Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@09:28:18 GMT

اهداف آمریکا از تاکتیک ترک مذاکرات

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۸۷۳۹۹

اهداف آمریکا از تاکتیک ترک مذاکرات

مذاکرات هسته ای بین ایران و کشور های عضو برجام در آستانه هفتمین اجلاس قرار دارد؛ مذاکراتی که هیات آمریکایی نیز با حضور در وین پایتخت اتریش به صورت غیرمستقیم در آن مشارکت دارد. در این مدت باوجود پیشرفت های قابل ملاحظه اما موانع و مشکلاتی نیز سر راه قرار داشته است.

در روزهای اخیر شاهد تاکتیک تازه ای از سوی مقامات کاخ سفید برای اعمال فشار بر تهران بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«آنتونی بلینکن» در گفت وگو با روزنامه «نیویورک تایمز» خروج آمریکا از مذاکرات وین را بسیار قریب الوقوع دانست اما درباره زمان احتمالی خروج دولت بایدن از گفت‌ و گوهای هسته‌ای گفت که «نمی‌توانم زمانی برای آن تعیین کنم اما این تاریخ دارد نزدیکتر می‌شود.»

همزمان یک مقام ارشد آمریکا که خواست نامش فاش نشود از احتمال تجدیدنظر دولت بایدن در رویکرد خود در قبال ایران سخن به میان آورده و هشدار داده که «این فرآیند برای همیشه باز نخواهد بود، ما اختلافاتی داریم و اگر نتوانیم آنها را در آینده قابل پیش‌بینی حل و فصل کنیم، من فکر می‌کنم باید دوباره سازماندهی کنیم و ببینیم چطور می‌شود به جلو حرکت کرد.» از نگاه ناظران، دولت آمریکا با برهم زدن توازن برجام در عمل مانع اجرای توافق شد که در پی آن، کاهش تعهدات ایران نیز با هدف توازن بخشی انجام گرفت و اینک به یکی از گره ها تبدیل شده است.

امروز آمریکا در حالی از جایگاه شاکی به مذاکرات هسته ای ورود کرده که خود عامل اصلی به این روز افتادن برجام است. «دونالد ترامپ» رییس جمهوری پیشین آمریکا اردیبهشت ۱۳۹۷ به توافق و تعهد خود در برجام پشت کرد و از آن خارج شد. به دنبال آن، آمریکا تحریم‌های شدیدی را ذیل عنوان «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران اعمال کرد به آن امید که با اعمال این فشارها بتواند ایران را به پذیرش شرط‌های این کشور برای توافقی جدید وادارد؛ سیاستی که در نهایت شکست خورد.

البته طرف ایرانی نیز به مذاکرات فرسوده و بی پایان اعتقادی ندارد و «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه روز شنبه پنجم تیرماه گفته است احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام امکان پذیر است اما جمهوری اسلامی مذاکره بی‌پایان نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات بر سر احیای برجام در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که ایران «به واسطه تعهد جدی خود به حفظ توافقی که ایالات متحده تلاش کرده بود آن را نابود کند، فعال‌ترین طرف» در مذاکرات هسته ای در وین بوده است و اغلب پیش‌نویس‌ ها را این کشور پیشنهاد داده‌ است.

تحلیلگران بر این باورند که آمریکا از طرح ترک میز مذاکرات چند هدف مشخص را دنبال می کند که یکی از مهمترین آنها فشار بر ایران به دلیل خودداری تهران از تمدید نکردن توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

این هدف کاخ سفید از اظهارات چند روزپیش بلینکن در مصاحبه با روزنامه «نیویورک تایمز» نیز مشهود بود که تاکید کرد «اگر ایران به گسترش برنامه اتمی خود ادامه ‌دهد، به‌زودی این برنامه به نقطه‌ای می‌رسد که امکان کنترل و مهار آن غیرممکن می‌شود.» او اضافه کرد: اگر آنها به چرخش سانتریفیوژهای پیشرفته با سطح بالاتر ادامه دهند ما به نقطه‌ای می‌رسیم که به‌صورت عملی بازگشت به توافق هسته‌ای را بسیار سخت می‌کند.

لازم به ذکر است که اسفندماه پارسال دولت بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای را محدود و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد. پس از آن، تهران و آژانس به توافقی سه ماهه دست یافتند که بر پایه آن دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای به مدت سه ماه فعالیت کند اما دسترسی به ذخایر آن تنها در صورتی امکان‌پذیر باشد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو شود. این توافق سه ماهه به مدت یک ماه دیگر تمدید شده بود که مهلت آن شامگاه پنج‌شنبه ۳ تیر به پایان رسید.

برخلاف انتظار طرف غربی، تهران از تمدید مجدد توافق با آژانس خودداری کرد و «کاظم غریب‌آبادی» نماینده ایران در آژانس در واکنش به درخواست آژانس درباره تمدید تفاهم‌نامه گفت: هر چند تفاهم فنی مشترک سه ماهه میان آژانس و ایران صورت گرفت، اما باید توجه داشت که مبنای این تفاهم، تسهیل مذاکرات سیاسی و کمک به موفقیت آن در جهت مختصات مدنظر کشورمان بود و نه الزام ایران نسبت به اجرای درخواست آژانس. بر اساس تصمیم سیاسی ایران، نقش آژانس صرفا در حد یک مجری است.

دلیل دیگری که بسترساز طرح تاکتیک ترک میز مذاکرات از سوی مقامات کاخ سفید شده، عمرچند هفته ای دولت روحانی است که به باور ناظران به دلیل امضای برجام با این دولت، احیای آن نیز آسان تر از هر دولت دیگری در ایران خواهد بود. به ویژه که حجت الاسلام رییسی رییس جمهوری منتخب در نشست خبری خود صراحتا تاکید کرد که هرگز دیداری با همتای آمریکایی خود نخواهد داشت. اگرچه رییس جمهوری منتخب بر ادامه مذاکرات هسته ای تاکید کرده اما به غربی ها نگرانند احیای برجام در دولت بعدی شکل نگیرد یا اینکه بیش از پیش وارد فاز فرسایشی شود.

برچسب‌ها برجام سید ابراهیم رییسی انتخابات ریاست جمهوری حسن روحانی آنتونی بلینکن آژانس بین المللی انرژی اتمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام سید ابراهیم رییسی انتخابات ریاست جمهوری برجام سید ابراهیم رییسی انتخابات ریاست جمهوری حسن روحانی آنتونی بلینکن آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکرات هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۷۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه

امیدواری به برقراری آتش‌بس در خاورمیانه سبب تثبیت قیمت نفت در روز سه‌شنبه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با وجود ادامه حمله‌ به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، مذاکرات خاورمیانه و امیدواری به برقراری آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی سبب شد قیمت‌های نفت روز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت‌ماه) پس از کاهش در معامله‌های روز گذشته ثبیت شود. این در حالی است که سرمایه‌گذاران منتظر نشانه‌هایی از نتیجه نشست بانک فدرال رزرو آمریکا درباره نرخ بهره بانکی هم هستند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز سه‌شنبه تا ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه به وقت گرینویچ با ۲۷ سنت یا ۰.۳درصد افزایش به ۸۸ دلار و ۶۷ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) روز سه‌شنبه با ۳۰ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش با قیمت ۸۲ دلار و ۹۳ سنت برای هر بشکه معامله شد.

ییپ جون رانگ، تحلیلگر بازار در مؤسسه آی‌جی گفت: مذاکرات کنونی برای برقراری آتش‌بس احتمالی بین حماس و رژیم صهیونیستی، فعالان بازار را به سمت کاهش بیشتر صرف ریسک ژئوپلیتیک در قیمت‌های نفت سوق داده است، حال آنکه نشست آتی بانک مرکزی همچنین ابهام‌های کوتاه‌مدتی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: حفظ نرخ بالای بهره بانکی برای مدت طولانی می‌تواند سبب افزایش بیشتر ارزش دلار آمریکا شود و در عین حال خطرهایی را برای چشم‌انداز تقاضای نفت ایجاد کند.

از سویی دیگر ادامه حمله‌ حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در جنوب مسیر تجاری کانال سوئز از افت قیمت نفت جلوگیری کرده است و در صورت پیش‌بینی فعالان بازار مبنی بر ایجاد اختلال در عرضه نفت خام، ریسک افزایش می‌یابد.

در بخش اقتصادی هم سرمایه‌گذاران این هفته منتظر بررسی سیاست بانک مرکزی آمریکا هستند که قرار است روز یکم ماه مه (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه) اعلام شود. این در حالی است که تورم مقاوم آمریکا انتظار بازار را برای هرگونه کاهش نرخ بهره از بین می‌برد و می‌تواند ارزش دلار آمریکا را بالا ببرد و تقاضای نفت را مختل کند.

برخی سرمایه‌گذاران با احتیاط پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بانکی را در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ یک‌چهارم درصد افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • پول انتخابات و جنگ؛ اهداف واقعی‌تر سفر بلینکن به منطقه‌
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • آیین نامه ترویج نماز در هیات دولت تصویب شد
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟