Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-09@02:09:27 GMT

آیینه عبرت؛ درس‌هایی از همسایه شرقی

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۸۴۷۷۶

به گزارش یکتاپرس، سعید شهرابی فراهانی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت: آمریکایی‌ها بعد از گذشت ۲۰ سال از حملات سال ۲۰۰۱، به دنبال خارج کردن نیروی نظامی خود از افغانستان هستند. به راستی پس از دو دهه وضعیت مردم رنج دیده افغانستانی چه تغییری کرده؟! نتیجه حضور آمریکا و نیروهای ائتلافش در این سرزمین، سربرآوردن دوباره طالبان شده است و مناطقی که هر روز میان دولت مرکزی و گروه مزبور دست به دست می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا ابرقدرت آمریکا در افغانستان موفق شد و حال با دستی پر در حال ترک این سرزمین است؟! آیا دموکراتیزاسیون مسلحانه در افغانستان به بار نشست؟!

افغانستان هنوز که هنوز است گرفتار تشتت و درگیری درونی است. این همان عامل اصلی است که باعث شده حتی قدرتهای مداخله‌گری که با پوشش و ادعای نمایندگی جامعه جهانی به افغانستان حمله بردند، زمین‌گیر و مجبور به بازگشت کند.

وضعیت تاسف‌بار امنیتی مردم افغانستان، هر انسان دردمندی را متاثر می‌کند. چه اینکه تا امنیت نباشد، اقتصاد پررونق و فرهنگ غنی و ... هم کاری از پیش نخواهند برد. رنج افغانستان این دقیقه را یادآوری می‌کند که مولفه انسجام ملی و درونی است که رفاه و امنیت را به دنبال می‌آورد؛ نه سپردن سرنوشت ملت خود به وعده‌های رنگین و آبدار بیرون مرزهای ملی که اگر چنین بود اشرف غنی ناچار نمی‌شد در گیر و دار سقوط شهرهای مختلف کشورش، برای دیدار با مقامات کاخ سفید به سوی واشنگتن بشتابد!

"خیر" قاطع و محکم منتخب مردم در نخستین کنفرانس مطبوعاتی و در پاسخ به سوال احتمال دیدار ایشان با همتای آمریکایی؛ صرفا یک موضع سیاسی نبوده و نیست. این "خیر" حاصل تجربیاتی است که به بهای خون حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و مجاهدت آزادگان دوران ما به دست آمده است. امید است که جریان‌ها و نخبگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران؛ این تجربه گران قیمت را برای تحقق منافع ملی و دوستان متعهد ایران هزینه کنند و از رویکردهایی که افغانستان را به چنین صعوبت و مشقتی انداخته حذر کنند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۴۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه‌تمام انتخابات را تمام کنیم

فعال سیاسی اصولگرا بر مشارکت در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و گفت: باید کار نیمه‌تمام را تمام کنیم و آرایش سیاسی مجلس را با انتخاب ۴۵ نماینده باقی‌مانده تکمیل کنیم تا مجلسی با پشتوانه مردمی قوی و در عین حال کارآمد داشته باشیم.

حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص میزان مشارکت در دور دوم دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به تجربه مرحله دوم انتخابات‌های گذشته قاعدتاً با کاهش مشارکت روبرو خواهیم بود چرا که معمولاً در مرحله دوم انتخابات‌ها، انگیزه مردم برای حضور اندکی کمتر می‌شود.

وی با اشاره به حضور فهرست‌های انتخاباتی در این مرحله، افزود: با توجه به وجود فهرست‌های انتخاباتی متعددی که می‌توانند سازمان رأی مناسبی داشته باشند و به واسطه این سازمان رأی افراد بیشتری را وارد انتخابات کنند، انتظار می‌رود حد نرمالی از مشارکت را داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: همواره گفته‌اند کار را کسی کرد که تمام کرد؛ بنابراین در انتخاب هم باید کار نیمه تمام را تمام کنیم و مراحل سیاسی را با انتخاب ۴۵ نماینده باقی مانده تکمیل کنیم تا آرایش سیاسی مجلس کامل شده و مجلسی با پشتوانه مردمی قوی و در عین حال کارآمدی را داشته باشیم.

وی با اشاره به آرایش سیاسی نمایندگان منتخب فعلی که غالباً از طیف اصولگرایی هستند، یادآور شد: اصولگرایان در اصول اختلاف ندارند و همگی متعهد به آرمان‌های انقلاب و تبعیت از امام و رهبری هستند اما مشی‌های سیاسی مختلفی دارند.

کنعانی مقدم با بیان اینکه سلایق مختلف سیاسی با مشی‌های مختلف به مجلس ورود کرده‌اند، خاطرنشان کرد: تا زمانی که در بین مشی‌های سیاسی اختلاف نداشته باشند همه چیز خوب است اما اگر اختلافات سیاسی منجر به نزاع‌های سیاسی شود و به تبع آن باعث کارشکنی و اختلاف و یاس و ناامیدی شود، باید جلوی آن را گرفت.

وی تاکید کرد: نباید عده‌ای پس از انتخاب شدن، از جناح سیاسی خود سوءاستفاده کرده و یاس و ناامیدی را در بین مردم تزریق کنند.

کد خبر 750579

دیگر خبرها

  • ادامه سریال قدیمی آیینه ساخته می‌شود؟
  • روز جمعه انتخابـات است؛ سکون سیاسی مطلق در سطح تهران!
  • دهه «رکود، عبرت، تجربه»/خسارت ۱دهه توقف ذخیره‌سازی گاز ایران
  • آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲ میزبان گردشگران خارجی ۶۳ کشور بوده است
  • افزایش قدرت معیشتی خانوار در آذربایجان‌شرقی مورد توجه خواهد بود
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم است
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه‌تمام انتخابات را تمام کنیم
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • ساخت ۵۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی
  • راه حل رفع مشکلات حضور آگاهانه در انتخابات است‌