Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:28:06 GMT

قوه قضاییه در گام دوم انقلاب

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۸۶۰۳۱

قوه قضاییه در گام دوم انقلاب

یکی از وظایف قوه قضاییه، پاسبانی از حقوق ملت است که منجر به احقاق حق می شود و اگر این وظیفه به درستی انجام شود، اعتماد عمومی به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی ایجاد می شود.    
اعتماد عمومی و اجتماعی زمینه ساز توسعه، پیشرفت و ایجاد حس امنیت در همه عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است و از رانت خواری ها در حوزه اقتصاد و هنجارشکنی ها در حوزه های اجتماعی جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قوه قضاییه ایران به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی از مستقل ترین قوای قضایی در جهان است و این قوه در ۴۰ سال که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته، عملکرد مطلوبی داشته وچند سالی است که در مسیر تحول قرار دارد و امید است پیگیری سند تحول این قوه همچنان با قوت ادامه یابد تا مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد پوشش داده شده و انتظار مردم از احقاق حقوق عامه برآورده شود.
تاسی به سیره شهید بهشتی به عنوان بنیانگذار قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران می تواند الگوی مناسبی برای مدیران این قوه باشد که در عمل، این سیره محقق شود.
یکی از موارد مهم سند تحول قضایی، حفظ استقلال دستگاه قضایی است و اگر این نهاد در احکام و رفع مرافعات مردم به گونه‌ای عمل کند که مردم مطمئن باشند حق‌شان در دادگاه‌ها احقاق خواهد شد، بزرگ‌ترین سرمایه قوه قضائیه یعنی اعتماد مردم تقویت می‌شود.
امروز دستگاه قضایی با مشکلات متعدد مواجه است و یکی از این مشکلات کثرت پرونده‌های قضایی است که از وجود مشکلات اقتصادی، فرهنگی و حتی قانونی نشأت گرفته است.
به همان میزان که مشکلات اقتصادی در جامعه افزایش پیدا کرده بر تعداد پرونده‌های طلاق، سرقت، چک بلامحل و دیگر تخلفات افزوده شده است اما این امکان وجود نداشته که متناسب با افزایش پرونده‌ها بر عِده و عُده دستگاه قضایی افزوده شود.
دومین مشکل مهم قوه قضائیه، اطاله دادرسی است  که یکی از سبب‌های اصلی نارضایتی مردم از دستگاه قضایی بوده و انتظار می‌رود مدیران  قوه قضاییه برای رفع آن تلاش کنند.
در این بین همکاری قوای مقننه و مجریه با قوه قضاییه برای انجام هرچه بهتر وظایف ضروری به نظر می رسد که امیدواریم همه قوا باهمدلی و همپوشانی با یکدیگر منویات رهبر معظم انقلاب و مردم را محقق کنند.
اقتدار قوه قضاییه زمینه تقویت اعتماد عمومی و اجتماعی را فراهم می‌کند و این قوه به عنوان یکی از بازوان گام دوم انقلاب در تحقق آن نقش مهمی دارد.

اول لغایت هفتم تیر ماه به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.

برچسب‌ها تربت حیدریه شهید آیت الله سید محمد بهشتی قوه قضاییه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تربت حیدریه قوه قضاییه تربت حیدریه قوه قضاییه دستگاه قضایی قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۶۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دادگاه‌های علنی برخط در استان کرمانشاه

محمدباقر نریمانی معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری کرمانشاه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضائیه مبنی بر اجرایی شدن سند تحول قضایی، گفت : یکی از موضوعات این سند برگزاری دادگاه‌های علنی و برخط است که آن را در دستورکار قرار داده ایم. 

وی افزود: افزایش دانش و تجربه همکاران و کارکنان دادگاه ها، دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حقوق، حقوقدانان و به طور کلی عموم مردم، اقناع افکار عمومی، افزایش اعتماد مردم به دستگاه قضایی و شفافیت در فرآیند رسیدگی و صدور آراء قضایی از مزایای برگزاری دادگاه‌های علنی به صورت آنلاین است. 

نریمانی با تاکید براینکه در قانون اساسی نیز بر برگزاری دادگاه‌های علنی تاکید شده، خاطرنشان کرد: امکان مشاهده و حضور مجازی عموم مردم در این دادگاه فراهم شده و علاقمندان به مباحث حقوقی، قضایی و جلسات دادگاه‌ها می‌توانند بصورت برخط و از طریق نشانی http://skyroom.adliran.ir/ch/kermanshah-ecourt در این دادگاه‌ها حضور یابند.

اولین جلسه دادگاه علنی برخط استان کرمانشاه در سال جدید، روز دوشنبه (هفدهم اردیبهشت) با موضوع حمل و نگهداری مشروبات الکلی به صورت مجازی و برخط در آدرس یاد شده برگزار خواهد شد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه در استان هرمزگان/ طراحی سامانه‌های الکترونیک قضایی در حوزه های اعسار، انحصار وراثت و.../ ابتکار جالب توجه در خصوص پرداخت دیه تصادفات بدون تشکیل پرونده قضایی/ تشریح آسیب‌های قاچاق سوخت در استان هرمزگان
  • تعیین تکلیف بیش از ۷ هزار سند مالکیت در قشم
  • برگزاری دادگاه‌های علنی برخط در استان کرمانشاه
  • زیرساخت، فرهنگ، قانون؛ عوامل کاهش تصادفات
  • ستاد حجاب از تکالیف شورایعالی انقلاب فرهنگی است | جزئیات جریمه قطعی بدحجابی
  • اعلام جزئیات جدید از لایحه حجاب و عفاف | اصرار بر بی‌حجابی برخورد قضایی دارد
  • جزئیات جریمه قطعی بدحجابی از زبان عضو کمیسیون ویژه لایحه عفاف و حجاب
  • اصرار بر بی‌حجابی برخورد قضایی دارد؟
  • حکم 10 ساله محرومیت هوادار سپاهان؛ رسیدگی قضایی به تخلف در دادسرا
  • قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود