما سرمایه اجتماعی برعکس است و به تدریج بارورتر و موثرتر می گردد و بازدهی آن برای دوره طولانی تری حفظ می شود.

*انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست.

برچسب‌ها برجام سید ابراهیم رییسی دونالد ترامپ شبکه الجزیره حسن روحانی دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام سید ابراهیم رییسی دونالد ترامپ برجام سید ابراهیم رییسی دونالد ترامپ شبکه الجزیره حسن روحانی دولت سیزدهم ابراهیم رئیسی توافق هسته ای رئیس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۱۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی لرستان در دولت سیزدهم

ایسنا/لرستان استاندار لرستان از بهره‌برداری ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی استان در دولت سیزدهم خبر داد.

ابوطالب شفقت روز دوشنبه در حاشیه بازدید از بیمارستان نیایش خرم‌آباد با اشاره به روند مطلوب پیشرفت پروژه‌های خدمات درمانی در لرستان و توجه به همه شهرهای استان گفت: رشد پیشرفت طرح‌های خدمات درمانی در لرستان مطلوب است.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی در استان در دولت سیزدهم بهره برداری شده است، افزود: رشد پیشرفت طرح‌های خدمات درمانی در این استان ۶.۵ برابر قبل بوده که این روند مطلوب است.

وی افزود: فرماندار، شهردار بروجرد و اداره‌کل مسکن و شهرسازی لرستان باید در اولین فرصت زمینی را برای ایجاد یک بیمارستان در این شهرستان فراهم کنند تا در سفر دوم رئیس جمهور به استان شاهد کلنگ‌زنی بیمارستانی در سطح این شهرستان با حضور رئیس جمهور یا نمایندگان آیت‌الله رئیسی باشیم.

استاندار لرستان افزود: بیمارستان نیایش خرم‌آباد در سال ۹۲ کلنگ‌زنی شد و تا پایان دولت دوازدهم تنها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیک داشت که طی ۲ سال و نیم اخیر این پیشرفت به ۶۵ درصد رسیده است.

شفقت افزود: امیدواریم با فراهم کردن امکانات این بیمارستان سال آینده به بهره‌برداری برسد چراکه این مجتمع بزرگ بهداشتی درمانی است که شامل اسکان بیماران و همراهان آنهاست و با حمایت ویژه به نتیجه خواهد رسید.

وی با اشاره به سفر دوم رئیس جمهور به لرستان گفت: میزان پیشرفت پروژه‌های استان باید بررسی و طرح‌های مختلف شهرستان‌ها بازدید شود و پس از آن اعلام خواهیم کرد تا میزبان رئیس جمهور باشیم؛ بنابراین زمان دقیقی برای این سفر پیش بینی نشده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رفع تنش آبی مهمترین مطالبه مردم کهگیلویه از دولت
  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟
  • پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟
  • بهره‌برداری ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی لرستان در دولت سیزدهم
  • افزایش ۸۶ درصدی بودجه در دولت سیزدهم!
  • پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد