Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@08:16:03 GMT

قزوین به قطب صنایع دستی ایران تبدیل می‌شود

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۸۷۴۸۵

قزوین به قطب صنایع دستی ایران تبدیل می‌شود

به گزارش ایرنا، امروزه بسیاری از کشورها برای درآمدزایی و اشتغالزایی تنها به منابع طبیعی و یا صنعت و کشاورزی بسنده نمی کنند، خیلی از جوامع دریافته اند از طریق گردشگری و صنایع دستی نیز می توان درآمدهای قابل توجهی را نصیب خود کنند.

اگرچه کرونا مشاغل و کسب و کارهای حوزه گردشگری و صنایع دستی را خیلی بیشتر از سایر حرفه ها آزار داد و به آن خسارت وارد کرد ولی با این حال امید می رود با فروکش کردن این ویروس در آینده نه چندان دور بار و عادی شدن شرایط و رفع محدودیت های داخلی و جهانی در زمینه سفر و جهان گردی و در واقع در دوره پساکرونا بار دیگر شاهد رونق در این حوزه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشور ما نیز که از تاریخ، پیشینه و فرهنگ بسیار غنی برخوردار است، صنایع دستی متنوع و فاخر فراوانی وجود دارد که ضمن داشتن ارزش معنوی و هویتی می توان به آنها برای تقویت اقتصاد و معیشت شهروندان در خیلی از شهرها و روستاهای هدف گردشگری اتکا کرد.

استان قزوین نیز یکی از این استان هاست که استعدادهای بالقوه و بالفعل زیادی در زمینه صنایع دستی دارد، اگرچه هنرهای دستی این استان به دلیل بی توجهی به برندسازی آنطور که باید شناخته شده نبوده اند، با این  اتفاقات خوبی در این استان در دست پیگیری است که با تحقق آن صنایع دستی این استان به خوبی در سطح داخلی و بین المللی شناخته خواهد شد که در گفت و گو با "سید میثم حصاری" معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین در مورد آنها به گفت و گو پرداختیم.

ایرنا: از پرونده ثبت جهانی بازارچه صنایع دستی سعدالسلطنه قزوین بفرمایید.

مستندات و مدارک لازم برای ثبت جهانی این بازارچه صنایع دستی تهیه و در اختیار یونسکو قرار داده شده و هیات خارجی نیز برای بازدید و بررسی به قزوین سفر کرده اند اما با درگذشت خانم غاده حجاوی رئیس شورای جهانی صنایع دستی به دلیل کرونا و همچنین شیوع این ویروس همه گیر، پیگیری ثبت جهانی با تاخیر روبرو شد اما وزارت میراث فرهنگی نیز پیگیر این کار است تا این اتفاق بزرگ زودتر به نتیجه برسد.

ایجاد کارگاه های زنده و فعال تولید صنایع دستی، بسته بندی مناسب و درج توضیحات به انگلیسی بر روی محصولات، ممنوعیت عرضه و فروش کالاهای خارجی در بازارچه، برخورداری از نمایشگاه و موزه صنایع دستی از جمله این شرایط و الزاماتی است که برای ثبت جهانی این مجموعه به عنوان بازارچه صنایع دستی مورد تاکید بوده و در این خصوص به یونسکو قول مساعد داده شده است.

ثبت جهانی این بازارچه قزوین که قطعی شده و به زودی به نتیجه خواهد رسید، را بدون شک در زمره یکی از قطب های صنایع دستی ایران و منطقه قرار می دهد.

باید یادآور شد سعدالسلطنه به نخستین بازارچه صنایع دستی ثبت جهانی در دنیا تبدیل خواهد شد که این رخداد ظرفیت خوب و بالایی را برای رونق گردشگری و همچنین صنایع دستی قزوین ایجاد خواهد کرد.

ایرنا: خیلی از هنرها و صنایع دستی امروزه به مرور به بوته فراموشی سپرده شده اند، معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی برای احیا هنرهای فراموش شده در سال های اخیر چه اقدامی انجام داده است؟

با برگزاری دوره های آموزشی از طریق رایزنی با استادکاران قدیمی به منظور ارایه آموزش توانسته ایم برخی از رشته های در معرض و آستانه فراموشی یا رشته های فراموش شده را احیا کنیم.

در حال حاضر با برگزاری دوره های چادرشب بافی، نم نم دوزی و موج بافی در حال احیای این هنرهای دستی هستیم ضمن اینکه در سالیان گذشته با برگزاری دوره های آموزشی موجب احیای رشته های فراموش شده و یا در حال فراموشی نقاشی پشت شیشه، درویش دوزی و نگارگری در استان قزوین شده ایم.

هنرهای دستی جزو میراث فرهنگی و هویت ملت ها به شمار می روند و از ارزش معنوی بالایی برخوردار هستند بنابراین یکی از سیاست های مهم وزارت میراث فرهنگی و ادارات کل استانی حفظ و احیای صنایع دستی فراموش شده یا در حال فراموشی است.

البته احیای هنرهای دستی فراموش شده تنها از طریق آموزش به هنرجویان جدید محقق نمی شود بلکه باید از حیث اقتصاد و بازار نیز به آن کمک کرد که تلاش داریم به موازات دوره های آموزشی، به این موضوع نیز توجه شود.

ایرنا: یکی از روستاهای قزوین نیز قرار است به عنوان روستای ملی صنایع دستی معرفی شود، در این خصوص توضیح بفرمایید.

روستای تاریخ و زیبای اندج در بخش الموت شرقی شهرستان قزوین با توجه به ظرفیت بالا در حوزه صنایع دستی برای کسب این عنوان نامزد شده است.

این روستا یکی از قطب های تولید گلیم در سطح منطقه به شمار می رود، ضمن اینکه به دلیل زیبایی های طبیعی منجصر به فرد خود از قطب های گردشگری الموت و استان قزوین نیز به شمار می رود و قرار گیری آن به عنوان روستای ملی صنایع دستی می تواند برکات زیادی را برای اهالی آن و جوانان و هنرمندان صنایع دستی منطقه به همراه داشته باشد.

با حضور کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، بنیاد مسکن، استانداری و بخشداری به تازگی از این روستا بازدید شده و احداث کارگاه متمرکز و جانمایی بازارچه صنایع دستی مورد بررسی قرار گرفت.

به زودی بازرسان شورای راهبردی شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی از این روستا بازدید می کنند و امیدواریم با تایید این شورا و همراهی دستگاه ها بتوانیم با ثبت این روستا گامی مهم در رونق گردشگری و صنایع دستی الموت و استان قزوین ایجاد کنیم.

ایرنا: صنایع دستی قزوین آنطور که باید و شاید در سطح کشور شناخته شده نیست،علت این موضوع چیست؟

در سال های اخیر منهای پارسال و امسال که با کرونا درگیر بودیم با برگزاری نمایشگاه ها و همچنین اعزام هنرمندان به نمایشگاه های خارج از استان تلاش کرده ایم تا هنرهای دستی قزوین را به هموطنان معرفی کنیم با این وجود تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی داریم.

یکی از دلایل این موضوع کم توجهی نسبت به برندسازی محصولات و صنایع دستی و نبود انسجام و تشکیلات میان هنرمندان بوده که طی سال های اخیر به این موضوع ورود پیدا کرده ایم و امیدواریم تشکیل انجمن صنایع دستی و همکاری های این انجمن با اتاق بازرگانی به رفع این خلاء کمک کند.

ایرنا: یکی از رازهای موفق فعالان صنایع دستی در هر کشور و شهر عرضه محصولات خود به خارج یا صادرات است، آمار استان قزوین در این خصوص چگونه است؟

در سال گذشته شاهد صادرات چهار میلیون دلار از صنایع دستی قزوین به خارج از کشور بودیم که با رفع کرونا، تقویت تعاملات بین المللی و ثبت جهانی بازارچه سعدالسلطنه این رقم به چندین برابر افزایش خواهد یافت.

در سال های اخیر صادرات چمدانی صنایع دستی قزوین به بیش از ۱۰ کشور دنیا از جمله عراق، قطر، آلمان، ایتالیا، کانادا، یونان، لبنان، ترکیه و جمهوری آذربایجان انجام شده و در حال انجام است.

ایرنا: هنرمندان صنایع دستی قزوین چه میزان از تسهیلات حمایتی جبران خسارات کرونا بهره مند شده اند؟

بیش از ۳۰۰ فقره تسهیلات به ارزش بیش از ۴۵ میلیارد ریال در اختیار هنرمندان و فعالان صنایع دستی آسیب دیده استان قزوین قرار گرفته است که البته این آمار تا پایان فروردین ماه سال جاری بوده و تاکنون این رقم افزایش یافته است.

معتقدیم کمک به هنرمندان صنایع دستی کمک به حفظ فرهنگ و هنر این سرزمین است و ما باید هرآنچه در توان داریم از فعالان حوزه صنایع دستی حمایت کنیم تا شاهد رونق این حوزه و حفظ هنرهای دستی باشیم.

ایرنا: در حوزه آموزش به علاقه مندان هنرهای دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین چه فعالیت هایی دارید؟

تقریبا در همه رشته ها و صنایع دستی موجود در قزوین ظرفیت آموزشی داریم البته شیوع کرونا برگزاری دوره های آموزشی را با اخلال روبرو کرده اما تلاش کرده ایم با محدودسازی ظرفیت کلاس های آموزشی و اجرای دوره های آنلاین آموزش در صنایع دستی استان را تعطیل نکنیم.

در حال حاضر به جز آموزشگاه های خصوصی، در خانه تاریخی داعی که معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی نیز در آن قرار دارد به ارایه آموزش های مختلف صنایع دستی به علاقه مندان می پردازیم.

با توجه به شیوع کرونا برخی دوره ها و آموزش های برخط (آنلاین) را در رشته های مختلف از جمله چرم دوزی، تراش روی سنگ، سفال، گلیم بافی و حکاکی روی چرم در دستور کار قرار داده ایم.

ایرنا: اولویت امسال معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین چیست؟

یکی از شاخصه های مهم کیفی مربوط به هنرهای دستی برخورداری آنها از مهر اصالت ملی است و از همین رو با آگاه سازی هنرمندان و اعلام شرایط مورد نظر امسال مهم ترین اولویت خود را افزایش هنرمندان صنایع دستی که موفق به دریافت این مهر می شوند، قرار داده ایم.

در کنار این موضوع پیگیری ثبت جهانی بازارچه سعدالسلطنه و برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی در فضاهای فرهنگی و تاریخی و ادارات و همچنین حمایت از هنرمندان آسیب دیده  در صورت مساعد شدن شرایط کرونایی را در دستور کار قرار داده ایم.

ایرنا: در حال حاضر عمده صنایع دستی فعال استان قزوین چه رشته هایی هستند و چند نفر از این طریق اشتغال و درآمد دارند؟

گلیم بافی، رودوزی های سنتی، معرق کاری، جاجیم بافی، آینه کاری سنتی، مس گری،چرم دوزی، پاپیه ماشه، گره چینی، گچبری سنتی، نقاشی پشت شیشه، از جمله هنرهای مطرح صنایع دستی قزوین به شمار می رود و براساس آخرین آمار حدود هفت هزار و ۵۰۰ هنرمند داریم که به شکل فعال و یا غیرفعال در حوزه ساخت صنایع دستی، دستی بر آتش دارند.


 

برچسب‌ها صنایع دستی استان قزوین میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنایع دستی استان قزوین میراث فرهنگی صنایع دستی استان قزوین میراث فرهنگی صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی هنرمندان صنایع دستی بازارچه صنایع دستی صنایع دستی قزوین برگزاری دوره دوره های آموزشی ثبت جهانی سال های اخیر هنرهای دستی استان قزوین فراموش شده قرار داده رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۷۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد

محمد ثابت اقلیدی در مراسمی که با حضور دکتر مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و به منظور واگذاری تعدادی از اتاق‌های ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی این استان برگزار شد گفت: در راستای حمایت، توسعه، ترویج و آموزش صنایع دستی این اقدام صورت گرفته است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: در حال حاضر ۵ اتاق از ارگ کریم خانی به اساتید درای نشان درجه یک صنایع دستی اختصاص یافته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تاکید کرد: چنانچه صنایع دستی حمایت شوند زمینه برای توسعه اقتصاد و اشتغال فراهم خواهد شد.

ثابت اقلیدی از مهمترین اهداف چنین اقدامی را گردهمایی هنرمندان در یک مکان و معرفی آن‌ها تولیدات فاخرشان به بازدیدکنندگان و گردشگران عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ارگ کریم خانی یکی از جاذبه‌های اصلی و پربازدید کننده‌ترین گردشگری شیراز است حضور هنرمندان صنایع دستی در این مکان تاثیر به سزایی در معرفی و عرضه محصولات صنایع دستی فاخر استان دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • نمایشگاه صنایع‌دستی در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود