Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- عبدالحمید بیاتی؛ افغانستان کشوری با ذخایر و منابع قابل توجه و موقعیتی مناسب در غرب آسیا که توانایی تبدیل شدن یه یکی از قطب های اقتصادی منطقه دارد این روزها در چنان وضعیتی گرفتار شده که مردم رنج کشیده آن بیش از هر زمان دیگری به کمک های واقعی و نه کمک های هدفمند و برنامه ریزی شده نیازمند هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشوری که ازسال ۲۰۰۱ میلادی و بویژه بعد از حمله آمریکا و متحدانش برگ جدیدی در تاریخ آن گشوده شد بواسطه اقدامات همین کشورهای مهاجم اکنون تبدیل به میدان جنگی شده که مردم بی پناه افغانستان قربانیان اصلی آن هستند.

آمریکا در سال ۲۰۰۱ و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر با وعده برقراری دموکراسی و از بین بردن تروریسم به افغانستان حمله کرد اما اکنون در سال ۲۰۲۱ کار به جایی کشیده که به دلیل افزایش سطح خشونت ها در افغانستان مردم عادی برای دفاع از خود اسلحه بدست گرفته اند.

در خرداد ماه سال گذشته اداره بازرسی آمریکا در امور بازسازی افغانستان اعلام کرد که از زمان حمله آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون ۲ هزار و ۴۳۹ نظامی آمریکایی در افغانشتان کشته و ۲۰ هزار و ۶۶۳ تن نیز زخمی شدند.

نظامیان آمریکایی بیشترین تلفات را در سال ۲۰۱۰ میلادی با حدود ۵۰۰ کشته داشتند که ۴۴۰ مورد آن بر اثر درگیری بود.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز گزارش داده که از سال ۲۰۰۹ تا پایان سال ۲۰۱۹ در مجموع ۸۶ هزار و ۸۲۳ غیرنظامی افغان شامل زنان و کودکان در این کشور کشته و زخمی شده اند. کمیسیون گفته است که این ارقامی است که از سوی آنان منتشر شده و احتمال آن وجود دارد که تلفات غیرنظامیان بیشتر از این باشد.

از سوی دیگر براساس یک گزارش تحقیقی دانشگاه براون ایالات متحده آمریکا، جنگ افغانستان از سال ۲۰۰۱ میلادی تا ۲۰۱۴ نزدیک به ۱۰۰ هزار کشته و به همین میزان زخمی به جا گذاشته است.

صلح آمریکایی آغازی برای شدت گرفتن درگیری ها در افغانستان

آمریکا از همان سال های ابتدایی حمله به افغانستان پی به این موضوع برده بود که موفقیت در این کشور امری ساده نخواهد بود و ازهمین رو بود که در مقاطع زمانی مختلف خبرهایی درباره مذاکره محرمانه آمریکا با طالبان در رسانه ها منتشر می شد.

عبدالله عبدالله: نباید فراموش کنیم که القاعده در افغانستان به آن توانی رسیده بود که یک خطر واقعی و یک تهدید امنیتی برای آمریکا بود. اگر کشورمان بدون حمایت و بدون تعامل، کاملاً به حال خود رها شود، این خطر وجود دارد که بار دیگر به مرکزی برای گروه‌های تروریستی تبدیل شود

در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا بحث خروج از افغانستان جدی تر از قبل مطرح شد و واشنگتن مذاکره با طالبان را این بار جدی تر از قبل و بصورت علنی آغاز کرد تا اینکه میان آمریکا و طالبان پیمان صلحی به امضا رسید و واشنگتن متعهد شد که تمامی نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند.

با امضای این پیمان صلح موضوع ورود و حضور طالبان در قدرت مطرح شد و مذاکرات بین افغانی در قطر آغاز گردید.

با توجه به اینکه به غیر از طالبان گروه های مسلح دیگری نیز در افغانستان حضور دارند، صلح آمریکا با طالبان عاملی شد تا سایر گروه های مسلح فعال در افغانستان نیز با هدف سهم خواهی و شریک بودن در دولت آینده، اقدامات خرابکارانه خود را افزایش دهند تا شاید آنها نیز بتوانند وارد فاز قدرت شوند. در نتیجه اقدام آمریکا برای صلح با طالبان نه تنها سطح خشونت ها در افغانستان را کاهش نداد بلکه عاملی شد برای افزایش خشونت ها و حملات دیگر گروه های مسلح.

کاهش توجه نیروهای خارجی به امنیت افغانستان بعد از صلح آمریکا با طالبان

صلح آمریکا با طالبان به غیز از تحریک دیگر گروه های شورشی، نکته منفی دیگری نیز برای افغانستان در بر داشت و آن کاهش توجه نظامیان خارجی مستقر در این کشور به اوضاع و تحولات امنیتی آن بود امری که موجب شد از سال گذشته سطح حملات تروریستی در افغانستان بویژه علیه مردم بیگناه افزایش چشمگیری بیابد که از جمله این حملات می توان به حادثه حمله به دانشگاه کابل و انفجار در مدرسه (مکتب) دخترانه سید الشهدا (ع) اشاره کرد.

در همین رابطه وزارت کشور افغانستان در نخستین روز نوروز سال ۱۴۰۰ آماری از تلفات و حملات انجام شده در یک سال گذشته منتشر کرد که بر اساس آن در سال ۱۳۹۹ نزدیک به دو هزار غیرنظامی کشته شده و ۴۱۷۴ تن دیگر زخمی شده اند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان در صفحه فیس بوک اش نوشته بود که این غیرنظامیان در ۹۲ حمله انتحاری، دو هزار و ۱۷۴ مورد انفجار مین و بیش از ۵۰۰ مورد قتل های هدفمندانه کشته و زخمی شده اند.

بر همین اساس و بر اساس گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در سال ۲۰۲۰ به طور میانگین در هر شبانه روز ۸ غیرنظامی کشته و ۱۵ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

خروج غیرمسئولانه ضربه دیگری بر پیکر افغانستان

در این میان موضوعی که ضربه مهلک تری را به افغانستان زده و حتی موجب نگرانی کشورهای دیگر نیز شده «خروج غیر مسئولانه» نظامیان خارجی از افغانستان است. در همین رابطه «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی صلح افغانستان در سفر اخیر خود به آمریکا گفت: ما نباید فراموش کنیم که القاعده در افغانستان به آن توانی رسیده بود که یک خطر واقعی و یک تهدید امنیتی برای آمریکا بود. این موضوع امروز نیز در افغانستان صادق است. اگر کشورمان بدون حمایت و بدون تعامل، کاملاً به حال خود رها شود، این خطر وجود دارد که بار دیگر به مرکزی برای گروه‌های تروریستی تبدیل شود.

«جائو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در واکنش به ناآرامی ها در افغانستان در پی خروج نظامیان آمریکایی اظهار داشت: ایالات متحده به عنوان بزرگترین عامل خارجی تأثیرگذار بر مسئله افغانستان، مسئولیت غیرقابل انکاری در قبال وضعیت کنونی افغانستان برعهده دارد. ارتش آمریکا باید با روشی مسئولانه خارج شود تا در این دوره گذار، ثبات اوضاع افغانستان تامین شود تا از ایجاد ناآرامی و رنج بیشتر برای مردم افغانستان توسط نیروهای تروریستی و صدمه زدن به صلح و ثبات منطقه جلوگیری شود.

جائو گفت: ۲۰ سال پیش، ایالات متحده به نام مبارزه با تروریسم نیروهای خود را به افغانستان اعزام کرد در حالی که علیه سازمان القاعده و طالبان می جنگید. همزمان تلفات جانی سنگین بر غیرنظامیان افغانستان تحمیل کرد و حالا که ۲۰ سال گذشته، اوضاع امنیتی در افغانستان هنوز پیچیده و وحشتناک است. مساله تروریسم هنوز حل نشده است اما آمریکا ناگهان تصمیم گرفته نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

«ملک ستیز» پژوهشگر ارشد روابط بین‌الملل در کپنهاگ دانمارک در خصوص اینکه آیا خروج آمریکا و متحدانش از افغانستان مسئولانه است یا خیر می گوید: خروج ناتو و آمریکا بنا به پنج دلیل مهم مسئولانه پنداشته نمی‌شود:

«جائو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین: ایالات متحده به عنوان بزرگترین عامل خارجی تأثیرگذار بر مسئله افغانستان، مسئولیت غیرقابل انکاری در قبال وضعیت کنونی افغانستان برعهده دارد. ارتش آمریکا باید با روشی مسئولانه خارج شود تا در این دوره گذار، ثبات اوضاع افغانستان تامین شود

نخست، جنگ با هراس‌افکنی بین‌المللی ناتمام مانده است. بیم آن می‌رود که با خروج غیر مسئولانه، گروه‌های تروریستی دوباره بسیج شوند و از میدان‌های غیرقابل کنترل مرزی افغانستان و پاکستان، جهان به ویژه غرب را تهدید کنند. القاعده در منطقه فعال است و گروه‌های تندرو دیگر در منطقه کمین گرفته‌اند. خروج غیر مسئولانه، نیروهای حامی افراط گرایی را در پاکستان جرأت می‌بخشد تا دست به‌کار شوند و بار دیگر مناطق آزاد و غیرقابل کنترل میان مرزهای افغانستان و پاکستان را در اختیار در آورند.

دوم، اجماع منطقه‌ای برای کاهش نقش تروریسم در منطقه ایجاد نشده است. روابط آمریکا و روسیه خیلی بد است، اختلافات ایران و غرب حل نشده، پاکستان به فکر نقش خود در آینده افغانستان پس از آمریکاست و چین و هند نیز به شدت دچار تضادهای استراتژیک در منطقه هستند.

آسیای مرکزی بیش‌تر از همه از گسترش هراس‌افکنی در امتداد مرزهای افغانستان وحشت‌زده است.

سوم، دولت افغانستان خودکفایی و ظرفیت برای مدیریت وضعیت پیچیده پسا آمریکا را ندارد. این وضعیت بسیار ناامید کننده است. نبود اجماع سیاسی، فقر، فساد اداری، ضعف حاکمیت قانون، نبود اشتغال برای لشکر جوانان بیکار، کم‌بود رهبریت جذاب که کارایی و انسجام به‌بار آورد و نبود برنامه ملی برای هم‌گرایی پس از حضور نیروهای خارجی مهم‌ترین چالش‌های دولت کنونی هستند.

چهارم، آیا طالبان، هم‌کار می‌شود یا مخرب باقی خواهند ماند؟ این پرسش حیاتی در مورد طالبان حل‌ناشده باقی مانده است.

پنجم، نیروهای مسلح افغانستان، به تنهایی و مستقلانه ظرفیت مدیریت جنگ را ندارند. نیروهای رزمی افغانستان کاملاً وابسته به حمایت‌های بین‌الملل هستند. قوای هوایی، زمینی، پلیس و استخبارات افغانستان بدون حمایت جهانی از کار می‌افتند.

در همین رابطه چندی پیش «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، در یکی از مصاحبه ها با رسانه‌های آمریکایی گفت که افغانستان بدون حمایت نظامی خارجی شش‌ماه دوام نمی‌آورد. اگر جنگ ادامه پیداکند، طرف مقابل نیروهای مسلح افغانستان تنها طالبان نخواهد بود، بلکه گروه‌های تندرو دیگر ازجمله داعش نیز در این جنگ بر علیه کابل خواهند جنگید و سناریوی سال‌های ۹۰ یعنی جنگ داخلی را به نمایش خواهد گذاشت.

شوره زار و حقیقت تلخ

نتیجه حضور ۲۰ ساله آمریکا و متحدانش درافغانستان نه برقرای دموکراسی بوده و نه ریشه کنی تروریسم (دقیقاً همان وضعیتی که در عراق شاهد هستیم). افغانستان اکنون از نگاه امنیتی به یک شوره زار می ماند که با توجه به تحولات موجود در آن نمی توان در آینده نزدیک روزگار خوشی را برای آن متصور شد.

خروج غیرمسئولانه آمریکا و متحدانش موجب افزایش سطح خشونت ها در افغانستان شده و اکنون مردم عادی برای دفاع از خود اسلحه بدست گرفته اند که این امر با توجه به اختلافات قومی موجود در افغانستان خود یک زنگ خطر جدی به شمار می آید.

طالبان برای حضور در قدرت و سپهر سیاسی افغانستان باید به سمتی حرکت کند که مورد قبول مردم این کشور، کشورهای منطقه و جامعه جهانی باشد

اما نکته مهمتر این است که طالبان که زمانی عنوان می شد برای ثبات افغانستان باید از بین برود اکنون به قدرتی غیر قابل چشم پوشی در این کشور تبدیل شده و از همین رو بوده که برخی از کشورهای منطقه از دو سال قبل با دور اندیشی مذاکره با این گروه را برای تامین امنیت آغاز کرده اند.

با توجه به خروج نظامیان خارجی و وضعیت و قدرتی که طالبان در افغانستان دارد حضور این گروه در آینده سیاسی افغانستان حتمی است ازهمین رو کشورهای منطقه که بیشترین زیان را از افزایش سطح ناراامی ها در افغانستان خواهند دید باید با یک همگرایی به سمت مسئول تر کردن طالبان برای برقراری امنیت در افغانستان با کمک نیروهای دولتی حرکت کنند.

شرایط فعلی افغانستان و وضعیت طالبان همان شرایط و وضعیت سال های قبل از ۲۰۰۱ میلادی که طالبان قدرت را در دست داشت نیست، هر چند در حال حاضر این گروه قدرتمندترین گروه مسلح حاضر درافغانستان است اما برای حضور در قدرت و سپهر سیاسی افغانستان باید به سمتی حرکت کند که مورد قبول مردم این کشور، کشورهای منطقه و جامعه جهانی باشد چون در غیر اینصورت دیر یا زود با تشکیل ائتلاف دیگری علیه خود شاید اینبار از سوی کشورهای منطقه مواجه شود.

کد خبر 5245021 عبدالحمید بیاتی

منبع: مهر

کلیدواژه: افغانستان خروج نظامیان آمریکا ایالات متحده امریکا طالبان ایالات متحده امریکا عراق فلسطین رژیم صهیونیستی افغانستان روسیه ایران حشد شعبی لبنان مذاکرات وین سوریه ترکیه عربستان سعودی طالبان آمریکا و متحدانش آمریکا با طالبان کشورهای منطقه ایالات متحده بدون حمایت صلح آمریکا سال گذشته خروج غیر خشونت ها سال ۲۰۰۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۴۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمنان به دنبال افغانستان ضعیف و چندپارچه هستند

عبداللطیف نظری معاون وزارت اقتصاد طالبان در نشست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت: دشمنان مردم افغانستان می‌خواهند یک افغانستان ضعیف و چندپارچه وجود داشته باشد.

وی افزود: ما وظیفه داریم یک افغانستان متحد و قوی را برای نسل‌های آینده خود به میراث بگذاریم؛ این مهمترین رسالت همه ماست.

 معاون وزارت اقتصاد طالبان پیش از این در یک گردهمایی در «غزنی» گفته بود مردم افغانستان از جنگ حمایت نمی‌کنند و حامی نظام اسلامی هستند.

نظری با اظهار اینکه طی 20 سال گذشته حضور نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان مردم مالک سرزمین خود نبودند، تاکید کرده بود: در حال حاضر این کشور آزاد و مستقل است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • دشمنان به دنبال افغانستان ضعیف و چندپارچه هستند