Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حبیب خسروشاهی مجری طرح کلان رصدخانه ملی ایران امروز در آیین بهره برداری از طرح های معاونت علمی و فناوری که به صورت ویدئوکنفرانسی با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: این پروژه کلان بزرگترین پروژه در حوزه نجوم بوده است.

وی با اشاره به ویژگی های رصدخانه ملی ایران گفت: در این پروژه طراحی و ساخت تجهیزات با دقت بالایی انجام شده و پیچیدگی و تنوع فناوری در تجهیزات آن پروژه را متمایز از سایر پروژه ها کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خسروشاهی خاطرنشان کرد: پیگیری، طراحی، مدیریت و ساخت ابزارآلات و تجهیزات این رصدخانه توسط محققان کشور بر اساس سازوکارهای علمی انجام گرفته و در برخی موارد از نظر مشاوران مجرب بین المللی بهره بردیم.

مجری طرح کلان رصدخانه ملی ایران با بیان اینکه طی ۶ سال پروسه مکان یابی رصدخانه به طول انجامید گفت: در نهایت قله ۳۶۰۰ متری گرگش کاشان در میان قله های کشور انتخاب شد. بعد از مکان یابی، طراحی مفهومی و تفصیلی اجزای تلکسوپ، گنبد و سازه های آن نیز آغاز شد.

وی با بیان اینکه طراحی و ساخت ساختمان های این رصدخانه چهار سال به طول انجامید، افزود: سامانه های اپتیک فعال و آزمون سطوح اپتیکی چندمتری و چندنانومتری، یاتاقان هیدرواستاتیک برای تعبیه تلکسوپ از جمله فناوری هایی بوده اند که این در این پروژه اجرایی شده اند.

خسروشاهی با تأکید بر اینکه طرح هایی همچون رصدخانه ملی، موتور محرک علم و فناوری در کشور به شمار می روند، گفت: یکی از دستاوردهای این طرح ملی، مهندسی سامانه ها در حوزه اپتومکاترونیک است زیرا در این بخش ترکیبی از مکانیک، اپتیک، سخت افزارها و نرم افزارها درون یک سازه ۹۰ تنی قرار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: به کمک تلسکوپی که در این رصدخانه مستقر شده می توان کهکشان های پرحجم در فاصله ۶۶ میلیارد میلیارد کیلومتر را رصد کرد.

خسروشاهی افزود: در ساخت این رصدخانه بیش از ۱۲۰ هزار قطعه الکتریکی، مکانیکی و اپتیکی به کار گرفته شده است.

کد خبر 5246101 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: رصدخانه ملی ایران طرح کلان رصدخانه ملی ایران حاکمیت سایبری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان فضای مجازی فناوری فضایی گوگل واکسن کرونا فناوری نانو ویروس کرونا نوآوری کووید 19 اقتصاد دیجیتالی آمازون رصدخانه ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۲۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه «غذای پزشکی» از ژل‌های حامل لیپاز پانکراسی 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، خسروشاهی اصل،   استاد دانشگاه ارومیه این دستاورد را با حمایت بنیاد ملی علم ایران بدست آورد.

این  محقق درخصوص تعریف غذا‌های پزشکی گفت: غذا‌های پزشکی، نسل جدیدی از غذا‌ها هستند که با غذا‌های متداول و نیز غذا‌های فراسودمند متفاوتند و هدف از تهیه و مصرف این دسته از غذا‌ها،   کمک به درمان بیماران است.

وی افزود: موضوع تحقیق یکی از نیاز‌های جامعه است که در بیماری نارسایی پانکراس کاربرد دارد؛ چرا که در این بیماری، پانکراس به تدریج توانایی تولی آنزیم‌های پانکراتیک را از دست می‌دهد. در این صورت جذب چربی و پروتئین مختل می‌شود.

خسروشاهی گفت: لیپاز پانکراس یکی از آنزیم‌های بسیار مهم برای هضم چربی‌ها است و از ناپایدارترین آنزیم‌های پانکراتیک به شمار می‌رود. مهمترین مشکل افرادی که نارسایی پانکراس دارند، کمبود یا فقدان آنزیم لیپاز است.

این پژوهشگر گفت: کمبود هضم لیپولیتیک پانکراسی غیر قابل جبران است و، چون منبع عمده انرژی چربی است احتمال سوء تغذیه افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن فقر ویتامین و ریزمغذی‌ها ایجاد می‌شود. همین امر موجب نارسایی پانکراس آنزیم لیپاز به بدن می‌شود. با توجه به اینکه، ژلان قادر به تشکیل هیدروژل‌های وابسته به دما و مقاوم به اسید است؛ می‌توان از آن در تهیه غذا‌های پزشکی که داروی مورد نظر را از معده به سلامت عبور می‌دهند استفاده کرد.

وی افزود:  با توجه به اینکه ژلان قادر به تشکیل هیدروژل‌های وابسته به دما و مقاوم به اسید است، می‌توان در تهیه غذا‌های پزشکی از آن استفاده کرد تا داروی مورد نظر از معده به سلامت عبور کند.

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی 
  • آغاز بیست و چهارمین دوره ساخت و مدیریت برند Brand MBA
  • L90 ایرانی؛ رونمایی از رقیب جدید تارا و دنا
  • ساخت آشپزخانه‌ به سبک مجلات دکوراسیون با هوش مصنوعی!
  • تهیه «غذای پزشکی» از ژل‌های حامل لیپاز پانکراسی 
  • نمایش نیروی هوایی آمریکا برای ساخت ۲۴ ساعته پهپاد
  • ترافیک پرحجم اما روان است
  • بهره‌گیری از بازی‌های ویدئویی در برنامه‌ریزی شهری
  • بهره‌گیری از گیمیفیکیشن در برنامه‌ریزی شهری
  • (تصویر) آمریکا پهپاد زیردریایی ساخت