Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش آب و غذای سالم گفت: فرسودگی شبکه آب و خشکسالی‌های دراز مدت سیستم بهداشت را با چالش مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دکتر محمد مهدی بانشی در نشست برنامه بهداشت مواد  غذایی در پیشگیری و کنترل بیماری‌های منتقله از غذا با بیان اینکه مدیریت بیماری‌ها و بهداشت محیط دو رکن و پایه سیستم بهداشتی هستند، گفت: در موضوع کووید ۱۹ هم بیشتر حجم و فشار کار روی این دو گروه بوده و عملکرد خوبی هم داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس مرکز بهداشت استان، خطاب به کارشناسان با تاکید بر تقویت اطلاعات بهداشتی گفت: کارشناسانی که بر وظایف سایر گروه‌ها احاطه ندارند و تنها به فکر کار خود هستند موفق نمی‌شوند.

وی در خصوص بیماری‌های منتقله از آب و غذا گفت: امروزه در کشور دچار چالش‌های ناشی از خشکسالی‌های دراز مدت، کمبود منابع آبی، فرسودگی تاسیسات آبی هستیم،برخی از تاسیسات آبی مربوط به اوایل انقلاب است لذا همه این موارد مردم را به لحاظ آب مطمئن دچار پیچیدگی کرده است.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: غذا هم نقش مهمی بر سلامت افراد دارد امروز شاهد مصرف غذاهایی با  پیچیده و فسادپذیری بالا هستیم‌ که با بازدید مستمر از این دو حوزه مهم  در زمان بیماری کووید ۱۹ غافل نشویم.

بانشی با بیان اینکه کووید ۱۹ یکی از مهمترین برنامه سیستم بهداشتی است اما همه آن نیست،افزود: به صورت همزمان از کووید ۱۹ و سایر بیماری‌ها مثل سرطان‌ها و سایر بیماری‌ها غافل نشویم اگر تنها متوجه کووید ۱۹ باشیم و از سایر بیماری‌ها غافل شویم  متحمل ضرر و زیان‌‌هایی می‌شویم که در آینده خود را نشان می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر واکسیناسیون کودکان گفت: کشور هنوز به ایمنی لازم در حوزه آب و غذا نرسیده لذا نکات بهداشتی مورد توجه باشد.

وی اضافه کرد: تامین آب بهداشت برای حوزه عشایر همواره یکی از دغدغه‌ها بوده که خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شده و آبرسانی با تانکر انجام می‌شود اما هنوز به آنچه دلخواه هست نرسیدیم.

وی بیان کرد: کارشناسان حوزه‌های بهداشت محیط و مدیریت بیماری، بازرسی و انجام آزمایش از کارخانه‌های مواد غذایی و منابع آب را در دستور کار داشته باشند، افزود: برای کنترل طغیان‌ها در این حوزه نمونه‌گیری از آب و مواد غذایی صورت گیرد که نمونه‌گیری‌ها ضعیف و در حد مطلوب نیست.

وی تصریح کرد: استان هنوز به لحاظ سیستم بهداشتی قوی نیست و در مناطق گرمسیری مستعد طغیان بیماری ناشی از آب و غذا هستیم چرا که گاهی آب  از منابع نامطمئن تامین می‌شود.

بانشی با اشاره به آمادگی برخورد با طغیان بیماری‌ها افزود: متاسفانه در گزارش‌گیری از بیماران خصوصا بیماران اسهال خونی ضعیف عمل کردیم از پزشکان بخش خصوصی و پزشکان مراکز بهداشتی بخواهید در این بخش مهم نهایت همکاری را انجام دهید.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد، در پایان خاطرنشان کرد: گزارش‌دهی از بیماری سالک، هاری و بقیه موارد فراموش نشود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: معاون بهداشت کهگیلویه و بویراحمد سیستم بهداشت بیماری ها کووید ۱۹ آب و غذا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۸۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌

 شیوا شبدینی   بیان کرد: آخرین روز سلامت «خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی» عنوان یکی از روزهای «هفته سلامت» است، در این نام‌گذاری به طور ویژه اهمیت خانواده به‌عنوان اولین پایگاه آموزشی در زمینه‌های تغذیه سالم و ورزش همگانی پیش از ورود به جامعه موردتوجه قرار گرفته است.

وی افزود: یک خانواده سالم، با ایجاد فرهنگی از آگاهی درباره سلامت، این امکان را به اعضایش می‌دهد که بهترین تصمیم‌ها را در خصوص سلامتی خودشان بگیرند، آموزش‌های مرتبط با تغذیه سالم، مراقبت از بدن و روح و تدابیر پیشگیری از بیماری‌ها، بخشی از این فرهنگ سلامت در خانواده هستند که به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می‌کنند.

پزشک مرکز سلامت تصریح کرد: باتوجه‌به افزایش چندبرابری چاقی در چند دهه اخیر و به‌تبع آن افزایش کم‌سابقه موارد ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آن نظیر کبد چرب و دیابت، تغذیه سالم و ورزش همگانی که از عوامل اصلی پیشگیری از چاقی هستند بیش از گذشته موردتوجه قرار گرفته و بر نقش و اهمیت خانواده و به طور ویژه مادر خانواده به‌عنوان اولین مروج این سبک زندگی سالم تأکید شده است.

وی یادآور شد: تهیه غذای سالم یکی از ارکان اصلی سلامت هر فرد به شمار می‌رود و تصور من بر این است که بانوان نقش اصلی را در این زمینه عهده‌دار هستند. اگر بتوانیم مادران و خانم‌های خانه‌دار را در زمینه تغذیه سالم آموزش دهیم شاید گام بزرگی در این زمینه برداریم، در درجه اول آموزش به خانواده اهمیت دارد و محل دیگری که فرد به آن وارد می‌شود مهدهای کودک و مدارس هستند، پس در مرحله بعد تمرکز اصلی باید روی آموزش در مهدهای کودک و مدارس باشد.

شیوا شبدینی در ادامه تشریح کرد: دیگر مراکزی که می‌توانیم آموزش‌ها را در آن‌ها آغاز کنیم، محل‌های کار و ادارات هستند، بارها دیده شده که غذاهایی که برای کارمندان تهیه و طبخ می‌شود از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، اکنون اکثر افراد ناگزیرند غذا را یا در محل کار بخورند یا از طریق رستوران‌های اطراف محل کار خود تهیه کنند. اگر غذاهایی که ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌ها برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند غذای سلامتی باشد، سلامت کارمندان نیز تضمین می‌شود.

وی اظهار کرد: خیلی‌ها بر این باورند که پیروی از یک رژیم غذایی اصولی و سلامت هزینه‌های زیادی دارد، اما اگر واقعاً کلاه‌خود را قاضی کنیم متوجه می‌شویم که بدن ما در طول هفته‌ها و ماه‌ها چقدر مواد غذایی ناسالم مانند انواع شیرینی‌ها، تنقلات، چیپس و پفک و انواع نوشابه‌های شیرین و آب‌میوه‌های صنعتی دریافت می‌کند، اگر از مصرف این غذاها و تنقلات ناسالم پرهیز کنیم می‌توانیم هزینه‌ای را که پیش‌تر صرف این غذاها می‌کردیم، به تهیه مواد غذایی سالم اختصاص دهیم.

شبدینی خاطرنشان کرد: مورد دیگری که دیده می‌شود کم‌تحرکی است، ساعات خیلی طولانی حضور در ترافیک سنگین شهری باعث می‌شود افراد تحرک کمی داشته باشند، کم‌تحرکی عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله کبد چرب، بیماری‌های قلبی عروقی و مشکلات اسکلتی (استخوانی) است.

وی افزود: اگر بتوانیم در کنار تغذیه سالم حداقل روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان به فعالیت ورزشی اختصاص دهیم و در آخر هفته‌ها به همراه خانواده ورزش‌های خیلی ساده مانند رفتن به پارک‌ها، کوهستان و بازی‌های گروهی را مدنظر قرار دهیم تا حد زیادی از بیماری‌های کبد چرب و دیابت که روند ابتلا به آن‌ها آن با سرعت بسیار بالایی در حال افزایش است، می‌توانیم پیشگیری کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • بهره‌مندی ۱۷۷ هزار البرزی از خدمات رایگان روانشناسی مراکز بهداشت
  • یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان پلمب شد
  • جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی