Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، از زمانیکه نقش مرسولات عادی و نامه در شبکه پستی کمرنگ شد، مسئولان و تصمیم سازان پست به این فکر افتادند که زمان تغییر فرارسیده و می بایست هر چه سریعتر خودشان را با رویکردهای جدید خدمات رسانی متناسب با تحولات بازار و نیازهای مشتریان، به روز رسانی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما تا چند سال پیش آهنگ این تحولات به دلایل مختلف شتاب چندانی نداشت، طوریکه بتوان ادعا کرد مشکلات عدیده ای که شبکه با آن مواجه است، در کوتاه مدت حل می شود.

علیرضا زرگوش عضو هیئت مدیره شرکت پست در یادداشتی به بررسی موضوعی تحت عنوان " توسعه پست برمدار تقویت زیرساخت ها و افزایش سرمایه ها" پرداخته که متن کامل این یادداشت در ادامه آمده است.

"بررسی وضعیت پست در کشورهای درحال توسعه نشان می دهد بین توسعه صنعت پست و پیشرفت آن کشورها، رابطه مستقیمی برقرار است. در کشورهای پیشرفته نیز پست نمایانگر میزان فعالیت های صنعتی، تحرک بازرگانی، توسعه اقتصادی و برآورده کننده نیازهای بخش تولید و محرک اصلی اقتصاد دیجیتالی است.

بهره برداری حداکثری تکنولوژی های نوین، شرط گذر از پست سنتی به پستی مدرن 

بسیاری بر این باورند که توسعه یافتگی و گذر از پست سنتی به پستی مدرن و امروزی، در گروی بهره-برداری حداکثری از فناوری اطلاعات و تکنولوژی های نوین است. گرچه این باور، کاملاً صحیح است و کسی هم منکر آن نیست، اما در شبکه پست که بخش عمده کار آن بر دوش نیروی انسانی و به کمک سخت افزارهاست، نیازمند تحول از جنس دیگری می باشیم.

تحولی که در کنار تقویت سیستم های نرم افزاری و فناوری اطلاعات، از توسعه ناوگان حمل و نقل، گسترش فضاهای فیزیکی و ایجاد نگاه منطقه ای و استانی، تجهیز نیروی انسانی و توجه به نیازهای آنها غافل نبوده است.

از زمانیکه نقش مرسولات عادی و نامه در شبکه پستی کمرنگ شد، مسئولان و تصمیم سازان پست به این فکر افتادند که زمان تغییر فرارسیده و می بایست هر چه سریعتر خودشان را با رویکردهای جدید خدمات رسانی متناسب با تحولات بازار و نیازهای مشتریان، به روز کنند. اما تا چند سال پیش آهنگ این تحولات به دلایل مختلف شتاب چندانی نداشت، طوریکه بتوان ادعا کرد مشکلات عدیده ای که شبکه با آن مواجه است ، در کوتاه مدت حل می شود.

طی چند سال اخیر، جهت گیری به سمت اقتصاد دیجیتال در شرکت ملّی پست به صورت جدی و عملیاتی کلید خورد و اقداماتی نیز به منظور نوسازی و پوست اندازی انجام شد. شبکه پستی کم کم به کمک اینترنت بیشتر به سوی جذب بازارهای خرد و کلان سوق پیدا کرد .

در شب و روزهای پایانی سال 98، درست زمانی که پست پرترافیک ترین ایام سال را می گذراند و همه می خواستند هدایا، خریدها وامانت هایشان از این سوی کشور به آن سوی دیگر بفرستند؛ سونامی کرونا آغاز شد و محدودیت های سخت رفت و آمد تمام کشور را فراگرفت.

جهش یکباره کسبو کارهای مجازی با آغاز کرونا

کسب و کارهای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی که پیش از این رشد شتابنده ای را آغاز کرده بودند، جهـــش یکباره ای به خود گرفتند و هر روز شاید ظهور ده ها فروشگاه از این دست بودیم که قصد داشتند سفارشـــــات و بسته های مشتریان خود را به کمک شبکه پستی - به دلیل اینکه ارزانترین، گسترده ترین و مطمئن ترین شیوه ارسال است- به دست آنها برسانند. این موضوع موجب شد به یکباره سیلی عظیم از مرسولات و بسته های پستی روانه مرکز تجزیه مبادلات شرکت ملّی پست شده و کار کارکنان این مرکز، لحظه به لحظه بیشتر و بیشتر شود.

تکیه بر اصول مدیریت بحران می طلبید در چنین شرایطی، توسعه و به روزرسانی زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری از جمله استقرار سیستم سورتینگ مکانیزه شتاب بیشتری به خود بگیرد. مراکز تجزیه و مبادلات با نگاه منطقه ای و استانی توسعه یابد و تقویت ناوگان شهری، بین شهری و موتوری شبکه حمل و نقل پست، به عنـــوان طرح های اولویت دار در دستور کار قرار گیرد.

خوشبختانه با پیگیری های مجدانه و تلاش شبانه روزی، بخش های زیادی از این اهداف مانند راه اندازی مرکز تجزیه و مبادلات شماره دو در خارج از شهر تهران و استقرار نخستین سیستم سورتینگ هوشمند بسته و امانات در این مرکز، ایجاد پنج هاب پستی یا همان مرکز تجزیه مبادلات در پنج استان پرترافیک کشور، خرید بیش از چهارصد دستگاه خودروی سبک و کامیون و افزون بر دو هزار دستگاه موتورسیکلت و تزریق آن به شبکه حمل و نقل به سرعت انجام شد و اقدامات دیگری نیز در حال انجام است.

نیروی انسانی، اصلی ترین سرمایه شبکه پستی

در این میان توجه به بهبود کیفیت خدمات متناسب با افزایش بار ترافیک مرسولات و از همه مهمتر نیازهای نیروی انسانی به عنوان اصلی ترین سرمایه این شبکه با حساسیت ویژه ای دنبال شد. نوسازی و متناسب سازی ابزارهای مورد نیاز و لباس موزعین یا همان نامه رسان ها در فصول مختلف سال، بخشی از این اقدامات بود.

از آنجایی که بهبود معیشت همواره از مهمترین خواسته ها و مطالبات کارکنان شبکه پستی است، در چرخه تغییر و تحولات ؛ این مهم هیچگاه از دید تصمیم سازان و متولیان مغفول نمانده است .  ازجمله این موارد می توان به اجرای فصل 10 قانون مدیریت خدمات کشوری، طرح پرداخت براساس عملکرد به صورتی که این پرداختی ها شامل کسورات بازنشستگی شود و در نهایت اجرای طرح همسان سازی حقوق و دریافتی کارکنان قراردادی با کارکنان پیمانی و رسمی که با کمال دقت و تا جایی که مقررات اجازه داد، به اجرا در آمد، اشاره کرد.

بر این اساس، اگر مدرک تحصیلی، سوابق تجربی و دوره های آموزشی یک کارمند قراردادی همسان با یک کارمند پیمانی باشد، حقوق یکسان دریافت کرده و شامل فرآیند ارتقاء نیز می شود.

اگر چه شرایط اقتصادی نامطلوب کشور و فشار تورمی موجب شده این همسان سازی نیز نتواند گره بزرگی از هزینه های خانوارها بگشاید، اما امیدواریم با تداوم توسعه زیرساخت های شبکه و حمایت گسترده از کسب و کارهای خردی که در گوشه و کنار کشور راه افتاده، به زودی شاهد توسعه هر چه بیشتر بازار پست و در نهایت بهبود معیشت خانواده بزرگ و پرجمعیت این شبکه خدمت رسان باشیم.

پست به عنوان یک سرمایه اجتماعی و شبکه ای با قدمت هزاران سال که توانسته اعتماد و اطمینان را به اصلی ترین نماد خود تبدیل کند نیازمند این نوسازی بود تا بتواند در سایه تأمین نیاز مشتریانش، از مهمترین دارایی خود یعنی اعتماد مردم نیز محافظت کند.

امروز می توان ادعا کرد، پس از یک دوره تلاش جهادی و مجدانه، شرکت ملّی پست در مسیر توسعه متناسب با نیاز روز جامعه، مردم و کسب و کارها قرار گرفته است. امید است با تداوم این حرکت رو به جلو، در آینده ای نه چندان دور شاهد رشد چشمگیر شاخص های پستی از جمله سرانه مرسولات پستی باشیم تا بتوانیم از ثمرات و برکات آن که همانا متنوع شدن سبد سرویس ها و خدمات پستی مورد نیاز شهروندان و گسترده شدن سفره کارکنان این شبکه است، بهره مند شویم."

منبع:ایرنا

بیشتر بخوانید

نیاز به پست در دوران کرونا فراتر از تصور شهروندان بود

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اداره پست شرکت پست مرسولات پستی نیروی انسانی زیرساخت ها شبکه پستی شبکه پست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۴۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،حجت الاسلام عبدالرضا پور ذهبی نماینده ولی فقیه در دیدار با رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی نقش بسزایی در توانمندسازی دانش آموختگان و جویندگان کار ایفا می‌کند.
در این دیدار رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور با تاکید بر ضرورت توجه به مهارت آموزی در کشور، آموزش‌های مهارتی را کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه دانست.
مهرداد عظیمی از وجود بیش از ۶۵۰ مرکز دولتی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد و افزود: در این مراکز بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ کارگاه آموزشی فعال هستند.
وی عنوان کرد:۶۰ درصد از رسالت و وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در حوزه آموزش از سوی مراکز خصوصی و خود مردم انجام می‌گیرد.
عظیمی با اعلام اینکه دیپلماسی مهارت یکی از راهبرد‌های کلیدی سازمان در این دولت است، گفت: وجود ۴۰ هزار مربی توانمند در حوزه آموزش می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های کشور باشد
در این دیدار مدیرکل فنی و حرفه‌ای کردستان هم گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته از فردا شاهد برگزاری همایش و گردهمایی سراسری مدیران ستادی و مدیران فنی و حرفه‌ای سراسر کشور در استان خواهیم بود.
به گفته سیدعلی علوی، بر اساس آمار سال گذشته بیش از ۱۵ هزار کردستانی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شدند.
وی افزود: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در تحقق این شعار بسیار تأثیرگذار خواهد بود..

دیگر خبرها

  • ابتکار عمل یزدی‌ها برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تقدیر شد
  • افزایش ۳۳ درصدی خدمات پستی البرز در خرید و فروش اینترنتی
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰