Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، ترشی لیته جزو خوشمزه‌ترین چاشنی‌ها به شمار می‌رود و طرفدار زیاد دارد. اگر در برنامه غذایی‌تان کتلت یا کوفته دارید یا اینکه می‌خواهید آبگوشت بار بگذارید، دست نگه‌دارید! اول این ‌ترشی خوشمزه را درست کنید، بعد به دنبال درست کردن غذای دلخواهتان بروید. چون این غذاها با ترشی لیته یک طعم و مزه‌­ای پیدا می­کنند که نگو و نپرس!

طرز تهیه ترشی پوست هندوانه | نکات درست کردن چاشنی خوش‌رنگ و لعاب تابستانی طرز تهیه ترشی لوبیا سبز | این نکات را در تهیه انواع ترشی رعایت کنید مواد لازم برای تهیه ترشی لیته مخصوص خوشمزه

بادمجان گوشتی بی‌دانه یک کیلوگرم
فلفل دلمه‌ای سبز بزرگ یک عدد
فلفل دلمه‌ای قرمز بزرگ یک عدد
فلفل دلمه‌ای زرد بزرگ یک عدد
هویج متوسط سه عدد
سیر چهار حبه
گل کلم یک‌دوم یک گل کلم متوسط
فلفل سبز تند دو عدد
مرزه (خشک‌شده) یک قاشق غذاخوری
نعناع (خشک‌شده) یک قاشق غذاخوری
ترخون(خشک‌شده) یک قاشق غذاخوری
گشنیز (خشک‌شده) یک قاشق غذاخوری
جعفری (خشک‌شده) یک قاشق غذاخوری
پونه (خشک‌شده) یک قاشق غذاخوری
سرکه انگور به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی لیته مخصوص

مرحله اول

ابتدا بادمجان‌ها را خوب بشویید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس آن‌ها را روی زغال یا گاز کبابی کنید.

► مرحله دوم

پوست بادمجان‌ها را بگیرید. سپس بادمجان‌های کبابی را به همراه حبه‌های سیر چرخ کنید.

► مرحله سوم

فلفل دلمه‌ای‌ها، گل کلم، فلفل سبز تند و هویج‌ها را ریز خرد کنید.

► مرحله چهارم

بادمجان و سیر چرخ شده را به سبزیجات خردشده اضافه کرده و خوب باهم مخلوط‌ کنید.

► مرحله پنجم

سبزی‌های خشک‌شده و نمک و زردچوبه را به مواد ترشی اضافه کرده و هم بزنید.

► مرحله ششم

مواد آماده‌شده را درون شیشه بریزید.

► مرحله هفتم

سرکه را به‌اندازه‌ای روی ترشی بریزید که سطح آن را کامل بپوشاند.

► مرحله هشتم

در ترشی را محکم ببندید تا هوا وارد آن نشود. سپس‌ترشی را به مدت یک هفته تا ده روز در جای خنک قرار دهید.

نکات تکمیلی‌ در تهیه ترشی لیته مخصوص

۱- به‌جای سرکه انگور می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید.

۲- بسته به ذائقه‌تان می­توانید فلفل سبز تند ترشی را کمتر یا بیشتر کنید.

۳- برای کبابی کردن بادمجان می‌توانید از فر هم استفاده کنید.

۴- از سبزی‌های تازه هم می‌توان برای ترشی استفاده کرد. فقط باید سبزی‌ها به‌خوبی شسته و خشک‌شده باشند. سپس سبزی‌ها را خردکرده و درون‌ترشی بریزید.

۵- همه مواد ترشی را می‌توانید چرخ کنید تا شبیه ‌ترشی لیته اصیل شود.

۶- برای بیشتر شدن عطروطعم ترشی لیته می‌توانید از ادویه ترشی هم استفاده کنید.

۷- ترشی لیته را در کنار غذاهای کتلت، آبگوشت، کوفته و دیگر غذاهای نانی حتما امتحان کنید.

منبع: کتاب کاله

کد خبر 610578 برچسب‌ها آشپزی - دستور پخت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نمک آشپزی دستور پخت یک قاشق غذاخوری تهیه ترشی لیته طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای خشک شده سبزی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۳۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماهی کبابی را با این روش خاص بپزید و لذت ببرید

فراروـ  امروزه خوردن غذا‌های دریایی از طرف متخصصان تغذیه بسیار توصیه می‌شود. غذا‌های دریایی مانند ماهی، میگو و... دارای خواص بسیار زیادی نسبت به گوشت قرمز هستند. غذا‌های دریایی مانند ماهی منبع بزرگ ویتامین دی و و مواد معدنی هستند؛ بنابراین بهتر است حداقل هفته‌ای یکبار مصرف آن‌ها را در برنامه غذایی‌تان قرار بدهید. پخت ماهی معمولا روش‌های متفاوتی دارد. برخی ماهی را داخل روغن سرخ می‌کنند، برخی ماهی را به صورت کبابی و برخی به صورت سوخاری یا پفکی میل می‌کنند. پخت ماهی در فر روش مناسبتری برای تهیه ماهی است، چون خواص ماهی بهتر حفظ می‌شود. ما در این مطلب می‌خواهیم یک روش بی‌نظیر برای پخت ماهی در فر را همراه با یک سس ویژه به شما آموزش بدهیم. شک نکنید که اگر یکبار این روش پخت ماهی را امتحان کنید، هرگز دست از سرش برنخواهید داشت و طعمش را فراموش نخواهید کرد. اگر دوست دارید این ماهی کبابی جذاب را در منزل با روشی آسان تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

ماهی: ۱ عدد
پیاز: ۱ عدد
سیر: ۴ حبه
گشنیز خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری
لیموی تازه: ۱ عدد
رب فلفل یا سس کچاب تند: ۱ قاشق غذاخوری سرپر
نمک: به میزان لازم
روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای درست کردن این ماهی کبابی خوشمزه ابتدا ماهی را خوب بشویید و و با چاقو شکم ماهی را باز کنید. برای درست کردن این غذا باید ماهی را به اصطلاح سفره کنید. کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و یا کف سینی را کمی چرب کنید و ماهی سفره شده را روی سینی بگذارید طوری که قسمت پشت ماهی روی کف سینی باشد و شکم بازشده ماهی رو باشد. مقداری نمک روی ماهی بریزید و با دست شکم ماهی را ماساژ بدهید تا نمک به خورد ماهی برود.

پیاز و سیر را رنده کنید و با گشنیز خرد شده داخل یک کاسه بریزید. رب فلفل یا سس کچاب تند را همراه با کمی نمک، روغن زیتون و آبلیمو به آن اضافه کنید و با قاشق خوب مواد را هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. حالا سس آماده را روی ماهی بریزید و با دست یا با قاشق خوب مواد را پخش کنید، طوری که سس کاملا روی ماهی را بپوشاند. حالا سینی فر را داخل فر ۱۸۰ درجه که از قبل گرم کرده‌اید، به مدت ۱ ساعت بگذارید تا بپزد. بعد از یک ساعت شعله پایین فر را خاموش کنید و شعله بالای فر را با درجه حرارت ۱۵۰ درجه روشن کنید و ۵ دقیقه زمان بدهید تا ماهی از بالا هم برشته شود. اگر از فر برقی استفاده می‌کنید، حتما ۵ دقیقه آخر پخت، قسمت گریل را روشن کنید تا ماهی از بالا برشته شود. در این مرحله ماهی کبابی خوشمزه شما آماده سرو است، نوش جان و مراقب انگشتانتان باشید.

نکات مهم

۱ ـ برای تهیه این ماهی کبابی می‌توانید به دلخواه از هر نوع ماهی شمال و جنوب که دوست دارید، استفاده کنید.

۲ ـ سعی کنید برای درست کردن هر نوع غذا و سالاد از روغن زیتون مرغوب استفاده کنید. روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، در رژیم غذایی بسیاری از افراد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما از آنجا که قیمت روغن زیتون خالص بالاست، معمولاً در هنگام عرضه در بازار با روغن‌های معمولی مخلوط می‌شود. درنتیجه از کیفیت آن کاسته می‌شود؛ بنابراین کسانی که به دنبال خرید روغن زیتون هستند، اغلب می‌پرسند که چطور روغن زیتون اصل را تشخیص بدهیم. البته تشخیص خالص بودن روغن زیتون کار چندان ساده‌ای نیست. با این حال کارشناسان برای تشخیص روغن زیتون اصل سه روش را به شرح ذیل ارائه داده‌اند:
ـ برای انتخاب روغن مرغوب بهتر است که اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است؛ بنابراین اگر بوی فلز احساس کردید، بدانید که روغن نامرغوب یا فاسد است.
ـ روش دوم برای تشخیص روغن زیتون اصل این است که آن را بچشید. اگر ۱ قاشق روغن زیتون را در دهان خود بریزید و در دهان بچرخانید و با استشمام هوا آن را فرو بدهید، باید بعد از چند لحظه در گلوی خود تلخی و تندی شدیدی احساس کنید. به نحوی که گلوی شما بسوزد. در بعضی موارد افراد به دلیل تندی بیش از حد روغن به سرفه می‌افتند. درست پس از ۱ دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می‌رود و خوشمزه می‌شود. ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی‌کند. با خوردن روغن زیتون اصل در ابتدای زبان احساس شیرینی و در انتهای آن احساس تلخی و سوزش خواهید داشت.
ـ روش بعدی برای تشخیص روغن زیتون اصل رنگ آن است. رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد. البته رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست؛ زیرا به‌راحتی می‌توان در آن تقلب کرد.

دیگر خبرها

  • ماهی کبابی را با این روش خاص بپزید و لذت ببرید
  • موزه قجری در کاخ مخصوص
  • رولت یخچالی یک شیرینی فوری بدون نیاز به فر
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین میوه و تره‌بار
  • اگر می‌خواهید لاغر شوید این ۵ صبحانه کم کالری معجزه می‌کند
  • این سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو را از دست ندهید
  • میزبانی سه تیم در جام حذفی در هاله‌ای از ابهام!
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • جام جهانی پاراتیراندازی؛ شاهی طلایی شد، برنز بر گردن جوانمردی
  • فرآیند تهیه ترشی سیر به روش سنتی یک خانواده روستایی آذربایجانی (فیلم)