Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور در کنفرانس ملی «رویین‌تن سازی سیستان» که در سرسرای دانشگاه زابل برگزار شد اظهارداشت: وابستگی آب آشامیدنی از محل چاه نیمه ها باید حذف شود و طرح انتقال آب از دریای عمان به منطقه سیستان باید به سرعت اجرایی تا نگرانی آب آشامیدنی در منطقه برداشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: خدمات اکوسیستم تالاب بین المللی هامون مرتبط با فعالیت های زیر مجموعه کشاورزی است و زمانی که تالاب آب داشته باشد بخشی از معیشت مردم از طریق صیادی و دامداری تامین می شود و پذیرفته نیست تمام آب تنها برای کشاورزی اختصاص داده شود در حالیکه تمام فعالیت های در دل تالاب هامون اتفاق می افتد.

وی بخش عمده گرد و غبار را ناشی از فعالیت های انسانی دانست و تصریح کرد: اگر مشکل گرد و غبار در منطقه سیستان حل نشود مشکلات اقتصادی، بهداشتی و در نهایت مهاجرت مردم منطقه را در پی دارد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب ها کشور اظهارداشت: در مطالعات منشاء یابی داخلی گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۹۸ بیش از ۵۷ میلیون هکتار از مساحت غبار خیز کشور است که حدود یک سوم کشور را در برگرفته و در هر هکتار ۸۹ کیلوگرم میزان غبار خیزی است.

وی ادامه داد: در مطالعات منشاء یابی خارج از کشور در سال گذشته بیش از ۳۴۰ میلیون هکتار از کشورهای منطقه با شدت های مختلف جزو مناطق غبار خیز هستند که پتانسیل ۱۵۰ میلیون تن غبار در سال را دارند.

لاهیجان زاده با بیان اینکه از ۱۸۰ هزار کیلومتر وسعت سیستان وبلوچستان حدود پنج میلیون هکتار آن کانون گرد و غبار هستند افزود: کانون های گرد و غبار استان با شدت‌های زیاد و خیلی زیاد در جنوب شهرستان هامون، شمال غرب و جنوب غرب زاهدان، شرق خاش، شمال نیکشهر، شمال شرق فنوج، جنوب غرب تا جنوب شرق و غرب چابهار و کنارک است.

وی تصریح کرد: از این مساحت ۶۹ درصد دارای شدت کم، ۱۲ درصد آن دارای شدت متوسط و بیش از ۱۷ درصد دارای شدت زیاد و خیلی زیاد هستند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های کشور گفت: چهار کانون اصلی و تاثیر گذار در کشورهای افغانستان و پاکستان شناسایی شده و ۱۴ میلیون هکتار کانون غبار خیزی با شدت زیاد با پتانسیل ۱۰ میلیون تن غبار در سال دارند.

وی ادامه داد: ۲ کانون بزرگ در جنوب غرب کشور افغانستان، شمال، شرق و جنوب شهرهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز وجود دارد که ادامه آن با شدت کم به شمال غرب پاکستان کشیده می شود.

لاهیجان زاده اظهارداشت: در افغانستان پنج حوزه آبریز وجود دارد که از این تعداد چهار حوزه آبریز آن مرزی است به طوریکه افغانستان روی حوزه آبریز مرزی برنامه های متفاوت از دهه های گذشته دارد.

وی تاکید کرد: بزرگترین حوزه آبریز افغانستان هیرمند بوده که ۸۲ درصد آن در افغانستان و ۱۵درصد آن در ایران و سه درصد آن در پاکستان است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های کشور گفت: در کشور افغانستان هم‌اینک ۶۲ سد وجود دارد که ۱۹ سد آن در حوزه آبریز هیرمند احداث شده و کل آورد رودخانه آبریز هیرمند بیش از ۹ میلیارد مکعب تا ۱۷ میلیارد مکعب بسته میزان بارندگی در حوزه آبریز است.

رییس دانشگاه زابل نیز در این کنفرانس گفت: نفس های سیستان به شماره افتاده است و آینده مبهم جلوی روی این منطقه قرار گرفته که مسائل را باید به گونه ای دیگر نگاه کنیم.

پیمان افراسیاب افزود: هویت مردمان ایران با شاهنامه، شهرسوخته، تخت جمشید و طاق بستان میخ های هستند که درون زمین فرو رفته و کشور ایران را در مقابل حوادث مختلف نگه داشته اند و اگر سیستان نداشته باشیم یعنی شاهنامه نداریم.

وی اظهارداشت: هیچ کدام از پروژه ها با وجود بودجه های زیاد در منطقه سیستان منجر به رشد و توسعه نشده چرا که جواب های ما بر اساس فرضیات اشتباه طراحی شده است.

رییس دانشگاه زابل ادامه داد: کنفرانس ملی «رویین‌تن سازی سیستان» برای رسیدن به سوال ها و جواب های معقول طراحی شده تا با حضور کارشناسان نقشه راه توسعه سیستان طراحی شود.

کنفرانس ملی رویین تن سازی سیستان از امروز دوشنبه هفتم تیر طی ۲ روز به صورت تلفیقی مجازی و حضوری با همکاری وزارت نیرو و دانشگاه زابل در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست محیط زیست دریایی معاون محیط زیست دریایی و تالاب ها میلیون هکتار دانشگاه زابل حوزه آبریز گرد و غبار درصد آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۷۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر طاهری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه با بیان اینکه پروژه با هدف به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ناشی از منابع آلاینده اجرا شد، اظهارداشت: این پروژه علاوه بر شناسایی منابع آلاینده زیست محیطی رصد و نظارت منطقه‌ای بر وضعیت منابع آلاینده، ارائه راه کارهای مدیریتی کاهش پیامدهای محیط زیستی، ایجاد بستری مناسب برای تصمیم گیری بهتر و ارتقای آگاهی‌های عمومی در رابطه با مسائل زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

وی مراحل انجام پروژه را شامل فاز مطالعات و بررسی کلیات وضعیت محیط زیستی منطقه، شناسایی منابع آلاینده سطح منطقه، تهیه بانک اطلاعاتی، ارائه راهکارهای کاهش آلاینده‌ها، تهیه اطلس زیست محیطی منطقه و ارائه راه کارهای مدیریت محیط زیست در منطقه عنوان کرد.

طاهری بابیان اینکه در این اطلس منابع آلاینده هوا، خاک، نور، انرژی، امواج و.. شناسایی شده است، افزود: در گام دوم براساس داده‌های احصا شده، برنامه ریزی برای به حداقل رساندن آلودگی ناشی از مراکز آلاینده آغاز خواهد شد.

کد خبر 6089935

دیگر خبرها

  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • افغانستان حقابه را می دهد؟
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • (ویدئو) حضور پرشور مردم در کنار تالاب هامون
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • جانی دوباره درتالاب هامون جازموریان سیستان وبلوچستان