Web Analytics Made Easy - Statcounter

به  گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از بانک مرکزی،  اکبر کمیجانی قائم بانک مرکزی در بازدید از شرکت بازار متشکل معاملات ارزی ضمن تقدیر از این مجموعه و فعالیت‌های آن در راستای ثبات بخشی به بازار ارز،  عنوان کرد: خوشبختانه با ایجاد بازار متشکل معاملات ارزی طی حدود دو سال گذشته شاهد نظام بخشی به بازار اسکناس بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر در بازار مذکور، ۳۶۸ کارگزار عضو هستند که مشتمل بر ۱۸ بانک، ۲۳ صرافی بانکی و ۳۲۷ صرافی تضامنی از سراسر کشور هستند؛ بنابر این بازار توانسته در همین مدت زمان اندک، موفقیت خوبی را در ساماندهی و انتظام بخشی به بازار اسکناس ارز در سطح عمده فروشی داشته باشد.

بیشتر بخوانید 

عرضه ۲۱۰ میلیون دلار در سامانه نیما طی امروز

قائم مقام بانک مرکزی درخصوص فرآیند فعالیت بازار متشکل معاملات ارزی عنوان کرد: در این زمینه خریداران و فروشندگان براساس سازوکار بازار و از طریق سامانه و خدماتی که این شرکت فراهم می‌کند، می‌توانند فعالیت‌های خود را انجام دهند و نیاز‌های خود را برطرف کنند.

کمیجانی با اشاره به اینکه نرخی که بر اساس سازوکار بازار ایجاد می‌شود نقش مرجع دارد، عنوان کرد: در این زمینه اطلاع‌رسانی عمومی به فعالان بازار و مردم عادی درباره نرخ ارز، کمک قابل توجهی را در بهینه‌سازی بازار داشته است. در حال حاضر دو نماد فعال در بازار وجود دارد که بر اساس اطلاعات موجود، حجم معاملات نماد اسکناس دلار آمریکا در بازار یاد شده از ابتدای فعالیت آن تا امروز بیش از یک میلیارد دلار و در نماد اسکناس یورو، حجم معاملات بالغ بر ۱۷۶ میلیون یورو بوده است.

این مقام مسئول افزود: با تعمیق بازار متشکل معاملات ارزی در امسال و استقبال بانک‌ها و صرافی به عنوان کارگزاران بازار و همچنین افزایش تمایل صادرکنندگان به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به صورت اسکناس و عرضه آن در بازار مذکور از طریق کارگزاران بازار، از ابتدای امسال تاکنون روزانه به طور متوسط بیش از ۵ میلیون دلار و یک میلیون یورو در بازار مذکور معامله شده است. همچنین با فعال شدن این بازار از تخلفات در بازار‌های غیررسمی و تضییع حقوق افراد جلوگیری شده و فعالانی که به صورت رسمی در این بازار حضور می‌یابند می‌توانند با آرامش خاطر نسبت به انجام معاملات اقدام کنند.

کمیجانی ضمن تأکید بر تداوم برنامه‌های توسعه‌ای بازار متشکل معاملات ارزی تصریح کرد: امیدوارم این برنامه‌ها با بهره‌گیری از تجربیات کسب شده طی این مدت و هم‌راستا با سیاست‌های ارزی بانک مرکزی ادامه یابد و اهداف متعالی در این زمینه حاصل شود.

وی  بیان کرد: خوشبختانه بازار در حال تعمیق است و در همان حال شفاف سازی در بازار ارز نیز به واسطه بازار متشکل معاملات ارزی محقق شده است. پیام و هدف از تشکیل این بازار روشن است و آن هم ایجاد بازار روشن، شفاف و کارآمدی است که فعالان بازار ارز بتوانند به واسطه کارگزاران بازار متشکل معاملات ارزی در این بازار حضور یابند.

کمیجانی ضمن اشاره به رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۹، گفت: خوشبختانه اقتصاد کشور در سال ۱۳۹۹ علی رغم تحریم‌های شدید بانکی و مالی و مواجهه با شیوع ویروس کرونا، در مقایسه با سایر کشور‌ها که طی همین دوره رشد منفی اقتصادی را تجربه کرده‌اند، توانست با توسعه ظرفیت‌های داخلی و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط نه تنها از رشد منفی جلوگیری کند، رشد مثبت اقتصادی نیز حاصل کنند.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه بار روانی اخبار بر بازار ارز اثرگذار است، تصریح کرد: بازار متشکل ارزی باید تلاش کند در ایام ویژه و حساس کنونی مراقبت‌های لازم را از بازار ارز به عمل آورد تا بتوانیم نوساناتی را که از عوامل غیراقتصادی ناشی می‌شود را پشت سر بگذاریم. چراکه از نظر روانی این اخبار می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد و ضروری است تحت چنین شرایطی نقش بازار متشکل ارزی و فعالان آن از اهمیت بالایی برخوردار است تا با هدایت گری خود نوساناتی از این نوع را خنثی کند، چراکه این نوسانات بر روی سایر نرخ‌ها و شرایط کلان اقتصاد کشور نیز اثرگذار است.

همچنین کمیجانی از تلاش‌های رئیس کل سابق بانک مرکزی، معاون ارزی و اعضای هیأت مدیره بازار متشکل معاملات ارزی و تمام دست اندرکارانی که به پیشبرد امور در این بازار کمک کرده اند قدردانی کرد.

گفتنی است قائم مقام بانک مرکزی با حضور در اتاق معاملات از سامانه معاملاتی بازار متشکل ارزی بازدید و از نزدیک در جریان شرایط و سازوکار اجرایی این بازار قرار گرفت. یادآور می‌شود، در این دیدار معاون ارزی بانک مرکزی و همکاران ارزی قائم مقام بانک را همراهی کردند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بانک مرکزی بازار اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی بازار متشکل ارزی قائم مقام بانک بخشی به بازار بانک مرکزی بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۴۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محسن کریمی در حاشیه اجلاس‌ بانک توسعه اسلامی درباره روابط پولی کشور اظهار کرد: در این اجلاس‌ زمینه‌ای فراهم شد تا با مقامات و بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف گفت‌وگو کنیم.

معاون بین‌الملل بانک مرکزی ادامه داد: روابط پایدار پولی - بانکی ایران و عربستان در دستور کار تهران و ریاض قرار گرفت.

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

وی افزود: در نتیجه این مذاکرات، اتفاقات خوبی در خصوص گشایش منابع مسدود شده ما صورت پذیرفت که در آینده خبرهای خوبی ارائه می‌شود.

کریمی تاکید کرد: برای حج عمره در روزهای گذشته از منابع مسدودشده کشور مبالغی به کشور عربستان منتقل شد که علاوه بر حل مشکل حجاج، منابع کشور نیز آزاد شده است.

کد خبر 848398 برچسب‌ها حج عمره ارز - بازار داخلی خبر مهم بانک مرکزی عربستان تهران بانک‌ توسعه‌ اسلامی ایران دلار آمريكا

دیگر خبرها

  • استفاده از منابع مسدودی آزادشده ارزی کلید خورد
  • اختصاص ۵۰۰ یورو به زائران حج تمتع ۱۴۰۳
  • سیگنال بانک مرکزی به بازار ارز/ استفاده از منابع مسدودی آزادشده ارزی کلید خورد
  • استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد
  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود
  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال