Web Analytics Made Easy - Statcounter

بایدن در شرایطی پر ابهام، سیاست تضعیف نیروهای مقاومت را که در حال حاضر عمده بار جنگ و نبرد با تروریست ها را در عراق و سوریه بر دوش دارند، دنبال می کند، همان سیاستی که ترامپ در ۴ سال گذشته با شدت و ولعی ویژه پی می گرفت.

هدف قرار دادن گروه های مقاومت اسلامی کتائب حزب الله و کتائب سید الشهدا در روز دوشنبه همزمان بود با حملات راکتی به پست های برق عراق از سوی گروه تروریستی داعش؛ آیا این همزمانی ها در طول سال های اخیر اتفاقی بوده اند؟

داعش همزمان با حملات آمریکا و اسرائیل به مواضع نیروهای مقاومت، عملیات تروریستی  در عراق و سوریه انجام داده اند و ضرباتی وارد کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر ناظران و تحلیلگران منطقه معتقدند، با تشدید حملات به نیروهای مقاومت ازسال ۲۰۱۹ به این سو ، داعش مخوف ترین گروه تروریستی جهان که رد پای آن در اکثر اقدامات تروریستی در شهرهای اروپایی هم دیده می شود، دوباره جان گرفته است.

این گروه عملا در سال ۲۰۱۷ با فروپاشی سازمان رزم و ماشین جنگی اش، ازهم پاشید و دیگر در عراق و سوریه قدرت عملیاتی اش را از دست داد، اما یک عامل باعث شد تا کار پاکسازی کامل در عراق و سوریه به خوبی انجام نشود و آن حاشیه سازی برای نیروهای مقاومت در منطقه بود؛ از حملاتی که اسرائیلی ها در سوریه علیه نیروهای مقاومت سازماندهی کردند تا حملات آمریکایی ها در عراق و به همین دلیل در کار عملیات پاکسازی خلل بزرگی ایجاد شد.

آمریکایی ها در همین مدت، ترددهای مشکوک روزانه ای میان سوریه و عراق داشته اند؛ کاروان هایی که بدون هرگونه نظارت، وارد عراق می شوند و به همان صورت به سوریه باز می گردند، اما کسی نمی داند که آنها چه چیزی با خود حمل می کنند.

پیشتر و در زمان جنگ علیه داعش در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ بارها اسناد و مدارکی از نقل و انتقال فرماندهان داعش در داخل عراق با استفاده از بالگرد منتشر می شد که به دلیل ملاحظات و حساسیت های آن دوران دولت وقت عراق به پیگیری آن اهتمام نمی ورزید، اما حالا گویا این جابجایی ها با استفاده از خودروهای زرهی و در قالب کاروان های نظامی انجام می شود و هدف اصلی آن بازسازی بدنه منهدم شده داعش است.

این سیاست آمریکایی ها که در دوران ترامپ و با هدف احیای دوباره داعش پیگیری می شد تا عملا از نظر نظامی یک سازمان مرده را بار دیگر وارد معادلات امنیتی منطقه کند، اکنون بار دیگر در زمان بایدن در حال پیگیری است، حال آنکه انتظار می رفت با توجه به شعارهای انتخاباتی بایدن و مخالفت او با سیاست های دوره ترامپ، در این دست سیاست های حمایتگرانه از تروریست ها تجدید نظری صورت بگیرد.

حال با شروع دور جدید تنش ها در عراق و سوریه، این سوال مطرح است که پیگیری سیاست های ترامپ و حمایت از گروه های تروریستی، سیاست غالب شخص بایدن و تیم اوست، یا اینکه ژنرال ها برای او تعیین تکلیف می کنند؟

هرچه هست، این سیاست شکست خورده ، بی شک به تقویت گروه های تروریستی در منطقه منجر می شود و همانقدر گیر بایدن خواهد آمد که ترامپ به دست آورده بود،‌ اما آمریکایی ها باید این نکته را هم مد نظر قرار دهند که ادامه این سیاست به رویارویی بیشتر ملت های منطقه با آمریکا منجر خواهد شد و نتایج آن هم قابل پیش بینی نیست.

برچسب‌ها گروه تروریستی داعش سوریه اسرائیل مقاومت خاورمیانه جو بایدن عراق ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گروه تروریستی داعش سوریه اسرائیل گروه تروریستی داعش سوریه اسرائیل مقاومت خاورمیانه جو بایدن عراق ترامپ عراق و سوریه نیروهای مقاومت آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۲۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم

حادثه تروریستی مسجد امام زمان شهر هرات یکبار دیگر بحث حضور و فعالیت داعش در افغانستان را در کانون توجه قرار داد،به ویژه این که عملیات اخیر دومین حمله تروریستی یه غیر نظامیان و به طور خاص شیعیان افغانستان در کمتر از 10 روز گذشته بوده است.شواهد و قرائن و پذیرش مسئولیت حمله اول تروریستی در کابل توسط داعش،این گروه را در جایگاه مظنون اصلی حمله به مسجد شیعیان در هرات نیز قرار می دهد .بنابر این لازم است به نکاتی در مورد فعالیت داعش در افغانستان اشاره شود؛                                                 

1)مقامات امارت اسلامی طالبان مدتی است که مدعی نابودی کامل  داعش در افغانستان هستند و تاکید دارند که اگر در این میان مشکلات امنیتی هم وجود دارد،به طور خاص نتیجه کم کاری ،اهمال و حتی دسیسه چینی همسایگان است. اظهارات چند روز قبل "متقی" سرپرست وزارت خارجه طالبان در متهم ساختن سه کشور همسایه به تامین نیرو،انتقال و ترانزیت و در نهایت تجهیز و آموزش داعش دقیقا در همین راستا انجام گرفته و بازتاب  فراوانی یافت.اما عملیاتهای تروریستی اخیر علاوه بر این که استمرار فعالیت داعش در افغانستان را نشان می دهد،این موضوع را هم آشکار می کند که مسئله حضور داعش در منطقه با فرافکنی ،سلب مسئولیت از خود و مقصر جلوه دادن دیگران قابل حل نخواهد بود.در مقابل، نابودی داعش تنها در سایه همکاری ، تعامل  و درک کشورهای منطقه  از ملاحظات سیاسی و امنیتی یکدیگر حاصل خواهد شد؛همان نکته ایی که سفیر جمهوری اسلامی در کابل پس از حملات اخیر و با شریک خواندن کشورها در مبارزه با این تهدید مشترک،مورد تاکید قرار داد.

2)محدود کردن داعش به یک چارچوب سازمانی و تشکیلاتی مشخص،محدود و بسته، چه از جانب طالبان و چه از جانب دیگر کشورهای منطقه اشتباهی بزرگ محسوب می شود ، چرا که داعش یک طرز تفکر و ایدئولوژی است که از ظرفیت جذب و همراهی با اشخاص و گروههای تروریستی  مختلف دیگر در منطقه برخوردار است.دقیقا به همین دلیل است که پاکستان تفاوتی میان داعش و طالبان پاکستانی قائل نمی شود و جمهوری اسلامی گروههای  تروریستی جیش العدل و داعش را در یک راستا می نگرد.در افغانستان هم طالبان این نکته را در نظر بگیرند که بیش و پیش از مبارزه با سازمان و تشکیلات داعش،باید مانع بسط و گسترش تفکرات و ایدئولوژی های داعشی و یا داعش پسند در این کشور شوند.به عنوان نمونه و در بحث شیعیان باید گفت که اگر چه دیدگاهی که حملات اخیر را بر مبنای ایجاد تفرقه میان امارت و شیعیان و یا جمهوری اسلامی ایران تحلیل می کند،کاملا خور تامل به نظر می رسد،اما عملکرد مقامات و مسئولین امارت هم نباید به گونه ایی باشد که تمیز و تشخیص  تفکرات و عملکرد آنها با دیدگاه داعش در مورد شیعیان به دشواری انجام گیرد

دیگر خبرها

  • طالبان حمله تروریستی داعش در ولسوالی گذره را محکوم کرد
  • ضرورت مبارزه ایران و افغانستان با داعش به عنوان تهدید مشترک
  • داعش مسئولیت حمله تروریستی به نمازگزاران شیعه در هرات را برعهده گرفت
  • داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را پذیرفت
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • هشدار احمد مسعود درباره احتمال حمله تروریستی از خاک افغانستان به آمریکا و اروپا
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت