Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-03@04:05:08 GMT

بانوی قرآنی تونس که رؤسای جمهور را به چالش کشید

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۸۴۱۱۶

بانوی قرآنی تونس که رؤسای جمهور را به چالش کشید

به گزارش حوزه سایر رسانه‌ها خبرگزاری تقریب به نقل از ایکنا، هند شلبی(چلبی)، استاد تفسیر و پژوهشگری قرآنی در دانشگاه زیتونه تونس بود که پنج‌شنبه، سوم تیرماه بر اثر کرونا دیده از جهان فروبست.   این بانوی تونسی با پوشش شرعی خود و رعایت حجاب، «حبیب بورقیبه» و «زین‌العابدین بن علی»، از رؤسای جمهور سابق کشورش را به چالش کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  هند شلبی در خانواده‌ای با اصالت در تونس متولد شد و نخستین بانوی تونسی بود که در دانشگاه حجاب داشت. در خردسالی قرآن را حفظ و از اولین بانوانی بود که در دانشگاه زیتونه تحصیل کرد و به مدارج بالای علمی رسید و دکترا گرفت. او در سال ۱۹۸۱ در همین دانشگاه به عنوان استاد و پژوهشگر مشغول فعالیت شد.   هند شلبی زندگیش را وقف پژوهش و تحصیلات آکادمیک کرد و از گوشه‌نشینی دوری گزید؛ اما با وجود برخورداری از جایگاه علمی در برابر رسانه‌ها ظاهر نمی‌شد.   این بانوی تونسی کتب و پژوهش‌های اسلامی و قرآنی زیادی به رشته تحریر درآورد که مشهورترین آن «تفسیر علمی قرآن، نظریات و کاربرد» و «قرائت‌های قرآنی در آفریقا» بود.   هند شلبی در سال ۱۹۷۵ زمانی که در حضور «حبیب بورقیبه»، رئیس‌جمهور وقت تونس و مسئولان دولتی و دیپلمات‌های خارجی، سخنرانی خود درباره «جایگاه زن در اسلام» را ارائه داد، بسیار مشهور شد؛ زیرا حجاب و پوشش سنتی کشورش را بر تن داشت و از دست دادن با بورقیبه پرهیز کرد؛ حادثه‌ای که مانع ادامه پیشرفت‌های علمی او شد.   او پس از این حادثه در نشریه «الاحوال الشخصیة» مقاله‌ای نوشت و از سیاست‌های بورقیبه انتقاد و آن‌ها را مخالف احکام قرآن و سنت اعلام کرد.   این بانوی مقید به حجاب پس از منشور ممنوعیت حجاب در مؤسسات دولتی که در سال ۱۹۸۱ از سوی بورقیبه صادر شد، به پوشش سنتی تونس به نام «سفساری» پناه برد، پوششی ابریشمی که سر تا پای زنان را می‌پوشاند.   منشور ممنوعیت حجاب در دوران حکومت بن علی، دیگر رئیس‌جمهور تونس نیز اجرا می‌شد و هند شلبی همچنان مخالف آن بود و با پوشیدن سفساری این مخالفت را نشان داد و این یک مسئله چالش‌برانگیز بین او و حکومت وقت بود.   انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۴۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار رادان در باره طرح حجاب: ما به خواست رئیس جمهور ،رئیس دستگاه قضا،وزیر کشور وارد این صحنه شدیم

به گزارش صدای ایران از ایسنا، سردار احمدرضا رادان در اجتماع مردم مشهد در حمایت از پلیس برای اجرای طرح نور گفت: موضوع عفاف و حجاب و برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های اساسی دشمن برای نابود کردن خانواده ها، با هدف نفوذ و استحاله است.

وی افزود: ما به حکم قانون و به خواست مردم، مسئولین به ویژه رئیس جمهور، رئیس دستگاه قضا، وزیر کشور و با حمایت نمایندگان و رئیس مجلس وارد این صحنه شدیم؛ در کنار مضجع شریف حضرت علی بن موسی الرضا قسم یاد می‌کنیم و عهد و پیمان می‌بندیم با جانبازان و شهدا و کسانی که دل در گرو خدا بستند تا حمایت‌های مردم عزیز را داریم به لطف خدا و عنایات اهل بیت (ع) به هیچ عنوان از این جنگ شناختی و حوزه اجتماعی که رها شده بود و مورد هجمه دشمن قرار گرفته، لحظه‌ای آرام و قرار نداشته و برای رسیدن به عفت اسلامی درنگ نخواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • حکم رئیس دانشگاه تهران برای جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی
  • همایش روسای شورای‌های اسلامی استان اصفهان آغاز شد
  • سردار رادان در باره گشت حجاب: ما به خواست رئیس جمهور ، رئیس دستگاه قضا و وزیر کشور وارد شدیم
  • سردار رادان در باره طرح حجاب: ما به خواست رئیس جمهور ،رئیس دستگاه قضا،وزیر کشور وارد این صحنه شدیم
  • چهره فقاهت و قرآنی رهبر انقلاب به جهان معرفی می‌شود
  • حکم رییس دانشگاه تهران برای همسر و معاون رییس جمهور
  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی را به چالش خواهد کشید
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان