Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار جمعی از اهالی فرهنگ، اساتید شعر و ادب فارسی، شاعران جوان و پیشکسوت شعر آئینی کشور که در تالار شهید سلیمانی حرم مطهر رضوی انجام شد، اثرگذاری بالا شعر را به سبب فطری بودن آن دانست و گفت: علاقه و گرایش به شعر و هنر امری فطری بوده و خداوند گرایش به آن را در سرشت آدمی نهاده است، از این رو در تمامی ادوار تاریخ توجه به هنر و شعر وجود داشته و منحصر به دوران و عصر خاصی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه در طول تاریخ شعر مورد استفاده در جریان هدایت و هم در جریان ضلالت بوده است، به شعر عصر جاهلیت و پس از آن اشاره و افزود: در دوران جاهلیت شعر‌ها حاوی مضامین لهو و لعب، هزل و فخر فروشی قبایل به یکدیگر و از منطق و ترتیب عقلی خالی بود؛ اما با ظهور اسلام مضامین همچون معنویات، تقرب الی اللّه، جهاد، مقاومت وارد شعر شد.

بیشتر بخوانید

سه دستاورد شرکت‌های فناور آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شد

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: شعر همواره هم در مجالس و محافل بزم و هم در مجالس مذهبی، معنوی و معرفتی بوده؛ بشر هم در ایام صلح و هم در میدان رزم و نبرد از شعر استفاده کرده که همه این‌ها دلالت بر فطری بودن شعر دارد.

تأثیرگذاری بالای شعر در ترویج معارف دینی

حجت الاسلام مروی با اشاره به توجه و اهتمام ائمه اطهار (ع) به شعرا، دلیل آن را تأثیرگذاری بالای شعر در ترویج معارف دینی دانست و بیان کرد: شعرای محب اهل بیت (ع) مانند «کمیت بن زید اسدی»، «دعبل خزاعی» شعرایی هستند که ائمه اطهار (ع) بسیار به آن‌ها توجه داشتند و مورد تشویق این حضرات قرار می‌گرفتند.

او ضمن تأکید بر قدرت تأثیرگذاری کم نظیر شعر، بر توجه علما و افق‌های بزرگ اسلام به شعر و شاعری اشاره و تصریح کرد: جنبه سازندگی شعر بسیار قوی است از این رو ائمه اطهار (ع) و سپس علمای بزرگ شیعه به شعر بسیار اهتمام داشتند، به عنوان مثال آیت الله محمدحسین غروی اصفهانی،که از مراجع بزرگ و در علوم مختلف اسلامی سرآمد است، شاعر نیز بوده و دیوان شعر دارد.

رهبر انقلاب حامی جریان ادبی کشور

تولیت آستان قدس رضوی از محیی‌الدین مهدی الهی قمشه‌ای و اقبال لاهوری به عنوان دیگر فیلسوفان، حکما و اندیشمندان مسلمان که به شعر توجه داشتن نام برد و تاکید کرد: امام خمینی (ره) به عنوان یک فیلسوف، حکیم، مرجع تقلید و انقلابی بزرگ، خود شاعر بودند و دیوان اشعار داشتند، همچنین اکنون رهبر معظم انقلاب توجه ویژه به شعر و ادبیات فارسی دارند و خود یک شاعر و ادیب به تمام معنا هستند و به طور ثابت سالی دوبار با شعرا دیدار چند ساعته برگزار می‌کنند.

حجت‌الاسلام مروی، رهبر معظم انقلاب را حامی جریان ادبی و شعر کشور دانست و اظهار کرد: دیدار‌های ثابت رهبر معظم انقلاب با شاعران نشان دهنده اهمیتی است که معظم له برای شعر قائل هستند و آن را هنری تمدن‌ساز، تأثیرگذار بر فرهنگ جامعه و میراث ملی می‌دانند و به شعرای معاصر بسیار توجه دارند.

احیای منصب «ملک الشعرا» در آستان قدس

او در ادامه به تاریخچه کهن هنر شعر و منصب «ملک‌الشعرا» در آستان قدس اشاره و افزود: بر اساس اسناد تاریخی از گذشته مراسم شعرخوانی در بارگاه منور امام رضا (ع) برگزار می‌شده و «ملک‌الشعرا»، منصب مخصوصی بوده که آستان قدس آن را اعطا میکرده است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: متأسفانه منصب «ملک الشعرا» در آستان قدس تعطیل شده که باید آن را دوباره احیا کنیم؛ در برخی موارد غفلت کرده‌ایم و بسیاری از میراث فرهنگی و معنوی ایران از سوی کشور‌های دیگر مصادره شده است اگر در این خصوص نیز غفلت کنیم دور نیست که دیگران عنوان «ملک الشعرایی» را به نفع خود مصادره کنند. 

حجت‌الاسلام مروی بیان کرد: بخش فرهنگی آستان قدس، و مؤسسه آفرینش‌های هنری مکلف هستند در مدت زمانی مشخص شرایط، بستر‌ها و مقدمات لازم جهت احیای دوباره منصب «ملک الشعرایی آستان قدس» را با توجه به همان اقتضائات و ضروریات لازم فراهم آورد و غفلت از این سنت تاریخی در آستان قدس نباید ادامه یابد.

لزوم آسیب شناسی شعر آئینی

او در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت آسیب‌شناسی شعر آئینی تأکید و تصریح کرد: هر امر مقدس و مبارکی آفت‌هایی نیز دارد که در خصوص شعر آئینی نیز باید آسیب‌شناسی از منظر شاعران بزرگ کشور صورت بگیرد و آستان قدس نیز به طور کامل آمادگی حمایت از جریان شعر آئینی کشور را دارد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اختصاص رواقی جهت برگزاری محافل شعرخوانی در حرم مطهر رضوی، تاکید کرد: برای حمایت از شعر آیینی و نشر فرهنگ اهل بیت (ع) و آموزه‌های رضوی باید شعرخوانی را یکی از برنامه‌های ثابت حرم مطهر قرار دهیم تا ان‌شاءالله هنر زیبای شعر آئینی دوباره احیا شود.

حجت‌الاسلام مروی با اشاره به اینکه حرم مطهر امام رضا (ع) باید پایگاه شاعران متعهد و کانون رشد شعر آئینی باشد، بیان کرد: آن شعر و پیامی که از حرم امام رضا (ع) به جهان ساطع شود قطعاً سرشار از آگاهی، نور، برکت، پاکیزگی و فضیلت خواهد بود.

او آگاهی بخشی را یکی از رسالت‌های بزرگ شعر آئینی خواند و تصریح کرد: برخورداری از احساسات برای برانگیختن عواطف از جنبه‌های لازم شعر آئینی است، اما کافی نیست، شعر آئینی باید همراه با آگاهی بخشی باشد و از برانگیخته شدن احساسات برای نشاندن معارف دینی در قلب مخاطب استفاده کند؛ لذا صرف برانگیختن آتش احساسات بدون برخورداری از مفاهیم معرفتی و تربیتی ارزشمند نخواهد بود.

ضرورت استفاده از فضای مجازی برای احیای سنت شعرخوانی

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به قدرت شعر و شعرای بزرگ تاریخ ادب فارسی اشاره و تاکید کرد: روزگاری در خانه هر ایرانی در کنار کتاب‌های مقدس مذهبی حافظ نیز جای داشت، به طوری که حافظ خوانی، سعدی خوانی و فردوسی خوانی بخشی از زندگی مردم ایران بوده است، لذا باید برای احیای سنت شعر خوانی در میان خانواده‌ها و مردم تدبیر اندیشیده شود.

حجت‌الاسلام مروی با بیان اینکه باید از فضای مجازی برای عرضه و خوانده شدن شعر استفاده کرد، اظهار کرد: تمایل قابل توجه بخش زیادی از مردم جامعه به استفاده از فضای مجازی و حضور آن‌ها در این بستر، فرصت بسیار مناسبی را برای عرضه و خوانده شدن اشعار فراهم کرده است که باید به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرد.

او با بیان اینکه به جهت فطری بودن شعر، عرضه آن موجب جذب مخاطبان خواهد شد، افزود: از هر ابزاری باید برای توسعه و گسترش شعر به ویژه اشعار معرفتی و شعر‌هایی که نسبت به ائمه اطهار (ع) سروده شده است، در جامعه استفاده کنیم تا از این طریق بتوان فضائل اخلاقی و نیکی‌ها را در جامعه توسعه داد.

انتهای پیام//ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شعر آئینی تولیت آستان قدس رضوی معارف دینی تولیت آستان قدس رضوی حجت الاسلام مروی آستان قدس ملک الشعرا ائمه اطهار شعر آئینی حرم مطهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۲۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا آذریان اظهار کرد: مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی در راستای انجام وظایف اجتماعی و عام المنفعه خود به ارائه خدمات رایگان مشاوره‌ای در نقاط کم برخوردار مشهد می‌پردازد.

مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بیان کرد: مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بنا مسئولیت‌های خود، اقدام به توسعه خدمات روان شناختی در مناطق کم برخوردار مشهد کرده است.

وی افزود: این مرکز علاوه بر ایجاد کلینیک‌های ۴ گانه در حرم مطهر رضوی (باب الهادی علیه السلام)، غدیر (حرم مطهر- ورودی بازار غدیر)، بعثت (بلوار شهید منتظری مشهد) و مؤسسه تربیت بدنی، اقدام به توسعه خدمات به صورت عام المنفعه در ۱۷ پایگاه کم برخوردار شهر مشهد کرده است.

آذریان تصریح کرد: مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی به منظور آموزش و پیشگیری از مداخلات روانی و کاهش مشکلات روحی ساکنین مناطق کم برخوردار مشهد از آبان ماه سال ۱۳۹۹ توسعه خدمات روان شناسی و مشاوره در دستور کار قرار داده و ارائه خدمات در حال حاضر در ۱۷ پایگاه به ارائه خدمات مشغول است.

مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بیان کرد: ارائه بیش از ۶ هزار خدمت در سال ۱۴۰۲ به مخاطبان حاشیه شهر به صورت مشاوره فردی و آموزش‌های گروهی در موضوعات خانواده، تربیتی و تحصیلی با مشارکت کتابخانه های آستان قدس رضوی، مدارس، مساجد و حسینیه‌ها و همچنین پایگاه‌های بسیج انجام پذیرفته است.

کد خبر 6090632

دیگر خبرها

  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت (ع)
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • احیای واحدهای تولیدی راکد در دستور کار دولت است
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • (تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد